Hunter under saddle

Sv: Hunter under saddle

Jag har en fråga till dig, jag är lika okunnig inom dressyr som du är inom western, så bli inte arg på mig nu :crazy:. Men, om det nu är så lätt att samla en häst utan att använda tyglarna, varför ser man då de bästa dressyr ryttarna i världen sitta och slita och dra i tyglarna och samtidigt sparka sina hästar för att det ska gå framåt? Om samling inom dressyr nu inte har något med nackkrökningen att göra, varför kröker man då nacken på dem så? För mig ser det allt annat än naturligt ut, jag tycker det ser hemskt ut rent ut sagt och absolut inte avslappnat. När jag ser te.x. Jan Brink rida tänker jag på stackars Ginger i Black Beauty som blev uppspänd så till den milda grad att hon fick panik :cry:. Jag tycker bara synd om hästen när jag tittar på dressyr. Men du kanske kan ge mig en bra förklaring till varför man rider hästen på detta sätt?

Att man inom western rider hästen i en så låg form, tycker jag att du har fått bra svar på här och precis som du säger så behöver man inte en krökt nacke på hästen för att den ska kunna gå i samlad form, en "hög" samling på en westernhäst märker du när du rider, inte så mycket när du tittar på den. Om du sitter på en samlad westernhäst kommer du att märka det, det är en underbar känsla, hästen är lättstyrd, extremt lätt att flytta åt sidorna och lyder minsta vink, den kan öka och minska gångarterna med ytterst små hjälper, vända på en femöring utan att du behöver så mycket som röra den i munnen, alla hjälper kommer från sätet, benen och neckreiningen. En samlad häst har också väldigt lätt att "flytta" bogarna och det är anledningen till att den blir så lättmanövrerad, d.v.s den har alltså största delen av sin vikt på bakdelen.

Jag hoppar in med en liten kommentar... är ingen derssyrmänniska, men... :angel:

Dressyr när den är som bäst, sker också det, med väldigt lätt tygelkontakt. Inte långa tyglar som "vi" har, men en riktigt välriden dressyrhäst är lätt i munnen, och rids ihop med sitsen. Tyvvär ser man ofta det du beskriver, men-det kan man göra bland oss westernryttare också.

Vi strävar alla mot samma mål - vare sig vi rider dressyr, western eller islandshäst - en samlad häst med rundad rygg som trampar under sig ordentligt, med enegin bakifrån. Vi rider bara i olika tempon, och placerar huvudet olika egentligen.

Ju mer man lär sig, ju fler likheter ser man - när det är bra.

Ursäkta inhoppet! :D :angel:

Det är ingen fara :). Jag kan inte det här med dressyr, men den beskrivningen jag gav är det jag ser när Jan Brink rider, ser hemskt ut, men det är väl kanske som i western, det är svårt att se från marken hur det känns när man rider om du förstår vad jag menar :confused:. Jag har aldrig ridit en bra dressyrhäst så jag kan inte jämföra.

Det kan ju vara så också, att bara för att man är duktig, betyder det ju inte att hans ridstil är idealet... vad vet jag... ;)
(Jag ska intte uttala mig om Jan brink, för då är jag nog ute på alldeles för tunn is...:rofl:)

jag tycker att det är dressyrhästarna i Grand Prix nivå som har "onaturlig" halsföring, hur ofta springer de så i hagen?
många av dem släpar ju nästan bakbenen efter sig med sänkt rygg, även på TV. att det inte är ngn som bryr sig sålänge det är bensprattel som heter duga fram vet jag inte.
dels har dressyren en rejäl dubbelmoral, ju bättre häst, desto skarpare bett. duktiga westernhästar har man ju på lång tygel, men dressyrhästar ska ha 2st "strama" tyglar...

Det är exakt samma i western. Ju bättre häst desto skarpare bett. Bettet är till för att kommunicera med, inte straffa. En outbildad häst måste först genomgå den utbildning som krävs för att det ska förstå små, små hjälper på ett skarpt bett.

Det är exakt samma i western. Ju bättre häst desto skarpare bett. Bettet är till för att kommunicera med, inte straffa. En outbildad häst måste först genomgå den utbildning som krävs för att det ska förstå små, små hjälper på ett skarpt bett.

det jag menar är att i western sitter man inte och håller i bettet som i dressyr. skarpt bett för mig är inget hinder, bara man inte sitter och håller i det hela tiden, behöver ryttaren ett stödhjul kan man skaffa halsrem lixom...

Hästarna går i egen balans i den högre dressyren också. Skillnaden mellan dåliga och bra ryttare har inte med diciplinen och göra. En välriden häst är en välriden häst oavsett om den går western eller dressyr.

Jag menar att vad som är naturligt för hästen beror på deras kroppsbyggnad och formen varierar då mellan olika individer. Inom en ras är inte alla byggda på lika vis. Låg halsansättning-naturligt lägre form. Hög halsansättning-högre naturig form. Inte svårare än så. (har själv en häst med låg halsansättning)
Jag menar: det är bättre att anpassa formen efter individen istället för en gren eller ras. En duktig domare ska kunna se hur respektive häst är byggd och vilken form som är naturlig för just den. (tycker jag alltså)
Den extremt låga form jag pratar om här har jag aldrig sett en häst som haft naturligt. Det är därför jag undrar vad den har för syfte. Finns det ingen som kan tala om det? Just syftet med formen. Det måste ju finnas en anledning.:)

Vad är anledningen att rida tex dressyr med krökt nacke då???

Dressyr när den är som bäst, sker också det, med väldigt lätt tygelkontakt. Inte långa tyglar som "vi" har, men en riktigt välriden dressyrhäst är lätt i munnen, och rids ihop med sitsen. Tyvvär ser man ofta det du beskriver, men-det kan man göra bland oss westernryttare också.
Det stämmer inte på alla. Jag rider dressyr med längre tyglar än många av de westernryttarna jag känner.

Att vi strävar mot samma mål hållar jag inte med om. Vi har ganska olika mål med ridningen tycker jag. Med tanke på att hästarna ska användas på olika sätt så behöver de ju byggas upp olika.
En häst som tävlas i ko-klasser, en som tävlas i msv dressyr och en som tränas i dressyr enbart för att bli stark och bärkraftig måste ju tränas på lite olika vis. Däremot vill vi väl alla ha en häst med hög ridbarhet och känslighet som rör sig i god balans för det vi vill att den ska utföra.

Jag har aldrig sagt att det är lätt att samla en häst. Om hästen är välutbildad är det förstås lättare.
Jag blir inte arg på dig för dina frågor. Jag frågar ju en massa jag också och frågar vi inte får vi inga svar heller.
Men... Jag vet inte vad du sett för ryttare som sliter i sina hästar och sparkar på dem. Det är inte dressyr för mig. Inte på något vis. Det bästa jag vet är att se ett ekipage som kommunicerar så att det knappt är synligt och de liksom dansar fram tillsammans. Det är härligt att se och då spelar det ingen roll om det är en hoppryttare, westernryttare eller en dressyrryttare tycker jag.

jag tycker att det är dressyrhästarna i Grand Prix nivå som har "onaturlig" halsföring, hur ofta springer de så i hagen?
många av dem släpar ju nästan bakbenen efter sig med sänkt rygg, även på TV. att det inte är ngn som bryr sig sålänge det är bensprattel som heter duga fram vet jag inte.
dels har dressyren en rejäl dubbelmoral, ju bättre häst, desto skarpare bett. duktiga westernhästar har man ju på lång tygel, men dressyrhästar ska ha 2st "strama" tyglar...

Det ligger en del i det du säger tycker jag. Det är alldeles för vanligt att hästar med spektakulär gång (bensprattel) premieras medan välridna hästar som använder sin kropp bra men inte sprattlar lika mycket döms ner eller i alla fall inte belönas som de borde. (min personliga åsikt alltså) Det går inte ihop med vad som står i TR för dressyr, men det är ändå så alltför ofta i tävlingsvärlden.
När det gäller halsföringen så kan man inte jämföra med en häst som springer i hagen. Den har ju ingen ryttare på ryggen och bör alltså använda sin kropp annorlunda där. Ihopdragna ska inga hästar vara, men med hög samlingsgrad kommer nacken upp. (och områden kring manken) hästen blir lägre bak och högre fram eftersom den bär mera vikt bak. Huvudets placering är ingenting man behöver bry sig så mycket om egentligen för när hästen är lösgjord, avspänd och bär upp med sin överlinje hamnar huvudet där det blir naturligt för hästen att ha det. Exakt vart det hamnar beror på hur hästen är byggd.

Vad är anledningen att rida tex dressyr med krökt nacke då???

Den krökta halsen är ingen självändamål. Det man vill ha är en häst som bär sig över ryggen och bär mera vikt bak. När samlingen ökar lyfts nacken och mankområdet uppåt(S-kurvan rätas ut) och hästen belastar framdelen mindre. När man åstadkommer detta får halsen den hållningen.
Jämför inte detta med en ihopdragen häst. Det är enbart en felaktighet.

Det är det jag alltid förespråkar..men en del ryttare som ser dåliga westernryttare drar sporten över samma kam ..hästarna rids utan bärighet är framtunga.. Förstår inte sammanhanget helt..hur kan en häst utan bärighet..samling..orka gjöra jämna snygga gångartsbyten,, ökade gångarter (sträcker ut steget utan att öka gångarten) orka gjöra galoppombyten på rakspår vart annat ell 3 steg, avslappnat o snyggt med bärighet och inte mkt stöd fram från ryttaren.. Vi behöver inte sitta och lyfta upp våra starka bäriga hästar i fronten hela tiden och de rids inte med näsan bakom lodplan och nacken nedanför manken, träningen fungerar inte m för låga hästar, den är fel..Däremot förespråkas mkt samlande lösgjörande arbete med revers ridning av ryttaren för att få en väl stretchad häst utan stelheter i kroppen och ska ridas fullt ut av ryttarens ben..säte.. handen hjälper till när det behövs..vid xtra förhållning mm. Vår häst är en Quarter 5 år gammal, fixar öppnor, slutor, skänkelvikningar, galppombyten flera st på rakspår i var 3 steg..hur många hästar fixar det om du måste sitta o hålla upp dem hela tiden i fronten,, inte ge dem en chans att jobba med styrkan bakifrån o fram utan att de måste lyfftas upp i munnen..till den höga formen.... Har sett många westernhästar med bra ryttare som lätt skule kunna gå in i en dressyrklass och plocka rosetter för glatta livet bara ryttaren skulle villja lyfta upp , dra in den mer...:angel: förlåt det blev liiiite långt....:D

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Vi får ju inte glömma att både dressyr, western pleasure, hunter under saddle mfl är bedömningssporter där domarna till syvende och sist dömer efter sin egen smak och tycke. En del domare premierar bra gångarter (för whatever ändamål/klass) en del hur mkt man håller i tygeln, en del om hästen är lydig osv. det är väl en del av tjusningen med dessa grenar, att försöka få till det så att alla smaker tillgodoses! Och har man en häst med begränsningar i gångarterna osv så får man jobba desto hårdare på de andra delarna osv.

Helt rätt!

Vad jag inte kan förstå är varför man måste stoppa in mer skrot (bett) i munnen på hästen med ökad svårighetsgrad?!

Jag har jobbat hos en dressyrtränare/ryttare på landslagsnivå (inte nu) som hade stora "problem" med det här med kandar och bridong. Hennes hästar var extremt lydiga, välridna och känsliga och hon red dom med minimal tygelkontakt. Jag skulle rida dom "western" minst två dagar i veckan för att hon tyckte det hjälpte med deras smidighet, balans osv.
Hon letade överallt efter bridonger och kandar som var så smala och milda som möjligt, då hon helt enkelt inte tyckte om att stoppa så mycket järn i munnen på en häst helt i onödan.... Jag förstår henne!
Det finns bett som verkar på båda dessa sätt om man rider med dubbla tyglar, jag kan inte förstå varför man vill ha dubbla bett i munnen då? Förklara gärna om någon har ett bättre svar än tradition.

Det stämmer inte på alla. Jag rider dressyr med längre tyglar än många av de westernryttarna jag känner.

Att vi strävar mot samma mål hållar jag inte med om. Vi har ganska olika mål med ridningen tycker jag. Med tanke på att hästarna ska användas på olika sätt så behöver de ju byggas upp olika.
En häst som tävlas i ko-klasser, en som tävlas i msv dressyr och en som tränas i dressyr enbart för att bli stark och bärkraftig måste ju tränas på lite olika vis. Däremot vill vi väl alla ha en häst med hög ridbarhet och känslighet som rör sig i god balans för det vi vill att den ska utföra.

Du har nog missförstått mig... :crazy:
Jag pratar om när det är BRA, både inom dressyr och andra dicipliner... då blir det lite märkligt när du säger att du rider med längre tyglar än många av de westernryttare du känner... det dom gör kanske inte är idealiskt ;).

Och det är precis det du skriver som jag menar med att vi strävar mot samma mål... En häst med hög ridbarhet, i god balans och känslig för hjälper! Jag menar inte att vi ska träna hästarna lika, eller strävar efter att få dom att gå på samma sätt....

Märkligt att jag ska få "däng" när jag bara håller med dig, och försökte förklara lite till... :confused: Du kanske ska läsa igenom mitt inlägg lite noggrannare...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 337
Senast: Snurrfian
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 441
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp