Sv: Huntaway

Huntaway är ingen ras, det är en benämning på blandraser med bl a BC i sig som används på NZ för att få igång stora fårflockar.
Till skillnad mot BCs så kastar de sig rakt in i (på) fårflockar, vilt skällandes för att få dem i rörelse så att BCna kan ta över o flytta dem dit de skall.

Jag har haft nöjet att arbeta med en sådan för länge sedan, det var jag, djurägaren med två BCs o en Huntaway o så min hund, vi skulle ta in ca 400 tackor från ett stort busk o trädbeväxt bete. Helt fantastiskt att se den in action!

Spännande!
Jag vet några samer som har dom till renvallning, men hur skulle dom funka i annat jobb?
Är dom arbetsidioter?
Funkar dom som "hemmahundar" Med allsidig träning?
Är det vänliga hundar? eller går dom sin egen väg?
Jag känner till blivande blandningar med lappskvallhund/kelpie...
Det känns som arbetsnarkomaner, men kan det bli trevliga allsidiga hundar?

OBS! Jag har ingen tanke på att skaffa en själv! Jag har en schapendoes som tar min tid!

* Jenny*

MIn svärmor kommer från Nya Zealand och i hennes familj har man arbetande Huntaways. Hon säger att dom är absolut fantastiska hundar, riktiga arbetsmaskiner, m en de hon hade erfarenhet av var också väldigt skarpa och absolut inga "sällskapshundar". Delvis beror det säkerligen på att hundarna ses som just arbetande hundar och lever sina liv därefter, men jag tror inte det är en hund man köper och har som en Cavalier direkt...

Nu fick jag veta, att de räknas som ras. Men det är en ganska ny ras som inte är godkänd av kennelklubben ännu, men kommer förmodligen att bli. Det är alltså inte vilken NZ arbetande blandras som helst utan (numera) en speciell ras.

Ingen aning faktiskt, jag har ju bara träffat en. Den hade importerats av Robert Nilsson, som även tagit in några NZ BC till Sverige, många år sedan.
De artiklar han skrev finns inte kvar på SVaKs hemsida o numera är han fårfarmare i Lettland om jag minns rätt, typ 5 000 får eller fler:angel:

De passar förmodligen bra till renvallning, eftersom de är fysiska o gärna använder skall.
Fö så är det ju mer en typ än en ras, eftersom det inte finns någon standard o man blandar lite efter vad man tror blir bra, de som inte blir bra nackas o så provar man något annat.

Jag anser inte att man skall ha den typen av hund till annat än det de är avlade för, om man inte får tag på ett måndagsexemplar. Här i landet är det ju inte så vanligt att man avlivar hundar som inte duger till de är tänkta för.

mvh

Huntaway är en ras, men som dock inte "accepteras" i Sverige för dom inte har någon rasstandard. En huntaway har många olika raser i sig, men ingen vet hur många eller vilka. Min familj är renskötande samer och vi har huntaway. Först hade vi en ganska grov långhårig. Hon var väldigt på med grymt grovt skall och hon kunde bli väldigt het. Hon var även väldigt tuff på björn, men hon visste ju dock inte vad som skulle hända om björnen skulle attackera henne, som tur var hände aldrig det. I slutet av tiden vi hade henne så hade hon arbetsskador och kunde ej vara med i renskog och mådde därför dåligt av det för att hon aldrig kunde jobba. Hon vart inte direkt hyper, men man märkte att hon hade tråkigt och var understimulerad.
Vi tog valpar på henne och en annan hutaway hane och sparade en valp själv. Den hunden är verkligen hennes motsats. Hon behöver verkligen inte jobba hela tiden, utan ligger gärna utomhus och solar på dagarna. Hon är verkligen lugn av sig. Och även korthårig.

Huntaway är verkligen en underbar ras som jag tycker alla borde få uppleva, de är vänliga och inte de minsta blyga för andra människor/djur. Däremot tycker dom (iaf min hundar) om att jaga räven. Anledningen till att vi skaffade huntaway vad för just skallets skull. Jag håller däremot inte med om att de "kastar sig in" i flocken. I alla fall är detta inget som uppskattas i renskötseln. Men det är nog från hund till hund hur mycket den behöver aktiveras. Men en huntaway är aldrig lat. Jag skulle också vilja säga att den favoriserar en människa, min familjs förra hund hade bara öga för min pappa och såg/hörde ingen annan när han var i närheten och den vi har nu har öga för mig. Jag tror de beror på vem det är som håller på med hunden mest som hunden själv fastnar för :)

http://woolshed1.blogspot.se/2010/01/new-zealand-farm-working-dogs-nz.html
En bra sida om huntaways.

Om nu kennelklubben skulle godkänna NZ Huntaway som ras, så hoppas jag på att de inte behöver kräver någon rasstandard på hur hunden ska se ut.

Mvh Sunna

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 681
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 762
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 280
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 199
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Resa när man har hund?
  • Valp 2025