Hundviskaren.. TV4+

Aliide

Trådstartare
Jag har alltid gillat hans metoder med hundar. Han är lugn och bestämd, inget skrik eller gap. Men idag kände jag :confused:

Var det någon som såg programmet? Jag tänker mest på den rädda schäferblandningen. VARFÖR ska hunden behöva stå ut med att hälsa på massor av folk som först och främst är burdusa och okunniga? Det var synd om hunden, som stod med svansen mellan benen, dessutom farligt för de inneboende som klappade på hunden.

Hade det varit min hund så hade hunden fått legat under sitt skrivbord. Jag hade inte låtit eller tvingat min hund att hälsa. Tvärtom, jag säger åt min hund att INTE hälsa.

Kanske jag som är konstig?
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Kanske du som är konstig:p
Nä, jag förstår hur du tänker. Å andra sidan blir han inte av med sina rädslor genom att ligga isolerad under skrivbordet.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Sen blev han väl inte tvingad till att hälsa, men han blev tvingad att följa med sin matte och där ska han ju känna sig trygg vid hennes sida. Hunden såg väl inte ut att njuta direkt av klapparna men han skällde inte, flydde inte. Tror att det är på rätt spår, fast jag personligen hade tagit det lite lugnare med att låta folk klappa så mycket.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Hej!

Vi tar den räddaste hunden som är mest olämpad för uppgiften och så ska vi så klart tvinga den till att göra något varje dag som den inte vill.

Den stela hållningen och den tomma blicken rakt fram. Inte en hastig rörelse för att inte dra uppmärksamheten till sig eller göra fel.

Varför i böveln inte ta en korkad översocial hund som tål tuffa tag, misstag och som har så gott självförtroende och inga rädslor att den tycker att det är himmelriket att få bli klappa klappa klappad varje dag av vem som helst? En hund som inte är signalkänslig alls. Vad är det för fel på folk????? Jag mådde illa när jag såg det där. Bara för att man lyckas få en hund till något som behöver den för den skull inte vara lämpad för det eller må bra av det.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Sen blev han väl inte tvingad till att hälsa, men han blev tvingad att följa med sin matte och där ska han ju känna sig trygg vid hennes sida.

det där förstod jag inte alls. blir hunden trygg av att man tvingar den? är hunden glad för att den varken biter eller flyr?
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Kanske för att det var den enda hunden hon hade.....Varför låta hunden genomlida ett helt liv som livrädd för allt?? Hur skulle du hantera en sån hund med social fobi.

Visst tyckte jag också "synd" om hunden, men skall man komma åt problemet så måste ju hunden möta det också.... tids nog kan han säkert välja själv, gå lös och kanske inte vara social, men heller inte livrädd.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Hunden blir trygg om matte visar att den kan vara trygg...det är ju det dom jobbade på. Sen som sagt är det väl en hund som kanske inte ÄR social om den får välja, men om den själv hade fått valt hade den legat livrädd under skrivbordet i kanske 12-13 år till....
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

det där förstod jag inte alls. blir hunden trygg av att man tvingar den? är hunden glad för att den varken biter eller flyr?

Om man tvingar en hund att följa med vid mattes trygga sida (som självklart utstrålar trygghet) så lär sig hunden att det var nog inte så farligt som jag trodde:idea: .

Vart skrev jag att hunden var glad:confused:
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

fast jag personligen hade tagit det lite lugnare med att låta folk klappa så mycket.

Ändrar mig här i min åsikt efter lite funderingar:D
Jag skulle låta alla klappa hunden (om den var tyst och stilla) en liten stund, för att sen låta hunden vara ifred på en trygg plats för att smälta det han varit med om:idea:
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

visar man den det genom att utsätta den för saker den tycker är jättehemskt?

Face the fear

Ärligt talat så tror jag det är enda sättet att hantera såna problem, nu var ju inte denna hunden "vanligt" feg, utan extermt rädd och det enda sättet är ju att möta faran....att gömma undan en sån hund och samtidigt skydda den med sitt kroppspråk och mentala språk kommer man ingenstans....det är som han säger att förstärka hundens rädslor.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Men den kanske kunde få ett normalt liv och inte jobba på ett ställe med massor av folk med onormalt beteende. Det är viss skillnad...
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Ok, men skulle du omplacera eller avliva din hund pga att ditt jobb är fel jobb? Jag tror inte att hon kommer att tvinga hunden umgås med patienterna hela dagarna även fast det kanske såg så ut på TV...däremot tycker jag att det är nödvändigt om hunden övht ska leva att ta tag i problemen och att det förmodligen är det enda sättet att komma tillrätta med det, istälet för att gömma hunden....förresten så var den ju livrädd för ALLT...även ute på promenaderna..Antingen tar man ju o försöker hjälpa hunden eller så får man ju avliva den.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Hej!

Vi tar den räddaste hunden som är mest olämpad för uppgiften och så ska vi så klart tvinga den till att göra något varje dag som den inte vill.

Den stela hållningen och den tomma blicken rakt fram. Inte en hastig rörelse för att inte dra uppmärksamheten till sig eller göra fel.

Varför i böveln inte ta en korkad översocial hund som tål tuffa tag, misstag och som har så gott självförtroende och inga rädslor att den tycker att det är himmelriket att få bli klappa klappa klappad varje dag av vem som helst? En hund som inte är signalkänslig alls. Vad är det för fel på folk????? Jag mådde illa när jag såg det där. Bara för att man lyckas få en hund till något som behöver den för den skull inte vara lämpad för det eller må bra av det.


TACK! Precis min åsikt, hunden hade konstant svansen mellan benen. Andra människor skulle gå omkring med jycken, klappa, jubla osv. Och hunden hade väl inte så mycket val... Det är enbart för hennes eget samvete, hunden hade haft det bättre och mer bekvämt under skrivbordet.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Men humden hade ju svansen mellan benen på vanliga promenader också, "attackerade" folk av rädsla bara av att vara ute o gå...ska man sluta vara ute med en sån hund då? Man utsätter ju den för samma sak då.....rädslor för allt.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Ok, men skulle du omplacera eller avliva din hund pga att ditt jobb är fel jobb? Jag tror inte att hon kommer att tvinga hunden umgås med patienterna hela dagarna även fast det kanske såg så ut på TV...däremot tycker jag att det är nödvändigt om hunden övht ska leva att ta tag i problemen och att det förmodligen är det enda sättet att komma tillrätta med det, istälet för att gömma hunden....förresten så var den ju livrädd för ALLT...även ute på promenaderna..Antingen tar man ju o försöker hjälpa hunden eller så får man ju avliva den.

Min egna hund har varit ungefär likadan. Jävligt rädd för folk. Han blev inte bättre av att jag tvingade fram honom till folk. Tvärtom. En rädd hund är en farlig hund. Jag bara väntade på att hunden skulle dra upp läppen och nypa. Och det är väl inte hunden som jobbar på det där stället? Hunden såg ut att trivas utmärkt under sitt skrivbord. Och där får man väl lära folket att inte störa hunden?

Den är livrädd för allt, men jag tror det bästa vore att få somna för den hunden om ägaren inte kan lämna kvar hunden under skrivbordet.

Jag vet att min hund är otillgänglig och rädd för folk. Just därför hjälper jag honom genom att han inte får hälsa. Jag släpper fram honom när svansen är normala och läpparna under sitter under ögonen. Något som efter lite tid visat sig vara effektivt, då han inte alls känner sig tvingad att söka kontakt med folk.

Den här hunden tror jag aldrig kommer uppskatta dessa människor ett smack, varför inte låta hunden slippa? Inte bara för att skona hunden utan för att undvika olyckor på de inneboende.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Men humden hade ju svansen mellan benen på vanliga promenader också, "attackerade" folk av rädsla bara av att vara ute o gå...ska man sluta vara ute med en sån hund då? Man utsätter ju den för samma sak då.....rädslor för allt.

Som jag skrev under, jag tror att hunden mår bättre av att somna in. Alt. att ägaren och hunden går en kurs hos något duktig instruktör flera gånger, en längre period. Med en annan metod än den på TV idag. Det krävs oerhörd fingertoppskänsla och försiktighet att hantera en så rädd hund, vilket jag inte tror hon skaffade sig på ett möta med hundprataren.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Face the fear

Ärligt talat så tror jag det är enda sättet att hantera såna problem, nu var ju inte denna hunden "vanligt" feg, utan extermt rädd och det enda sättet är ju att möta faran....att gömma undan en sån hund och samtidigt skydda den med sitt kroppspråk och mentala språk kommer man ingenstans....det är som han säger att förstärka hundens rädslor.

Gömma och skydda behöver inte alltid innebära att man som förare förstärker en hunds rädslor. Du kan med dominans och ledarskap kräva att hunden inte ska hälsa, vilket gör dig till en trygg ledare.
 
Sv: Hundviskaren.. TV4+

Ja, en sån hund försöker man ju antingen hjälpa eller så avlivar man den...men jag skulle ju iallafall ge hunden en chans till ett liv utan rädslor....innan han kom skulle hunden ha huggit, men nu gjorde den inte det längre...rädd var han men inte hysteriskt som han var innan.....att gömma honom hjälper inte. och som han sa så tar det alltid lång tid att få såna hundar att komma tillrätta.
Som sagt så var han ju lika rädd på promenaderna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 667
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 893
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp