Hundutbildning

Svejsa

Trådstartare
Jag är väldigt intresserad av att gå en utbildning. För att öka min kunskap betydligt mer om hundar och för att min dröm är att få jobba med hundar i framtiden.

Jag har letat runt på nätet, sökt som en galning men jag hittar inga utbildningar som verkar vettiga. Den dyraste jag hittade låg på 17000. är det verkligen så dyrt?. Har även hittat några som kostar runt 6000 och de verkar mer seriösa. Dyrt är inte alltid bäst, eller?

Jag vill gärna plugga på distans, men finns den möjligheten verkligen?.

Sv: Hundutbildning

Vill du ha "betyg" på att du gått en kurs? I annat fall finns ju uppfödarkurser i SKK/studieförbundens regi lite runt om i landet. De bedrivs som studiecirklar och man får diplom om man varit med minst 75% av träffarna. Det som tas handlar om sådan som kan vara bra att känna till för alla hundägare.

Vad menar du med att "jobba med hundar" då? Vem ska anställa dig och för vilka arbetsuppgifter? Eller tänker du att du ska starta eget - i så fall inom vilken bransch? Vem är kund i din verksamhet och hur ser marknaden ut där du tänkt etablera dig?

Korta kurser leder inte särskilt ofta till jobb som man kan försörja sig på. De enda som tjänar på dem är utbildningsföretagen som drar till sig förhoppningsfulla människor som tror att de ska kunna leda kurser eller rehabilitera sjuka hundar efter några få kursveckor.

Vill du arbeta med djur och kunna försörja dig är nog det bästa tipset att utbilda dig till veterinär, det näst bästa djursjukvårdare. Det är riktiga utbildningar på högskolenivå som leder till examen som gör dig anställningsbar inom en bransch där det går att få ett riktigt jobb. Annars, att utbilda dig till något annat och ha hunderiet som hobby.

Det finns 3 distanskurser i Hundens beteendebioligi på Linköpings universitet. De ger ju inget "hundjobb" eller examen men ger en bra teoretisk grund till hunden och dess beteenden. Dessutom kan man rikta den tredje mot vilket ämne man själv intresserad av så jag fokuserade bara på inlärning när jag gick den.

Utbildning inom vadå?

"hund" är ett brett ämne...

Jag går en utbildning i specialsök. Den är ettårig och kostar nästan 30.000:-

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 059
Senast: Sasse
·
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 695
Senast: Capybara
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 860
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 234
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka