Hunduppfödning - bra business?

Terja

Trådstartare
Nu när vi har letat efter en bra uppfödare till vår framtida valp så har man ju stött på några orginal om man säger så.

Hur många uppfödare har f-skattsedel? För det måste man väl om man har en hobby som man tjänar mer än 30 000:- per år?

Säg att en uppfödare av populär ras får 3 kullar per år. Varje kull består av 3-6 valpar á 20 000:-. Detta blir ju enorma pengar, oftast kontant om jag förstått det rätt. Visst finns det ju kostnader för en uppfödare men man borde ju ändå gå med vinst på varje valp?
Alla hundar registreras väl på ett eller annat vis så "storbror" borde väl lätt kunna kolla upp olika uppfödare?

Kanske ett känsligt ämne men jag är nyfiken.

Sv: Hunduppfödning - bra business?

De där 30.000 ska ju vara vinst också, inte bara inkomst.

När det gäller hunduppföding (av den seriösa sorten) så ska man som Trani säger vara glad om det precis går runt.

Det många inte tänker på är alla kostnader man som (seriös) uppfödare lägger ut under de åren innan man tar sin första kull. Det är utställningar, foder, träningar, MH, MT, försäkringar, vaccinationer (och ev andra veterinärbesök), röntgen, korningar, resor osv bara för att meritera sitt avelsdjur och se till att det är av bra exteriör och lynne.

När jag gick SKK uppfödarutbildning så gjorde vi en snabb kalkyl av vilka utgifter man hade. Med allt inräknat så kan man ha utlägg på tiotusentals kr varje år. Tror vi räknade med runt 50.000- 80.000 i utlägg de första fem åren :S.

Läs gärna i Juridikboken från SKK, en fantastikst informativ och intressant bok vad gäller sånt :)!

Nej, de där 30000 kronorna har med omsättning att göra. För att försäkra mig om vad det verkligen innebär kontaktade jag Skatteverket och fick veta att man med omsättningen avser verksamhetens försäljning dvs. om du säljer hundar för 30000 kr eller mer varje år är du skyldig att betala in moms. Vanlig A-skatt betalar du dock på vinst (om du skulle lyckas gå med vinst). Man får skilja moms från A-skatt.

För seriösa uppfödare är det säkert en kostsam hobby men alla oseriösa som bara ploppar ut valpar som de säljer till folk som tyvärr inte kan kolla upp vad de köper...

Jag har fattat det som pengarna från försäljning av valparna. Men jag kanske har förstått fel?

För seriösa uppfödare är det säkert en kostsam hobby men alla oseriösa som bara ploppar ut valpar som de säljer till folk som tyvärr inte kan kolla upp vad de köper...

Och varför tror du att dessa uppfödare skulle bry sig om f-skattesedel? Dessutom så är skatteverket knappast deras största problem, snarare är djurskyddsinspektörerna det..

Jag tror inte de bryr sig närmvärt mycket men "storebror" måste ju ändå ha lite koll? Det är synd om djuren när de endast ser pengarna ploppa ur tiken...

Ska slå upp detta stycket och kolla i boken, så jag inte missminner mig :).

Så som jag minns det så är det att en hobbyverksamhet måste gå med vinst 30.000 (och då får man ju även dra bort de fem föregående årens utgifter) för att vara skyldig att betala in någonting. Andra regler gäller ju givetvis om kenneln är registrerad som ett företag.

Men som sagt, ska kolla upp detta mer om du motsätter dig det, jag kan ju minnas fel :D!

Att deklarera omsättningen är inte det samma som att betala in moms/ev skatt.

Ska tillägga att personligen gör jag en knapp märkbar liten vinst efter att årets alla kostnader är borträknade.

Det är ju väldigt synd! Går det inte få bättre koll så man kan minska oseriös hundavel?

Nej, hur skulle det vara möjligt??

Är samma inom all okontrollerad djuruppfödning och även där det är kontrollerat förekommer nog en del fusk.

Men registreras inte blandraser hos jordbruksverket? Eller behöver man inte registrera sin hund?

Kanske alldeles för tidskrävande för att kunna ha koll...

Man får helt enkelt hoppas att folk som ska skaffa hund kollar upp vad det är de får hem så att de inte stödjer oseriösa uppfödare med pengar i siktet!

Skattemyndigheten samkör inte det registret och dessutom står det ju inte uppfödaren där, så det skulle ändå inte löna något till.

Visst tjänar många uppfödare på sin verksamhet, även om det inte blir så mycket pengar över.

Jag tycker att det är viktigt att tänka på att man håller på med hundar för att man faktiskt tycker att det är roligt. Och javisst kostar det pengar, som de flesta intressen gör.

Men många aktiva hundsportare lägger ner allt det som MosterMia nämnde utan att någonsin få tillbaka något för det. Som uppfödare kan man åtminstone sponsra sitt hundintresse genom hunduppfödningen, och det i sig är också en typ av vinst.

räknar du med vad alla hundarna kostar då eller bara de som är verksamma i aveln?

räknar du med vad alla hundarna kostar då eller bara de som är verksamma i aveln?

Eftersom att alla hundarna ingår i kenneln och alla hundarna förutom valparna avlas på (inte samtidigt dock), så räknas kostnaderna för dessa givetvis också. Varför skulle de inte räknas med??

jag trodde inte att du hade 10 (?) avelsverksamma hundar. har du avlat på BC'n också? och lapskan? du har ju ganska stor omsättning på valpar och då om någon gång borde man ju gå med vinst.

Lapskan bor inte här och BC'n avlas inte på, men han ingår ändå i "företaget" iom att även han går kurser och används praktiskt i både vallning, viss jakt samt eftersök

Tror många tror jag har fler kullar/valpar än vad jag har pga av mina många bildtrådar :p 15 valpar i år är inte vad jag personligen kallar hög omsättning på valpar och om man nu ska dra in pengar i detta, så kostar mina hundar mig i runda slängar med alla kostnader inräknade runt 100 000:/år- och då är inte arbetstid inräknad.

Som de flesta vet, så inbringar inte en jämt/finsk spetsvalp samma summa som småhundarna. Jakthundar är bland de billigare raserna och genererar alltså inga enorma vinster efter att alla utgifter är dragna.

Nackdelen med att vara seriös, undersöka och meritera hundarna, samtidigt som de får bra foder, blir vaccinerade och kollade när de ska etc. etc. etc. är ju att man inte går med någon större vinst. De flesta går minus eller jämt upp. Tack vare att jag har bra hanar i min ägo, som jag avlar med till viss del, så kan jag hålla nere min kostnad på just den fronten. De kullar som har annan hane än mina gör att kostnaderna ökar med ca 10 000:-/kull.

Inköpet av fauvetiken och de kostnaderna där omkring gör att jag i år kommer att gå minus dessutom.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 481
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hur uppstår de egentligen? En äldre hundbekant där jag bor påstår att hundar inte ska äta ost för att deras luktsinne blir sämre. Jag...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
13 911
Senast: Huggorm
·
Övr. Hund Jag kommer med största sannolikhet bli erbjuden en mas valp till vintern. Det är verkligen min drömras och kommer träna agility med den...
Svar
13
· Visningar
2 098
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 551
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka