Hunduppfödning - bra business?

Sv: Hunduppfödning - bra business?

Hihi, det märks att man verkligen tänker olika! Jag är uppväxt med uppfödningar runt mig, och där har man haft 1-2 kullar per år. Förvisso blev det många någon gång ibland med den största rasen, men för det mesta kanske 10-15 valpar om året beroende på raserna.

Jag själv kommer nog att köra samma variant. Jag blir alldeles matt bara vid tanken på många kullar :D

Nackdelen med att vara seriös, undersöka och meritera hundarna, samtidigt som de får bra foder, blir vaccinerade och kollade när de ska etc. etc. etc. är ju att man inte går med någon större vinst. De flesta går minus eller jämt upp.
Det är ju ett rätt lustigt fenomen att de allra flesta vill ha valpar efter föräldrar som är meriterade inom alla möjliga grenar och röntgade både fram o bak, ögonlysta och allt möjligt - men uppfödaren ska "skämmas" om han/hon mot all förmodan skulle tjäna nån krona på det:confused:
Faktum är att hundar kostar pengar, och det är väldigt dyrt att ha flera hundar - oftast behåller man ju hundar som inte kan gå i avel av olika anledningar, särskilt de som har uppnått hög ålder.
De som tjänar pengar på avel, det är de som har 4-5 kullar/år (och uppåt),inte meriterar sina avelshundar eller gör de hälsokontroller som krävs för att räknas som seriösa uppfödare.

Senast ändrad:

Fast på ett sätt är det bra, man ska ju inte håll på med hunduppfödning i syfte att tjäna pengar, det ska ju vara annat som intresserar. Om man då låter bli att stödja oseriösa uppfödare så sållar man bort de som föder upp i rent vinstsyfte.

Alla hundar som är införskaffade med tanke på avel ska räknas med oavsett om de verkar i avel eller inte. Den hund som inte duger räknas som förlust precis som vilken annan defekt vara som helst och den som duger men inte används är en vara i lager.

allt beror ju på om man räknar avelsverksamheten som en hobby eller som ett levebröd. hade jag fått 80 000 på 8 valpar, -faktiska kostnader för valpar, så hade jag sett det som ren inkomst. kostnader för hundarna har jag ju ändå, och meriterar hunden gör jag för att jag tycker det är roligt.

jag tycker absolut inte att man ska skämmas någonstans för att man råkar gå med vinst ett år, inte ens om man har hundarna som inkomstkälla.

*kl*

Hur gör man rent praktiskt som uppfödare med bara ett fåtal kullar/år, när det kommer till att deklarera? Brukar man deklarera som Hobbyverksamhet eller som Näringsverksamhet? Om man har hunduppfödningen som företag, så har man väl fördelen att kunna dra av momsen? Eller hur funkar det egentligen rent praktiskt? Min gamla schäfer köpte jag av en av de större och mer välkända uppfödarna, som hållt på ett bra tag och hade en hel del tikar i avel samtidigt (även via fodervärdar) och han momsade som ett vanligt företag och hade redovisare och allt.

Man får lätt känslan att ingen hunduppfödare vill betala in moms, men varför inte? Finns det verkligen inga fördelar med att köra hunduppfödningen "vitt"? Vilket är bäst egentligen och var går gränserna för hobbyverksamhet? :confused:

Jag tycker det är så kluddigt alltsammans. :o

allt beror ju på om man räknar avelsverksamheten som en hobby eller som ett levebröd. hade jag fått 80 000 på 8 valpar, -faktiska kostnader för valpar, så hade jag sett det som ren inkomst. kostnader för hundarna har jag ju ändå, och meriterar hunden gör jag för att jag tycker det är roligt.

Det var det jag tänkte på i mitt inlägg. Att vinsten i sig kanske inte är rena pengar, utan möjligheten att hålla på med det man tycker är roligast utan att det kostar. Och det är inte en dålig vinst det heller!

Men det är som du säger, det beror ju helt på hur man ser på det.

*kl*

Hur gör man rent praktiskt som uppfödare med bara ett fåtal kullar/år, när det kommer till att deklarera? Brukar man deklarera som Hobbyverksamhet eller som Näringsverksamhet? Om man har hunduppfödningen som företag, så har man väl fördelen att kunna dra av momsen? Eller hur funkar det egentligen rent praktiskt? Min gamla schäfer köpte jag av en av de större och mer välkända uppfödarna, som hållt på ett bra tag och hade en hel del tikar i avel samtidigt (även via fodervärdar) och han momsade som ett vanligt företag och hade redovisare och allt.

Man får lätt känslan att ingen hunduppfödare vill betala in moms, men varför inte? Finns det verkligen inga fördelar med att köra hunduppfödningen "vitt"? Vilket är bäst egentligen och var går gränserna för hobbyverksamhet? :confused:

Jag tycker det är så kluddigt alltsammans. :o

Går man inte med vinst och inte är momsredovisningsskyldig behöver man inte göra annat än att spara alla papper/kvitton (detta enligt Skatteverket när jag frågade angående min kattuppfödning). Om du däremot blir momsredovisningsskyldig vet jag inte hur det ska redovisas, men det är bara att kontakta Skatteverket så får man veta. Jag själv har aldrig kommit upp i sådan omsättning så jag har inte behövt tänka på det.

Tack för svaret. :) Men hur vet man att man har kommit upp i "en sådan omsättning att man blir momsredovisningsskyldig"? :angel: Det har nämnts väldigt olika siffror här i tråden...vissa pratar om omsättning, andra om vinst. Vad gäller egentligen för hunduppfödare? Var går gränsen för hobbyuppfödning och när knackar skattmasen på dörren? När man är i det läget att man måste redovisa moms, då måste man väl samtidigt kunna dra av moms? :confused:

Moms är en sak, A-skatt en annan. Omsättning är enligt människan på Skatteverket jag pratade med verksamhetens försäljning. Det har ingenting med vinst att göra utan endast med försäljning. Säljer du hundar för 30000 kr eller mer under ett år bör du kontakta Skatteverket och prata moms. När du blir momsskyldig kan du givetvis även dra av moms på inköpta varor till kenneln.

Om du tjänar pengar på din hunduppfödning ska den vinsten beskattas med den sedvanliga A-skatten. Det redovisar du den vanliga deklarationen, det finns en ruta avsedd för vinst på hobbyverksamhet.

Skattmasen kommer sannolikt inte knackandes på dörren. Ibland kör de ett lopp och granskar hunduppfödare, men det är inte ofta. Sedan kan de såklart välja att kolla upp om någon anmäler en uppfödare för oegentligheter så spara alla papper.

Lite trådkap här kanske...

Men när räknas det som uppfödning? Gör det det såfort ens tik har fått valpar och man säljer dem? Om man har EN tik som får valpar kanske 1 gång varannat år och det får 2-3 valpar per gång tex... Är det hunduppfödning då?

*förlåt fär korkad fråga* :angel:

Skattemässigt, ja. Juridiskt? Nja. När tex. ARN tar upp fall som involverar hunduppfödare bedömer de "verksamhetens omfattning". De ser till hur ofta man tar kull, hur många kullar man tagit och dylikt. Sedan beslutar de om de ska betrakta en som uppfödare à la näringsidkare eller som hobbyuppfödare à la privatperson som inte har någon regelmässigt uppfödning... typ.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 482
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hur uppstår de egentligen? En äldre hundbekant där jag bor påstår att hundar inte ska äta ost för att deras luktsinne blir sämre. Jag...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
13 911
Senast: Huggorm
·
Övr. Hund Jag kommer med största sannolikhet bli erbjuden en mas valp till vintern. Det är verkligen min drömras och kommer träna agility med den...
Svar
13
· Visningar
2 098
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 551
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka