Sv: Hunduppfödare....
Vilken kul tråd! Jag föder inte upp hundar, men jag har ett så stort hundintresse att jag vet ung. hur jag skulle resonera om jag födde upp.
*Vad är erat mål ?
Mitt mål hade varit att föda upp rastypiska hundar (dv.schnauzer) som är lugna och trygga, godmodiga, sociala och lojala med sin familj. Följsamheten är något jag skulle prioritera, för det är verkligen kul att jobba med en sund hund. Jag tror att jag skulle snegla lite på brukshundsaveln. Jag tycker att dvärgschnauzern är en ypperlig mini-brukshund.
*Vad vill ni tillföra, med erat avelsmaterial ?
Man kan ju inte få allt och många uppfödare satsar redan på exteriört fina hundar. De dvärgschnauzrar vi ser i Skandinavien håller hög klass. Så jag skulle vilja bidra med sund framåtanda och förighet.
*Vad gör just era hundar till bra avelshundar ?
Ojojoj, jag har ju inte ens några.
Men jag har en hane som har just de egenskaper jag räknat upp ovan. Han har ännu bara fått två CK men håller definitivt måttet exteriört. Mentalt är han precis så som jag vill ha en dvärgschnauzer. Han är orädd, arbetsvillig och följer matte utan att vara nervig på något sätt. Lugn, cool och stabil.
*Hur tänker ni er/har märkt av erfarenhet att det blir Efter valparna flyttat ?
Eftersom jag inte har sålt valpar så skriver jag vilka köpare jag skulle önska mig. Jag skulle önska mig köpare som tränat och tävlat bruks med stora schäfrar men som inte har något emot att byta till lite lättare hund. Eftersom dvärgschnauzern är tacksam för den som gillar att pyssla/trimma så vore det förstås kul att få köpare som är intersserade av utställning/juniorhandling. Sist men inte minst vore agilityentusiaster mycket välkomna.
*Hur handskas ni med valpköpare ?
Jag hade velat vara en seriös uppfödare som håller kontakt och hjälper till vid eventuella problem. Men eftersom jag nu beskriver mitt drömscenario så kan jag ju fläska på och säga att mina hundar hade alla varit så trevliga att ingen skulle få problem.
Valpköpare
*Vad har ni för krav på en uppfödare ?
Att uppfödaren har valpkullen i hemmet tillsammans med människor. Nästan det allra viktigaste när jag tänker efter. Jag vill också ha en uppfödare som är kunnig på rasen och undviker linjeavel.
*Vad vill ni har svar på för frågor och funderingar ?
Det är framförallt rasfrågor som är intressanta för mig. Hunduppfödaren har erfarenhet av många individer medan min enda hund bara är en hund.
*Vad förväntar vi er för stöd Efter valpköp ?
Tja, inte så mycket faktiskt. Lite glada tillrop när det går bra. Jag har inte så stort behov av att etablera någon djup vänskap. Blir det så så beror det på andra orsaker än just hunderiet.
*Hur är den "ideala" uppfödaren ?
Engagerad, seriös och uppriktig när det gäller rasens defekter/problem.