Hunduppfödare....

Gnist

Trådstartare
Oavsett ras(er),

*Vad är erat mål ?
*Vad vill ni tillföra, med erat avelsmaterial ?
*Vad gör just era hundar till bra avelshundar ?
*Hur tänker ni er/har märkt av erfarenhet att det blir Efter valparna flyttat ?
*Hur handskas ni med valpköpare ?

OBS: Vill inte ha någon pajkastning i tråden...!!

Valpköpare

*Vad har ni för krav på en uppfödare ?
*Vad vill ni har svar på för frågor och funderingar ?
*Vad förväntar vi er för stöd Efter valpköp ?
*Hur är den "ideala" uppfödaren ?

Senast ändrad:
Sv: Hunduppfödare....

*Vad är erat mål?
En mjuk och trevlig arbetande Labrador som vill och orkar apportera, samt vill jobba med allt möjligt.

*Vad vill ni tillföra, med erat avelsmaterial?
Hon är en spontanapportör och mjuk till sättet. Vänlig och trevlig utan spår av skärpa eller något sådant. Vill gärna vara till lags. Bra fart i benen också. Ingen soffliggare.

*Vad gör just era hundar till bra avelshundar?
Hennes temperament. Hela kullen HD och AD-fri. Bra generationer bakåt på ledena. Fler fria förekommer bakåt och som halvsyskon.

Önksra dock ett bättre front och lite mer jävlaranamma. Behövs kompletteras från hanhunden och hoppas att någon ärver det också. Vill dock inte förstöra samarbetsviljan.

*Hur tänker ni er/har märkt av erfarenhet att det blir Efter valparna flyttat?
Hon har aldrig haft några valpar

*Hur handskas ni med valpköpare?
Med tanke på valpköpare så blir det nog heller inga :p Men i tanken så...

*Vad är erat mål ?
Att föda upp mentalt och kroppsligt friska sunda hundar

Jag vill tillföra bra temperament, bra arbetsegenskaper och friska sunda linjer

Bra psyke, bra kroppslig uppbyggnad, HD & AD-fria, ögonlysta UA och patella UA, Utmärkta arbetshundar, med bra förarkontakt.

Som uppfödare, är det min Skyldighet och mitt ansvar att finnas till hands, för mina valpköpare om problem uppstår, oavsett hur, när och varför..Och det gör jag också..

Med stort tålamod.....
Jag försöker alltid att hitta "rätt" köpare till mina valpar, för att minimera framtida problem, för både ägare och hund.

Valpköpare

Samma som på mig själv

Vill ha en bra motivering till vad som gör avelshundarna till bra avelshundar, vad dom tillför rasen. Vill ha möjlighet att träffa både tik och hane.

Samma som jag ger mina egna valpköpare

den ideala valpuppfödaren är den som tar sig tid, till sina valpköpare och som har ett klart uttalat mål, med sin avel. Samt endast avlar på mentalt och kroppsligt sunda friska hundar..

Valpköpare

Personen ska vara väl insatt i sin ras.
Arbeta aktivt för att minimera ärftliga defekter.
Valparna ska vara uppväxta i lugn hemmiljö. Ej i hundhus!

Vad uppfödaren väntat sig för speciellt med just denna kombination.
Information om föräldradjurens hälsostatus.

Regelbundna valpträffar första året (vilket nästan alla retrieveruppfödare även har).
Att uppfödaren ska finnas till hands om problem uppstår. Ex om hunden blir sjuk, eller om jag av någon anledning behöver lämna i från mig hunden tillfälligt eller för gott.
Viktigt att man känner att man kan umgås på ett bekvämt sätt med den tilltänkta uppfödaren.
Man ska inte känna att man stör med sina frågor och funderingar.

*Hur är den "ideala" uppfödaren ?[/QUOTE]
Motsvarande mina förväntningar ovan!

Hade själv en liten plan på att ta en kull på min ena tik i höstas, men avstod då jag kände att jag inte levde upp till mina egna krav...
Trots att jag varit aktiv med rasen i 20 år.
Hunden levde gott och väl upp dit, men jag kände mig osäker på om jag skulle kunna få bra hem åt alla valpar, samt om mitt kunnande skulle räckt till om någon fått något större problem.
(Sedan skulle inte mitt hus rymma ytterligare 3-4 valpar som man ev kan få tillbaka...)

Har säkert glömt en massa viktiga saker som jag förväntar mig vid valpköp och val av uppfödare.
(Håller på att planera nästa köp redan nu, då jag vet att den tik jag vill ha valp i från antagligen ska paras nästa år.)

Jag föder då inte upp och har inga som helst planer på det för det är MKT jobb och jag har varken tid eller lust.

Men så

Valpköpare

*Förutom att det är trevliga människor som är lätta att få kontakt med och har ett bra synsätt på det här med uppfostran och träning så har jag inga större krav.
De ska behandla sina hundar väl och bry sig om valpen jag köper -det tycker jag är ett tecken på seriösa uppfödare, att man vill se vad som händer med de man föder upp.

*Ja de frågor jag ev. skulle haft vill jag ha svar på, man ska inte känna sig som en idiot när man ringer eller mejlar, och kan de inte skulle jag vilja bli hänvisad till någon annan som kanske kan.

*Om valpen beter sig lite underligt så vill jag att de ska vara okej med att man tar kontakt och frågar hur kullsyskon beter sig tex.
Gärna hjälp på utställningar eftersom jag inte visat en hund i hela mitt liv -bara vart med endå, ifall jag skulle vilja ställa så vore det toppen om de hjälpte till med trimning etc.

*En vanlig snäll männska som bryr sig om sina hundar och valpar och som har ett klart mål med sin uppfödning, att de ska fungera i vatten, i ringen eller bara hemma i soffan med katter och barn runtomkring sig. Friska individer i en sund kropp.

*Vad har ni för krav på en uppfödare - Uppfödaren ska ha "det" som jag kallar det. En speciell kemi mellan köpare och säljare är viktigt för mig. Speciellt då man köper bruksraser. Uppfödaren ska ha en bra hundhand, såsom allmänlydnad, fysik och träning. Rak, öppen och ärlig. Trevlig är väl en självklarhet :D

*Vad vill ni har svar på för frågor och funderingar - Jag vill självklart träffa föräldrar. Frågor ang. just denna kull. Vad kullen har för syfte vill säga. Gå igenom MH och Korning på avelsdjuren tillsammans med uppfödaren är alltid intressant.

*Vad förväntar vi er för stöd Efter valpköp - Support, MH/Korning/HD/AD tillsammans med kullsyskon.

*Hur är den "ideala" uppfödaren - Den ideala uppfödaren har inget liv förutom uppfödning :angel: Nej men, trevlig, social, mycket kontakter, otroligt bra hundar, bra lydnad, vettig syn på hundhållning, en levande FASS-veterinär, bra meriter, aktiv med sina hundar.. Okey.. visst.. jag erkänner. Jag drömmer om en robot till uppfödare :D

Vilken kul tråd! Jag föder inte upp hundar, men jag har ett så stort hundintresse att jag vet ung. hur jag skulle resonera om jag födde upp.

*Vad är erat mål ?

Mitt mål hade varit att föda upp rastypiska hundar (dv.schnauzer) som är lugna och trygga, godmodiga, sociala och lojala med sin familj. Följsamheten är något jag skulle prioritera, för det är verkligen kul att jobba med en sund hund. Jag tror att jag skulle snegla lite på brukshundsaveln. Jag tycker att dvärgschnauzern är en ypperlig mini-brukshund.

Man kan ju inte få allt och många uppfödare satsar redan på exteriört fina hundar. De dvärgschnauzrar vi ser i Skandinavien håller hög klass. Så jag skulle vilja bidra med sund framåtanda och förighet.

Ojojoj, jag har ju inte ens några. :o Men jag har en hane som har just de egenskaper jag räknat upp ovan. Han har ännu bara fått två CK men håller definitivt måttet exteriört. Mentalt är han precis så som jag vill ha en dvärgschnauzer. Han är orädd, arbetsvillig och följer matte utan att vara nervig på något sätt. Lugn, cool och stabil.

Eftersom jag inte har sålt valpar så skriver jag vilka köpare jag skulle önska mig. Jag skulle önska mig köpare som tränat och tävlat bruks med stora schäfrar men som inte har något emot att byta till lite lättare hund. Eftersom dvärgschnauzern är tacksam för den som gillar att pyssla/trimma så vore det förstås kul att få köpare som är intersserade av utställning/juniorhandling. Sist men inte minst vore agilityentusiaster mycket välkomna.

Jag hade velat vara en seriös uppfödare som håller kontakt och hjälper till vid eventuella problem. Men eftersom jag nu beskriver mitt drömscenario så kan jag ju fläska på och säga att mina hundar hade alla varit så trevliga att ingen skulle få problem. ;)

Valpköpare

Att uppfödaren har valpkullen i hemmet tillsammans med människor. Nästan det allra viktigaste när jag tänker efter. Jag vill också ha en uppfödare som är kunnig på rasen och undviker linjeavel.

Det är framförallt rasfrågor som är intressanta för mig. Hunduppfödaren har erfarenhet av många individer medan min enda hund bara är en hund.

Tja, inte så mycket faktiskt. Lite glada tillrop när det går bra. Jag har inte så stort behov av att etablera någon djup vänskap. Blir det så så beror det på andra orsaker än just hunderiet.

Engagerad, seriös och uppriktig när det gäller rasens defekter/problem.

Senast ändrad:

Oavsett ras(er),
Nu va detta iofs ett tag sen, men svarar på detta ändå :D

*Vad är erat mål ?
Att föda upp lugna, stabila, arbetsvilliga hundar som är friska och som klarar att arbeta med det den är avlad för

Hundar som inte stressar, friska och sunda hundar (HD/AD/patella/ögonlysta UA) med ett bra psyke samt bra arbetsegenskaper och med mkt arbetsvilja öht.

Bra psyke, friska och sunda hundar, har mkt bra arbetsvilja och arbetsegenskaper.

Finns alltid till hands för valpköparna, hjälper till med alla stora och små problem som kan uppstå, hjälper till med träning, står för HD/AD röntgen samt ögonlysning,

Är nogrann när vi väljer valpköpare, vill hitta rätt valp till rätt person för att minska risken för att det ska bli problem, håller bra kontakt med valpköparna. Har stort tålamod, svarar på alla frågor som ställs om och om igen, träffar valpköparna innan valparna föds/är leveransklara för att kunna hitta rätt hund som passar just dom. Ev avstår från att sälja en valp p g a att jag inte anser att det är en hund för dom. Dvs inte först till kvarn.

Nu när jag hade skickat inlägget så såg jag att mina svar var väldigt lika Gnist's :o

Läste inte igenom alla svar innan jag skrev mitt :crazy: :D

*Vad är erat mål ?
Att foda upp rastypiska hundar som klarar av sej sjalva och sin omgivning utan problem, vill ha sociala hundar som ska gora det jobbet de ar tankta till.

Ett battre psyke, da min tik ar helt underbar pa den biten. Dessutom vill jag tillfora lycka och trevliga stunder for koparna som far valparna.

Se fragan innan. De har ett naturligt bra psyke och temperament, de ar bra mammor, samt att de ar rastypiska forstas.

Jag har 24h jourtelefon ar bland det sista jag sager till mina kopare. Av egen erfarenhet ar det inte sa manga som ringer med problem, utan de ringer for att beratta att allting gatt bra, hur det gick pa forra utstallningen mm. Dessutom kommer julkorten pa alla hundarna (ett ar aldre typ) med en berattelse om hur aret har gatt.
Jag hor av mej om jag kanner att det ar nagonting speciellt, annars later jag kunderna komma till mej.

Las tidigare fraga. Men jag tror pa att arlighet varar langst!!
for mej ar det viktigare att koparna ar villiga att lara sej, an att de ar hundexperter. Jag vet att vi alla var nyborjare nagon gang, och jag ar mer an villig att hjalpa nagon annan att komma dit jag sjalv kommit (for langre klarar jag nog inte).

Det allra viktigaste för mig när jag letade valp var det första intrycket man fick, kanske låter krasst men jag ringde ett par olika kennlar då jag ville veta mer om deras raser (jag var inne och snurrade på många olika innan jag hittade "rätt") När jag väl ringde henne som jag sedan köpta min valp av så känndes allt bara rätt, hon var kunnig, trevlig och lyhörd, innan hade jag nästan känt mig ivägen när jag ringt till uppfödare med mina "dumma frågor".

När jag pratar med en uppfödare vill jag känna att personen kan sin ras och värnar om den. Jag har en vit herdehund och rasen är relativt liten här i sverige än så länge så det finns inte så stor ad/hd statisktik ännu men det är viktigt att uppfödaren kan visa på friskhet längre bak i leden. Jag vill känna mig trygg med den uppfödare jag har och jag ser det som positivt om uppfödaren är kräsen med valpköpare på ett positivt sätt, utan att kännas otrevlig. Jag vill gärna träffa föräldrarna, nu hade jag tyvärr inte möjlighet att träffa pappan till kullen men jag fick träffa hans mor och har senare träffat syskon till honom. Slutligen är npg det allra viktigaste att jag känner att uppfödaren är ärlig och kan prata både om positiva och negativa aspekter på rasen.

Valpköpare

- Ska vara trevlig och gå att prata med när man undrar något. Se till hundarnas behov mm.

- jag har frågat min uppfödare efter jag fick hem valpen om avmaskning, hundkläder, utställning, släktingar till hunden mm mm.

- Jag vill ha hjälp när jag ber om det om uppfödaren kan. Annars tycker jag inte denne ska "lägga sig i" om man nu inte är helt ute och cyklar och det finns risk eller fara för något.

- Finns många olika men dom som anpassar sig efter sina hundar och ger dom mycket kärlek. Det är något jag sätter plus på!

Måste berätta om när jag var i valpköpartagen i somras och hälsade på en uppfödare. 13000kr skulle hon ha för sin valp som hade synliga defekter = ej utställning/avel på en sådan madame!
Och när jag påpekar detta och att priset är ganska högt för att vara så fel på hunden, så säger hon till mig "ja men jag har å andra sidan inga krav alls på mina valpköpare. Det är först till kvarn..."

:eek:
Jag vill att min uppfödare ska ha krav på mig som valpköpare. Eller inte krav kanske, men i alla fall vara intresserad av vart valpen hamnar och vad den gör i livet.

Jag mailar med min uppfödare nu och det är jättekul!

*lånar*

Nu puttar jag på denna då det verkar finnas fler uppfödare/valpköpare här inne nu..

Hur har jag kunnat missa denna tråd:D

Valpköpare

Ha kunskap av rasen i stort. Ha välmeriterade föräldradjur inom samtliga dicipliner som anses som rasens inriktningar. Friska föräldradjur och värna om en allsidig avkomma som ska kunna passa in i ett "vanligt" hem (även om det är jakthundar måste de gå att ha i möblerade rum exempelvis). Och ha sund hundhållning.
Vill även att de ska vara väl medvetna om avelsbas osv.

Ärliga svar i stort. Men jag vill att uppfödaren ska kunna motivera sin uppfödning på alla områden. Likaså ska de ha svar på hur deras hundar blev som de blev. De ska kunna svara på i stort sett alla mina frågor, jag vill att uppfödaren ska vara mer kunnig (inom rasen) än vad jag är.

Allt. Det är därför jag väljer just dem. Träningshjälp/tips är alltid välkommet. Kontakt regelbundet och att de håller koll på mig, likaväl som jag gratulerar dem om det går bra för dem. Vi har en veckas kennelläger varje år och träningshelger. Min uppfödare erbjöd mig stöd till en resa till Cruffts till exempel eftersom det är lika stort intresse för dem att en av deras uppfödningar visas där som att jag visar min hund där.

Intresserad, engagerad och ska ha stort vilja i att hundarna som frambringas hos denna ska vara bra hundar. Skulle det inte bli så så ska de hjälpa till eventuellt ta tillbaka hunden utan bekymmer. Vet flera som tog sig vatten över huvudet när de skaffade en hund av min ras, dessa hundar har varit på "uppfostringsanstalt" hos uppfödaren och sedan har hon hjälpt ägarna med gränser. Sånt är viktigt, speciellt när man föder upp en "svår" ras.

//E

Liknande trådar

• Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 968
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 309
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 759
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 861
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar