Jag har inte heller tagit omplacering via en organisation, utan precis som Aysu gick det via uppfödaren.
För att börja från början så föddes Frodo, Fridolf och deras fyra syskon hemma hos min granne/vän/arbetsgivare hösten 2011. Jag stod för den dagliga skötseln under deras valptid, och var mycket engagerad i kullen. Efter ett par veckor stod det klart att jag skulle ha en hanvalp och valet stod mellan Fridolf och Frodo. Efter många vakna nätter, mycket ältande över omöjligheten att ta två valpar på en gång och säkerligen några nya gråa hår så bestämde jag mig för att det var Fridolf som skulle flytta hit, och Frodo fick ett hem hos en bekant till uppfödaren.
(Frodo i mitten och Fridolf till vänster)
Uppdateringar om Frodo kom regelbundet, och alla med samma budskap: han är vild, galen, oregerlig och hopplös - redan som 7 månader gammal skickades han till "anstalt" i form av en rutinerad hundförare som skulle "få ordning" på honom. Då och då var han på besök hos uppfödaren och varje gång tjatades det på mig att jag skulle köpa loss hunden. Ägaren klarade INTE av honom utan höll honom burad för att inte få hemmet förstört. Under sensommaren och hösten innan de fyllde ett år åkte Frodo runt mellan massor av olika instruktörer och spekulanter som alla skickade hem honom. "Fin och med potential, men oträningsbar". När jag träffade honom hos uppfödaren då och då så rev det i hjärtat, så fruktansvärt stressad han var och alla hans försök till kontakt och närhet besvarades med trötta och frustrerade korrigeringar.
12 December 2012 kastrerades han, och för att han skulle slippa sitta i bur med tratt i fyra veckor så fick han bo här under sin rehab. När såret var läkt skulle han ut till ytterligare ett provhem. Han kom hit ganska allmänpåverkad av operationssmärtan, totalt muskelfattig och med tråkig päls. Första natten sov han på min arm, och jag strök honom på magen hela natten(jag kunde ju inte sova, eftersom tratten var ivägen, och så fort jag slutade klia så slog han den i ansiktet på mig...). Med hjälp av ryggsäcksövningen, bekräftelse på alla hans kontaktsökande beteenden och mycket stillsamt gos så var det som att dra ut sladden - halt plötsligt hittade hunden sin offknapp.
Han åt inte på en enda pryl - för än på julafton, när han fick en låda full med papper att stycka bäst han ville!
Frodo åkte till provhemmet strax före årsskiftet, jag grät men önskade honom en framtid i ett hem som förstod honom. De ringde redan första dagen och var missnöjd med honom. Han hade morrat åt deras barn.
Mer ångest, mer tårar över denna lilla hund och hans öde. Uppfödaren suckade uppgivet men hade inte möjlighet att köpa tillbaka honom, och ägaren meddelade att hunden skulle skickas till ytterligare en tränare för att sedan säljas därifrån. Där och då bestämde jag mig, inte fan skulle hunden flytta tre gånger till, och dessutom då bortom all kontroll och kontakt med oss som fött upp honom. Med lite mentalt stöd av en massa goa bukefalister så fattade jag beslutet att köpa honom och här blir han banne mig kvar livet ut. Så det där velandet jag höll på med från valplådan och framåt var helt i onödan. Nästa gång jag hamnar där så ska jag köpa hunden på en gång och slippa reparera alla mentala ärr de får av att vara oönskade!
(En av de som hade honom på träning sommaren 2012 kom fram till mig på en tävling i höstas och frågade om jag hade kvar hunden. "Den hunden är det ju nått allvarligt fel på, han är helt oträningsbar!". Jävlar vad vi ska visa dem, Frodo och jag!)