!Hundsnack!

Sv: !Hundsnack!

Om du inte anmäler kommer du att tänka att "Nedrans skit, jag vill ju egentligen!!" så jag tycker att du ska anmäla. ;)

Här är en lägesrapport från vår sjukstuga:

Billy har hostat i perioder hela natten, längsta perioden det har varit lugnt är mellan kl 7 - 9.45 i morse. Stackars lilla kraken, han är trött och sliten.

Igår åt han ingenting på kvällen, han var helt ointresserad av mat. (Inte ens en köttbulle eller en liten bit ost..!) Jag ställde in en extra vattenskål i sovrummet efter att ha pratat med Lina, och då drack han tack och lov ganska mycket.
Jag tempade honom två gånger på kvällen med någon timmes mellanrum och han hade 39,7° båda gångerna. Alldeles nyss hade han 38,6° och så länge det håller sig under 40° åker vi inte till veterinären.

För en stund sedan var vi ute på en kort morgonpromenad (soptunnan runt, knappt en kilometer) och han hostade upp slem i omgångar under promenadens första 100 meter, men han håller modet uppe och kissar åtminstone fortfarande lika mycket som han brukar.
När vi kom in kräktes han. Troligtvis eftersom han inte har ätit på länge och egentligen är ganska hungrig, men inte har någon matlust.
Det är snart ett dygn sedan han åt, och jag har börjat koka ris för att kunna ge honom risavkok.

Nu har han gått och lagt sig igen, och det verkar som att han får sova.
Lilla prinsen! ♥

Det är snart ett dygn sedan han åt, och jag har börjat koka ris för att kunna ge honom risavkok.

På vårat djursjukhus sa dom att vi skulle ge kokt ris tillsammans med kokt, vit fisk som också är snällt för magen. Vi blandade det med lite blöt hundmat, annars tyckte han att det var äckligt :p Det gav vi ca 1 msk 6-8 ggr om dagen. Björne spydde ju som sagt i en vecka så han var VÄLDIGT hungrig efter några dagar. Kändes skitdumt att bara ge honom en matsked åt gången när han var så hungrig, men det var typ det han kunde behålla.
Snacka om glad hund när han kunde äta sitt färskfoder igen :D

Jag ska blanda i lite rå köttfärs, det brukar vara svårt att motstå. :)

Nu har precis vaknat!
Han kom smygandes (han smyger när han är busig) in i vardagsrummet nyss, gav mig en pussattack och gick sedan in i köket - nu hör jag att han äter! :bump:

*kl*

Att bero på ingenting så åker jag och sambon till England i övermorgon och ska då för första gången lämna Zita borta över natten.
Och det blir inte bara en natt, utan tisdag-söndag.. Är så nervös att jag smäller av..

Men jag litar ju på våra hundvakter, hon får vara på landet och har hundsällskap hela tiden, så kanske är jag bara lite fjompig (a)

Usch vad det snöar! Nu är jag less och längtar också till barmark. Tur att det är varm idag... fast då blir det ju blötsnö, halt...
Hunden han bryr sig inte ett dugg. Han älskar snö och har under morgonpromenaden plumsat som vanligt. Synd bara att det fastnar så mycket snö i pälsen. Men jag har klippt lite undertassarna så det fastnar inte lika mycket där i alla fall.

Ibland blir jag så irriterad på min hund, bara för att han är så glad i alla, bara för att han är så ung än och inte fattar. Igår när jag och mamma gick kvällspromenaden så fick han vara lös lite. Sen när vi närmade oss en väg gjorde jag en inkallning och tränade lite sitt och ligg, men han ville inte riktigt ligga. Han blev lite för ivrig för godiset. Det kom en kille och sprang och eftersom vi också var nära vägen så kopplade jag honom. Han sitter kvar, och när killen nästan sprungit förbi så hoppar hunden ut mot killen. Han stannar och säger att jag måste hålla ordning på hunden. "Jo" säger både jag och mamma. Vad ska vi säga? Det är ju så. Min hund vill ju bara hälsa, men det kan man ju inte ha som ursäkt hela tiden heller.... När han var mindre gjorde han nästan alltid så där när det gick förbi nån. Sen gjorde han det aldrig. Men när jag och hunden flyttade för ca 2 månader sen började han om med det där. Men det är inte alla han bryr sig om... Men det är ju lite pinsamt och känns ju lite småhemskt när han gör så där. Men det ska väl förhoppningsvis växa bort det också... Tur att han varken är den första eller sista att göra så där, även om det inte är särskilt kul just då..

Tror du inte det har lite med hur du reagerar? Blev du lite orolig innan att han skulle vilja gå fram till joggaren? Då känner han det.

Min hund är så jäkla signalkänslig, hon känner minsta vibb av mig. Tänkter jag till "bara hon inte går fram till cyklisten där nu" så gör hon det. Ignorerar jag folk kan hon gå förbi lös. I koppel bryr hon sig aldrig men det är ju för att jag vet att hon är kopplad o inte kan göra något ;)

sådär gjorde vår förra hund också, han hade en förkärlek för gamla tanter! :o

precis som Fragile skriver så är det ofta beroende på hur man själv reagerar. vad händer om du koncentrerar dig på något helt annat, lek med en gren, gör ett läggande, vad som helst!

Men det ska väl förhoppningsvis växa bort det också...

Här tycker jag att du ska tänka om lite. Med en smula överdrift är promenaderna under hundens första år ett enda långt träningpass, och därefter kan man (förhoppningsvis) gå resterande år och underhålla lite och njuta av resultatet.

Förenklat: Ta tag i det nu och tro inte att det försvinner med åren. :)

Hugger sista knappen och gnäller lite... Hur i hela fridens namns ska jag lyckas få Orvar att sluta slicka på sin tass... Tratten är visst för kort för honom även om vetrinären tyckte att den var lagom... Han trycker bak tratten och slickar på tassen, enligt vet så skulle vi inte ha bandage på alls helst, men det struntar jag i just nu och lindar luftigt för det är ialla fall bättre än att han slickar på den... *suck*

Jag hoppas att det går över snart så vi kan börja promenera igen, jag börjar ledsna på att gå ut och kissa honom bara...

Gnäll gnäll... :D Jag längtar till våren och lite hundkurs, just nu är jag prel bokad på en fortsättnings kurs där jag gick valp kurs, men hittade ytterligare en kurs som jag vill gå men jag är rädd att de två kurserna kommer att krocka, tre dagar i veckan känns lite häftigt för en unghund... :angel: Även om jag skulle tycka att det var kul! :D

kl

här är det full rulle som vanligt, så kom svärmor med hund och hälsade på så blev det ännu mer livat. ;) nu fick Flippan följa med Wilmer på en romantisk kvällspromenad, skönt för henne med lite vuxet sällskap..? :angel:

om någon vill se en feg Pointer, klicka här! filmat med mobil, men hennes stil är oslagbar halvvägs in i filmen.. :p

kl

Idag är en sån dag då man skänker några tankar till VARFÖR man har hund. Det händer inte ofta, men idag som sagt.
Till att börja med så har jag i princip alltid väldigt svårt att sova. Främst att somna. Inatt var det extremt och blev inte bättre av att hunden av nån anledning är rastlös och mest traskar runt. Säger åt honom att det är ok att komma upp i sängen (gissade på att han inte hade någon "bra" sovplats då vi städade igår, och då försvann kläderna han sovit på senaste tiden :o:p Dock har han två bäddar i sovrummet så det råder ju ingen brist egentligen). Fick i eftermiddags reda på att han envisats med att gärna ligga PÅ sambons huvud och sova :confused:
Jag somnar i alla fall till slut vid 6tiden och har vid det laget gett upp planerna på att gå upp och plugga vid 8. Försökte istället sova under förmiddagen, dock väckt med jämna mellanrum genom att hunden sitter och kliar sig som en dåre.

*gnäll gnäll* Har iaf haft en bra dag i övrigt och stackars Sigge kämpade på bra när vi hamnade i 1-2 km orörd snö på långpromenaden senare. Resten av dan tillbringade han sovandes bredvid husse fram till alldeles nyss :p
Och på lite bättre humör blev jag när foderbilen kom med nytt foder så nu försvinner snart klådan :)

Haha, det är nu jag inte ska nämna att jag egentligen menade hundens första år alà 1-2 kanske 3... :angel:

Eller 5... :angel:

Jag är sjukt nöjd med både mig själv och Rover; jag tog mig själv i kragen igår och klickertränade lite fritt följ som blivit helt åt fanders. Jag tror faktiskt att det funkade bättre än det gjort någonsin! Jag som givit upp tanken på att få stollhunden att förstå det där med fritt följ och att koncentrera sig mer än 2 sekunder... Nu får det bli mer lydnadsträning, inte minst så länge det är så mycket snö att det är svårt att hitta på andra saker i stan.

Annars kunde jag inte låta bli att gå fram till en hundägare idag(när jag var ute utan hund) eftersom jag såg att hon också satt och klickade sin hund. Jag bad om ursäkt för att jag störde, men det slutade med att vi pratade säkert en kvart om våra hundar och träning. Hon hade en norfolkterrier och funderade på att stämma uppfödaren som inte skrivit TERRIER med stora röda bokstäver före norfolk. :rofl: Hon hade haft hund i 40 år men den här lilla jycken hade oerhört bestämda åsikter om hur livet skulle levas. Jag hoppas vi möts igen någon gång så att vi kan träna lite tillsammans nu när vi vet lite om varandras hundar.

Nej inte alls, för jag trodde han skulle sitta kvar. Jag väntade mig att han skulle sitta kvar eftersom han satt lugnt.
När jag möter någon tänker jag att han ska gå förbi. Visst brukar jag ta lite kortare koppel ibland, men det beror på om han bara går på eller om jag ser på honom att han tycker den mötande är intressant. Ofta har jag bara "normal" koppellängd, alltså hyfsat kort men inte så att jag drar i honom, men så kort att jag kan göra ett litet ryck om han börjar dra. Sen behöver han ju inte hela koppellängden heller.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 069
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 040
Senast: MML
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 653
Senast: Rugge
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
642
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka