!Hundsnack!

Sv: !Hundsnack!

Själv har jag märkt att hur många hundägare som helst ignorerar en när man frågar om man får hälsa med sin hund?!

Vart har detta kommit ifrån, man är artig, går i en båge runt de och ställer frågan högt och den andra hundägaren tittar inte ens på en? Hur svårt är det att klämma fram ett litet nej eller skaka på huvudet?

Jadu... eftersom man bara vill skynda sig därifrån innan idioterna hinner släppa fram sin hund. Jag brukar undvika ögonkontakt och bara fortsätta gå eftersom det tyvärr är så i min erfarenhet att de som vill att vilt främmande hundar ska hälsa på promenad tolkar minsta lilla respons, även om det är ett "nej", som ett okej. :confused: Skulle de förstå att man säger nej så ska det alltid diskuteras varför och "jag vill inte att han hälsar på främmande hundar/börjar förvänta sig att få hälsa" är aldrig en giltig förklaring för dem.

Jag menar absolut inte att du tillhör den kategorin, men det är en förklaring varför folk reagerar på det vis du skriver.

precis lika konstigt som att folk inte frågar utan släpper fram hundarna till alla andra vovvar! ännu en sak som gör mig vansinnig... :cool: kanske ska tillägga att vi tidigare hade en schäfer som inte tålde andra hanhundar och vägde en hel del i kopplet (+ min tik som bara blev glad och skulle fram och busa). sammanlagt 55 kg hund som båda ska åt samma håll blev till långa armar på matte... :p

edit - man får gnälla lite va? ;)

Ja, det är en sak jag också stör mig på! Men då mest av principsak, varför inte slänga ur sig frågan när man står där med hunden i kopplet och låter den gå fram? Och om ens lösa hund nu råkar springa fram till en annan hund (för sånt kan ju tyvärr hända) så kan man ju åtminstone be om ursäkt!

Men när jag varit med om sånt förut har det ändå varit rätt tydligt att hundarna vill fram och leka och inte har några onda avsikter. Igår var signalerna helt annorlunda, sen vet man ju aldrig var som skulle hänt om de kommit fram men det vill jag inte veta heller. Och ägarna var inte ens i närheten (förmodligen inne i huset).

JuniNatt: Jag skulle försöka avleda.

Ang. rasthagar; Går dit ibland, men inte så ofta. Numera har vi rätt gott om fasta lekkompisar till Sigge istället. Och lös är han dagligen ändå.

Mina är alltid lösa men idag passade jag på att gå ner på det stora fältet som sagt. Det är alltså ingen vanlig rastgård utan en del av ett rejält stort fält. Men jag blir alltid lite nervös när jag går med dem på sådana ställen för eftersom jag har småhundar så är jag så rädd att någon ska komma dit med sin stora och inte så snälla hund.

kl

Är i färd med att skicka iväg ett mail till en uppfödare. Men blev plötsligt supernervös :crazy:

jag har bara varit på Ribban en gång med min hund, jag gillar inte riktigt den "vind för våg"-mentaliteten många verkar ha där. det är noll koll på hundarna och fältet är ju stoooort!

att ett nej ifrågasätts har jag också ofta varit med om! ..kan det inte bara vara så att jag som ägare inte vill att de ska hälsa?! skit i varför, det har ju ingen egentlig betydelse. likaväl som det är självklart att svara på en fråga, lika självklart borde det vara att acceptera att svaret kanske inte var det man var ute efter...

imorgon ska jag å Arre iväg å träna lite lydnad, Tina Fridh är uppe här i ske-å å håller kurs. Ska bli så himla kul. :bump::bump: hoppas att min voffs sköter sig snyggt. :)

Är det nån som har tränat hos henne nångång? Jag fick höra att hon är en av de bästa, men jag vet inget alls om bra eller dåliga hundinstruktörer. :grin:

Här är en till som spänt väntar på valp! Nu har det fötts några kryp som kan vara intressanta, men längtan är svår! Först måste vi vänta några veckor på att hälsa på, och sedan se om uppfödaren tycker att vi är något att ha. Sedan ska vi vänta drygt en månad till, innan vi kan ta hem valpen. Tills dess kollar vi på hundprylar och längtar!

roligt med kurs!
här hemma är det sambon som engagerar sig, därför är också valpen hans.. :p själv har jag insett att jag inte ska ha någon fler hund när min älskling blir gammal. hur mkt jag än älskar henne har jag insett att jag inte tycker det är jättekul att träna hund (känns nästan tabu att säga :o ) hur mycket jag än älskar och aktiverar min flicka...

kl

ikväll är jag hundvakt åt "svärmors" vovve, 3årig labbe-springer spaniel. första gången han träffar valpis inomhus. 3 busiga hundar, varav en är otroligt verbal när hon busar (dvs min tik, som aldrig skäller annars..) och de far runt som galningar här! jag har haft en galen dag på jobb och tänkte mig en lugn hemmakväll, det kunde jag ju se mig i stjärnorna efter! :cool: men det är härligt att de har roligt tillsammans, bjuder på en bild (som inte ens nästan gör deras hastighet rättvisa, men man får passa på när de står stilla en sekund!)

163125_10150356000025061_574120060_16642044_3870648_n.jpg

Åh, vilken perfekt tråd :D Har en blandistik på 3 år :) Kan inte lägga in bild nu för pixbox vill inte, men hänger väl på er här i tråden :)

Jadu... eftersom man bara vill skynda sig därifrån innan idioterna hinner släppa fram sin hund. Jag brukar undvika ögonkontakt och bara fortsätta gå eftersom det tyvärr är så i min erfarenhet att de som vill att vilt främmande hundar ska hälsa på promenad tolkar minsta lilla respons, även om det är ett "nej", som ett okej. :confused: Skulle de förstå att man säger nej så ska det alltid diskuteras varför och "jag vill inte att han hälsar på främmande hundar/börjar förvänta sig att få hälsa" är aldrig en giltig förklaring för dem.

Numera säger jag att mina har löss :) Så får vi vara ifred oftast.

Numera säger jag att mina har löss :) Så får vi vara ifred oftast.

Jag borde börja köra med den också.. När jag ska förklara för folk att min är hundaggressiv tror dom att jag överdriver och är nojig när hundarna gör upp. :grin: Jag har blivit så urbota trött på att folk tror jag bara är en nojig okunnig ägare så tanken har slagit mig att låta hundarna träffas ändå :devil:

Min hund är hundaggressiv (eller vad man ska kalla det). När hon flyger på en annan hund är hon arg. Det spelar ingen roll om den andra hunden försvarar sig, gör inget eller lägger sig. Hon fortsätter.

oh spännande, vad för ras?
pepp pepp! :D

+Fragile

Tack för pepp =)
Mail är ivägskickat men inget svar än tyvärr. Aja, ingen brådska.

Aussie är tanken, dock mailar jag mest för att vara ute i god tid och bli lite mer insatt. Blir inte hund förrän 2012 eller 2013.

kl

Jag har en rastlös hund... Har varit däckad i rejäl förkylning sen i lördags och ensam hemma. Hunden har därför fått nöja sig med en halvtimmes promenad och lite klickerträning som max. Vilket inte är några problem för honom egentligen men vi har varit inne i en väldigt aktiv period och då är det klart att han blir rastlös i omställningen. Nu mår jag dock bättre så imorrn är det dags för träning :)

Min hund har lärt sig av en annan hund att lägga sig ner när han ser en hund. Men sen brukar han plötsligt dra iväg och det är inte alltid man hinner med. Han gör så ibland när man ska gå förbi någon med hund också. Han är bara 1 år och har inte riktigt fattat att alla hundar inte är nya lekkamrater. Han får ibland hälsa på den mötande hunden, men oftast hälsar han bara på såna han redan känner. Han kan ju inte alltid hälsa, och så tycker jag det ibland är lite svårt att fråga om han får hälsa, när han liksom slänger sig iväg ibland. Men jag brukar säga till hunden att han inte behöver hälsa på alla, så att den andra personen förstår att det bara är det han vill. För han vill ju verkligen inte ge sig på nån.

Men jag blir själv irriterad på folk som bara släpper fram sin hund. Jag försöker ju åtminstone ta bort min. En gång var det en kvinan som kom gående med sin hund och var i princip redan framme med hälsande hund när hon frågade om dom kunde hälsa Sen finsn det hundar som bara springer fram också, och det tål jag inte. Har blivit lite bättre på att säga till. En gång var det två kvinnor som var ute med två schnauzrar (stavning?) och vid korsningen på gångvägen så sprang båda hundarna till mig och min hund, Hon abd om ursäkt, hon hade inte sett mig.... När man går på en gångväg får man väl ändå vara lite uppmärksam. Det var ändå väldigt öppet.
Syrran har också råkat ut för en del. Tex en hund som på nåt sätt kom ur selen och sprang fram till hennes hund. Ägaren "hälsa nu medan jag sätter å selen".... Om hon inte ville det då?
En annan gång var det en liten yorkshireterrier eller vad det var som sprang fram till oss när vi var ute emd hennes hund. En karl stod ute och stretchade och syrran frågade om det var hans hund. Jo det var det, men han var ju så snäll. Hennes hund då? Lite koll får man väl ändå ha. Min hund får inte springa fram till alla, bara för att han är så snäll....

jag har bara varit på Ribban en gång med min hund, jag gillar inte riktigt den "vind för våg"-mentaliteten många verkar ha där. det är noll koll på hundarna och fältet är ju stoooort!

Kan bara hålla med, har visserligen inte bott i Malmö på många år nu, så det kan vara upprensat lite där ute nu förhoppningsvis. Men tidigare var det MYCKET problem med hundar som attackerade, och många gånger samma hundar som attackerade gång på gång... Och det var inga små skador heller, tyvärr... Så jag vet att jag i stort sett inte där nere med hund alls för förutom väldigt tidiga morgna för då var det i stort sett alltid öde...

/Camilla

Kan bara hålla med, har visserligen inte bott i Malmö på många år nu, så det kan vara upprensat lite där ute nu förhoppningsvis. Men tidigare var det MYCKET problem med hundar som attackerade, och många gånger samma hundar som attackerade gång på gång... Och det var inga små skador heller, tyvärr... Så jag vet att jag i stort sett inte där nere med hund alls för förutom väldigt tidiga morgna för då var det i stort sett alltid öde...

/Camilla

kan tänka mig att det hänt en del "olyckor" där! jag känner mig inte bekväm med hund där, även om min tjej leker bra med andra..

+Fragile

Tack för pepp =)
Mail är ivägskickat men inget svar än tyvärr. Aja, ingen brådska.

Aussie är tanken, dock mailar jag mest för att vara ute i god tid och bli lite mer insatt. Blir inte hund förrän 2012 eller 2013.

kl

Jag har en rastlös hund... Har varit däckad i rejäl förkylning sen i lördags och ensam hemma. Hunden har därför fått nöja sig med en halvtimmes promenad och lite klickerträning som max. Vilket inte är några problem för honom egentligen men vi har varit inne i en väldigt aktiv period och då är det klart att han blir rastlös i omställningen. Nu mår jag dock bättre så imorrn är det dags för träning :)

Åh, var i samma sits för nån vecka sedan, vrålförkyld och hunden ville bara uuuuuut!! Krya på dig!

KL

Ska börja på två olika kurser tisdag och onsdag nästa vecka, våra första kurser tillsammans.... IIIH! :bump:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 069
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 040
Senast: MML
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 653
Senast: Rugge
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
641
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka