Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Floyd har fått något trassel med sina öron :( Han ruskar på huvudet flera gånger om dagen och kliar sig. Han är varm i öronen men jag får inte upp något när jag sköljer och jag tycker att det luktar normalt, så jag hoppas att det bara är värmen och alla bad som ställer till det. Han är ju mer under vattnet än över nu för tiden.
Zvante hade väldigt problem med öronen det sista halvåret/året av hans liv (allergihund, så fick väldigt lätt svamp) och Elton har haft liknande som Floyd verkar ha några gånger. Det jag tycker funkat bäst är att tvätta med "CleanAural sensitive" (rekommenderad av vet.) och sen när det fått torka några timmar eller så, så har jag använt Oticurant öronpuder :) Upplever att öronpudret gör att det känns mer torrt i öronen för hunden vilket gör att det slutar klia och irritera.

Herregud, vi dör i den här värmen :arghh:
Det är t om rätt skönt att jobba, för på kontoret har vi åtminstone AC.
Är så nöjd över vårt fina hundhus, som håller (förhållandevis) svala 24 grader nu när det varit typ 32-33 grader utomhus. Alla hundar och valpar håller till där på dagtid nu, det är det enda alternativet.
Hängde upp presenningar över Floyds och Otis hundgårdar häromveckan, så att de får lite mer markyta med skugga. Singeln blir ju sjukt varm i solen, så de kan ju knappt gå ut annars :crazy:

Floyd har fått något trassel med sina öron :( Han ruskar på huvudet flera gånger om dagen och kliar sig. Han är varm i öronen men jag får inte upp något när jag sköljer och jag tycker att det luktar normalt, så jag hoppas att det bara är värmen och alla bad som ställer till det. Han är ju mer under vattnet än över nu för tiden.

Han har inte fått in vatten i örat och fått en infektion?
Vi fick så på fodertiken. Hade spolat henne med vattenslang och lyckats få ner vatten i örat. Hon blev jättebesvärad och efter bara några dagar fick hon tom ont när hon kliade sig.
En antibiotikakur av vetten och problemet försvann.

Nu har jag vågat prata lite med en hundägande granne här. Granne är jättetrevlig och har en mycket trevlig hund. Det jag ville prata om var hundrastning, för jag har tyckt att det verkar som om granne är hemma på dagarna, och det stämmer bra, för hen pluggar tydligen på distans :) Jag jobbar ju heltid nu och har möjlighet att äta lunch hemma (och rasta damerna) men 1-2 gånger i veckan brukar det vara lite mycket på jobbet, sådär så att jag visserligen hinner hem, men det brukar innebära nästan ingen lunch för mig för att hundarna ska hinna komma ut...

Granne sa att hen absolut kan rasta damerna de dagarna, och vi bytte nummer för att kunna få kontakt lite lättare och prata mer om det. Dessutom vore det jäkligt bra att ha någon att ringa om det skulle hända något. Som det är nu så måste allt fungera, jag får inte råka ut för någon olycka på jobbet eller hamna på sjukhus eller vad som helst, för då blir det totalkris med hundarna. Om granne har extranyckel och känner damerna lite, så kan hen garanterat rycka in vid akutsituationer. Så skönt det vore! Jag hoppas verkligen att det här blir hur bra som helst nu.

Vi har tack och lov hundar som tål värmen rätt bra, vi är aktiva morgon och kväll. Vi har ägnat sommaren åt bad och nu på slutet en utställning som gick bra:). Sålänge de fått välja aktivitetsnivå själva har vi inga planer på klipp, de sover de varmaste timmarna och är i övrigt som vanligt.
Jag vill kunna ställa ut dem, och skulle nog satsa på kylvästar i första hand vid behov.

Varit ute på klubben och tränat lite agility ikväll och blev faktiskt förvånad hur bra det gick :up: Förra gången var en riktig skit-träning och idag var jämförelsevis rena drömmen. Insåg när vi satt i bilen på väg hem att han var oklippt förra gången. Klart klippning inte är svaret på allt för alla (bäst att slänga in en disclamier för jag känner mig lätt nyfrälst för tillfället :angel:), men jäklar vilken skillnad det har varit för just Skrället. Helt plötsligt känns det faktisk som att han är 3 och inte 13!

Det är nog bara hos hundfolk chiliplantorna stöttas upp av spårflaggor :idea:
Jag hamnade i akut blompinne brist.
20180727_204722.webp

Zvante hade väldigt problem med öronen det sista halvåret/året av hans liv (allergihund, så fick väldigt lätt svamp) och Elton har haft liknande som Floyd verkar ha några gånger. Det jag tycker funkat bäst är att tvätta med "CleanAural sensitive" (rekommenderad av vet.) och sen när det fått torka några timmar eller så, så har jag använt Oticurant öronpuder :) Upplever att öronpudret gör att det känns mer torrt i öronen för hunden vilket gör att det slutar klia och irritera.

Tack för tips! Jag har sköljt med OtiClean (?) utan resultat, men har nog oticurant-pulver hemma, det ska jag testa att ha i :)
Jag tycker att han borde kännas fuktig i öronen, men jag upplever bara att han är varmare än normalt :confused:

Han har inte fått in vatten i örat och fått en infektion?
Vi fick så på fodertiken. Hade spolat henne med vattenslang och lyckats få ner vatten i örat. Hon blev jättebesvärad och efter bara några dagar fick hon tom ont när hon kliade sig.
En antibiotikakur av vetten och problemet försvann.

Det skulle det kunna vara.. han är inte direkt öm dock, men något är det ju helt klart som felar. Jag ska testa oticurantpuder och om det inte gett sig efter helgen får jag åka in med honom :)

Varit ute på klubben och tränat lite agility ikväll och blev faktiskt förvånad hur bra det gick :up: Förra gången var en riktig skit-träning och idag var jämförelsevis rena drömmen. Insåg när vi satt i bilen på väg hem att han var oklippt förra gången. Klart klippning inte är svaret på allt för alla (bäst att slänga in en disclamier för jag känner mig lätt nyfrälst för tillfället :angel:), men jäklar vilken skillnad det har varit för just Skrället. Helt plötsligt känns det faktisk som att han är 3 och inte 13!

Klippningen löste många problem för oss. Tonto hade problem med aptiten, liggsår, stress, ingen ork och ingen arbetsvilja etc. allt det har blivit mycket bättre. Jag menar jag blir själv rätt grinig när jag är varm och svettig hela tiden, så jag förstår att han inte mådde bra av att vara varm hela tiden.

Jösses. Tror inte min mor får vara hundvakt något mer...

1 natt , 2 dagar och min lilla hund ser ut som en boll :eek:

Trodde först de varit väldigt aktiva med matningen men så vart inte fallet. Basenjidamen ledde anfallet, bröt sig in i sadelkammaren och snattade påsen med 2 kg kattmat. Basenjidamen vill ni inte ens veta hur hon ser ut för tillfället.

Effie låg och släppte sig hela natten och druckit mängder med vatten.

Nu har min mor och hennes sambo åkt till Grekland och lämnat hundar som blev ruggigt dåliga i magen så jag får sanera från bajs lite varstans samt banta tjockisbasenji. Hon vart ju inte direkt smal innan liksom.

Skethund

Tack för tips! Jag har sköljt med OtiClean (?) utan resultat, men har nog oticurant-pulver hemma, det ska jag testa att ha i :)
Jag tycker att han borde kännas fuktig i öronen, men jag upplever bara att han är varmare än normalt :confused:
OtiClean har jag inte testat, men hoppas pulvret funkar för Floyd också. Det är sjukt smidigt också jämfört med tvätt :D
Tycker inte någon av mina har känts fuktiga i öronen, inte heller att det har luktat. Vet inte om jag har dåligt luktsinne eller kassa ögon eller nått men tycker min näsa och mina ögon brukar funka bra i vanliga fall :p:laugh: Tycker också bara att de har känts varma i öronen och på öronlappen och sen var Zvante röd i öronen då när han hade svamp/infektion. Men även när han hade lite svamp fick jag bort det själv. Sista halvåret fick han svamp i öronen varje månad när allergimedicinen började gå ur kroppen :yuck:

Tänkte köra en liten uppdatering om hund nu, hon röntgades på nytt efter hon fyllt ett. Både vanlig slätröntgen och ct. Det som man uppmärksammat tidigare ser bra ut idag, fick både HD A och ED 0!
Däremot så tror de att hon kan ha "fjättrad ryggmärg", taget från Wikipedia;

"Fjättrad ryggmärg (eng: tethered cord) är ett sällsynt fenomen hos nyfödda barn som innebär att ryggmärgen sträcks, vilket kan inträffa om den fixeras i ryggmärgskanalen innan barnet fyller två månader. Fenomenet är en konsekvens av att ryggmärgskanalen växer snabbare än ryggmärgen i denna period.

Fjättrad ryggmärg kan yttra sig med symptom från benen (muskelsvaghet, koordinationssvårigheter), blåsan (inkontinens och svårighet att tömma sig) och felställningar (ortopediska felställningar). Fjättrad ryggmärg kan i många tillfällen avhjälpas med ett neurokirurgisktingrepp.

En av de vanligaste orsakerna till fjättrad ryggmärg är ryggmärgsbråck."

Vilket stämmer rätt bra in på hennes symptom.
Idag i värmen när hon ligger och vilar halva dag och strosar lugnt andra halvan (ute ett par timmar upptill fyra timmar) är hon helt smärtfri. Planen är att ta det lugnt ett tag till, sätta igång henne försiktigt igen och se om det kan hålla i sig.

Håller regelbunden kontakt med veterinär, så det känns bra. Min stora grej är att hon inte kan hänga med på de aktiviteter jag hade förväntat mig, ridturer och dagsvandringar. Däremot så klarar hon lättare simning och vattenplask utan problem.
Avvaktar ett tag till, hon är ju himla fin och älskvärd, men eventuellt så kan hon komma att omplaceras till en pensionerad släkting.

Min Lady mår inte så bra i värmen. Är pappis, så hon har ju päls. Ligger mest och sover hela dagarna.
Katterna sover med, hela dagarna nu

Min hund bor hos mina föräldrar denna veckan då jag inte fick semester och dagis har stängt.
Tydligen har grannens katt bestämt sig för att de ska bli vänner. Han bor med två hundar så han är ju hundvan. Brukar i vanliga fall sommartid gå lite ut och in som han vill hos mina föräldrar (som tycker det är ganska trevligt) men han har hittills hållt sig borta när min hund varit där.
Nu hade de nosat på varandra ett par gånger i början på veckan med hunden i koppel. I går kom katten in i hallen och hunden gick och hälsade. De nosade och katten strök sig mot hunden, båda var lösa. Sen ville hunden leka och då sprang katten hem. Önskar jag varit där och sett det.

OtiClean har jag inte testat, men hoppas pulvret funkar för Floyd också. Det är sjukt smidigt också jämfört med tvätt :D
Tycker inte någon av mina har känts fuktiga i öronen, inte heller att det har luktat. Vet inte om jag har dåligt luktsinne eller kassa ögon eller nått men tycker min näsa och mina ögon brukar funka bra i vanliga fall :p:laugh: Tycker också bara att de har känts varma i öronen och på öronlappen och sen var Zvante röd i öronen då när han hade svamp/infektion. Men även när han hade lite svamp fick jag bort det själv. Sista halvåret fick han svamp i öronen varje månad när allergimedicinen började gå ur kroppen :yuck:
Det kan ju sitta rätt långt ner så vi inte ser/känner av att det är fuktigt :) (är min erfarenhet iaf efter att ha levt med ett ”öronbarn” )

Jag glömde testa med pulvret igår, men ska testa idag :)
Jag har varit på kurs hela dagen och idag har han inte ruskat sig/kliat sig något, men det skadar ju inte ändå. Tack för input!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
331
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
9 10 11
Svar
218
· Visningar
10 634
Senast: pepp
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
733
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka