Hundslagsmål

C

ChesterTheJester

Igår kväll blev grannens Golden attackerad av en Pitbull. Exakt hur det gick för grannens hund är oklart, men enligt en annan granne som stod bredvid (jag stod på balkongen) så fick den halva bröstkorgen sargad och lite till. Det var blodspår och blodiga pälstussar på gatan imorse... :cry: :cry: :cry:

Hundslagsmål händer ju, tyvärr, men det här var nog det värsta jag sett. Ägaren till Golden Retrievern låg på marken med båda hundarna över sig och skrek och grät och var helt förtvivlad, medan två eller tre starka karlar slet och drog i Pitbullen som VÄGRADE släppa - i flera minuter! Det var ett jäkla hallå och nästan samtliga grannar på gatan kom ut på balkongerna för att se vad det var som lät. Först lät det som barn som bråkade, så mycket skrek den skadade hunden! :cry:

Det som jag inte kan släppa är att när jag pratade med killen som äger Pitbullen efteråt (han satt utanför porten och väntade på polisen, de med Golden Retrievern försvann in i porten med hunden) så skyllde han på grannarna, för att de hade sin Golden lös i trapphuset. Förlåt?! Rättfärdigar det att hans hund gick till anfall och potentiellt hade ihjäl deras hund? Är lösa hundar lovligt byte som vilken annan hund som helst har rätt att bita ihjäl? :confused:

En annan sak som jag inte förstår är att när han satt där, så höll han i hundens framben för att "lugna honom" medan kopplet och halsbandet låg i en hög någon halvmeter ifrån. När sedan en man med en annan hund kom emot dem så började han böna och be mig att stoppa dem så att de inte kom för nära. Men varför kopplar man inte sin aggressiva hund då, undrade jag...? :eek:

Jag är bara glad att jag inte var ute med min valp då - hon som är så rädd för andra hundar ändå, hade hon blivit attackerad (och överlevt) så hade hon nog aldrig kommit över sin rädsla! :(

Sv: Hundslagsmål

Kopplade han hunden sen då? Håll oss underrättade med hur det går. Jag blir helt galen... Det är min mardröm att någon elak hund ska flyga på mina. Vad f*n gör man????

Nej, han kopplade inte hunden! :eek: Jag gick emot mannen som kom med sin hund och det visade sig vara min "next door neightbour". Han hade också varit ute med sin hund när Pitbullen attackerade, och då blev hans hund så rädd att den slet sig och sprang till skogs mer eller mindre. Han hade precis hittat henne när slagsmålet var över och Golden Retrievern hade blivit inburen i trapphuset. Det var då jag stod och pratade med killen med Pitbullen för att få veta vad som hänt. Det var nog en himla tur att min grannes lilla hund slet sig, för hon hade bara varit en munsbit i sammanhanget. :(

Jag kommer aldrig glömma hur ägaren till Golden Retrievern låg och sprattlade och skrek med båda hundarna över sig. Hon var så uppriven att hon sedan bara gick omkring i cirklar och upprepade "min hund, min hund" medan någon annan pratade med polisen. Till saken hör att de hann ringa upp polisen och prata med dem en bra stund medan slagsmålet fortfarande pågick. Det säger en del om hur jäkla bestämd Pitbullen var - den där Golden bara skulle dö! :cry:

Personligen hade jag bara gett Pitbullen en känga i huvudet om den hade attackerat min hund. Hade den inte släppt då hade jag fortsatt sparka. Jag har sett hundslagsmål förut och ridspön är bra tillhyggen för att avstyra sånt, men det har man ju sällan med sig ut på promenaderna... Så jäkla glad att min hund inte var inblandad...

Fast det är inte så lätt att bara sparka lös en hund heller... De är så höga på adrenalin så de känner inte så mycket smärta.

Jag stod ensam en gång och försökte att sära på två hundar som slogs *huga* Inte roligt. Dock inte så allvarliga skador som detta...

Tippan skrev:
Fast det är inte så lätt att bara sparka lös en hund heller... De är så höga på adrenalin så de känner inte så mycket smärta.

Jag stod ensam en gång och försökte att sära på två hundar som slogs *huga* Inte roligt. Dock inte så allvarliga skador som detta...

Usch! Jag håller med. Jag har varit med om när en bullterrier anföll vår västgötaspets och trots att min bror försökte sära på dem med en käpp/pinne så gav sig inte bullterriern utan bet nästan av västgötaspetsens ena framben! Usch vad otäckt det var! Så jag håller verkligen med om att de inte känner av smärta när de väl börjat slagsmålet. Bullterriern bara bet och bet trots att vår hund skrek och försökte lägga sig i underläge! :cry: Bullterriers bland andra har ju den där extra käkmuskeln som vargar har, så de har ju ett ändå starkare bett..

Berätta gärna hur det gick med golden retrivern! :cry:

Tycker så synd om den! :cry:

Usch vad hemskt... Säger som tippan vad gör man om det händer ens egna hundar ?? :( :cry:

Jag bara undrar hur han öht kan sitta med hunden okopplad efter en sån sak.. Hur fan tänker han på för vis :confused: :crazy:

det brukar inte funka att använda våld. när min hund flög på min förra grannes hund fick hon en spark av grannen så hon flög en halvmeter, men inte släppte hon för det. man ska absolut inte dra och slita heller, det förvärrar bara skadorna. de finns de som säger att man ska lyfta upp bakbenen, men det har jag aldrig fått att fungera. är det kris kan man försöka "strypa" den anfallande hunden, börjar de klökas måste de släppa. en stor hink vatten är också effektivt.

hur gick det med goldenägaren? klarade hon sig oskadd?

Har varit med om många hundslagsmål och även varit med och särat på han hundar som slagits var av ena var min egna! första gången så kom en blandras hund och hoppade över staketet och flög på min hund, gick ganska bra för bägge.

Andra gången så släppte min kompis lös hennes hanhund (schäfer) och jag bad henne att koppla honom då den han hunden jag hade var gammal och i dåligt skick och ville inte att de skulle bli nått. Då svarar hon att hon hade bra koll på sin... smack sa de så satt han i min hunds hals och gnagde och bet och slet.... vi skrek och sparkade och drog och ja allt som var möjligt... slutade ganska illa.. hunden min fick syy, många fula sår på halsen och över huvudet. Även min hund var schäfer. Min kompis ropade till mej att vi skulle ta tag i bakbenen på hundarna och dra isär dem, hon gjorde det och hennes hund vände sig om och tog sig ett smakprov på henne oxå för att sedan fortsätta på gamlingen!

en annan gång med en annan hund (min schäfer), var jag på en prom i en park och så ser jag en golden som oxå är på prom med sin matte och jag går en liten omväg för att undvika gruff och tråkigheter.. och vips så TAPPAR damen golden som kommer som en kanoon kula mot min hund och flyger på honom!! Jag skriker till henne att komma och ta bort hennes hund och jag slet och svor osv.. kontentan blev att min hund fick ett fult sår på frambenet och det blev vet. och pencellin osv...

så att det var just en pitbull som gnagde på hunden är ingen obojfaktor ALLA hundar kan bli elaka, galna och ilskna!

Har varit med om fler slagsmål mellan två Malamuter.. slutade som tur var ganska bra! En annan gång så slog två hannar, malamuter, genom galler och det blev riktigt illa för den ena som ena hörntanden bytte form och plats.. i övrigt så är dessa malamuter världens coolaste och körs bredvidvarrandra i spannet.. men men man vet aldrig när det slår till!

Detta med vatten är väl en god tanke men hur ska man hinna att springa iväg och sätta på vattenslangen, rulla ut den och rikta strålen på hundarna och samtidigt ha stressnivå maximus?

Senast ändrad av en moderator:

Men killen med "pitbullen" hade altså sin hund kopplad medans golden retrievern var lös?

cillamuffins skrev:
va? har bullterriern en annorlunda genuppsättning än alla andra raser?

Nä, det är bara vargen som har denna extra muskel i käken. Finns ingen hundras som har det.

Glorfindel skrev:
Bullterriers bland andra har ju den där extra käkmuskeln som vargar har, så de har ju ett ändå starkare bett..

extra käkmuskel? starkare bett?
sorry, I don't believe....

Personligen hade jag bara gett Pitbullen en känga i huvudet om den hade attackerat min hund. Hade den inte släppt då hade jag fortsatt sparka. Jag har sett hundslagsmål förut och ridspön är bra tillhyggen för att avstyra sånt, men det har man ju sällan med sig ut på promenaderna...

En känga i huvudet hjälper inte mot en hund som är så taggad i ett hundslagsmål. Inte heller några rapp av ett spö. Detta peppar bara en hund att bita ännu hårdare och hålla fast ännu bättre.

Det bästa och snabbaste man kan göra är att lägga en snara runt halsen på hunden som biter sig fast och strypa den. De kommer släppa så fort luften börjar ta slut och då släpper man inte förrän man fått bort den andra hunden plus kopplat den aggresiva ordentligt.

Vill man att det går fortare så tar man strypgrep med kopplet samtidigt som man vrider om testiklarna på hunden (om det är en hanhund, vill säga) DET gör effekt kan jag lova. Men då får man även passa sig för att man själv kan få ett ordentligt bett.

Alternativ som jag fått göra vid ett tillfälle, var att koppla strypgrepp på hunden (detta var en goldenhane) och sedan så gav jag honom en känga rakt på testiklarna. Det tog skruv. :angel: :devil: Han släppte hunden och såg ut så här :eek:

Bebben skrev:
Vattenslang fungerar också ganska bra, med hård stråle.

Har försökt vid två tillfällen och det har aldrig fungerat för mig. Visserligen har det varit en labbe (vattengalen) och en terrier (ger inte gärna upp). Men jag skulle hellre ta strypgrep med kopplet. Då förlorar man inte så mkt tid om vattentricket inte skulle fungera. Strypning fungerar alltid!

Det är som Cillamuffins skrev ofta svårt att sära på två hundar genom att dra isär dem eller lyfta upp bakbenen. Att gå på med slag och sparkar drar ofta igång hunden mer.

Det enda som fungerat när jag varit med är att "strypa" hunden som har bettet eller hålla i dem och när de byter bett (om de gör det) snabbt hinna ta isär dem. En gång fungerade faktiskt vittvin när våra hanar började slåss :crazy: . Stefans snabba reaktion med vinglaset gav dem väl en chock :smirk:

Pitbull är otäcka när de hamnar i slagsmål. De lägger inte av även om den andra hunden ger sig, de bara fortsätter och fortsätter det är ofta därför det blir så stora skador när dessa hundar är inblandade. I början av slagsmål går de ofta in så hårt att den andra hunden blir chockad och direkt hamnar i underläge.
Dessa hundar blir också extremt hårda när de är uppe i drifter och att gå på en sån hund med slag och sparkar när den sitter i bett fungerar inte. Såvida hunden inte blir medvetslös...det är inget man direkt ska eftersträva.

ja, jo fast jag skulle egentligen ha svarat på den Du svarde. Eh...förstår Du!? :o

Alltså, äsch...G.A trött, G.A ska natta kudden... :crazy:

En gång fungerade faktiskt vittvin när våra hanar började slåss

Kan lova att citron på flaska fungerar också väldigt väl. G.A har provat. :angel: Har det som ren instinkt att grabba tag i första bästa vätska när man sitter inomhus och några hundar råkar i bråk. Var hemma hos några kompisar som hade hund och så var vi två gästpar med varsin jycka också. De brukar fungera alldeles utmärkt men denna gång gick deras hundar ihop. G.A tar tag i citronflaskan och får en rejäl träff i ögat. :crazy: Ren reflex, men det bröt bråket på en hundradels sek. :smirk: men sedan hade vi ett öga som behövde lite tvätt. :cool:

Dessa hundar blir också extremt hårda när de är uppe i drifter och att gå på en sån hund med slag och sparkar när den sitter i bett fungerar inte. Såvida hunden inte blir medvetslös...det är inget man direkt ska eftersträva.
Nä, kanske inte, men jag ser hellre att den andra hundägarens hund blir medvetslös än att min ev. blir söndertuggad. :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 255
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
15 749
Senast: Lhas
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 486
Övr. Hund Hej. Vad jan jag göra med min unghund (tik) hon har vid 1 år ålder börjat attackera vissa andra hundar. Först grannens hund som alltid...
Svar
2
· Visningar
1 552
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30