Hundsittande och andra fellägen

A

Assla

Har just förlöst mitt sto med föl ur hundsittande läge.

Inser inte förrän nu när allt är över att jag nog lyckats med något omöjligt. Är nog lite i chock.

Jag såg när hon började vid nio i morse. Skyndade mig ut och tog in henne då de andra hästarna stressade upp henne. Då var redan ena hoven ute.

Hon lade sig och krystade och reste sig om vartannat. I en av de första riktiga krystvärkarna såg jag sammanlagt TRE hovar plus mulen. Jag ringde omedelbart veterinär som skulle komma om 20 min. Skyndade mig i fasen då värkarna lugnade sig lite att trycka in hela fölet. Stoet var lugn och krystade inte. Sen plums så kom hela fölungen.

Jag ringde veterinär som kunde vända.

När han kom nu och gav henne spruta för att livmodern skulle dra sig samman och efterbörden avgå sade han (snart pensionär) att han under hela sitt yrkestid inte varit med om att klara en sådan fölning med sto och föl välbehållna. Han sade att han fått stycka alla föl i ett sådant läge tillslut för att rädda modern.

Han verkade väldigt imponerad av lilla mig som själv på gården löste detta med ett sto som får sitt andra föl.

Själv vet jag ju att jag bara hade en otrolig tur. Men bra att jag hann reagera så snabbt och såg det så tidigt innan det riktiga värkarbetet kommit igång.

Vad har ni för erfarenheter av felläge? Dela gärna med er. Känns som om jag bör vara mer påläst på situationer som kan uppstå hädanefter.

Sv: Hundsittande och andra fellägen

Grattis !

Vad skönt att du var så rådig att du tryckte in fölungen ! Hundsittande lär vara det allrs svåraste felläget att rätta.

Även om du inte var påläst så fixade du det ! Fasen jag är också imponerad !
Om inte annat så vet du att du är "kall" nog att kunna göra rätt saker när de behövs (en annan hade kunnat bli hysterisk och bara ställa mig bredvid och börja lipa)

Grattis igen !

Allt var bara sådan tur! Att hon blev lite stressad av de andra hästarna tex. Så att jag tog in henne och värkarbetet avstannade. Att hon reste sig själv när hon kände att det tog emot... Ja. Hon är en super avelsmärr om inte annat. Visade tydligt hur det låg till. Jösses... Är alldeles skakis nu. men måste kasta mig iväg på en kvällsföreläsning... Kan vara bra att tänka på ngt annat.

Är så glad att det gick bra för Carola å lilla fölis... =)
Längtar massor tills våra föl får leka tillsammans i sommar. =)
Pussa Carola och lillen från mig. Kram!

Du hade nog en väldans tur, även om det var otroligt duktigt att reagera snabbt och göra ngt åt det.

Jag har också haft en hundsittning, där gick det inte lika bra och jag miste både sto och föl. Stoet överlevde fölningen, men fick tas bort en vecka senare av skadorna hon åsamkats i samband med fölningen.

Jag tror Stommen här på Buke också klarat en hundsittning, men då är både hon och maken (tror jag) veterinärer. Men det är som sagt högst ovanligt att klara fölungen vid ett sådant felläge.

STORT GRATTIS!

En dum fråga med vad är en hundsittning? Vad har fölet mer exakt för läge då?

Bakbenen ligger framåt. Det är lurigt för oftast kommer huvud och framben precis som dom ska, och man tror att allt är OK, men sen händer inget mer.

Usch då... Beklagar Poff. Kan inte ha varit roligt att vara med om. Såg hela scenariot framför mig hur det kunde ha gått så här också. Veterinärens prat om alla fölungar han sågat av på hälften gjorde ju inte bilden mildare.

Ja jag såg att stommen klarat av ett sådant fall! Synd att fölungen var tvungen att tas bort sedan efter allt slit. Men det som gjorde att jag lyckades var ju att jag i någon sekund hann se en av de vita bakfötterna redan i en av de första värkarna när hon stod upp. Oftast ser man ju det inte alls så tidigt...

Jösses vilken tur jag har haft!

Fölungen är iaf en liten hopphäst e. Callahan ue. Cortez och han mår fortfarande bra. Likaså sto. *pust*

Grattis till ett snabbt och rådigt ingripande! Strongt gjort! :bump:
Ja, jag och min man fixade också en hundsittande som sagt var, men vi var ännu tidigare på det eftersom den också hade frambenen underslagna i carpus och det var när vi höll på att lägerätta det som vi kände att det var på väg att bli en hundsittande (bakbenen syntes ännu inte utanför stoet). Så för oss var lägerättningen av hundsittandet rätt enkelt, men lägerättningen av carpusarna svårare. men det fick vi ju också förklaringen till senare när vi såg att han hade senkontrakturer.
Jag har i min yrkesutövning hittills inte träffat på någon hundsittande och skönt är väl det. För som veterinär kommer man ju oftast in i ett så pass sent skede att det har hunnit bli riktigt besvärligt med hundsittande och att de oftast behöver sågas ut.

Usch och fy! Jag förstod det senare, att man brukar få såga. Trodde det var mkt mer ovanligt. En stor eloge till er Stommen och till alla andra veterinärer som tar hand om alla förtvivlade hästägare när det går illa i sådana här lägen. (andra också för den delen) Då måste man verkligen vara rådig!

Detta föl hänger också lite i knäna, men har just varit ute och gått en sväng på asfalten, och redan då rätade han upp sig rejält. Blir lite sådana promenader och så ska jag försöka ha dem i hage hela dagarna redan i morgon. Tack och lov för att stoet är så underbart att handskas med och en så bra mor. Tror inte det ska vara någon fara för framtida bruk som tävlingshäst. Det brukar ju se värre ut än vad det är de första dagarna. Vill inte gärna ge mig på att stretcha heller då jag inte känner att jag behärskar det till fullo.

Jag har nog haft tur tidigare som trots flera föl inte råkat ut för något ens i närheten av detta.

Grattis till hingsten!

Tur att allt gick bra och att du var så "lugn" i denna situation. Hur många hade fixat detta?:banana:

Jag tycker också att du var jätteduktig!

Men jag måste fråga dig, när du tryckte tillbaka fölungen ändrade den läge då för den kan väl inte kommit ut i hundsittande?:eek: Eller lyckades då på ngt sätt trycka tillbaka bakbenet? Kan ju inte vara lätt att trycka tillbaka en slemmig liten unge..

Med andra ord kan man klara dem om man kan trycka tillbaka hela ungen om man ser/märker att det är fel?

Jag ändrade inte läge alls. Och ja, det var slemmigt, och mina armar kändes korta. Men stoet reste sig och lade sig och jag tror att hon "själv fixade" läget efter att jag tryckt tillbaka hela fölet in igen. Bakbenen hade aldrig "kilat fast" sig och hamnade då bakom bäckenkanten gissar jag. Jag upptäckte det så tidigt antar jag. Såg ju en vit hovspets och då direkt reagerade jag. Det var ju bara i tredje värken eller ngt, och hon hade knappt börjat krysta på "riktigt". vet inte om det syns lättare om stoet står upp kanske? Hon reste ju sig och lade sig. trodde det var för att hon blivit stressad av att jag flyttade in henne och att de andra gnäggade. Men det var ju garanterat det här. Ändå någonstans långt där inne i mig blev jag otroligt rädd. Har ju haft koll på massa fölningar men aldrig fårtt den här känslan. Ville väl inte tro att ngt var fel, men genom att läsa av stoet de fem minutrarna från det att jag såg vattnet gå räckte. Hon visade ju att ngt var fel. Även om jag ville tro att hon var stressad av hästarna bara.

Jag vet inte, kan ston "fixa" fellägen själva? Vissa lägen kanske? Om man "samarbetar" med dem och hjälper till "lagom mkt"? Genom att de känner att ngt är fel och vänder och vrider sig på det här sättet? Jag har ingen aning! Måste lära mig mer om detta till nästa fölning. Blir ju fler föl i år och en massa nästa år...

Duktigt och handlingskraftigt!!! Hoppas nu på att fölets ben rätar ut sig.

Säkert känner stona att något är fel och känner man sitt sto och är så observant som du var så kanske man kan ha turen att man kan hjälpa dem.

Grattis!

Jag tillhör den olyckliga skara som förlorade både sto och föl i fjol, fölet i hundsittade med slagen hals.

Vet kom och sågade av huvud o framben men fölet satt fast och trots 4 dragande karlar så gick det inte att få ut fölet så hon avlivades.

Ja ston kan fixa fellägen själv, hade för tre år sedan en fölning som inte utvecklade sig normalt, stoet var igång i inledningsskedet det syntes och on svettades massor, men i stället för att det fortsatte som det brukar med att vattnet gick så började stoet rulla sig fanatiskt, la sig i fullkomligt ryggläge och hade sig, ja kort sagt det syntes lång väg att någonting var fel, precis samtidigt som jag pratade med veterinär i telefon så fick hon en så kraftig värk stående att hon höll på och ramla, fortfarande hade inte vattnet gått och ingenting synligt där bak alltså inte synlig red bag heller. Veterinären insåg paniken och beordrade mig att ringa upp en annan vet som fanns bara några minuter bort på dennas privata hemnummer (hade alltså inte jour), under tiden har stoet åter kastat sig ner och rullat sig och rest sig igen och fått ytterligare en kraftig värk, i samma sekund som den inringda veterinären (fortfarande iförd pyamasjacka ;)) rullade in på gårdsplanen då gick vattnet. Vet gick in och kände direkt och då låg fölet helt rätt. Dock var stoet fullkomligt slut och hade nästan inga värkar alls längre så det behövdes rejäl kraft i draghjälpen för att få ut fölis. Vetrinären är övertygad om att hon haft ett ordentligt felläge men genom att hon själv manipulerat genom att rulla sig alternerat med att lägga sig i ryggläge så har hon lyckats få fölet i rätt läge själv.

För övrigt upplevde jag min tuffa fölning nummer 2 i förrgår, här indikerade dock inte stoet alls att någonting var fel i samband med fölningensinledning, utan var väldigt lugn inte ens så mkt som ett krafs i marken eller någonting, vattnet gick och hon la sig lugnt och stilla för att krysta ut den, jag var med henne från start. En framhov kom sen var det stopp, kände snabbt efter och hov nummer två fanns precis innanför efter ett par värkar till så kom till slut även hov nummer två ut sen var det totalstopp reagerade instintivt på att frambenen kom brett isär och trots att jag inte alls har erfarenhet av att rätta fellägen så tvekade jag inte en sekund utan gick in och kände just med tanken att kunna trycka tillbaka fölet i så tidigt skede som möjligt, nu kände jag snabbt vad som var fel då fölet hade huvudet mellan benen, när jag lyckades komma åt mulen på den så var den tack och lov piggelin och blev skitirrriterad på att jag pillade den på näsan och körde upp huvudet och benen gled ihop medans den hade huvudet uppe, nu var bara kruxet att den envisa ungen låg och spjärnade upp huvudet istället för att lägga det plant mot benen. Han satt jäklar i det fast som i ett skruvstäd, jag är rejält stark och stoet hade jättebra starka värkar som dock blev mattare och mattare och som vi kämpade hon och jag, jag hade blodsmak i munnen och musklerna darrade som gele, draghjälp blev ditringt av min mor som dock inte har någon styrka att använda till att hjälpa till men det tog ju tid innan de skulle vara på plats och stoet blev mattare och mattare och han satt där han satt. När det började gå upp för mig att detta går totalt åt helvete så kickade adrenalinet in och jag tänkte fan heller om jag tänker ge mig jag peppade stoet som nu i stort sett låg i ryggläge och kämpade och jag drog, jag hade magsyra i hela munnen efteråt, det jag i efterhand inte riktigt kan komma ihåg hur jag lyckades med är att jag insåg när det uppspjärnade huvudet skulle ut att han kommer att spräcka henne upp i analen och på något vis lyckades jag samtidigt som jag drog allt vad jag kunde gå in med en hand över huvudet och tvinga ner nacken precis vid passagen ut. Rätt vad det var sa det poff och hela ungen gled ut i ett svep, först såg han död ut men se det skall till mer för att ta kol på en envis grabb, lite rensning av näsa och mun sedan fick man hålla i honom för att han inte skulle spralla iväg medans blodet pumpades över. Efteråt kunde jag knappt resa mig varenda muskel i hela kroppen skakade. För att inte prata om hur öm jag blev några timmar senare, här kan vi snacka träningsvärk. Både stoet och jag gjorde inte många knop frivilligt igår kan jag säga. Men vad är väl lite muskelvärk att gnälla om när vi trots allt fick en liten fin levande kille och dessutom har ett oskadat sto.

Men nu får det vara nog med jobbiga fölningar, ser faktiskt inte alls fram emot nästa om en månad (det stoet som hade den jobbiga fölningen sist). Hade jag inte haft en normal skolboksfölning på mitt första sto som fölade så hade jag knappt trott att de fanns. Så för oddsens skull måste ju nästa bli lätt intalar jag mig efter 3 fölningar varav 2 jobbiga.

Snälla Gylle.
Jag har skrivit det förr, och upprepar mig igen.
Tryck på Enterknappen emellanåt så det blir nytt stycke.

Det är jättejobbigt att läsa dina inlägg, allt flyter ihop.

Jag förlorade mitt föl i natt i felläge, den var vänd upp och ned. Tack och lov fick vi tag på en fantastiskt duktig jourvet som lyckades få ut det döda fölet tillsammans med min starka sambo och en granne. Men de kämpade i ca 30 min för att få ut det döda fölet.
Veterinären trodde att fölet dött redan vid midnatt pga det konstiga läget. Jag tittade på stoet vid halv ett på natten och då betedde hon sig som om hon förberedde sig för fölning. Lade sig och reste sig, tittade på magen och stampade lite i halmen.
Vid 2-tiden verkade det som att hon tänkte föla, men det gick lite fram och tillbaka. Vid 4-tiden såg jag att den röda "fölpåsen" kommit ut och jag går då ut och kontrollerar. Stoet är lungt, men har bara fått ut påsen. Jag ringer vet och beskriver vad som pågår och de kommer så snart de kan gång.

Min sambo försökte lägga fölet rätt, men misslyckades, det krävdes som sagt 3 per för att få ut den sen. :cry:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 042
Senast: Similitude
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 774
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 738
Senast: cirkus
·
Avel En av mina elever ringde mig i gårkväll, då hennes sto började föla. I början såg allt rätt ut, men via telefon och lite guidning då...
2
Svar
24
· Visningar
4 353
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka