Hundsittande (och andra fellägen)

Sv: Hundsittande (och andra fellägen)

jag sa ju att det är lite "vardagsmat" för oss med kor fniss....men det betyder inte att jag skulle vara "ko-lugn" (haha) om jag hade ett sådant läge på en häst...

Jag fick ju en fölunge i hundsittande samt med underslagna framknän i år. Jag och min man (vi är båda två veterinärer) lyckades lägerätta den och få ut den levande. Tyvärr hade den kontrakturer i båda framknäna (vilket var orsaken till det felläget) och pga magsårskomplikation i kombination med de kontraherade benen avlivades den bara 10 dagar gammal.

Dock klarade vi ju stoet i alla fall.
Jag upptäckte felläget ca 10 minuter efter att fölningen börjat (fostersäcken var fortfarande hel och var bara precis utanför vaginan), så pga att vi kunde gripa in så snabbt lyckades vi lägerätta frambenen och sen bara trycka tillbaka bakhovarna och dra ut fölet. Men lätt var det inte! Hade jag kommit ut på ett sånt felläge som jourhavanade veterinär (dvs mycket senare i förloppet) är det inte alls säkert att det hade lyckats.

Jag har läst om din fölunge innan, och beklagar verkligen. Tur att ni lyckades rädda stoet ändå!
Vad använder du för att trycka tillbaka bakhovarna?

Men vafrör dör dom bara så där då?

För att kunna lägerätta ett svårt felläge på föl behövs ofta nåt som tar bort verkarna helt eller åtminstone delvis. Vårt sto fick både ventipulmin (livmoderavslappnande) och epiduralbedövning. Jag tryckte tillbaka bakhovarna bara med hjälp av händerna.

Har faktiskt aldrig använt något annat än bara händerna för att trycka tillbaka vare sig föl eller kalvar. Om fölet/kalven däremot ligger upp och ner kan man med fördel använda en sk torsionsgaffel (någon visade en länk till en bild på en sån tidigare i tråden) för att vrida runt den.

Liknande trådar

A
Avel Har just förlöst mitt sto med föl ur hundsittande läge. Inser inte förrän nu när allt är över att jag nog lyckats med något omöjligt...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 372
Senast: Lahtel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka