Hundsittande och andra fellägen

Sv: Hundsittande och andra fellägen

:bow:

Var stolt över dig själv! Otroligt starkt att kunna hålla huvudet kallt i ett sånt läge där jag och många andra nog hade stått med armarna i kors, lipat och inväntat veterinär...Vad jag har förstått är det just det att man ska vara snabb i vändnngarna för att det ska gå bra vid komplicerade fölningar. Blir bölfärdig nu... du har ju definitivt räddat minst en häst!

Grattis till ett nytt liv!

Nej så hemskt!:(
Usch nu blir jag jätte orolig för vårt sto hemma..

Samma här. Men samtidigt så är det bra att få höra om lite olika scenarion och kanske få några tips i fall (gud förbjude) något gåt galet här hemma.
Jag har tex inte förstått att man måste vara 3-4 pers för att dra ut ett föl.

Du hade tur i oturen. Skönt att det fixade sig i alla fall.

Kanske ska man kolla med någon bonde här i närheten. Vet finns ganska långt bort.
Hur gör ni rent konkret när ni drar?
Har sett att man på kalvar sätter fast rep/ band i benen. Annars är det väl svårt att få något tag. Halkigt kan jag tänka mig.

Usch, det är verkligen med blandade känslor man går in i detta med fölning.:confused:

Veterinären har rep med krokar m m. Krokarna sätts i ögonen eller nedanför ögonen om fölet lever. Rep binds också runt benen.

Det veterinären sade var att man inte ska ta sönder fölhinnorna/säckarna som det står i alla böcker att man ska göra. När man tagit sönder dem har man bara 30 min på sig att få ut fölet. För oss tog det nästan 2 timmar och då var vi 4 personer varav en veterinär och 2 starka män.
Dock trodde veterinären att fölet dött redan innan vi började försöka få ut det. Hon låg helt upp och ned och hade troligtvis inte fått tillräcklig tillförsel från navelsträngen när värkarna börjat och hon pressats utåt. Det enda som kom ut var fölhinnan och en liten hov.

Stackars dig, så sorgligt. Tur att du klarade stoet iallafall.
Själv förlorade jag både sto och föl för två år sen, två-tre månader innan beräknad fölning, hon fick kolik och gick inte att rädda.

Varför sätter man krokarna i/under ögonen om fölet lever?
:eek::o

Är det för att det ska avlivas sen då? För annars blir den ju blind.

Om den är död sätter men krokar i ögonen, tror man att den lever sätter man dem under ögonen. Anledning: man kan då få ut fölet levande men med sår som förhoppningsvis läker.
Sätter man inte krokarna får man kanske ut ett dött föl utan sår.
Veterinären berättade att såren oftast läker bra.
På mitt döda föl blev det en stor reva på ena sidan hela ögat och nedåt, men den andra sidan var helt oskadd.
Vi tog en bild på henne från den fina sidan. Det var ett väldigt vackert litet stoföl, mörkbrunt med fina vita tecken.

Okej, tack!
Verkade lite märkligt att sätta krokar i ögonen på levande föl :o

Hur vet man hur hårt man kan dra när man ska dra ut föl?
*nojar mig inför mitt förhoppningsvis dräktiga sto nästa år*

Om fölet sitter fast så måste man dra allt man har. Vi hade två starka män som tog spjärn och drog allt de hade. Enligt veterinären skulle man dra tills man kände blodsmak, vare sig fölet var levande eller dött.
Jag trodde också man skulle vara lite försiktig, men fölet har större chans om det kommer ut så fort som möjligt. Detta förutsatt att det är något felläge och fölet sitter fast.
I normala fall behöver man ju inte göra något, då sköter ju stoet detta själv.

Oj Gylle! Bra jobbat! Härligt att läsa att det gick vägen!

Beklagar Lahtel! Men så otroligt skönt att ni klarade stoet ändå. Vad bra att du var så observant så ni hann få ut fölungen.

Fria! Usch vad tragiskt att förlora både sto och föl så nära fölningen pga kolik. Måste känts fruktansvärt hemskt och snopet.

Om den är död sätter men krokar i ögonen, tror man att den lever sätter man dem under ögonen. Anledning: man kan då få ut fölet levande men med sår som förhoppningsvis läker.
Sätter man inte krokarna får man kanske ut ett dött föl utan sår.
Veterinären berättade att såren oftast läker bra.
På mitt döda föl blev det en stor reva på ena sidan hela ögat och nedåt, men den andra sidan var helt oskadd.
Vi tog en bild på henne från den fina sidan. Det var ett väldigt vackert litet stoföl, mörkbrunt med fina vita tecken.

Jag förstår ändå inte det med att sätta krokar under ögonen. Fästa i vad då?
Finns det håligheter i skelettet i ansiktet där man kan fästa kroken?

Jag hoppas verkligen inte att jag ska behöva vara med om detta, men det är ju bra att ta reda på så mycket som möjligt.

Om ögonhålorna liknar våra så finns det ju en "kant".

Har hjälpt till att dra ut föl på sto som stått upp men det var ett ganska litet, som hade haft ett ben slaget bakåt på ngn vänster. Det var inte så friskt när det kom ut men med hjälp så kom det igång och är unghäst nu :) Det var stoets första och vi var rätt många som tur var och vet kom inom tjugo min efter att vi ringt då det bara syntes en hov.

Nu kanske en skitdum fråga men jag måste se så jag fattat det rätt.
Det står att om fölet sitter fast så ska man dra utav bara den.
Men som du skriver så var ett ben slaget bakåt, måste man inte rätta felläget först?
Förklara gärna för mig som är ett blåbär ,hellre för tydligt så man inte missförstår något:D

För 6 år sedan hade vi ett felläge. Märren kastade sig på golvet och bara bokstavligt talat skrek. Så fort hon klev upp så gick jag in och kände på henne, kunde inte känna någonting.

Ringde vet som hade jour och tre mil till oss. För att ha legat i sängen så var hon het på pedalen för 25 min senare rullade hon in på gården. Att batteriet i mobilen dog efter att jag hunnit säga att det var jag och att jag har en fölning som går åt helvete så är jag lite imponerad.

I väntan på vet så försökte jag ha stoet ståendes för att fölet inte skulle kilas fast hårdare än nödvändigt i bäckenet. De sista fem minuterna innan vet kom så såg jag längre inte några fosterrörelser och nu var jag inriktad på att rädda märren som började svullna.

Vet gick in och lyckades efter en del letande lokalisera svansen, Pillade fram den sen fick hon in och fiskade upp ett bakben i taget. Sen fanns inte riktigt tid att vänta på värkar då stoet var ganska slut så den drogs ut.

Inga livstecken, men vi slungade den och rensade upp slem och fostervatten och den fick sedan HLR och gick igång.

Mest roligt var att så fort den drog första andetaget och ryckte i ögonlocken så säger vet: Första gången i min veterinära karriär som ett föl klarat detta felläge, sen satte hon sig i bilen och åkte hem!

Nappade den lilla som sedermera fick namn efter vet. Allt frid och fröjd.

Har efter det haft några fellägen med i huvudsak frambenskrångel: Ena benet över huvudet. Undanslaget framben samt där båda ligger lika och låst positionen på bäckenkanten. Dessa har jag rättat själv.

Ifjol orkade inte en förstföderska krysta tillräckligt och fölungen hade en hel del fostervatten i andningsvägarna, men något direkt felläge var det inte. Men hon satt ganska hårt och jag drog allt vad jag orkade. Märren var medtagen och klev inte upp på nästan en timme, så fölis var uppe och letade mat innan morsan var med på noterna.

I natt fick jag en förlossningsskada där vulva skadades, tackolov inte upp mot rectum utan ena blygdläppen blev illa tilltygad. Vet ville inte sy den nu utan den får självläka och vi gör sedan en plastikoperation om någon månad eftersom hon svullnade så fort och mycket.

Annat skumt före förlossning på vår ena märr är att hon har blödningar under dräktigheten. Så pass mycket att benen blir kletiga och att det syns i boxen och ibland på täcket. I år blöder hon litet. Förra året var jag i princip säker på att hon skulle kasta, för hon blödde varje dag. Förlossningen gick komplikationsfritt och hoppas på det i år också....

Gira

Det var jättehemskt, det gick så fort och hon hade så ont. Vet kom ut på 10 minuter, vi kämpade i 2 timmar sen fick vi avliva henne utanför stallet. Det var det hemskaste jag varit med om då det gäller mina hästar, hon hade så ont, kastade sig ner i panik, rullade ögonen och var okontaktbar - vi kunde inte hjälpa henne. Hon blev sämre så snabbt att det inte var lönt att försöka ta henne till djursjukhus. Jag hoppas jag aldrig behöver uppleva något sådant igen. Vet trodde att tarmen spruckit på henne. I och med avlivningen dödade vi också fölet i henne. När kroppen hämtades gled den döda fölisen ut, den såg nästan fullgången ut. Det är verkligen sorgligen när det går så här.

Jo det felläget rättades.

Ligger de helt knasigt och man drar av bara satan så kan ju stoet gå sönder.

Kl
Jag tittar i "att bli med föl", där det beskrivs att hundsitt är det svåraste att rätta. Men när jag tittar på bilderna ser stussbjudning f-n så mkt svårare ut! Hur kan man göra något åt detta läge? Borde inte det vara svårast???

Kl
Jag tittar i "att bli med föl", där det beskrivs att hundsitt är det svåraste att rätta. Men när jag tittar på bilderna ser stussbjudning f-n så mkt svårare ut! Hur kan man göra något åt detta läge? Borde inte det vara svårast???

Alla fellägen finns ju inte med i böckerna heller. Vårat föl hade inte vänt sig alls utan låg så som de gör när de växer i livmodern, alltså helt uppochned. Huvudet mot "utgången" men med nosen vänd inåt stoets kropp. Jag har aldrig sett något sådant felläge på bild och veterinären sa att det var extremt ovanligt. En framhov kom först, men vänd åt fel håll, sedan lyckades veterinären vända fölet halvt om, men det tog som sagt 1,5 timme att få ut det.
Glädjande är dock att stoet verkar må bra idag, trots den extrema påfrestningen. Hon ville inte resa sig först efter förlossningen och var nästan okontaktbar, men vi lyckades till slut få upp henne. Hon får pencillin + livmodersammandragande nu.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 042
Senast: Similitude
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 774
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 738
Senast: cirkus
·
Avel En av mina elever ringde mig i gårkväll, då hennes sto började föla. I början såg allt rätt ut, men via telefon och lite guidning då...
2
Svar
24
· Visningar
4 353
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka