Hundsittande och andra fellägen

Sv: Hundsittande och andra fellägen

kl

I natt på dygn 354, började mitt sto med fölningsarbetet ca 01.45, hon låg och krystade och två små hovar kom ut. Sedan hände inget mer. Hon reste sig upp och gick runt lite, la sig igen och krystade, inget mer hände. När hon reste sig igen, gick jag in och kände, inget huvud. Hon la sig igen och jag iväg och ringde bekanta och veterinär.

När jag var i huset, ringde min dotter in och sa att hon hade rest sig igen, och krystat stående, och då hade nosen tittat ut.
Jag kastade mig ut i stallet, och nosen syntes men huvudet låg på sidan, ovanpå benen. Min bekant kom och hjälpte till, men fölet satt som i ett skruvstäd. Stoet reste sig igen och vi försökte dra ut det stående, i takt med värkarna. Satt som berget, med nosen utanför, tungan halvvägs ur munnen, och verkade helt livlös. Ringde veterinären igen och sa att nu gäller det livet, fölet är kanske förlorat, men stoet ska räddas om det går. Min bekant sa att nu gäller det livet på stoet, vi samlade krafterna alla och drog, stoet krystade och lät, hemska ljud. Sedan kände vi att det började släppa, huvudet kom ut, stopp vid bogen, stoet krystade och vi drog, det gick lättare, vi lyfte benen och halsen på fölet så det inte skulle falla för hårt ner.

Fölet kom ner på marken, och till allas förvåning levde det fortfarande.
Då var klockan 02.30
45 minuters helvete var över.

Stoet och fölet verkar må bra, det diade själv ca 6.30
Jag mjölkade stoet och gav fölet i flaska först.
Nu studsar det runt ute i boxen. :love:

ps vi fick filmat lite men det går inte att lägga ut, stoet låter för hemskt. bilder kommer i välkommentråden. ds

Senast ändrad:
Sv: Hundsittande och andra fellägen

Grattis, härligt att det kan sluta lyckligt också.
Men hur vanliga är fellägen egentligen? Den veterinär som hjälpte mig hade varit ute på två fellägen tidigare samma natt, och då bor jag inte i något särskilt hästtätt område. Jag känner mig inte så sugen på att betäcka igen efter den skräcknatt som vi hade på valborg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 042
Senast: Similitude
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 774
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 738
Senast: cirkus
·
Avel En av mina elever ringde mig i gårkväll, då hennes sto började föla. I början såg allt rätt ut, men via telefon och lite guidning då...
2
Svar
24
· Visningar
4 353
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka