Hundsim (rehabilitering) i södra Skåne

Jag har riktigt kass erfarenhet från hundrehab/sim/vattentrask.

"Jag har aldrig under mina 20 år med hundrehab varit med om en hund som frivillig går i bassängen första gången" varpå människan ryckte min hund från platån ner i poolen utan förvarning:rage: Han gör det jag ber om och älskar vatten i vanliga fall, men de tre minuterna i poolen var totalt ångestfyllda.

Dessutom hade kärringen mage att påstå att tre minuters simning var det jobbigaste min hund någonsin varit med om, och han skulle minsann vara trött i kroppen i flera dagar efter det. Att jag påpekade att han jobbar upp till 9 h med vallning per arbetsdag, lätt springer med cykeln 20km/h i ett par mil i taget och vanligtvis simmar entimmespass sommartid, det gick inte fram. För hennes skyddshundar var trötta efter 3 min simning, och skyddsträning är det mest påfrestande en hund kan göra.

Man kan ju fråga sig hur hennes hundar skulle må efter en vecka hos mig:devil:

Aaaaaaaaaaah! :eek::eek::eek: :banghead: :rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage:

Det där låter helt jäkla vansinnigt, men är samtidigt ett exempel på en del av vad jag oroar mig lite för - den där "jag vet minsann bäst, jag! :grin:"-attityden... Kopplat med "lalala, jag kan inte hööööööra dig! :angel:" dessutom. Usch! Jag blir riktigt arg bara jag läser om vad som hände er. :rage:

Jag tror dock hennes hundar skulle må kanon efter en vecka hos dig - de skulle nog vara lite paffa i början bara! ;)

Hittade du något annat ställe att gå till istället, eller rehabar du vidare på egen hand?

Jag kör på hemma, vintertid mycket skritt i djupt underlag och balansträning utöver all vanlig fysträning och sommartid massor av simning.

Min är så galet lätt att få att jobba "rätt" så det är inga konstigheter, bara man tar sig tiden att få det gjort. Kan tänka mig att det blir mer avancerat med hundar som inte simmar bra/inte skrittar på kommando.

Jag kör på hemma, vintertid mycket skritt i djupt underlag och balansträning utöver all vanlig fysträning och sommartid massor av simning.

Min är så galet lätt att få att jobba "rätt" så det är inga konstigheter, bara man tar sig tiden att få det gjort. Kan tänka mig att det blir mer avancerat med hundar som inte simmar bra/inte skrittar på kommando.

Ja, min sjunker ju som en sten - även med flytväst. :banghead::laugh:
Och skritta på kommando gör han inte heller. (Det har dock hänt att jag trott han gjort det! Hurra! Åååååh, så duktig han är, beröm-beröm-beröm! *100m senare* Vääääääääänta lite nu - det där är ju passgång! :banghead: Undrar så varför han aldrig kan lära sig!? :confused::angel: )

Det största problemet för mig är nog att jag är så otroligt dålig på att se anatomin, visst jag kan massera och stretcha men vad som är vad som gör hur och sitter ihop med vad varför är ett stort jäkla frågetecken för mig, en rörelsestörning får vara typ "tre ben eller färre används" för att jag ska kunna se den, och att räkna ut vilka övningar som är bra till vilket resultat är helt omöjligt... :o Jag behöver verkligen en bra fysio som kan tala om för mig exakt vad som behöver göras, för jag är totalt inkompetent på egen hand.

Har själv aldrig varit hos Camilla, men har en bekant som går där med sin hund och som är mycket nöjd.
Jag vet/känner flera som är där med sina tävlingshundar och hon har gjort ett otroligt jobb med samtliga! Så jag slänger också in en röst för Camilla :) (Ska faktiskt dit imorgon och träffa henne.)

Haha, det slutar väl med att det inte finns några tider till mig om/när jag väl kommer mig för att prova! :laugh:

Ni som går dit, ni kan väl skriva vad ni tyckte här sedan?

För att sprida förvirringen lite har jag idag fått tips (från en som inte själv varit dit men som "hört bra saker", så ingen utfrågningsbar källa där heller :p) om ett ställe i Staffanstorp som skulle vara bra också, HelHund, är det någon som varit dit kanske? Jag får mindre "reikihealing"-känsla där, vilket för mig är något positivt i alla fall... ;)

Nu har jag också slängt iväg ett mail till henne :). Har hört mycket gott av träningskamrater!
Åh, det gjorde du rätt i! Fantastiskt noggrann och säker i sitt sätt. Hanterade hundarna jättebra! Jag hade utan tvekan tagit dit mina, men jag har någon som jag har lika stort förtroende för i min hemstad.
Btw så här hon humanbehandlingar också, så man kan ju göra två flugor i en smäll :D

Jag kan bara rekommendera Camilla, var på malmö djursjukhus en gång och där trodde inte rehab personal på mig... det jag som känner min hund och vet hur den beter sig och vad det kan bero på.

och sen just det att Mila är en försiktigt hund och det har aldrig varit problem att bemöta oss på mitt sätt

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 552
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 252
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 466
Senast: Fibusen
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 559
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar