Hundrastning förbjuden

Jag vet. Den ändrar inte att en kan få ha åsikter om saken.
Jag har personligen litet svårt för när människor har åsiker om vad de skall få göra med andras saker.
T.ex. pissa på sakerna.
Jag har på äldre dagar och mot min vilja blivit med hundar. Och visst är de både roliga, trevliga och ack så söta. Men samtidigt ganska så äckliga. Käka bajs, kissa och bajsa här och där, rulla sig i skit och lukta pyton o.s.v.
Det där kan man ju inte tvinga på omgivningen att stå ut med.
Vi har egen mark som räcker till för alla promenader som behövs och f.ö. tas hundarna bara med till hundlämpliga ställen.
Rätt djur på rätt plats.

Jag har personligen litet svårt för när människor har åsiker om vad de skall få göra med andras saker.
T.ex. pissa på sakerna.
Jag har på äldre dagar och mot min vilja blivit med hundar. Och visst är de både roliga, trevliga och ack så söta. Men samtidigt ganska så äckliga. Käka bajs, kissa och bajsa här och där, rulla sig i skit och lukta pyton o.s.v.
Det där kan man ju inte tvinga på omgivningen att stå ut med.
Vi har egen mark som räcker till för alla promenader som behövs och f.ö. tas hundarna bara med till hundlämpliga ställen.
Rätt djur på rätt plats.

Jag har väl aldrig skrivit att jag tycker att min hund ska få kissa på andras saker. Saker och ting verkar vridas och tolkas hemskt ofördelaktigt i den här tråden, inte ett helt ovanligt fenomen.

Hundar är tillåtna att ha i stadsmiljö och hundar är tillåtna att göra sina behov i stadsmiljö, där förbud inte finns. Alltså kommer hundar, och deras kiss, vara ett inslag i staden för omgivningen. Precis som buller, avgaser, barnskrik, rökare och allt möjligt som en kan tyckas störa sig på. Eftersom jag har valt att ha hund kommer jag per automatik tvinga på min omgivning att stå ut med att han gör sina behov utomhus, även om jag såklart sköter det så snyggt jag kan och undviker platser som självklart är olämpliga. Parken i anslutning till vår gård är välbesökt av både barnfamiljer och pick-nickare, och jag personligen ser inte att det skulle vara en mer lämplig plats för undar att göra sina behov. Jag vet om att markägare bestämmer själva, och jag förstår att de flyttar problemet från sig till annan plats. Men jag personligen anser att olika typer av störningsmoment är en del av att bo i stad och ja, stör mig helt enkelt inte så mycket på vad andra "tvingar på" mig. Det innebär inte att jag tycker att min hund minsann ska få kissa överallt, och på andras mark och egendom. Det är bara min reflektion av störningsmomentet hundkiss.

Man behöver inte bry sig om de där skyltarna som inte hänvisar till kommunal ordningsstadga. Rent lagligt.

Däremot är det ju frivilligt att vara med i bostadsrättsföreningen och de kan kanske utesluta dig om du inte följer reglerna.

Är det en valp tycker jag att det kan få hända en och annan olycka och om nån klagar får man påpeka att det gäller en hundvalp och att man givetvis håller på att lära den att hålla sig hela vägen ut på gatan.

Hundkiss leder ofta till mer hundkiss. Och skadad växtlighet. Jag går själv alltid bort från mitt hus innan hundar får kissa. Men ibland händer det så klart.

Jag har bott i en förening där folk blivit varnade för att de rastat sina hundar där där inte varit tillåtet och inte rättat sig trots tillsägning. Så att inte följa reglerna kan leda till att man blir uppsagd och förlorar sin bostadsrätt och sina pengar.

Det enklaste är att inte flytta dit där det finns regler man inte gillar, istället för att tänka att andra ska ha överseende med varför man bryter reglerna. Själv har jag varit storrökare och det finns flera hus där rökning är totalt förbjudet så de hade jag aldrig kunnat flytta in i.

Jag har väl aldrig skrivit att jag tycker att min hund ska få kissa på andras saker. S
I förlängningen så blir det ju på det viset.
Du uttrycker ju att du tycker att det är onödigt att ägaren till marken förbjuder hundrastning.
Ett vanligt fenomen är ju att saker som stör andra förbjuds. Rökning förbjuds på fler och fler platser. Avgaser förbjuds på olika sätt. Buller och barnskrik gör att familjer förlorar sina hyreskontrakt. Inget av detta är allmänt tillåtet.
En annan del av att bo i stad är att inte störa andra och att följa de lagar och regler som skall kontrollera detta. Typ max 1 min tomgångskörning, förbud mot dubbdäck på vissa ställen, förbud mot vissa dieselbilar i stan o.s.v. När man skall samsas på en liten yta så måste man se till att inte ta för mycket plats.

Så att inte följa reglerna kan leda till att man blir uppsagd och förlorar sin bostadsrätt och sina pengar.
Bostadsrätten säljs och man får de pengar som blir över när annat är avräknat. Det blir en redigt dålig affär även om man inte förlorar allt.
Men man sitter inte säkrare i en bostadsrätt än i en hyresrätt när det kommer till störningar och kontraktsbrott.

Bostadsrätten säljs och man får de pengar som blir över när annat är avräknat. Det blir en redigt dålig affär även om man inte förlorar allt.
Men man sitter inte säkrare i en bostadsrätt än i en hyresrätt när det kommer till störningar och kontraktsbrott.

Jo jag vet, jag uttryckte mig dåligt. Menade att det kan bli en dålig affär.

När man skall samsas på en liten yta så måste man se till att inte ta för mycket plats.

Jo precis, och jag har aldrig sagt emot det. Att vi ska visa hänsyn och samsas och hålla saker och ting i kontrollerade former. Vi har väl bara olika tankar om vad det innebär och jag förstår inte varför det behöver debatteras. Det finns en massa olika åsikter om dubbdäcksförbuden och trängselskatten också, vilken nivå av störande ljud från grannar som är acceptabelt och för att inte tala om att nya rökförbudet är flitigt diskuterat. Folk tycker olika, men följer regler (förhoppningsvis) ändå. Hade jag själv varit markägare hade jag valt att ha en "plocka upp efter din hund och håll den kopplad" skylt för det hade räckt för mig. Att "ta för mycket plats" är väl en högst subjektiv bedömning och jag skulle bli ytterst förvånad om samtliga var helt överens om vad det innebar, i alla sammanhang.

Vi har väl bara olika tankar om vad det innebär och jag förstår inte varför det behöver debatteras.
Det är du som debatterar.
Du drog upp ämnet, och jag tyckte nog att jag kunde utläsa både litet missnöje och gnäll i dina inlägg.
Varför kände du ett behov av att ventilera dina åsikter i detta fall?

Det är du som debatterar.
Du drog upp ämnet, och jag tyckte nog att jag kunde utläsa både litet missnöje och gnäll i dina inlägg.
Varför kände du ett behov av att ventilera dina åsikter i detta fall?

Jag ställde frågor i trådstarten och har fått svar på dessa av andra hundägare, gällande en ny situation för mig, och är tacksam för det. Jag slutar diskutera med dig här eftersom du verkar ha gett dig tusan på att irritera dig på mig oavsett vad jag skriver, i stället för att acceptera att folk kan tycka olika.

du verkar ha gett dig tusan på att irritera dig på mig oavsett vad jag skriver, i stället för att acceptera att folk kan tycka olika.
Jag irriterar mig inte det minsta.
Men jag är uppriktigt intresserad av hur du tänker.
Du undrade ju hur andra tänker, räknas inte jag då?
Hundar har jag ju så det måste vara för att jag bor på landet då som det inte räknas.

Jag irriterar mig inte det minsta.
Men jag är uppriktigt intresserad av hur du tänker.
Du undrade ju hur andra tänker, räknas inte jag då?
Hundar har jag ju så det måste vara för att jag bor på landet då som det inte räknas.

Jag tycker att jag har berättat hur jag tänker, flera gånger? Är det något specifikt som du tycker är oklart fortfarande? Jag upplever det snarare som att du inte tycker om mina svar och därför fortsätter debattera trots att jag redan förklarat hur jag tänker. Det är också svårt att diskutera med dig när jag upplever att du tolkar allt jag skriver ofördelaktigt.

Du räknas, och du har svarat att du skulle låta dina hundar kissa någon annanstans och respektera förbudsskyltar.

Tror att det varit en tråd om detta här förut, men hur ser ni överlag på dessa skyltar? De dyker ju upp lite överallt, framför allt här inne i stan sitter de rätt tätt ibland. Kontorslokalerna längst ner vill inte att hundar kissar vid deras dörr och sen kommer föreningarna med deras gräsmattor. Lite som med tunnelbanan ibland, man får springa några dörrar bort för att hunden ska bli tillåten. Hur ställer ni er? Har ni koll på alla skyltar och följer dem?

I ditt fall hade jag faktiskt hindrat hunden från att kissa. Han dör inte av att inte kissa den korta sträckan. Har han hållit sig i ett antal timmar så kan han hålla sig i 30 sekunder till.

Det sitter rastning förbjuden-skyltar på Skogskyrkogården också. En gång mejlade jag staden och frågade om man verkligen inte fick gå där med hund. Det fick man, bara man plockade upp och hade hunden kopplad och i ordning.

I ditt fall hade jag faktiskt hindrat hunden från att kissa. Han dör inte av att inte kissa den korta sträckan. Har han hållit sig i ett antal timmar så kan han hålla sig i 30 sekunder till.

Det sitter rastning förbjuden-skyltar på Skogskyrkogården också. En gång mejlade jag staden och frågade om man verkligen inte fick gå där med hund. Det fick man, bara man plockade upp och hade hunden kopplad och i ordning.

Jag håller med dig. Det är nytt för mig att bo på ett område med rastningsförbud och vid första tanke kändes det märkligt att ha ett förbud där folk går ut från sina portar. Men vid vidare eftertanke är det inte svårt att hålla honom kort så självklart.

Intressant ändå, att de valt att ha just en sådan skylt. I den park jag rastat Bruce fram tills nu så har de en skylt där det står just så, att hunden ska vara kopplad och att man ska plocka upp (såklart). De har även gratis bajspåsar som hänger vid varje entré till parken. Väldigt trevligt!

Är det något specifikt som du tycker är oklart fortfarande?
Ja jag undrar hur du ser på skillnaden i vem som äger marken?
Om den är privat, bostadsrättsföreningens, hyresbolagets eller kommunens.
Eller om det inte spelar någon roll för dig och det bara handlar om huruvida kisset stör eller inte?
Jag undrar också hur du tycker att det skall fungera med hundar i stan?
T.ex. vem som skall hålla med mark för hundrastning?
Jag antar att du inte tycker att trottoarerna är en bra plats?
Tack för att du tar dig tid att svara.

Ja jag undrar hur du ser på skillnaden i vem som äger marken?
Om den är privat, bostadsrättsföreningens, hyresbolagets eller kommunens.
Eller om det inte spelar någon roll för dig och det bara handlar om huruvida kisset stör eller inte?
Jag undrar också hur du tycker att det skall fungera med hundar i stan?
T.ex. vem som skall hålla med mark för hundrastning?
Jag antar att du inte tycker att trottoarerna är en bra plats?
Tack för att du tar dig tid att svara.

Du ställer väldigt stora och komplexa frågor som vi inte behandlat i tråden alls, så jag kommer tyvärr inte ta mig tid att svara. Du ber om en uppsats här. Jag har gett mina tankar till just det som vi diskuterat nu, på den nivå som vi diskuterat det, och jag lämnar det där.

Hänsyn handlar dels om att inte störa, dels om att visa förståelse och ge andra utrymme.

I städer bor fattiga, rika, dåligt uppfostrade, bilägare, hundägare, paragrafryttare, föräldrar, moppekillar, golfare..

Den allmäna uppfattningen tycks lyckligtvis vara att staden tillhör oss alla och att det är viktigt att acceptera att folk är olika.

Det finns också gränser för vad en bostadsrättsförening får kräva just för att skydda folks rätt att leva sina liv trots egenheter.

Men, ändå, jag bedömer nog att det borde vara rätt enkelt för dig, TS, att vänja hunden vid att ej rasta sig på gården. Så lika bra att göra det.

Att hota med vräkning pga valpkiss vore ju helt hysteriskt och lär vara väldigt ovanligt. Det räcker ju inte med en ensam galning för att ta beslut i föreningen.

Att vara trevlig och förstående och lyssna noga på sina grannar innan man börjar försvara sig räcker oftast långt.

Det är inte så värst besvärligt, gården ansluter till en park som är på kommunal mark. Där det visserligen också är fina gräsmattor och rabatter, men inget rastningsförbud.

Jag gissar att det är på grund av att innergården är öppen och ansluter till allmän park som förbudet mot hundrastning finns, så att folk inte går dit och rastar sina hundar. Jag hade inte tolkat det som förbud mot att som boende vistas där med sin hund.

Men jo, hundpink stinker när det samlas mycket på samma ställe. Jag har häck och staket mot populärt promenadstråk och ibland luktar det in på uteplatsen.

Härliga hund har frågat en advokat om både rastning förbjuden-skyltar och förverkande av bostadsrätt medelst hundrastning:
https://www.harligahund.se/vad-innebar-skylten
-rastning-av-hundar-forbjuden/
Jag antar att om det börjar att stinka kiss om innergården så kan man anses ha orsakat en sanitär olägenhet. Skylten är då viktig för att visa att alla har blivit upplysta om att det kan bli problem.
Upplysning är viktigt om man vill kunna hävda brist på sundet och gott skick.
Min tolkning är att det har varit problem om där sitter en skylt och att de som har satt dit skylten är förberedda på att ta strid om det börjar lukta igen.
M.v.h. en luttrad Hyresvärd

Min mor bor i lägenhet med inhägnad gård där rastning är förbjuden, så hundarna får gå 100 meter innan de får kissa. Det var svårt för min som lärt sig att kissa direkt han kommer ut, men nu har han lärt sig.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Vet inte vart tråden skulle ligga, är ju egentligen inte en hundfråga men det handlar ju ändå om hundar. Mod får gärna flytta den rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 669
Senast: lillebill
·
Relationer Då så kan det bli jobbigt om det blir fel. I en bostadsrätt i Centrala Större Staden hivade en granne ut sin hund på balkongen över...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 349
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 862
Övr. Hund Börjar bli lite väl irreterad över detta, folks inställning till små hundar.. Vi har haft vår lilla tik i tre veckor nu, hon är mycket...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 990
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar