Förbjuda hundrastning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förbjuda hundrastning?

Rastande av hundar är i mina ögon något av det minst fräscha man kan göra på gräsmattor i bostadsområden. Du kanske inte har något emot hundkiss men många andra har det definitivt.
Jaha, vad är det för skillnad på hundkiss och alla andra djurs kiss? Eller är du så naiv att du tror det inte går vilda djur på gräsmattor? Men hundar kanske gör något speciellt med sitt urin som gör att det är extra äckligt?

Det har blivit sån hysteri med sånt så det är löjligt, visst, som sagt skydda gräsmattorna mot fläckar förstår jag, men för att det är äckligt, då har man nog gått för långt i hysterin tycker jag.

Senast ändrad:

Vet du vart fiskar skiter?

Självklart måste man plocka upp skiten, men nånstans har det blivit hysteriskt när lite hundurin ställer till såna känslor. Jag har fyra hundar som pinkar på tomten varje dag och inte sjutton blir det några döda fläckar efter dem.

Självklart går du upp på land eller hur?

Eller menar du att jag skulle tycka katt och hundskit skit/piss blir trevligare att sitta i för att fiskar skiter i vattnet?

Annars håller jag med dig, döda fläckar av piss låter otroligt, det är bra gödning, men kanske inte om det blir för mycket.

Senast ändrad:

Jaha, vad är det för skillnad på hundkiss och alla andra djurs kiss?
En viss skillnad är det säkert, jag tycker det är lika illa om katten eller tamkaninen kissar. Du kanske kan förklarar de finare detaljerna om det har någon betydelse för gräsmattan. Jag är dock tveksam till att du skulle kunna skilja på det.

Mängden urin från vilda djur på gräsmattan i bostadsområdet är säkerligen försumbar mot den det blir om man lämnar fritt fram för rastnng av tamdjur.

Eller är du så naiv att du tror det inte går vilda djur på gräsmattor? Men hundar kanske gör något speciellt med sitt urin som gör att det är extra äckligt?
Nej jag är övertygad om att det händer entaka gånger, men att vildkaninerna och fåglarna skulle välja den platsen särskillt ofta är inte troligt. Jag har sett massor av hundar passera förbi vår gräsplätt, men nga andra djur.

Det har blivit sån hysteri med sånt så det är löjligt, visst, som sagt skydda gräsmattorna mot fläckar förstår jag, men för att det är äckligt, då har man nog gått för långt i hysterin tycker jag.

Jag anser att det är en sanitär olägenhet att ha en hundrastplats ( och alla andra tamdjur för den delen) på gräsplättarna i bostadsområdena. Skulle något annat djur göra ifrån sig må det vara hänt, de har inga läskunniga mattar och hussar som kan dirrigera dem till lämpliga områden. Håller sig tamdjuren från gräsmattan så klarar den säkert anstormningen av de vilda djuren utan att bli allför ohygienisk.

Senast ändrad:

<snip>
Jag har fyra hundar som pinkar på tomten varje dag och inte sjutton blir det några döda fläckar efter dem.

Att det inte syns nagot efter dina hundar sager inget om huruvida det syns flackar efter andra hundar. Jag har tva tikar, en lamnar inga flackar over huvud taget, medan graset dor efter tva kiss pa samma stalle utav den andra och det blir fula flackar efter att hon kissat en gang.

SÅ många vilda djur ränner väl knappast omkring inne på innergårdar och gräsmattor i bostadsområderna OCH dessutom kissar varje gång mot att flera gånger dagligen sätta ut två hundar på gräsmattan?

Låter som en väsentlig skillnad på mängd urin.

Åter igen...bara för att vilda djur kan kissa så behöver det inte vara fritt fram att låta allt och alla springa runt och kissa på gräsytorna heller. Som sagt...lägg ut en tidning om valpen vill sätta sig innan man hunnit utanför området. Inte så svårt. Vuxna hundar kan hålla sig de hundra meter de oftast handlar om.

En viss skillnad är det säkert, jag tycker det är lika illa om katten eller tamkaninen kissar. Du kanske kan förklarar de finare detaljerna om det har någon betydelse för gräsmattan. Jag är dock tveksam till att du skulle kunna skilja på det.
Det är du som påstår att det är skillnad, det är tydligen bara hundkiss som är äckligt, inte alla övriga djur som faktiskt vandrar över gräsmattorna.
Mängden urin från vilda djur på gräsmattan i bostadsområdet är säkerligen försumbar mot den det blir om man lämnar fritt fram för rastnng av tamdjur.
Det kryllar av vilda djur i städerna, mitt i götet så går det både rådjur och harar och igelkottar..tror säkerligen att alla då och då kissar på gräsmattornam. Harar vet jag med säkerhet då det kryllar av harskit.

Och om du kan skaffa lite läsbarhet så bör du även sett att jag skrivit att man inte behöver rasta vuxna hundar på sånna gräsmattor då man kan och oftast ändå går en längre promenad med dom. Men valpar, då gör man så gott man kan och om dom råkar kissa på gräsmattorna, det dör ingen av..eller ens märker av. För det är ju bara det som syns som märks, det andra är okej för det ser man inte.

Nej, skaffa en steril miljö och håll dig där om du är så rädd för allting.

SÅ många vilda djur ränner väl knappast omkring inne på innergårdar och gräsmattor i bostadsområderna OCH dessutom kissar varje gång mot att flera gånger dagligen sätta ut två hundar på gräsmattan?
Mitt i göteborg bor jag och här går både rådjur, mängder av harar och igelkottar osv som skiter på gräsmattorna. Förstår inte att folk tror att bara för att det är en stad så existerar det inga djur där, ser lika många djur här som ute på landet.

Och läs vad jag skrivit, vuxna hundar som kan hålla sig kan man gå bort en bit med och låta dom kissa nån annanstans, men valpar är en annan sak. Då gör man så gott man kan. Och kan inte valpen hålla sig tills den kommit utanför dom förbjudna gräsmattorna så kan den inte. Den är inte valp för evigt.

Är man så extremt rädd för lite kiss, då har man nog problem att söka för faktiskt. Det är inte sterilt utomhus, kommer aldrig att bli.

Senast ändrad:

Jag har läst vad du skrivit.
Läs du med...lägg ut tidning till en valp. Är det förbjudet och man har valt att bo där....gilla läget och hitta en lösning. Det är ju inte bara att strunta i förbud för att det gäller en valp.

Jag har läst vad du skrivit.
Läs du med...lägg ut tidning till en valp. Är det förbjudet och man har valt att bo där....gilla läget och hitta en lösning. Det är ju inte bara att strunta i förbud för att det gäller en valp.
Jag har inte skrivit att man ska strunta i förbjudet om du har läst vad jag skrivit, inte någonstans har jag uppmanat Ts att låta hundarna kissa på förbjudna gräsmattor och göra hysteriska människor arga. Däremot uppmanat om att låta hunden kissa på asfalten påvägen på bort det tillåtna.

Däremot så tycker jag det är otroligt löjligt. Och det är även otroligt löjligt att låta valpen kissa på en tidning utomhus. Inte en chans att jag hade gjort det faktiskt. Folk bör istället söka för det där och komma ner på jorden lite och inse att lite kiss från en valp inte dödar någon och att ägaren gör vad den kan för att den ska kissa så långt bort som möjligt. Och som sagt, en valp en inte en valp för evigt, om ett par veckor kommer valpen kunna hålla sig och gå längre bort.

Trevligt...jag borde alltså "söka" för att jag tycker det är ofräscht ( för jag tillhör ju den gruppen människor du menar)?

Vad är det jag ska söka? Och exakt för vad?

Trevligt...jag borde alltså "söka" för att jag tycker det är ofräscht ( för jag tillhör ju den gruppen människor du menar)?

Om det är så illa att en liten valp inte kan kissa på en gräsmatta en liten period så ja, då har man problem.

Tack.
Första gången jag blivit uppmanad att söka hjälp för mina "problem" :(

Tur att inte alla hundägare är som du, de vettiga har förståelse för att man inte vill göra om gården till en rastgård och det utan att komma med en massa tramsiga ideer. Jag har visst inte koll på gräsmattan utanför min lägenhet på samma vis som du. Tydligen har jag missat varenda hare, kanin, älg och rådjur som urinerat där. Tur att du finns som har den rätta verklighetsförankringen och vet att de vilda djuren står på kö frör att uträtta sina behov.

PS urin är sterilt om du inte har en infektion.

Vad är det jag ska söka? Och exakt för vad?

Vi kanske kan gå tillsammans, det blir trångt om alla som inte vill ha hundtoaletter på gården ska göra oss sällskap förståss. Mucket trångt.

Blir så trött och ledsen på att man inte kan vädra åsikter utan att det ska komma upp spydiga komentarer och antydningar om mental hälsa och pikar om att "söka" som i detta fallet antagligen menas med någon form av kurator/psykolog.

Otroligt lågt, nedlåtande och nedvärderande för de som av någon anledning "söker" för olika saker.

Håller fullkomligt med. Jag hoppas att du inte tog illa upp av min kommentar. Det blir hysteriskt när de med fel åsikter helt plötsligt behöver behandlas. De med psykiska problem mår illa nog ändå, och om du nu faktiskt haft något fobi och verkligen behöver hjälp så är inte ironiska kommentarer rätt väg.

Min enda fobi är daggmaskar ;)
Och jag tog inte illa vid mig av din komentar. Såg absolut ironin i den!

Granzings kommentar var däremot rätt onödig. Borde finnas bättre sätt att uttrycka sig på. Nu söker jag inte för några problem ( vilket jag ju borde ;) ) men kan tänka mig att det finns en å annan som kanske gör och tyckte det där var lågt.

Självklart måste man plocka upp skiten, men nånstans har det blivit hysteriskt när lite hundurin ställer till såna känslor.

Det handlar om vilka regler som man har.
Om en förening som äger en gräsmatta har regeln att hundar inte får rastas där, så vill de ju ha det så.
Att bryta mot en bostadsrättsförenings regler kan medföra uteslutning samt att man blir av med sin bostadsrätt.
Det är faktiskt mindre risk att bli vräkt från en hyresrätt av samma anledning.

Det tåls att tilläggas att gården i övrigt är full av fimpar, snusprillor, ciggpaket, frigolitbitar, snorpapper (?) mm

Då så är ju platsen absolut olämplig för hundar att bli rastade på.
Eller hur?
Kanske är förbudet för att slippa skadestånd om någon hund skulle råka skada sig på bråten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Min bostadsrättsförening har en egen gård där hundrastning är förbjuden, och jag har redan haft några damer som blängde lite argt på mig...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 689
Senast: Fisherling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar