Hundrastning förbjuden

Jag antar att om det börjar att stinka kiss om innergården så kan man anses ha orsakat en sanitär olägenhet. Skylten är då viktig för att visa att alla har blivit upplysta om att det kan bli problem.
Upplysning är viktigt om man vill kunna hävda brist på sundet och gott skick.
Min tolkning är att det har varit problem om där sitter en skylt och att de som har satt dit skylten är förberedda på att ta strid om det börjar lukta igen.
M.v.h. en luttrad Hyresvärd

Min tolkning är att skyltarna ej har lagstöd. Och att även om rastning bryter mot reglerna och orsakar störning är det inte skäl att driva någon från sitt hem. Enl vårt mer eller mindre demokratiska system.
Men fallet i artikeln var ju lite annorlunda än ts..

Finns mycket jag hade velat skriva om din syn på äganderätt och människors rätt att leva som de vill. Men TS vill nog inte ha mer äganderättsdebatt här i tråden. Hon tycks, som de flesta, se det som ett mänskligt/socialt problem. Men startar du en tråd om hundar och fastighetsägare så ses vi där!

Jag antar att om det börjar att stinka kiss om innergården så kan man anses ha orsakat en sanitär olägenhet. Skylten är då viktig för att visa att alla har blivit upplysta om att det kan bli problem.
Upplysning är viktigt om man vill kunna hävda brist på sundet och gott skick.
Min tolkning är att det har varit problem om där sitter en skylt och att de som har satt dit skylten är förberedda på att ta strid om det börjar lukta igen.
M.v.h. en luttrad Hyresvärd
Ja, då lär det räknas som störande. Men det blir väl knappast så illa av en hund? Jag tänker att det är hela massan som är problemet, inte en enskild hund?

halv kl

Mina hundar har för övrigt morgon och kvällskissat på samma LILLA plätt i ett år och det varken luktar eller är dött gräs. Det var det heller inte där jag bodde innan i 10 år med flera hundar.

Min tolkning är att skyltarna ej har lagstöd. Och att även om rastning bryter mot reglerna och orsakar störning är det inte skäl att driva någon från sitt hem. Enl vårt mer eller mindre demokratiska system.
Men fallet i artikeln var ju lite annorlunda än ts..

Finns mycket jag hade velat skriva om din syn på äganderätt och människors rätt att leva som de vill. Men TS vill nog inte ha mer äganderättsdebatt här i tråden. Hon tycks, som de flesta, se det som ett mänskligt/socialt problem. Men startar du en tråd om hundar och fastighetsägare så ses vi där!
Säg att du har rätt angående argumentationen att det inte finns något lagligt stöd angående förbud att rasta hunden på innergården skyltar.
Så ska man komma ihåg att en bostadsrätt drivs av en förening och får föreningen ett ont öga till en boende kan det konsekvenser. Så som att personen som ignorerar skylten vill driva igenom en tillåtelse av elgrillar på balkongen. Tror du dom egentligen inte bryr sig om elgrillar men som inte tycker om hundkiss på innergården kommer rösta igenom detta förslag? Mest troligast inte.

Min tolkning är att skyltarna ej har lagstöd. Och att även om rastning bryter mot reglerna och orsakar störning är det inte skäl att driva någon från sitt hem. E
Skylten kan nog inte räknas som ett absolut förbud.
Den är mer av typen upplysning. Rent lagligt så får man ju inte skräpa ner eller förorena. Problemet är att ägarna av marken blir ansvarig för alla föroreningar på den gentemot Miljöbalken. Så om en massa hundar kissar och bajsar på min markplätt så att det blir en sanitär olägenhet, så måste jag städa efter hundarna. Det vill ju ingen markägare råka ut för, eller hur?
Hyreslagen och lagen om Bostadsrätter är mycket tydlig när det gäller hur man får uppföra sig innan det räknas som störning eller brist på gott skick. Nedskräpning räknas som allvarliga saker. Kiss och bajs är dessutom en sanitär olägenhet. Om föreningen sedan tidigare är belastade med problem kring hundars kiss och bajs så kan den mycket väl få för sig att driva en sådan process i Domstol.
Jag skulle aldrig våga chansa.

Jag gissar att det är på grund av att innergården är öppen och ansluter till allmän park som förbudet mot hundrastning finns, så att folk inte går dit och rastar sina hundar. Jag hade inte tolkat det som förbud mot att som boende vistas där med sin hund.

Så behöver det inte vara. Både min förra och nuvarande gård är låsta för alla som inte bor där, och det är förbud mot hundrastning på båda gårdarna. Man får gå ut med hunden utanför gården (genom grind till gatan) för att rasta hund.

Så behöver det inte vara. Både min förra och nuvarande gård är låsta för alla som inte bor där, och det är förbud mot hundrastning på båda gårdarna. Man får gå ut med hunden utanför gården (genom grind till gatan) för att rasta hund.

Men nu är ju inte den aktuella gården låst, som jag förstod det - utan just öppen. Det var åtminstone så som jag förstod det.

Men nu är ju inte den aktuella gården låst, som jag förstod det - utan just öppen. Det var åtminstone så som jag förstod det.
Fast hur kan du tolka det som att boende får vistas där med sin hund ändå? Fast det är förbud mot hundrastning. Eller vad innefattar du i begreppet vistas?

Fast hur kan du tolka det som att boende får vistas där med sin hund ändå? Fast det är förbud mot hundrastning. Eller vad innefattar du i begreppet vistas?

Så länge hundar inte är förbjudna i bostadsrättsföreningen så kan man inte förbjuda medlemmar i föreningen att ta sig till och från sin bostad oavsett skylt om rastning när de ska ut med hunden. Det finns det till och med rättsfall som slår fast att bostadsrätten inte kan förverkas om hunden skulle rastas - i betydelsen ”uträtta sina behov” - trots att förbud om rastning finns på området.

Men hur som helst så var inte det min poäng, utan min poäng var att jag gissar att skylten sitter uppe för att inte allmänheten ska gå runt och rasta sina hundar på föreningens gård.

Jag tycker det är helt rimligt att hundar inte får rastas på platser där människor kan tänkas sitta på gräset, sola eller barn leka. Jag vill helst inte lägga mig och sola på en gräsmatta där det är hundar som kissar regelbundet.

Jag har hund och bor i brf där hundar inte får rastas på innergården. Min hund har full koll på att man inte springer dit och kissar utan går runt hörnet. Sen kan vi hänga där när hon är rastad och det är helt okej.

Om andra lät sina hundar kissa där skulle jag bli rätt irriterad eftersom min hund antagligen skulle vilja markera över det och då blir det ju bara mer och mer kissande.

Hur svårt är det att visa lite hänsyn? Har inte vi hundägare tillräckligt dåligt rykte för att "andra" inte plockar upp bajset efter sina hundar? Man måste inte rasta sin hund där det uppenbarligen är mycket ovälkommet att rasta hunden.

Man behöver inte bli omtyckt av alla, men man kan väl i alla fall hålla en god nivå med människor man bor nära, det blir så mycket trevligare då.

Ja, då lär det räknas som störande. Men det blir väl knappast så illa av en hund? Jag tänker att det är hela massan som är problemet, inte en enskild hund?

halv kl

Mina hundar har för övrigt morgon och kvällskissat på samma LILLA plätt i ett år och det varken luktar eller är dött gräs. Det var det heller inte där jag bodde innan i 10 år med flera hundar.
Det gör mina också och det STINKER och gräset dör. Har du okastrerade hanar?

Det gör mina också och det STINKER och gräset dör. Har du okastrerade hanar?

Jag har ungefär 3500 kvm tomt till två stora hundar. Gräset dör på deras favoritfläckar. Och visst kan det t o m lukta kiss om det inte regnat ner i gräsmattan på länge.

På en liten innergård tycker jag det är stor risk att det snabbt blir både otrivsamt och en sanitär olägenhet.

Så länge hundar inte är förbjudna i bostadsrättsföreningen så kan man inte förbjuda medlemmar i föreningen att ta sig till och från sin bostad oavsett skylt om rastning när de ska ut med hunden. Det finns det till och med rättsfall som slår fast att bostadsrätten inte kan förverkas om hunden skulle rastas - i betydelsen ”uträtta sina behov” - trots att förbud om rastning finns på området.

Men hur som helst så var inte det min poäng, utan min poäng var att jag gissar att skylten sitter uppe för att inte allmänheten ska gå runt och rasta sina hundar på föreningens gård.

Men skylten säger ju inte "förbjudet för hundar att vistas" utan förbjudet att rastas". Givetvis ska man kunna gå in och ut med hunden.

Angående din poäng så var min poäng tvärtom -det är ofta förbjudet på innergårdar oavsett om allmänheten kan ta sig in eller inte.

Men skylten säger ju inte "förbjudet för hundar att vistas" utan förbjudet att rastas". Givetvis ska man kunna gå in och ut med hunden.

Angående din poäng så var min poäng tvärtom -det är ofta förbjudet på innergårdar oavsett om allmänheten kan ta sig in eller inte.

Jag tror att du helt i onödan läser in en massa information i det jag skriver. Det jag ville förmedla är inte på något sätt alls konstigt eller särskilt komplicerat.

Jag förstår inte varför du refererar till din poäng eftersom jag aldrig har kommenterat din poäng över huvud taget - eller ens noterat vad din poäng skulle vara. Vilken min poäng är har ju inte alls med din poäng att göra.

Senast ändrad:
Jag tycker det är helt rimligt att hundar inte får rastas på platser där människor kan tänkas sitta på gräset, sola eller barn leka. Jag vill helst inte lägga mig och sola på en gräsmatta där det är hundar som kissar regelbundet.

Ingen vill ju sätta sig i kiss, såklart, men frågan är ju vart det är lämpligt att en hund kissar? Vi har som sagt en gård som ägs av bostadsrättsföreningen, en populär pick-nick park i anslutning på kommunal mark och annars är det gatan där det är portar till andras boenden, butikslokaler mm. På just husväggar och trottoarer blir det ju både rinn och märken. Framför allt hanhundar går ju även och skvätter på en promenad vid flera tillfällen. Om det inte passar att han kissar på gård, i park eller på trottoar och husvägg.. vart bör jag låta honom kissa? Nu skrev du enbart om gräs att sitta i så se detta som en allmän fundering, jag bara haffade ditt inlägg för min fråga.

Ja, den är öppen. Det är även förbud för obehöriga att passera, så det står skyltar med "Privat mark" och "Förbud för genomgång för obehöriga" på båda sidor.

Jag ville minnas att det är ungefär så det brukar se ut däromkring. :)

Jag finner det rimligt att anta du självklart få gå med Bruce på er innergård. Jag skulle även säga att om du hör med styrelsen så kommer det att visa sig att Bruce även uppehålla sig på innergården utan problem. Utan vad skylten syftar till är att folk (allmänheten) inte ska gå dit med sina hundar för att rasta dem.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Vet inte vart tråden skulle ligga, är ju egentligen inte en hundfråga men det handlar ju ändå om hundar. Mod får gärna flytta den rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 669
Senast: lillebill
·
Relationer Då så kan det bli jobbigt om det blir fel. I en bostadsrätt i Centrala Större Staden hivade en granne ut sin hund på balkongen över...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 349
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 862
Övr. Hund Börjar bli lite väl irreterad över detta, folks inställning till små hundar.. Vi har haft vår lilla tik i tre veckor nu, hon är mycket...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 990
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar