Förbjuda hundrastning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förbjuda hundrastning?

Det har blivit sån hysteri med sånt så det är löjligt, visst, som sagt skydda gräsmattorna mot fläckar förstår jag, men för att det är äckligt, då har man nog gått för långt i hysterin tycker jag.

Tycker du det är lika hysteriskt om det hade varit män som hade rastat sig o kissat sina dagsbehov på bostadsområdets gräsplättar och det därför blivit skyltar uppsatta?

kl
Vilken tur att inte vår förening har såna knäppa regler då hade man ju varit tvungen att flytta eller krångla till det för att man vill skaffa valp.
Vi har en grannförening som har så och jävlar vad folk blängde om man bara gick förbi med en hund. Naturligtvis fick han aldrig kissa där men man blev så jävla uttittad så det blev obehagligt.¨

TS:
jag tror tyvärr att du måste bära valpen till ett "tillåtet" ställe, eller försöka prata med ordföranden och få ok för bara den här gången sas. Surt som tusan och jag förstår dig jag hade heller aldrig sett såna skyltar innan jag flyttade hit och såg att det fanns på området..

Tycker du det är lika hysteriskt om det hade varit män som hade rastat sig o kissat sina dagsbehov på bostadsområdets gräsplättar och det därför blivit skyltar uppsatta?

Det hade varit hysteriskt roligt tycker jag. Känns som en väldigt långt dragen jämförelse.. :banghead:

Det finns nog rätt många män som rastar sig utomhus...?

Men å andra sidan kan vuxna män hålla sig. Det kan t ex inte valpar eller små barn, varför jag tycker det känns lite knepigt att jämföra. Jag vill t ex helst inte att någon bajsar i havet när jag badar där, men hade ett barn gjort det hade jag haft mer förståelse för olyckan än om en vanlig vuxen man bajsat bredvid mig. Tycker du inte att jämförelsen är lite underlig?

Det finns nog rätt många män som rastar sig utomhus...?

Tycker du inte att jämförelsen är lite underlig?

Är den? Du skriver själv att många män rastar sig utomhus och vad är skillnaden mellan manspink på bostadsföreningens gräsplätt och hundpiss?

I övrigt tycker jag det borde vara plättlätt att göra ex en grusad yta, typ sandlådemodell, just enbart för hundpiss för de som inte hinner eller de som inte orkar gå en bit bort. En sådan kan ju ex TS be om att få fixa själv.

*KL*

Jag bor i Stockholms innerstad, och i min brf har vi inte några förbudsskyltar. Trots det har jag blivit "påhoppad" när min hund någon gång kissat på gräsmattan (vilket jag så klart försöker undvika i den mån det går). Personerna i fråga säger också att det är så ofräscht osv osv.
På sommaren ser man samma människor solbada/picknicka/grilla i parken en bit bort - på gräset där det dagligen rastas ett hundratal hundar.
Verkar som att hundkisset blir mindre ofräscht bara för att det förflyttar sig några hundra meter…

Det roliga, tycker jag, är att hundkiss är så stor nono att det är löjligt. Samma med hundbajs. Men kattpiss och kattbajs, det är helt ok... För det är ju faktiskt ingen som har utekatt som har koll på det där. :banghead:

KL..

Tänk att lite kiss upprör så många. Speciellt de som alltid ska dyka upp här när de kan kasta pekpinnar på folk.
De som aldrig är här i vanliga fall och diskuterar hund. Men när det gäller att "trycka" till folk för de gör fel, då jäklar hittar de hit snabbt.

KL

Vilken otrevlig bild av hundfolk ni visar upp många här, raljerar över att folk inte vill ha hundtoaleter utan för fönstret. Var finns respekten? Vill ni verkligen framställa hundägare som osympatiska och ovilliga att visa hänsyn?

KL

Vilken otrevlig bild av hundfolk ni visar upp många här, raljerar över att folk inte vill ha hundtoaleter utan för fönstret. Var finns respekten? Vill ni verkligen framställa hundägare som osympatiska och ovilliga att visa hänsyn?

Fast jag har köpt en bostadsrätt på precis samma premisser som dom har, utan några förbud mot hundrastning i vår trädgård.
Detta innebär ju inte att jag rastar min hund på just vår trädgård varje dag, men om hon någon gång skulle vara så kissenödig att hon sätter sig det första hon gör när vi kommer ut så tycker jag inte att det spelar någon större roll, speciellt inte när hon var valp.
Jag tänker inte ta några utskällningar för den sakens skull.
Dock bemöter man självklart alla klagande människor i trevlig ton, även om jag kanske tänker en mindre artigt formulerad fras.

Jag ser inte alla småbarnsföräldrar som respektlösa även om deras ungar råkar kissa i poolen, trots att jag tycker det är synnerligen äckligt.

KL..

Tänk att lite kiss upprör så många. Speciellt de som alltid ska dyka upp här när de kan kasta pekpinnar på folk.
De som aldrig är här i vanliga fall och diskuterar hund. Men när det gäller att "trycka" till folk för de gör fel, då jäklar hittar de hit snabbt.

Visst är det intressant. Kiss/bajs och okopplade hundar.

Så du tycker det är trevligt och repekt fullt att raljera över folks önskan att slippa hundtoalett utan för fönstret att det är trevligt att föreslå att folk ska söka hjälp för sitt problem (att ogilla hundrastning på gården). Att påsts att folk säkert gillar kattpiss bättre än hundpiss utifrån att de inte vill ha en latrin utan för fönstert osv.

Visst är det intressant. Kiss/bajs och okopplade hundar.

Det som jag tycker är intressant är hur en tråd om regler i en bostadsrättsförening kan förvandlas till en tråd om hur dumma icke hundägare är som inte gillar litet äckel och att de borde söka för det.

I grunden så handlar det ju om att följa regler.
På samma sätt som att hålla rent i den gemensamma tvättstugan.
Eller att inte sprida sina saker i gemensamma utrymmen så att andra inte får plats.
När man bryter mot reglerna så tar man en plats som inte tillhör en.
Och det är det som gör andra upprörda.

Om man har bestämt att gräsmattan skall vara kissfri så är det inte okej att någon tar sig friheten att använda den som hundtoalett.
Lika litet som om man bestämmer att ingen får ha privata trädgårdsmöbler på gräsmattan och en familj ändå ställer dit det och skapar en "egen" uteplats på den gemensamma ytan.

Hundägare verkar att tycka att lagar och regler inte gäller för dem för det blir för besvärligt - för dem.
Och det är vad som andra människor reagerar på.

Rastande av hundar är i mina ögon något av det minst fräscha man kan göra på gräsmattor i bostadsområden. Du kanske inte har något emot hundkiss men många andra har det definitivt.

Jag tycker att man ska börja med att skjuta av alla fåglar, som tror att de äger luftrummet ovanför mark där människor går, bor och verkar.

Ibland på sommaren ser man också föräldrar med barn som nyss lämnat blöjstadiet. Dessa har en förmåga att vilja kissa mycket plötsligt, vilket de också då får. Det viktiga då, tycks vara att det inte kommer i kläderna - utan var-man-nu-är får ta hand om 'valp-urinet'.
Jag tror med andra ord att det finns en potential att utveckla skyltfloran.

Ännu ett praktexempel på hundägare som tydligen tycker att hundrastningsproblem ska lösas genom den konstruktiva metoden att peka ut andra problem. En pärla som kämpar för mer restriktioner kring hundar och fler gräsmattor med rastningsförbud. Ditt mål är kanske rentav hundfria stadskärnor?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Min bostadsrättsförening har en egen gård där hundrastning är förbjuden, och jag har redan haft några damer som blängde lite argt på mig...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 689
Senast: Fisherling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar