Hundrastning förbjuden

Om det inte passar att han kissar på gård, i park eller på trottoar och husvägg.. vart bör jag låta honom kissa? Nu skrev du enbart om gräs att sitta i så se detta som en allmän fundering, jag bara haffade ditt inlägg för min fråga.

Som hundägare kanske det är bra att inse att alla områden i stan inte passar sig för att ha hund.

Jag tror att du helt i onödan läser in en massa information i det jag skriver. Det jag ville förmedla är inte på något sätt alls konstigt eller särskilt komplicerat.

Jag förstår inte varför du refererar till din poäng eftersom jag aldrig har kommenterat din poäng över huvud taget - eller ens noterat vad din poäng skulle vara. Vilken min poäng är har ju inte alls med din poäng att göra.
Läs om mitt första svar på ditt inlägg :) Jag vände mig bara emot att du antog att enda anledningen till en sådan skylt är att hålla allmänheten borta eftersom en park är i anslutning. Jag tror att det är att hålla hundar borta. Annars hade det stått "Privat mark, tillträde förbjudet" eller liknande. Men nu står det hundrastning förbjuden. Man vill ha bort hundar, inte allmänhet per se.

Edit: och nu såg jag TS inlägg om att det står privat mark. Då är min tolkning att man både vill ha bort allmänhet och hundar. Innergården ska vara en innergård och parken en park, med en tydlig skillnad däremellan (allmänhet och hundrastning är inte tillåten, vilket båda är i en park).

Som hundägare kanske det är bra att inse att alla områden i stan inte passar sig för att ha hund.

Lugnt, sätter honom i min Pradaväska och sätter en klädnypa på snoppen på honom så behöver ingen störa sig.

Nej, skämt åsido, så länge inte kommunen tar beslut om hundförbud så anser jag att hundar får vistas och rastas i alla tillåtna delar av stan. Det finns många äldre här med småhundar och jag skulle gissa att det är väldigt gynnsamt för deras hälsa att få ha husdjur (och andra också för den delen). Det kommer före kiss på buskar för mig (och tydligen för kommunen också då).

Jag har och har enbart haft intakta hanhundar och nog dör gräset på ställen de kissar ofta på. Det ser jag ju på vår egna gräsmatta. Även buskar som kissas på frekvent dör. Jag låter inte (och lät inte när jag bodde i stan med hund) mina kissa var som helst och de har alla lärt sig snabbt att gräsmattan vid hyreshus, andras trädgårdar hur öppet det än är, stolpar, elskåp, soptunnor, husväggar, murar, häckar, staket och andra olämpliga platser jag säkert har glömt just nu inte är tillåtna att kissa på hur mycket någon annan hund än har kissat just där innan. Ett snabbt nej räcker om de glömt av sig.
På ett ställe jag bodde på i stan var buskarna vid entrén döda just för att så många lät sina hundar kissa där. Inte så jättekul för fastighetsägaren, inte så fint och inte så kul för mig som alltid fick skäll då folk trodde det var min hund som kissade utanför vår port. På ett ställe var det en nybliven hundägare som tyckte att det var en bra idé att låta valpen kissa på gräset precis utanför porten. Det tyckte varken jag, övriga boende eller värden och hon blev faktiskt vräkt eftersom beteendet inte upphörde trots upprepade tillsägelser.

Trivselregler är kanske inte samma som lagen men de bör ändå respekteras och följas. Iallafall jag tänker när jag är ute med hund, häst, med jänkaren eller gör annat som kan störa någon att jag är en ambassadör för det jag just nu representerar. Beter jag mig illa kommer ofelbart någon få vatten på sin kvarn vilket kan leda till minskad frihet på olika sätt och det vill jag inte bidra till. Beter jag mig positivt kan det få någon att ändra åsikt till det bättre. Det är inte jobbigt men det kan leda till bra saker :)

Jag har och har enbart haft intakta hanhundar och nog dör gräset på ställen de kissar ofta på. Det ser jag ju på vår egna gräsmatta. Även buskar som kissas på frekvent dör. Jag låter inte (och lät inte när jag bodde i stan med hund) mina kissa var som helst och de har alla lärt sig snabbt att gräsmattan vid hyreshus, andras trädgårdar hur öppet det än är, stolpar, elskåp, soptunnor, husväggar, murar, häckar, staket och andra olämpliga platser jag säkert har glömt just nu inte är tillåtna att kissa på hur mycket någon annan hund än har kissat just där innan. Ett snabbt nej räcker om de glömt av sig.
På ett ställe jag bodde på i stan var buskarna vid entrén döda just för att så många lät sina hundar kissa där. Inte så jättekul för fastighetsägaren, inte så fint och inte så kul för mig som alltid fick skäll då folk trodde det var min hund som kissade utanför vår port. På ett ställe var det en nybliven hundägare som tyckte att det var en bra idé att låta valpen kissa på gräset precis utanför porten. Det tyckte varken jag, övriga boende eller värden och hon blev faktiskt vräkt eftersom beteendet inte upphörde trots upprepade tillsägelser.

Trivselregler är kanske inte samma som lagen men de bör ändå respekteras och följas. Iallafall jag tänker när jag är ute med hund, häst, med jänkaren eller gör annat som kan störa någon att jag är en ambassadör för det jag just nu representerar. Beter jag mig illa kommer ofelbart någon få vatten på sin kvarn vilket kan leda till minskad frihet på olika sätt och det vill jag inte bidra till. Beter jag mig positivt kan det få någon att ändra åsikt till det bättre. Det är inte jobbigt men det kan leda till bra saker :)

Jag tänker att vart det passar att kissa och inte är väldigt subjektivt. En del fullkomligt avskyr hundar och anser inte att de ska få göra sina behov någonstans, andra verkar skita fullkomligt i trivselregler och andras egendom. Jag läste precis på ordningsföreskrifterna i Stockholm stad och kortfattat står det om koppel, att plocka upp och en del områden med hundförbud. Ingenting om kiss alls. Sedan kan väl en ha lite folkvett att se vart det absolut inte lämpar sig att sin hund skvätter. Men för egen del tycker jag nog att det räcker att följa kommunens ordningsföreskrifter, respektera rastningsförbuden på privat mark, folks egendomar osv. samt ens egen bedömning av annat som kan vara opassande och där kan det ju säkert skilja sig åt lite mellan olika hundägare.

Läs om mitt första svar på ditt inlägg :) Jag vände mig bara emot att du antog att enda anledningen till en sådan skylt är att hålla allmänheten borta eftersom en park är i anslutning. Jag tror att det är att hålla hundar borta. Annars hade det stått "Privat mark, tillträde förbjudet" eller liknande. Men nu står det hundrastning förbjuden. Man vill ha bort hundar, inte allmänhet per se.

Edit: och nu såg jag TS inlägg om att det står privat mark. Då är min tolkning att man både vill ha bort allmänhet och hundar. Innergården ska vara en innergård och parken en park, med en tydlig skillnad däremellan (allmänhet och hundrastning är inte tillåten, vilket båda är i en park).

Jag menade inte enda anledningen generellt, utan anledningen i det specifika fallet. Jag har bott ett stenkast från den aktuella parken, så jag tänkte utifrån det.

Jag tänker att vart det passar att kissa och inte är väldigt subjektivt. En del fullkomligt avskyr hundar och anser inte att de ska få göra sina behov någonstans, andra verkar skita fullkomligt i trivselregler och andras egendom. Jag läste precis på ordningsföreskrifterna i Stockholm stad och kortfattat står det om koppel, att plocka upp och en del områden med hundförbud. Ingenting om kiss alls. Sedan kan väl en ha lite folkvett att se vart det absolut inte lämpar sig att sin hund skvätter. Men för egen del tycker jag nog att det räcker att följa kommunens ordningsföreskrifter, respektera rastningsförbuden på privat mark, folks egendomar osv. samt ens egen bedömning av annat som kan vara opassande och där kan det ju säkert skilja sig åt lite mellan olika hundägare.
Så kan det säkert vara.
Även den som avskyr hundar lär ha mer överseende om de slipper obehag än om de ständigt ser hundar kissa där det enligt trivselregler är rastningsförbud och då är ju det positivt. De börjar såklart inte gilla hundar för det men en liten gradskillnad på avskyn kan det bli.

Här där jag bor så är "rastning av hund och katt förbjuden", vilket några vänner till mig ringde och frågade polisen angående vad det egentligen betydde. Enligt dem så var det en "rastning" om du bara gick ut till gräsplätten och tillbaka hem.

Ibland har jag bilen parkerad på framsidan, och de kan vara himla snabba på att kissa på de 15 meter det är till bilen. Aldrig fått något klagomål. Jag har bott här i nästan 10 år.

Angående gult gräs så verkar det vara individuellt? Milla, vår förra labbetik, henne vart det gula fläckar efter även om man hällde vatten på hennes kiss. (Dock fick hon väldigt dåligt och extremt billigt foder) Det har aldrig varit några problem med resterande hundar; jag har en länga med gräs där majoriteten av lägenheterna kring mig med hund rastar sina hundar, och trots det är det inga gula fläckar att tala om.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Vet inte vart tråden skulle ligga, är ju egentligen inte en hundfråga men det handlar ju ändå om hundar. Mod får gärna flytta den rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 669
Senast: lillebill
·
Relationer Då så kan det bli jobbigt om det blir fel. I en bostadsrätt i Centrala Större Staden hivade en granne ut sin hund på balkongen över...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 349
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 862
Övr. Hund Börjar bli lite väl irreterad över detta, folks inställning till små hundar.. Vi har haft vår lilla tik i tre veckor nu, hon är mycket...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 990
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar