Jag har och har enbart haft intakta hanhundar och nog dör gräset på ställen de kissar ofta på. Det ser jag ju på vår egna gräsmatta. Även buskar som kissas på frekvent dör. Jag låter inte (och lät inte när jag bodde i stan med hund) mina kissa var som helst och de har alla lärt sig snabbt att gräsmattan vid hyreshus, andras trädgårdar hur öppet det än är, stolpar, elskåp, soptunnor, husväggar, murar, häckar, staket och andra olämpliga platser jag säkert har glömt just nu inte är tillåtna att kissa på hur mycket någon annan hund än har kissat just där innan. Ett snabbt nej räcker om de glömt av sig.
På ett ställe jag bodde på i stan var buskarna vid entrén döda just för att så många lät sina hundar kissa där. Inte så jättekul för fastighetsägaren, inte så fint och inte så kul för mig som alltid fick skäll då folk trodde det var min hund som kissade utanför vår port. På ett ställe var det en nybliven hundägare som tyckte att det var en bra idé att låta valpen kissa på gräset precis utanför porten. Det tyckte varken jag, övriga boende eller värden och hon blev faktiskt vräkt eftersom beteendet inte upphörde trots upprepade tillsägelser.
Trivselregler är kanske inte samma som lagen men de bör ändå respekteras och följas. Iallafall jag tänker när jag är ute med hund, häst, med jänkaren eller gör annat som kan störa någon att jag är en ambassadör för det jag just nu representerar. Beter jag mig illa kommer ofelbart någon få vatten på sin kvarn vilket kan leda till minskad frihet på olika sätt och det vill jag inte bidra till. Beter jag mig positivt kan det få någon att ändra åsikt till det bättre. Det är inte jobbigt men det kan leda till bra saker