Hundrastning förbjuden

Voeux

Trådstartare
Min bostadsrättsförening har en egen gård där hundrastning är förbjuden, och jag har redan haft några damer som blängde lite argt på mig när Bruce kissade på en grästuva, och de arbetade med rabatterna lite längre bort. Problemet är att min port är inne på gården, och det är den enda porten till min lägenhet. Jag kan ju omöjligt bära hunden över gården varenda gång jag passerar med honom. Nu är ju han liten, men det skulle ju absolut inte fungra med en stor hund. Jag förstår att skylten sitter uppe så att folk som inte bor där använder vår gård till hundrastning. Men hur är det tänkt att fungera för oss som bor där med hund? Hur hade ni tolkat det?

Min bostadsrättsförening har en egen gård där hundrastning är förbjuden, och jag har redan haft några damer som blängde lite argt på mig när Bruce kissade på en grästuva, och de arbetade med rabatterna lite längre bort. Problemet är att min port är inne på gården, och det är den enda porten till min lägenhet. Jag kan ju omöjligt bära hunden över gården varenda gång jag passerar med honom. Nu är ju han liten, men det skulle ju absolut inte fungra med en stor hund. Jag förstår att skylten sitter uppe så att folk som inte bor där använder vår gård till hundrastning. Men hur är det tänkt att fungera för oss som bor där med hund? Hur hade ni tolkat det?

Finns det reglerat i stadgarna att man inte får rasta sin hund på området så hade jag varit väldigt noggrann med att efterleva det och lära honom att inte rasta honom där. Är det mer ett "påhitt" hade jag inte efterlevt det lika strängt men ändå undvikt det för att undvika att dra på mig sura miner och andras ovilja. Sena kvällskissar kanske går an men det är ju onödigt att göra det till en vana dagtid.

När jag passerar sådana ställen brukar jag ta hundarna fot så de inte kissar där de inte får. Fixar han inte av någon anledning det är det väl en superbra lösning att bära honom just eftersom han är liten. Tänker jag. :)

Förutsatt att jag inte har annat i händerna :D

En allmän fråga, hur gör man om man bor på ett sådant ställe och köper valp?? Jag tänker att det viktigaste är ju att man kommer ut SNABBT och att de lär sig att UTOMHUS är rätt ställe. Att försöka hindra dem från att kissa på en gräsmatta medans man uppmuntrar dem till att kissa på en annan kan väl bli väldigt förvirrande, eller?

Tack för era svar! Jag kan absolut hålla in honom. Det känns lite opraktiskt bara, jag lär ju springa där X antal gånger om dagen och det blir ju betydligt osmidigare för oss hundägare. Ett litet stänk från honom gör ju ingen skada, men jag förstår regeln eftersom många hundar + stora hundar kanske resulterar i en del otrevligheter.

En allmän fråga, hur gör man om man bor på ett sådant ställe och köper valp?? Jag tänker att det viktigaste är ju att man kommer ut SNABBT och att de lär sig att UTOMHUS är rätt ställe. Att försöka hindra dem från att kissa på en gräsmatta medans man uppmuntrar dem till att kissa på en annan kan väl bli väldigt förvirrande, eller?

Verkligen. Föreningen verkar inte så väldigt hundälskande helt enkelt. Sen tror jag kanske inte att någon kommer att knacka på dörren och skälla på en i ett sådant läge. Man får väl hoppas att det är mer en önskan än en regel, och lite vett och etikett. Men ska läsa på.

Vi bar vår valp hela vägen till vi var på mark där det var okej att kissa. Vår närmsta gräsmatta var också en "hundrastning förbjuden"-gräsmatta. Oftast kissade hon så fort vi satte ner henne då, och hon med lite böjda ben under magen kissade hon aldrig i famnen. Fungerar ju så länge man inte har en tjugokilosvalp.

Tror att det varit en tråd om detta här förut, men hur ser ni överlag på dessa skyltar? De dyker ju upp lite överallt, framför allt här inne i stan sitter de rätt tätt ibland. Kontorslokalerna längst ner vill inte att hundar kissar vid deras dörr och sen kommer föreningarna med deras gräsmattor. Lite som med tunnelbanan ibland, man får springa några dörrar bort för att hunden ska bli tillåten. Hur ställer ni er? Har ni koll på alla skyltar och följer dem?

Tror att det varit en tråd om detta här förut, men hur ser ni överlag på dessa skyltar? De dyker ju upp lite överallt, framför allt här inne i stan sitter de rätt tätt ibland. Kontorslokalerna längst ner vill inte att hundar kissar vid deras dörr och sen kommer föreningarna med deras gräsmattor. Lite som med tunnelbanan ibland, man får springa några dörrar bort för att hunden ska bli tillåten. Hur ställer ni er? Har ni koll på alla skyltar och följer dem?
Hundkiss stinker.
Jag har full förståelse för att man inte vill ha det på sin innergård. Eller ens på sin egen gräsmatta.
Bekantens granne lät sig hund kissa varje gång de passerade bekantens tomt. Blommorna dog...

Bara för att det äår gräs så innebär de väl inte att man får lämna urin där? det går inte heller att göra skillnad på hundar. "hundav raser xx och yy får kissa här".

Leta rätt på ett ställe där man kan kissa helt enkelt.

Jag skulle aldrig gå dit och aktivt rasta mina hundar, men om de sätter sig så kommer jag heller inte hindra dem eller dra bort dem därifrån. Går man på ett nytt ställe så ser man ju kanske inte skylten förens hunden är där och kissar (för självklart måste de kissa på ett sådant ställe :meh: ). Men vet jag om det så kan vi passa på att träna lite följsamhet just där om vi absolut måste gå förbi där. Jag hade nog valt en annan väg för enkelhetens skull annars.

Vi bar vår valp hela vägen till vi var på mark där det var okej att kissa. Vår närmsta gräsmatta var också en "hundrastning förbjuden"-gräsmatta. Oftast kissade hon så fort vi satte ner henne då, och hon med lite böjda ben under magen kissade hon aldrig i famnen. Fungerar ju så länge man inte har en tjugokilosvalp.
Förutsatt att man har en valp som KAN hålla sig. Sånt vet man ju inte innan tänker jag. Hellre kiss på gräsmattan än på hela kläderna i det fallet :nailbiting:

Jag hade sett till att hunden inte kissade där. När jag bodde i lägenhet så avtalade jag med föreningen att jag fick rasta min chihuahua sent på kvällen/natten i ett hörn av innergården gården (typ undanskymd rabatt i ett hörn under en buske) eftersom jag tyckte det kunde vara lite obehagligt att gå iväg ute när det var mörkt (lite osäkert område). Prata med föreningen om det är besvärligt att gå någon annan stans med honom. Hade aktat mig noga för att hamna på kant med grannar/bostadsförening :nailbiting:

Hundkiss stinker.
Jag har full förståelse för att man inte vill ha det på sin innergård. Eller ens på sin egen gräsmatta.
Bekantens granne lät sig hund kissa varje gång de passerade bekantens tomt. Blommorna dog...

Bara för att det äår gräs så innebär de väl inte att man får lämna urin där? det går inte heller att göra skillnad på hundar. "hundav raser xx och yy får kissa här".

Leta rätt på ett ställe där man kan kissa helt enkelt.

Intressant det där, för jag har aldrig stört mig på hundkiss. Varken känt av doft eller stört mig på annat vis. Det som gör mig tokig är när folk inte plockar upp efter sina hundar, men annars märker jag inte av vart hundar går och inte. Det klart man är lite försiktig med vart man låter sin hund kissa, så man undviker portar och dörrar, cykelställ, fina rabatter osv. Men vilken gräsmatta det kissas på eller inte är inget jag någonsin märkt av :p

Jag hade sett till att hunden inte kissade där. När jag bodde i lägenhet så avtalade jag med föreningen att jag fick rasta min chihuahua sent på kvällen/natten i ett hörn av innergården gården (typ undanskymd rabatt i ett hörn under en buske) eftersom jag tyckte det kunde vara lite obehagligt att gå iväg ute när det var mörkt (lite osäkert område). Prata med föreningen om det är besvärligt att gå någon annan stans med honom. Hade aktat mig noga för att hamna på kant med grannar/bostadsförening :nailbiting:

Det är inte så värst besvärligt, gården ansluter till en park som är på kommunal mark. Där det visserligen också är fina gräsmattor och rabatter, men inget rastningsförbud.

Jag skulle aldrig gå dit och aktivt rasta mina hundar, men om de sätter sig så kommer jag heller inte hindra dem eller dra bort dem därifrån. Går man på ett nytt ställe så ser man ju kanske inte skylten förens hunden är där och kissar (för självklart måste de kissa på ett sådant ställe :meh: ). Men vet jag om det så kan vi passa på att träna lite följsamhet just där om vi absolut måste gå förbi där. Jag hade nog valt en annan väg för enkelhetens skull annars.

Jag tänker likadant. Jag undviker det om jag kan, Bruce är 6 år och jag tror inte han blir så förvirrad kring vart han får kissa och inte om jag avleder hans uppmärksamhet på sådana stråk. Värre hade det varit när han var valp/unghund då var extremt förvirrad av detta. Men jag bor också centralt, det är som sagt skyltar lite överallt och jag kan inte alltid hålla koll. Om han sätter sig ner och ska bajsa precis bredvid en skylt så kan jag liksom inte stoppa honom.

Min spontana tanke blir: flytta! Eller helt enkelt rasta valpen och förklara för eventuellt sura personer att det är en valp och att den helt enkelt inte kan hålla sig längre än till närmsta gräsplätt.

Min spontana tanke blir: flytta! Eller helt enkelt rasta valpen och förklara för eventuellt sura personer att det är en valp och att den helt enkelt inte kan hålla sig längre än till närmsta gräsplätt.

Min tanke är väl likadan. Flytta om inte bostadsområdets regler passar.

Men jag tycker att så länge man bor där så får man följa reglerna. Det är inte de andra grannarna som ska "lida" för att någon skaffat ett djur på en plats där det inte är lämpligt att ha detta djur. Olämpligt blir det ju om man inte kan ha djuret och följa reglerna samtidigt.

Men jag både förstår dem och tycker att det är överdrivet. Kanske har de haft mycket problem tidigare med att folk rastade sina hundar på området och inte plockade upp? Regeln skrevs säkerligen inte med tanke på små valpar som under en kort period inte kan håla sig utan med tanke på alla andra som rastar sina hundar där dagligen i flera års tid.

Ja har man en bostadsrätt så är nog det ganska enkelt om man kan lägga nytt lån. Men bor man i hyresrätt så har vi ju en liten lätt bostadsbrist som gör det halvt omöjligt.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Vet inte vart tråden skulle ligga, är ju egentligen inte en hundfråga men det handlar ju ändå om hundar. Mod får gärna flytta den rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 669
Senast: lillebill
·
Relationer Då så kan det bli jobbigt om det blir fel. I en bostadsrätt i Centrala Större Staden hivade en granne ut sin hund på balkongen över...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 349
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 862
Övr. Hund Börjar bli lite väl irreterad över detta, folks inställning till små hundar.. Vi har haft vår lilla tik i tre veckor nu, hon är mycket...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 990
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar