Hundrastare på appellplanen

Milosari

Trådstartare
Är det ett problem hos er? Hur gör ni för att bli av med dem? Jag är innerligt trött på att plocka hundskit efter andras hundar + att de inte läser vår stora feta skylt där det står RASTNING FÖRBJUDEN samt ENDAST FÖR MEDLEMMAR I SBK som är upphängd på grinden som de går in genom...

Sv: Hundrastare på appellplanen

Är planen inhägnad? Verkar vara vanligt problem på inhägnade planer där folk tycker de kan ha hundarna lösa..
Läste om något ställe där de låste fast grindarna i öppet läge.

Hos oss har jag inte varit med om att det hänt men vi har inte planerna helt inhägnade..

Ja den är inhägnad. Att ha grindarna öppna när vi inte är där hade nog varit en bra idé!

Tror också det är en bra idé att se till att planen inte kan bli helstängd när det inte är träning för klubbmedlemmar. Låsa dom öppna med kedja och hänglås, och nyckeln till dessa ligger i klubbstugan.

Vi har samma problem och har nyligen skaffat kodhänglås så att grindarna ska låsas i öppet läge när det inte är nån medlem där. Koden fås genom att kontakta nån i styrelsen och kommer att bytas med jämna mellanrum. Jag tror inte att det kommer att lösa problemet helt, de som har halvbra inkallning kan fortfarande släppa lösa då grindarna finns på ena kortsidan, men förhoppningsvis så minskar problemet.

Det hjälper knappast att det inte finns någon rastgård i kommunen och att det händer att kommunen svarar folk som frågar efter en att de kan åka till brukshundsklubben och rasta :banghead:

Hos oss har det hänt att ej medlem som använder planen som rastgård sagt till medlem som kom för att träna att "du får vänta tills jag är klar" :crazy:

Ja den är inhägnad. Att ha grindarna öppna när vi inte är där hade nog varit en bra idé!

Jag tror också att det är där problemet ligger. Många tror att alla inhägnade hundrelaterade ställen får användas som rastgård, allt från appellplaner till hundkappbanor.

Vi vill helst undvika att låsa grindarna eftersom det ska vara fritt fram för alla SBK-medlemmar att träna, även de som kommer från andra klubbar. Lunds stad har MASSOR med rastgårdar, jag kan komma på 10 st på rak arm, men det hjälper inte. Precis som hos er verkar folk här tro att "rastgårdsregler" gäller. En styrelsemedlem fick skäll för att hon inte sa till när hon öppnade grinden. Andra kommer dit med 5 (!) hundar och låter dem springa fram till folk som tränar osv. Helt vansinnigt. Men vi ska ta upp det där med öppna grindar på medlemsmötet, förhoppningsvis tycker alla andra att det är ett bra förslag så kan vi ju börja med det. Men andra förslag mottages tacksamt!

Det knasiga är bara att det står en skylt på 1 x 2 m där det står att just rastning är förbjudet... Jag tror att de helt enkelt skiter i vad anläggningen är till för, utan ser en inhägnad och tänker "nu kan min hund få motionera sig trött". I mitt bostadsområde finns en jättefin hundrastgård, men det finns några som väljer dagisens uteplatser som rastgård istället. Nu i vår började det komma upp bilder ritade av barnen där det stod "snälla låt inte din hund bajsa här" på grindarna. Sånt gör mig så himla deprimerad :(.

Jag är inte ofta på brukshundklubben, men går förbi den flera gånger i veckan. Jag har aldrig sett hundskit där, har aldrig sett skyltar om att det är förbjudet heller. Däremot har jag sett någon med en liten fluffhund som lät den springa runt och pissa på några brukshinder + agilityhinder som stod framme...

Planen är inte inhägnad och jag tror folk föredrar att rasta sina hundar i skogarna precis runt klubben. På vägarna där möter jag ofta lösa hundar med usel inkallning trots att det står tydligt att hundar ska hållas kopplade när man går där.

Våra planer är inte i hägnade så där ser jag inte ofta skit. Men på en klubb i grannkommunen låg det skit överallt på agilityplanen trots att den inte heller är inhägnad.

Vet inte hur man ska komma tillrätta med problemet. Kanske genom att sätta upp en skylt där det står "kameraövervakning" som någon föreslog innan. Annars finns det ju reklamskyltar med bajspåsar som vissa städer sätter upp. Det kanske vore något? Reklamen betalar ju påsarna så det kostar inget.

Däremot har jag sett någon med en liten fluffhund som lät den springa runt och pissa på några brukshinder + agilityhinder som stod framme...

Sånt hatar jag!
Min hund kissar inte på saker i vanliga fall men när han känner att nån annan hane har kissat där vill han gärna märka över.

Sånt hatar jag!
Min hund kissar inte på saker i vanliga fall men när han känner att nån annan hane har kissat där vill han gärna märka över.

Jag med. Hade det inte varit för att jag hade båda hundarna med och jag hade fullt fokus på att hindra den ena från att göra fullt utfall och ev dra omkull mig så hade jag utan tvekan sagt åt dem...

En styrelsemedlem fick skäll för att hon inte sa till när hon öppnade grinden.

Det kan jag dock tycka hör till god ton att göra (förutsatt att hon skulle in då alltså).

Vi hade inte det problemet på min gamla klubb trots inhägnade planer iaf.

Vad står det på skylten? Bara rastning förbjuden? Ngt om vilka som får vara där (bara sbk-medlemmar?).

Jag må vara lite bakom flötet ibland men jag ser ingen som helst koppling mellan rasism,hundrastning och appellplaner.

Jag har aldrig heller träffat en hund som har några som helst fördomar och eftersom vi är på hundforumet så ska vi nog hålla oss inom det området.

Det jag däremot vet är att sådant som inte har med hundar att göra ska tas på andra forum.

/lillebill,moderator

Det står som sagt "rastning förbjuden" samt "endast för medlemmar i sbk". Vi har inte för vana att säga till när vi öppnar grinden eftersom vi lätt kan ha 50 hundar eller mer på planen, och dessutom går det inte att göra sig hörd till de som befinner sig en bit bort.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 610
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 862
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 538
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka