Hundproblem vid separation-hur göra..?

Skogstrollet

Trådstartare
Ett par har separerat. De köpte tidigare hund tillsammans som nu står i hans namn. Han flyttade ut och skaffade ny lya, hon blev kvar i gamla lägenheten med hans katt sedan tidigare samt hund. Hon inser att hon inte kan ha hunden kvar när hon är ensam och han vill inte heller ta på sig det ansvaret. Han har dock ändå förbjudit henne att göra sig av med hunden då den enligt honom är hans, men han vägrar ha något med den att göra. Ställer inte ens upp som hundvakt ibland... (De bor nu på varsin sida av samma gata.) Hon sköter hunden och står för alla kostnader.

Hur ska hon göra för att få omplacera den här hunden till ett bra hem när hon inte har sitt ex (hundens ägare) godkännande att göra så? Hon vill inte lämna hunden till honom eftersom han visat sig vara en tvättäkta skit, och han vill ju iaf inte ha den så...

Hoppas på hjälp från juridiskt kunniga bukehundmänniskor.
 
Sv: Hundproblem vid separation-hur göra..?

Lämna den till ett hundstall? Inte den ideala lösningen, men exet kanske får ett litet uppvaknande...

Skrattar mig lycklig att jag och mitt ex har det omvända problemet. Vi slåss nästan om vems tur det är att ha hunden...
 
Sv: Hundproblem vid separation-hur göra..?

Men kan hon göra det när det juridiskt sett inte är hennes hund?

Sen vill hon ju helst omplacera via uppfödare eller hitta nytt hem själv då det är en hund av större bruksras som inte bör hamna fel.
 
Sv: Hundproblem vid separation-hur göra..?

Lämna till ett hundstall kan hon ju göra. Hon är inte ägare till hunden och hon kanske hittade den lös på sin gata... Då får han ju lov att hämta ut sm hund eller så placeras den om. Men hundstallet vill kanske inte vara med om en sådan cirkus... Att försöka få honom att skriva över hunden verkar ju också svårt...
 
Sv: Hundproblem vid separation-hur göra..?

Vilken idiot!!! Han kan väl inte mena att han ska tvinga henne att ta hand om en hund hon inte kan/vill ha. Det kräver ju en del at ta hand om en hund, det är ju inget man gör på 5 minuter/dag direkt... Om jag vore henne skulle jag anmäla honom, han tar ju inte sitt djurägaransvar. Så får han välja om han ska fixa nytt hem åt hunden eller skriva över den på henne så hon kan göra det...
 
Sv: Hundproblem vid separation-hur göra..?

Juförsig, det skulle hon ju kunna göra. Känns lite trist att lägga allt på hundstallet i så fall och frågan är ju om de vill/kan ta hunden. Sen blir det ju de som måste krångla med honom angående ägarskapet på hunden.

Det jag tänkt mig var om hon kan skicka skriftligt till honom att han måste hämta hunden innan ett visst datum annars övergår hunden i hennes ägo? Skulle det hålla eller vad krävs isf?

Sen kan hon ju göra vad hon vill med den. Jag tror inte att den här karln kommer att hämta hunden, eller så gör han det enbart för att han tror att det kommer att såra henne...
 
Sv: Hundproblem vid separation-hur göra..?

Hunden är juridiskt en ägodel som alla andra och borde ha varit med i uppdelningen av grejer när paret flyttade isär. Hur länge sedan är separationen? Kan man tro att exet kommer bli mera resonlig med tiden?

Ett sätt är att hon gör som hon vill och att han får polisanmäla henne om han blir missnöjd, så får frågan prövas av domstol. Den som köpt hunden av tjejen har väl rimligen gjort det i god tro och borde inte bli fråntagen hunden även om exet skulle dömas som ägare.

Men ett bättre sätt är nog att ta kontakt med en jurist och ta reda på hur man ska göra för att inte åka på en smäll senare. Kan vara värt att betala för konsultation nu och få saken ur världen och slippa dras med problemet senare i livet, riskera att få betala rättegångskostnader etc. Separationer tenderar ju att ta fram det värsta i människor och exet kan göra livet otroligt surt för tjejen om han går in för det litegrann.

Edit: jag är inte jurist så ta inte mitt råd alltför bokstavligt.
 
Sv: Hundproblem vid separation-hur göra..?

Om jag lånar ut min hund utan kontrakt till någon får de automatiskt besittningsrätt. Jag kan inte hämta hem min hund utan medgivande från den som tar hand om hunden.

Eftersom hon tar hand om hunden har hon också besittningsrätt. Vore jag som hon skulle jag skriftligt informera om att han måste hämta sin hund, och betala mat och ev. andra omkostnader för tiden sedan separationen. Om han inte hämtar den och betalar vad den kostat henne, är det bara att sälja hunden till ett bra hem och ge pengarna, minus omkostnader, till exet. På så vis hamnar hunden på ett bra ställe och han har inget att komma med i domstol. Kvitto är dock viktigt...
 
Sv: Hundproblem vid separation-hur göra..?

Är det en renrasig SKK-registrerad hund?
Då borde man kunna vända sig till SKK och höra med deras jurist hur man går till väga.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 186
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
15 733
Senast: Lhas
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 077
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 962
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp