Hundproblem: Ny hund när man redan har en...

S

Swannie

Kanske egentligen är lite sent att lägga ut den här tråden, eftersom nya vovven redan är här :love:
Men vi har henne bara på prov, så om det absolut inte fungerar så åker hon tillbaka till sin förra matte.
Alltså, problemet: Hemma finns en ganska dominant dvärgpinscherkorsning, 3årig kastrerad hanhund som gärna vill få bestämma, men samtidigt är lite osäker=överreagerar emellanåt, men väldigt sällan med hundar han redan känner, då brukar det inte vara några problem alls.

Nu har här kommit en 25 kg tung och lat fröken, okänd korsning på tre år, som försiktigt tassar efter honom och jättegärna vill gosa och leka. Och han verkar inte riktigt kunna läsa av hennes signaler, med följden att han flyger på henne med jämna mellanrum; hon får inte nosa på honom, inte lägga tassar på ryggen, inte titta på hans mat etc etc.

I början smet hon bara undan men nu är hon lite tuffare och biter tillbaka, dock ger han sig inte så hittills har vi fått sära på dem.

Frågan är: Hur länge ska man vänta och se "om" det kommer att fungera? När ska man ge upp?
Hur ska man förhålla sig till att ens "egen" hund mer eller mindre oprovocerat flyger på en "ny" hund?
Hon har bara varit här en vecka än så länge, men det känns ju dumt att låta henne "boa in sig" för mycket om man känner att det inte kommer att fungera?? :(

Sv: Hundproblem: Ny hund när man redan har en...

Ingen som är vaken och kan hjälpa en orolig matte i nöd????

Kanske inte mycket till hjälp, men när jag tog hem min yngsta tik(då 7 1/2 mån) till en 7-årig tik ,så var de inte osams ,men den äldre helt enkelt bara låtsades inte se henne,:crazy: trots inbjudan till lek från den yngre.Det tog nästan 2 månader innan de började leka med varandra och som jag ser det som att de acepterat varandra fullt ut.

Det tar ju lite tid för många hundar innan dom går med på att en annan hund flyttar in.

Mina hundar var ganska vresiga när nya valpen kom, 1½ månad senare leker dom och har high life.

Den ena har varit bra tuff mot valpen stundtals, då har jag brutit med en gång.
Vi har tre hanar här hemma i varierande storlek och ålderm och jag har gjort väldigt klart för dom att bråk är inte okej.
Det är praktiskt väldigt dumt med bråk inomhus, och dessutom tycker jag inte att dom har någon anledning att tjura och spänna sig.

Försvara sina ben får dom, men det blir inget bråk.
Mina äldre hundar har bråkat rejält 2 ggr, och den ena har vart på valpen kanske 4.
Nu är det dock helt lugnt, och dom kommer fint överrens.

Jag vet inte hur andra gör, men jag skulle nog tagit det med ro och fortsatt att avbryta, samt göra väldigt klart att det inte är okej att flyga på!

tack för svar!
det jag är mest orolig för är ju det här att det är så stor storleksskillnad mellan hundarna (7 kg respektive 25 kg). Så en slagsmålen känns väldigt "fel", särskilt som det är lillen som drar igång...men då kanske jag alltså bara ska ta det med ro och se vad som händer :crazy:

Nu är mina visserligen ganska likvärdiga i storlek(en på 27 kg o en på 24 kg) men jag tror nog att de kan försvara sig även om de är små.Min sambos bror har en tik på 35 kg som ligger i lä hos deras tuffa lilla tax.Det man inte har i huvudet får man ha i benen så att säga:rofl:

Haha jaa, inga större problem här när vi har ett pyttelitet testosteronmonster som inte drar sig från att hoppa på hästar som inte uppför sig (gäller att vara snabb i reaktionerna :crazy:) och så en stor tjej som vill få ligga i soffan och filosofera över livet och att alla ska vara snälla. konstigt så det fungerar :smirk:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 729
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 897
Senast: geting
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka