hundproblem. hjälp

M

malliish

Hej. Jag hade en hund som jag sålde till en då hon hade sj en egen hanhund. . Vi skrev papper på att han inte skulle säljas vidare. Jag har hört av mig några gånger under tiden hon har haft hunden. Men nu på senaste svarade hon inte då beslöt ja mig för att ringa henne då sa hon att hon hade sålt hunden vidare. Och påstår att hunden attackerade hennes andra hund då. Vilket ja absolut inte tror på. För när hon kom hit och skulle kolla på hunden så hade hon med sin och den verka sådär o ville inte leka men de ville ju min hund då. Va ska ja göra ? Vill så gärna ha tillbaka denna hund. Hon lägger skulden på honom o de gör mig ledsen . För han va duktig när jag hade honom men lite bökig inne. Han älskade mina 2 söner . Va ska ja göra för att få tillbaka denna hunden ? När ja skriver till henne så ber hon mig hålla käften o att ja inte kommer få som ja vill.. Hon vägrar svara när ja ringer då blir alternativet att Smsa henne.va ska ja göra? Mvh en upprörd tjej

Sv: hundproblem. hjälp

Hon får väl göra som hon vill med sin hund? Att det står i kontraktet att den inte ska säljas hjälper inte mycket. "om du säljer vidare så...så vadå?"

Sen är det självklart möjligt att hunden kan ha attackerat en annan hund. Att tro att "min hund var så snäll, den skulle aldrig göra någon ont" är väldigt naivt. Hundar är djur, och beroende på omgivningen kan de reagera lite hur som helst.

Jag tycker inte du kan göra så mycket. Hunden är såld, punkt slut. Låt människan vara ifred! Visst kunde du söka reda på den nya ägaren, men det vore väl lite fräckt det också. Get over it.

Hej!

Har du papper på att hon inte får sälja hunden som hon har skrivit under?
Vad står där i så fall?

Hon får väl göra som hon vill med sin hund? Att det står i kontraktet att den inte ska säljas hjälper inte mycket. "om du säljer vidare så...så vadå?"

Sen är det självklart möjligt att hunden kan ha attackerat en annan hund. Att tro att "min hund var så snäll, den skulle aldrig göra någon ont" är väldigt naivt. Hundar är djur, och beroende på omgivningen kan de reagera lite hur som helst.

Jag tycker inte du kan göra så mycket. Hunden är såld, punkt slut. Låt människan vara ifred! Visst kunde du söka reda på den nya ägaren, men det vore väl lite fräckt det också. Get over it.

Ett avtal är juridiskt bindande, det är inte så mycket -get over it-. Man har rätt att ställa vissa krav, kanske att man själv vill godkänna den nya ägaren eller se till att hunden kommer till ett bra hem.
I vilket fall som helst, så kan man inte bara bryta ett kontrakt lite som man själv vill. Om hon nu ville bli av med hunden för att den varit aggressiv så har ju hon tydligen alltid haft TS som ett bra alternativ.

Om det inte finns ett vite kopplat till att sälja hunden vidare så kan inte förra ägaren göra någonting alls. Vill man behålla kontrollen får man låta bli att sälja.

Hur skulle du gå tillväga då? Åka och hämta hunden från de nya ägarna? Kontakta polis? Nä, lycka till.

Jag hade kontaktat en advokat och stämt henne för kontraktsbrott.
Vilket kan leda att den nya ägaren tvingas lämna tillbaka hunden.

Allt detta är ju beroende på hur kontraktet är utformat...

Precis som lil-sis säger hjälper det inte att det bara står att hunden inte får säljas.

Skulle du verkligen vara villig att betala dyra pengar för advokat, och dessutom dra in de nya ägarna och eventuellt släpa hem hunden igen. Inte vidare schysst mot varken hunden eller de nya ägarna.

Och varför sålde ts hunden om h*n nu plötsligt vill ha tillbaka den?

Mig veterligen är inte avtal juridiskt bindande om de inkräktar på vad köparen får göra med varan/hunden? Jag hade bett att få kontaktuppgifter till nya ägaren så vet iaf ts var hunden är och hur den har det. Sen kan man såklart fråga nya ägaren om man får köpa tillbaka den.

Vad du ska göra?

1) sluta ringa
2) sluta sms:a
3) inse att iom att hunden såldes så tappade du all bestämmanderätt över den.

Ett avtal är juridiskt bindande, det är inte så mycket -get over it-. Man har rätt att ställa vissa krav, kanske att man själv vill godkänna den nya ägaren eller se till att hunden kommer till ett bra hem.
Inte såna här avtal. (Har funnits massor av såna här trådar tidigare...:angel:) Vill man ha fortsatt inflytande över hunden/hästen/katten etc så får man låta bli att sälja helt enkelt.

Den nya ägaren får göra vad den vill med hunden.

Exakt. Vad jag inte fattar är att folk först säljer sin hund och sen plötsligt absolut vill ha tillbaka den...

+ 1 på typ alla andra svar. Väldigt naivt gjort och om TS nu vill ha hund igen så får hon helt enkelt köpa sig en ny tyvärr.

Jag hade kontaktat en advokat och stämt henne för kontraktsbrott.
Vilket kan leda att den nya ägaren tvingas lämna tillbaka hunden.

Stackars nya ägare som är helt ovetandes om detta. TS får helt enkelt stå sitt kast, hon sålde hunden och paragrafer om att "den inte får säljas vidare" är i princip aldrig juridiskt bindande. Dessutom är det en extremt långdragen process att gå till rätten med det hela och om TS förlorar (vilket hon nu skulle) blir hon tvungen att betala advokatavgifter och liknande för den andra sidans räkning.

Vad du ska göra?

1) sluta ringa
2) sluta sms:a
3) inse att iom att hunden såldes så tappade du all bestämmanderätt över den.

Så sant.

Men ts, om du oroar dig kan du ringa en gång till nya ägarna för att höra hur det är med hunden och hur det går. Berätta att om dom inte skulle vilja behålla hunden så köper du gärna tillbaka den. Men ligg inte på och bli en sån jobbig människa som man bara suckar över och till slut inte orkar svara i telefonen. Och det sämsta du kan göra är att prata skit om människan du sålde till. Håll samtalet på hundnivån och inget annat.

I vilket fall som helst, så kan man inte bara bryta ett kontrakt lite som man själv vill. Om hon nu ville bli av med hunden för att den varit aggressiv så har ju hon tydligen alltid haft TS som ett bra alternativ.
Avtal som anses oskäliga.

Skulle du själv köpa en bil som Du bara får köra på onsdagarna?

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 087
Senast: Myrten
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 274
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 752
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 514
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka