Hundmöten i koppel.

YorkWann

Trådstartare
Detta har blivit ett litet problem, just möta och gå förbi andra hundar i koppel.
Han har inga problem att umgås med andra hundar, går hur bra som helst på träningar (där träffas de utan att "hälsa" ). Han är ranglåg, så han går bra ihop med alla hundar vi träffat, båda hanar och tikar av alla raser.

Jag börjar tro att det är jag som "gör" detta. :crazy:

Hur skulle ni träna med detta?

Att fråga några kompisar att träna på funkar inte riktigt, eftersom han känner de hundarna och då är det inga problem, det är just hundar han inte känner.
Kan tillägga att detta är något som kommit nu när han är i tonåren, alltid funkat annars.

Jag gör en del manövrar med honom, men det hade varit trevligt med lite tips! :)

Sv: Hundmöten i koppel.

Det är ju lite det jag menar, att jag "gör" detta, eftersom han reagerat som han gjort vid ett par tillfällen, känner ju jag att"jaha, nu ska vi klara detta, jag blir inte rädd eller osäker, men det blir ju ett moment. Alltså, jag gör nått av det, att hundmöten på nått sätt blir speciella....

Prova att kasta ut lite godis på marken, då sätter hunden igång att nosa godis (om den gillar mat) istället för att lägga all sin energi på hunden ni möter.
Jobba med att inte bry dig om den mötande hund ;)
Om hunden reagerar på dina känslor och spänner upp sig (eller vad han nu gör), så byt håll.

jag skulle provat med att låtsas som att det regnar och gå som vanligt föbi mötande hund trots fläng i kopplet. Tisllut lär ju vovven fatta att det visst inte var så kul.

fast jag vet iof inte vad du har för ras, är det en stoor vovve kanske det inte så lätt att bara gå förbi:D

Jag hade samma problem med min hund och jag gjorde som MrsScrabtee skrev, bara struntade i hundarna och gick förbi och på min fungerade det jättebra.
Det var ett problem jag skapat själv, jag försökte för mycket att få honom att strunta i dom.. Kastade ut godis, försökte kommendera "sidan", kortade kopplet, blev arg och allt möjligt.
Detta gjorde ju bara saken värre, hela hundmötet blev värsta grejjen.

Har man en hund som är väldigt signalkänslig (tex min) så kan det räcka med att korta kopplet lite för att hunden ska triggas igång.
Jag lät istället kopplet vara slakt och låtsades verkligen inte se att det kom någon annan hund överhuvudtaget.
Så fick han vara längst ut i kopplet och sprätta på, han insåg ändå rätt snabbt att han var ganska löjlig ;)

När jag mötte hundar på ex cykelstigar som är rätt trånga så valde jag att gå ner en bit i diket för att slippa korta kopplet, fortfarande utan att bry mej om mötet.
Nu kan jag alla gånger gå på cykelstigen utan att han reagerar nåt alls på mötet :)

Som tidigare nämt, det här är inget du ska träna på.

Möjligtvis måste matte tränas en smula, men det är ju inget hundproblem. När du möter en annan hund så måste du ge den hunden lika stor uppmärksamhet som du ger en gul brevlåda.
Dvs ingen.

Prova att platssätta hunden brevid dig och gör något helt annat, kan du så släpp kopplet, alt sätt en fot på det och rikta hela din uppmärksamhet på något annat. Leta igenom din handväska, vänd dig om och läs i skyltfönstren på andra sidan, kolla korvgubbens erbjudande. Ha 100% procent fokus på något helt annat.

Hunden du möter är inget annat än gul brevlåda.

Men det ligger ju för bövelen i Norrland:eek:, Ska inte dit för än i Augusti/september. Å då blire sundsvall :p

Men det ligger ju för bövelen i Norrland:eek:, Ska inte dit för än i Augusti/september. Å då blire sundsvall :p

Ja, klart jag bor i Norrland :)
Men du är jättevälkommen, vi delar gärna med oss av myggen :D
S-vall- bara 40mil söderut :angel:

Då svär jag på att när jag väl sätter en fot där så behöver ni inte dela alls. Alla kommer att ha tömt mig på blod på en hundradels sekund:angel:

Då svär jag på att när jag väl sätter en fot där så behöver ni inte dela alls. Alla kommer att ha tömt mig på blod på en hundradels sekund:angel:

:rofl:
Packa förnödenheter, jag sätter mej genast i min "röda fara" för att åka till Botkyrka och hämta dej till Lycksele :D

Jag har samma problem när jag går med båda min (vilket jag oftast gör)
Dom två ihop blir som en hoppande, skällande klump när man möter någon annan hund. Det är omöljligt att inte reagera för då släpar dom mig på magen fram till den mötande hunden :crazy:

Går jag med en hund i taget försvinner genast problemet....

Om det är en liten hund så är det väl bara att strunta i den andra hunden, men för mig med större hund har det hjälpt att jag kortat kopplet och tvingat henne gå bakom mig.

Jag har samma problem när jag går med båda min (vilket jag oftast gör)
Dom två ihop blir som en hoppande, skällande klump när man möter någon annan hund. Det är omöljligt att inte reagera för då släpar dom mig på magen fram till den mötande hunden :crazy:

Går jag med en hund i taget försvinner genast problemet....

Så de triggar varandra, de enda tips jag kan ge utan att ha sett dem är att du tvingar hundarna till maximalt fokus på något annat än det andra hunden. Det ska helst vara något som dina hundar utför väldigt lätt, tex sitt.
Om du kommederar sitt, och korrigerar genast när hunden så mycket som tänker på att lyfta rumpan från marken, så lägger du fokus på något annat. Då plockar du också bort en av deras viktigaste "Ska du komma hit och få på moppo-signal" dvs svansen syns inte för den mötande hunden.
Det här innebär ju att du får göra en paus i din promenad oavsett hur bråttom du än har, jag skulle nog tycka att det var värt det.

Den dag de sitter lugnt och still och låter den andra hunden passera kommer berömmet genast. Och beröm från matte är alltid trevligt.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 345
Senast: Tonto
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 983
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 033
Senast: Liran
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka