Hundmöten.... gaaah!

Tyrann

Trådstartare
Nu känner jag att tålamodet håller på att gå ur mig när det gäller lillan och hundmöten.

Jag har en sheltie tik som är 7 månader. Ända sen hon kom till mig som 8 veckors valp har hon haft problem med andra hundar. Hon skäller, morrar, drar i kopplet och gör rent av utfall. Jag har ALDRIG låtit henne att hälsa på någon hund som hon inte kommer ha kontakt med senare i livet då jag inte ser någon anledning till det. Dom hundkompisar hon har tycker hon väldigt mycket om och leker fint och gärna.

Ett par gånger har hon råkat vara lös när det har kommit en hund vilket har resulterat i att hon sprungit fram och skällt men inte vågat gå hela vägen fram till hunden. Givetvis är det osäkerhet som ligger bakom beteendet.

Så vad gör då jag vid hundmöten? Jag tvivlar inte på att jag är det största problemet i detta. Ser jag en hund på avstånd kopplar jag henne direkt vilket hon säkert uppfattar som att "nu kommer någonting hända, bäst att göra sig beredd", jag har skvallertränat henne sen dagen hon kom till mig utan direkt större framgång. De gånger jag inte hinner klicka henne innan hon börjar skälla på hunden brukar jag bara ignorera henne och fortsätta förbi den mötande hunden utan att säga eller göra något åt hennes utfall. Visst har jag också blivit irriterad någon gång och försökt säga till henne vilket säkert bara har förstärkt hennes osäkerhet. Jag har försökt sätta henne mittemot mig mig och han kontakt genom hundmötet vilket vi inte har lyckats med. Jag har försökt undvika hundar en period och jag har försökt möta alla hundar jag ser för att kunna träna.

Undvika hundar är dock skitsvårt då det bor minst sex hundar till i lägenhetshuset jag bor i.

Vi är och tränar bland andra hundar 1-4 dagar i veckan (oftast okända hundar varje gång), från början kan hon skälla lite men när hon har fått coola ner sig lite brukar det inte vara några problem att få henne att koncentrera sig på mig. Om inte någon hund råkar komma för nära, då blir det återigen ett litet utfall. Ibland har jag dock kunnat träna henne lös bland andra hundar utan problem men det händer inte varje gång.

Vi leker, tränar och umgås mycket. Hon är för det mesta med mig på jobbet så jag behöver sällan hundvakt annat än pojkvännen som passar henne ibland någon timme. Så jag anser att vi har en bra relation i övrigt.

Så snälla hjälp mig!! Hur ska jag stötta henne genom hundmötena? Ignorera? Bli arg? Undvika hundar så gott det går? Träna mer bland andra hundar? Fortsätta skvallerträna?
 
Sv: Hundmöten.... gaaah!

Alltså att hon kopplar det till att nu kommer något hända behöver ju inte vara en dålig sak tänker jag? :) Förbereda henne på situationen och visa hur den ska hanteras. Jag har en hund som är osäker, och därav kan göra rabiata utfall där han är i en annan värld. Det är dock i stort sätt borta och helt kontrollbart nu när vi gjort på det viset vi gör nu.

Ser jag en hund och han är lös så ropar jag in honom glatt och obrytt, tvekar han, spänner sig eller står kvar då tar jag sats och springer andra hållet fullfart (tjoandes och hoppandes) så att han kommer in, vilket han gör till 100% om jag gör så ;) vem kan låta bli liksom... När han kommer in får han ett enkelt beröm, kopplar på lugnt med bibehållen lättsamhet utan att "höja" honom. Tar in honom väldigt kort till mitt lår medans jag går så att han hamnar tight intill mig och så att jag hamnar mellan honom och mötande hund, så går jag så i rask takt. Han kan ej kasta sig ut då han är klistrad till mitt ben (utan att strypas eller vara obehagligt förståss), jag fungerar som en skyddsvägg för honom och gör han ett utfall eller skäller så märker inte jag det utan går på i rask takt utan att sakta in farten eller släppa ut eller in kopplet, och låtsas som ingenting. När han går så hinner han ej stanna upp för han har fullt upp med att gå bredvid mig utan att snubbla, och det är sällan han ens gör ett utfall när han går så. Märker jag att det är en svår hund och han spänner sig morrar kan jag säga "nej" i lugn bestämd ton för att visa att jag sköter det och att han ska hålla sig i bakgrunden. Och då kommer inget utfall, han får ett kort bra efteråt men inte mer än så, inget tjoande eller så.
 
Sv: Hundmöten.... gaaah!

Låter som ett vettigt sätt att hantera det hela. :)
Får man fråga hur du gör om hunden redan är kopplad och du inte var beredd på mötet och alltså inte hunnit placera hunden rätt?
 
Sv: Hundmöten.... gaaah!

Min ena har problem med hundmöten i koppel (inte en chans att jag vågar ha henne lös i möten i dagsläget). Hon frustrationsskäller men nu tycker jag att jag äntligen börjar få bukt med det.

En form av skvaller/avledning med godis i kombination med nejande innan hon låser sig funkar bäst för min.
 
Sv: Hundmöten.... gaaah!

Du kanske har rätt i att det inte behöver bli en dålig sak att hon vet att det är någonting på G när jag kopplar henne.

Att springa iväg åt andra hållet när en hund kommer har jag funderat på många gånger men aldrig vågat ifall hon skulle sticka till hunden istället. Ska komma ihåg att ta med spårlinan imorgon på promenaden så jag har någonting att ta fast i ifall hon rusar dit :) Hon älskar att kampa och en gång fick jag henne faktiskt att leka med mig genom ett helt hundmöte. Tyvärr är de dåliga mötena fler än de bra därför glömmer jag lätt bort när hon faktiskt sköter sig helt ok.
Ska också prova ta in henne tätt till benet så hon inte får en centimeter tillgodo. Varför har jag inte tänkt på det tidigare? Jag har låtit hon ha en liten bit att röra sig på i kopplet när andra hundar har passerat alltså har hon ju kunnat göra utfall. Skitdumt av mig ju!

Jenka - Det jag är rädd för är att jag gör henne ännu mer osäker vid hundmöten om jag "nejar" henne. Därför har jag bara ignorerat om hon börjat skälla. Hur gör du om din hund hinner låsa sig? Försöker avleda? Hur?
 
Sv: Hundmöten.... gaaah!

Jag hade provat den varianten att kasta ut en näve gott godis på marken så det blir utspritt och hon måste leta upp bitarna. Det bör ta såpass lång tid att den mötande hunden hinner förbi. Detta kan göra så att hon tittar på dig så snart hon ser en hund och säger då att matte/husse jag vill ha mitt godis. Det ska vara småsmå bitar av det hon gillar allra bäst.
 
Sv: Hundmöten.... gaaah!

Jag har provat det också men det som händer är att hon äter och letar lite när hunden är på avstånd men så fort den passerar gör hon ett utfall och fortsätter sen äta. Det känns lite som att jag belönar att hon även gör utfallet då när hon även får belöningen efter hon gjort utfallet.
 
Sv: Hundmöten.... gaaah!

Jag tror att du har gått för fort fram i skvallerträningen! Du ska klicka mycket tidigare än du gör, dvs redan när hon upptäcker den andra hunden men ännu inte börjat gå upp i varv. När hon börjar skälla är du hästlängder för sent på det! Och så får du nog också uppgradera belöningen. Det ska vara en belöning som hunden verkligen åtrår och är beredd att jobba för!

Så backa, och träna om. När du känner att det funkar 90 % av gångerna så tycker inte jag det är fel att lägga på krav på gott uppförande de sista 10 %en. Det brukar inte vara något problem om hunden har en i grunden god inställning till hundmöten.
 
Sv: Hundmöten.... gaaah!

Det är så jag gör. Ibland hinner jag även klicka henne flera gånger på ett hundmöte om hunden är långt bort. Kolla på hund - klick - belöning - kolla på hund - klick - belöning - kolla på hund - klick - belöning. De gånger hon hinner börja skälla struntar jag i henne helt och går bara förbi andra hunden. Jag klickar henne absolut inte EFTER hon börjar skälla.
 
Sv: Hundmöten.... gaaah!

Googla på kommunikationsmetoden.

Det är det som efter 5 år gjort att min pudelblandis börjat bete sig klokt även i koppel istället för att känna sig trängd. Att han förstår mig och litar på mig.

Han skvallrar oxå men dåligt i trängda möten men gillar godis. Jag kände dock att han inte helt 100 lärde sig något eller ändrade sinnesstämning utan åt godiset spänt. Så jag började med att ta ut avstånden vilket ju är det de själva vill få genom hotfulla utfall. Jag var tydligt så mina två hundar förstod vad jag höll på med. Antingen i en båge eller snett bort från hundarna och berömde i god tid och hela tiden medans vi förflyttar oss. Håller mig i rörelse för det fungerar bäst. Samtidigt så fortsätter jag ha löst koppel och berömmer minsta ansats till lugnande signal från hundarna som att vända bort blicken, nosa i marken eller självmant ta ett steg åt sidan.

Det har tagit den här vintern men nu har jag sett att han själv tar ett kliv åt sidan bort från mig och den mötande hunden ( jag är imellan ) och det berömmer jag jättemycket och följer med honom åt sidan!

Det är viktigt att lyckas i början så får man inte plats att gå åt sidan så mycket som den egna hunden kräver så får man vända och gå tillbaka.
 
Sv: Hundmöten.... gaaah!

Jag har läst om det litegrann men kanske inte tillräckligt för att riktigt förstå vad det går ut på. Ska läsa på lite mer om det och kolla om det är någonting som kan passa oss :)
 
Sv: Hundmöten.... gaaah!

Kan du kanske få någon att filma dig i ett hundmöte? För om du har hållit på och skvallrat i flera månader utan resultat så är det något som är lite tokigt! Hunden ska ju ändra sinnesstämning och bli GLAD när den får syn på det ni skvallrar på.
 
Sv: Hundmöten.... gaaah!

Jag ska försöka och se om det går att ordna en film. Jag håller helt med dig, något är ju fel... med mig. Hur har jag inte lyckats att få min hund se det positiva med hundmöten?

Jag vet att jag har varit lite snål med godiset tidigare men nu har jag börjat ta med mig korvbitar som är supergott. Ska även försöka hitta annat godis som är 'to die for'.

Idag mötte vi två hundar på promenaden och hon fick skvallra flera gånger på båda hundarna sen tog jag henne tätt till benet och bara gick förbi. Första mötet gick väl som det brukar och det andra morrade hon bara lite grann på den andra hunden.

Ska stoppa klicker och korv i alla jackor så det inte finns en chans att jag glömmer bort att ta med de när vi går ut :)
 
Sv: Hundmöten.... gaaah!

Något jag brukar köra med på mina är att jag använder tråkgodis och så blandar jag in riktigt gottegodis då och då. På det viset får jag ännu mer koncentration på mig. För man vet ju aldrig när det där riktigt goda kan dyka upp.

Tex fem tråkgodis, två gottegodis, 6 tråkgodis, 3 gottegodis osv

Lärde mig att jag måste variera antalet. Tydligen så kan visst hundar lära sig räkna. I alla fall till fem :D
 
Sv: Hundmöten.... gaaah!

Finns det någon särskild anledning till att du använder godis och inte leksaker?

Man måste inte träna alla promenader, men då du inte tränar får du försöka låta bli hundmöten/muta dig igenom dem.
 
Sv: Hundmöten.... gaaah!

Nej det finns det egentligen inte, ska börja använda leksaker mer också. Hon älskar att kampa :)
 
Sv: Hundmöten.... gaaah!

Åååh , jag hjälper min granne som har fått diskbråck med hennes tibbespanieltik på 1,5 år ----hon är helt jävla rabiat vid möten ...skulle helst vilja ha folk ute med hyggliga hundar o släppa loss henne med spårlina för hon är inte det minst lika tuff öga mot öga ...min egen går alltid lös och bryr sig inte men hon blir helt blockerad och godis gillar hon inte ens ...

Jag har alltid haft väldigt lydiga hundar själv jämt men denna hon tar priset :D ....Matten har fött upp schäfrar i många år och är också helt maktlös ...är en del hundraser helt rabiata ???

( hon har varit hundgårdshund de första 8 månaderna av sitt liv o väldigt rädd för folk när hon fick henne)
 
Sv: Hundmöten.... gaaah!

Jag hade provat den varianten att kasta ut en näve gott godis på marken så det blir utspritt och hon måste leta upp bitarna. Det bör ta såpass lång tid att den mötande hunden hinner förbi. Detta kan göra så att hon tittar på dig så snart hon ser en hund och säger då att matte/husse jag vill ha mitt godis. Det ska vara småsmå bitar av det hon gillar allra bäst.

Den metoden förutsätter nog att hunden saknar resursförsvar... Min byracka blir rabiat om en annan hund skulle komma i närheten/försöka passera när han har godis eller leksak på marken. Befinner sig godiset/leksaken i mattes fick däremot skvallrar han helt överlyckligt.

Till TS: jag håller med de som skriver att du förmodligen behöver uppgradera belöningen. Jag tragglade skvaller läääänge med vanligt tråkgodis (korv, köttbullar, frolic etc) och det funkade liksom halvbra men inte så bra som det borde. När jag bytte till supergodis (typ kycklingfilé) och/eller superleksak (fotboll eller en viss pipleksak i min hunds fall) så blev det plötsligt 1000 gånger bättre resultat.
 
Sv: Hundmöten.... gaaah!

Nej det finns det egentligen inte, ska börja använda leksaker mer också. Hon älskar att kampa :)

Men det är ju perfekt! Jag lät min hund kampa med kopplet som belöning och detta fick han göra tills den mötande hunden hade passerat. När han klarade det, så fick han bara kampa precis innan och till sist bara om han genomfört mötet på ett bra sätt. Först när det i princip satt helt och hållet så gick jag över till godisbelöningar och sparar kampbelöningarna till de gånger vi möter hundar som gör utfall mot oss eller på andra sätt uppträder väldigt provocerande. Nu har jag inte skvallrat på andra hundar på ett halvår och effekten av träningen börjar avta. Men möter vi hundar som gör utfall mot oss så blir han superglad och börjar själv belöna sig med kopplet om jag inte erbjuder det tillräckligt snabbt ;)
 
Sv: Hundmöten.... gaaah!

Men det är ju perfekt! Jag lät min hund kampa med kopplet som belöning och detta fick han göra tills den mötande hunden hade passerat. När han klarade det, så fick han bara kampa precis innan och till sist bara om han genomfört mötet på ett bra sätt. Först när det i princip satt helt och hållet så gick jag över till godisbelöningar och sparar kampbelöningarna till de gånger vi möter hundar som gör utfall mot oss eller på andra sätt uppträder väldigt provocerande. Nu har jag inte skvallrat på andra hundar på ett halvår och effekten av träningen börjar avta. Men möter vi hundar som gör utfall mot oss så blir han superglad och börjar själv belöna sig med kopplet om jag inte erbjuder det tillräckligt snabbt ;)

Precis så har jag gjort med Harri, det funkar toppen! Enda skillnaden är att han tillåts kampa efter att vi gått förbi och även han vill gärna självbelöna sig när han har varit duktig. :)
 

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
663
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 446
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 670
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 477
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp