Sv: Hundmat
Förvånas hur ofta det skrivs i forumet:
Min hund är lös i magen men annars mår den bra. Den får Pedigree (doggy eller något annat billigare foder)
Sällan någon skriver min hund har lös avföring. Den får RC ( eukanuba, Pro Plan eller något annat dyrare foder som säljs i djuraffärerna)
Är det vi männsikor som försöker försvara oss själva då vi ger ett foder som är billigt o kanske inte det bästa för hunden.
Min kunskap sträcker sej så långt att jag resonerar som så att.
Har hunden taskig avföring (lös luktar illa) så är det något som ej är ok. Fodret borde vara boven. Magen får inte jobba tillräckligt. Mår den bra då?
Tja, min herre som brukar ha plåtmage var dålig i magen på James Wellbelowed. Dyrt foder, som de flesta skulle anse vara ett bra foder. Det är dock spannmålsbaserat det med, även om folk ofta framhåller det som köttbaserat av okunskap.
Jag anser att så länge HUNDEN fungerar på ett foder, oavsett vad det innehåller, så finns ingen anledning att byta om inte MATTE/HUSSE vill ge specifikt ditt eller datt.
Jag t ex vill helst inte ge spannmålsbaserat, jag vill en del andra grejer med. Jag har lärt mig mer om foder undan för undan under årens lopp, och trots att jag i många år fodrat med foder som jag IDAG inte skulle ta i med tång, så skulle JAG inte vilja ge det idag. Samtidigt mådde de hundar som fick det i åratal utmärkt på det. De som inte fungerade utmärkt fick annat.
Pappas tik äter foder jag en gång i tiden rek, idag rek jag honom att byta, men han tycker 'varför då, det är ju hutlösa priset på de andra'. Och jag har inga andra argument än 'för de är ÄNNU bättre för hunden'. Jag har dock full förståelse för att pappa inte byter. Hunden är i lagom hull, utmärkt i magen, har fin päls osv på det foder hon äter. Och sålänge inte HAN vill göra bra bättre, finns där ingen som helst anledning att byta, hur gärna jag vill det.
Det är lätt att bli frälst och vilja frälsa världen, oavsett om man tycker X, Y eller Z är det ultimata fodret/innehållet. Men så länge hunden mår prima, så finns eg ingen anledning mer än husses/mattes tyckande. Men många känner ändå att de måste försvara sig, eftersom de gång på gång blivit utsatt för frälsningsförsök.
I en ideal värld skulle allt vara just idealiskt, vad exakt det är i fråga om hundkost tvistar de lärde om dock, men i realitetn får man av andra acceptera att de tycker att bra är 'nog'.
SOm jag tror escodobe skrev - valet av foder beror på individen. Sällan jag kunnat ge olika hundar samma foder (det har hänt dock, halleluja).
Skulle herrn här fungera PERFEKT på ett foder som kostade 300 spänn säcken skulle jag utan tvekan ge det. Är det fodret för 800 spänn säcken han fungerar PERFEKT på, ja då får han äta det. Skulle han fungera bäst på spannmålsbaserat foder, ja då får han äta det och jag skrota min vilja att ge köttbaserat. Etc.
Jag skiter i om fodret heter si eller så. Och vad gäller exvis RC blev jag förvånad när jag läste innehållsförteckningen. För det priset skulle jag förvänta mig mindre spannmål. Och om jag hade en hund som fungerade perfekt på spannmålsbaserat, skulle jag INTE köpa RC utan någon av de med likvärdiga ingredienser men halva priset. Dvs jag skiter i vad det heter, innehåller det samma sak och hunden fungerar lika så får plånboken vara med också. (Det var länge sen vi var där dock
)