H

hundar

Förvånas hur ofta det skrivs i forumet:

Min hund är lös i magen men annars mår den bra. Den får Pedigree (doggy eller något annat billigare foder)
Sällan någon skriver min hund har lös avföring. Den får RC ( eukanuba, Pro Plan eller något annat dyrare foder som säljs i djuraffärerna)

Är det vi männsikor som försöker försvara oss själva då vi ger ett foder som är billigt o kanske inte det bästa för hunden.

Min kunskap sträcker sej så långt att jag resonerar som så att.
Har hunden taskig avföring (lös luktar illa) så är det något som ej är ok. Fodret borde vara boven. Magen får inte jobba tillräckligt. Mår den bra då?

Sv: Hundmat

Det finns klart belagt genom studier och undersökningar från bl a SLU att ett billigt foder inte är sämre än ett dyrt. Om en hund är taskig i magen kan det vara allt från att den ätit något den inte tål, magsjuka, stress till att den inte tål fodret. Diarré är ju sen egentligen att magen jobbar för bra - dvs maten går igenom systemet för snabbt Så det är inte så enkelt alla gånger. Sen håller jag med dig att det är ju något som är fel och att hunden inte mår bra. Så helt klart bör man ta tag i det och försöka reda ut vad det är men samtidigt i lugn och ro. Inte börja byta foder från än det ena till det andra. Först få stopp på magen och sen ev testa ett annat foder men med långsam tillvänjning.

Men visade inte denna studie igentligen att innehållet skilde sej från vad som stod på påsen. O att det billigare fodren däribland Pedigree var dom som var närmast sanningne mellan innehåll o det som stod på påsen.

Ett billigt foder måste inte vara sämre för alla hundar men tror mer det beror på hunden än på fodret. Min mudi tex kan äta precis vad som helst o det märks inte på avföringen. Det dom märks då hon under lång tid fick doggy var att hon fick vita prickar på nosen vilka fortfarande är kvar. Vet även en delvis svarta hund som börjat skifta i brunt när den åt ett billigare foder. Även denna hunden var bra i magen. Hundar är väl ändå gjorda för att till största delen äta kött i någon form o inte spannmål. De billigare fodren har högre andel spannmål än de dyrare. Spannmål är ju billigare o det gör ett billigare foder.

Min hund äter Hills Z/d ultra allergenic. Dyrt foder och hunden tål INGET utöver fodret. Men blir i bland lös imagen och får en bakterie slår "ut systemet". Då får hon dihydrostrepomycn(stavas?) i 2-4 dagar. Det är stress som löser ut detta hos hunden. Om vi får gäster som inte lyssnar när vi ber att som inte skall leka med hunden. Om vi åker bort och hunden inte får vara i fred det exompelvis kastas boll,pinnar allt som triggar igång hunden som inte slutar leka av sig själv. Bättring med Dap hemma. Vi säger i från på skarpen men många även vuxna tyckeratt edt gör ingett om hunden vill leka. Skall prova halsbandet så det är med när vi åker hemmi från också. Stress vid vererinärbesök kan också starna mag problemen.

Som "hundar" skrev så säger den studien inget om kvalitén på fodret, bara om innehållsdeklarationen stämmer med innehållet.

Svar både till "hundar" och till "vallhund" - det finns fler undersökningar än den och det var dem jag syftade på. Vi fick redovisat ett antal då jag läste foderlära på SLU. Tyvärr har jag inte rapporterna men en och annan länk kan jag kanske få fram men inte här och nu.

Hunden är inte endast köttätare utan har även i det vilda ätit bär, gräs och inte minst magsäcksinnehåll från bytesdjuren. Katten är däremot en köttätare.

Kolhydrater är också en av hundens viktigaste enerigkällor. Foder med hög halt av lättupptagliga kolhydrater är bra för hunden. Ingridienser som tillför fodret kolhydrater innehåller som regel också fibrer och är därför nyttiga för hundens matsmältning.

Min hund får färskfoder och i det fodret ingår det en del havregryn och melass just för att hundar behöver en viss mängd kolhydrater också.

Men det är väl skillnad på detta och på de billiga foder som innehåller en stor mängd spannmål? Syftet med att slänga i en massa spannmål i dessa tror jag knappast är att tillgodo se hundens behov av kolhydrater, snarare är det en kostnadsfråga.

Jag behöver inte undervisas i skillnaderna mellan hund o katt.

Att hundar skulle behöva inte kolhydrater har jag hittills inte lyckats hitta någon källa till, däremot att de omvandlar fett till kolhydrater i kroppen.
Mina hundar får i stort sett inga kolhydrater utom det som ingår i den frystorkade grönsaksblandning de ibland äter, samt då o då ris.
Grönsaker o frukt får de däremot en hel del av.

Min hund är lös i magen men annars mår den bra. Den får Pedigree (doggy eller något annat billigare foder)
Sällan någon skriver min hund har lös avföring. Den får RC ( eukanuba, Pro Plan eller något annat dyrare foder som säljs i djuraffärerna)

Är det vi männsikor som försöker försvara oss själva då vi ger ett foder som är billigt o kanske inte det bästa för hunden.

Har hunden taskig avföring (lös luktar illa) så är det något som ej är ok. Fodret borde vara boven. Magen får inte jobba tillräckligt. Mår den bra då?

Jag har haft olika hundar och testat en hel mängd foder genom åren och jag skulle säga att det verkar bero mer på hunden än på märket.

Min rottis till exempel har gått på både svindyra och billiga foder och på honom syns det ingen generell skillnad på om fodret är dyrt eller billigt. Doggy fungerar fint men inte pedegree (han bajsar mer och fiser) - men å andra sidan så fungerar inte hills eller olivers bättre än doggy, men jag har haft hundar som inte fungerat på billiga (ofta vetebaserat) foder alls samtidigt som en del av de dyrare foder ibland varit en besvikelse.

Jag föreslår att man testar sig fram, äter hunden bra, skiter lagom (för lite är inte heller bra) är vacker i pälsen och i bra hull så är fodret antagligen bra - oavsett vad som står på påsen.
Sen ska man inte vara rädd för att byta foder, har sällan brytt mig om att fasa in/ut foder utan bara bytt rätt av och ibland regelbundet mellan två foder och har faktiskt aldrig haft hundar med magproblem.

Jag är väldigt skeptisk till foder som tex pedigree & doggy. Det är inget foder som jag skulle ge mina hundar. Men det är ju upp till var och en vad man vill ge sin hund för foder.

Jag behöver inte undervisas i skillnaderna mellan hund o katt.

Att hundar skulle behöva inte kolhydrater har jag hittills inte lyckats hitta någon källa till, däremot att de omvandlar fett till kolhydrater i kroppen.
Mina hundar får i stort sett inga kolhydrater utom det som ingår i den frystorkade grönsaksblandning de ibland äter, samt då o då ris.
Grönsaker o frukt får de däremot en hel del av.

Nej jag menade inte att undervisa dig men det kan vara andra som är intresserade.

Hur omvandlingen av fett till kolhydrater går till skulle jag gärna vilja veta mer om - för mig som naturvetare och kostutbildad verkar det konstigt - minst sagt.

Sen är det så att ris, frystorkade grönsaker, grönsaker och frukt ÄR kolhydrter.

Att det ingår kolhydrater i ris är jag fullt medveten om, däremot varierar mängden väldigt mycket i frukt o grönsaker, beroende på sort.
Med rotfrukter o baljväxter o sädeslag är det en annan femma.
I Difro ingår ju både Majs o Pasta, så där finns det en del kolhydrater, men hundarna får det inte i någon större mängd.

Skall se om jag hittar källan till påståendet om omvandlingen, läste det ganska nyligen o det gjorde mig nyfiken. Kanske en missuppfattning om energiomvandling, skall kolla.

mvh

Jag är väldigt skeptisk till foder som tex pedigree & doggy. Det är inget foder som jag skulle ge mina hundar. Men det är ju upp till var och en vad man vill ge sin hund för foder.

Jag skulle inte vara skeptisk "rakt av" utan att först tittat på innehållet och även prövat. Jag har nästan aldrig gett två hundar samma foder eftersom jag måste utgå ifrån varje individs behov. Men i tex rottisen fall så finns det absolut inget skäl att fodra med ett 500 kronors foder när han fungerar (minst) lika bra på doggy. Jag har just testat så jag vet.;)

Helst hade jag velat fodra med färskfoder igen, men har inte möjlighet till det nu.

Kolhydrater är också en av hundens viktigaste enerigkällor. Foder med hög halt av lättupptagliga kolhydrater är bra för hunden. Ingridienser som tillför fodret kolhydrater innehåller som regel också fibrer och är därför nyttiga för hundens matsmältning.
Lite snabbsökning:
"Kolhydrater

Kolhydrater finns dels i form av enkla sockerarter som t ex fruktsocker och honung, dels i form av stärkelse, t ex potatis och gryn. Det finns också en tredje form av kolhydrater - fibrer eller cellulosa.
Hundens ämnesomsättning är egentligen inte gjord för att ta hand om naturliga eller stora mängder kolhydrater. Dessa ligger i vegetabilierna inneslutna i cellulosaväggar som hundens matsmältningsvätskor inte "rår på". Spannmål måste därför först kokas eller bakas (vilket spränger sönder cellulosan) och grönsaker/frukt finfördelas med hjälp av mixer (bäst), malning eller rivjärn (finaste raspen). Hunden saknar dessutom enzymet "amylase" i sin saliv. (Hos t.ex. människan finns det och nedbrytningen av kolhydraterna börjar således hos oss redan när vi tuggar maten). För mycket cerealier orsakar digestionsrubbningar beroende på jäsning med utvecklande av gas i tarmarna.
Viss mängd kolhydrater behövs för att försörja tarmbakterierna. Dessa är i sin tur viktiga för underhållet av en väl fungerande tarm. Hunden har inte samma behov som vi av kolhydrater för utvinnande av energi; här spelar fettet större roll för hunden.
Kolhydraterna måste brytas ner till enkla sockerarter av mikrober i tarmen. Först i denna form har kolhydraterna möjligheter av tränga igenom tunntarmens väggar och tas upp av blodet. Därefter förbränns de antingen omedelbart och alstrar därvid värme och energi eller omvandlas till glykogen som lagras för kommande behov i levern och musklerna.
En hund som äter mycket kolhydrater lägger lätt på hullet och behöver extra tiamin (Vitamin B1)."
Källa: *Länk borttagen av moderatorn*

Samma i Monica Segals böcker, https://www.monicasegal.com/

"K9 Kitchen"
"Many people use grains to provide some selenium"...."There is ni study that indicates an established need for carbohydrates in the no-pregnant dog."

Senast ändrad av en moderator:

Tja, min herre som brukar ha plåtmage var dålig i magen på James Wellbelowed. Dyrt foder, som de flesta skulle anse vara ett bra foder. Det är dock spannmålsbaserat det med, även om folk ofta framhåller det som köttbaserat av okunskap.

Jag anser att så länge HUNDEN fungerar på ett foder, oavsett vad det innehåller, så finns ingen anledning att byta om inte MATTE/HUSSE vill ge specifikt ditt eller datt.

Jag t ex vill helst inte ge spannmålsbaserat, jag vill en del andra grejer med. Jag har lärt mig mer om foder undan för undan under årens lopp, och trots att jag i många år fodrat med foder som jag IDAG inte skulle ta i med tång, så skulle JAG inte vilja ge det idag. Samtidigt mådde de hundar som fick det i åratal utmärkt på det. De som inte fungerade utmärkt fick annat.

Pappas tik äter foder jag en gång i tiden rek, idag rek jag honom att byta, men han tycker 'varför då, det är ju hutlösa priset på de andra'. Och jag har inga andra argument än 'för de är ÄNNU bättre för hunden'. Jag har dock full förståelse för att pappa inte byter. Hunden är i lagom hull, utmärkt i magen, har fin päls osv på det foder hon äter. Och sålänge inte HAN vill göra bra bättre, finns där ingen som helst anledning att byta, hur gärna jag vill det.

Det är lätt att bli frälst och vilja frälsa världen, oavsett om man tycker X, Y eller Z är det ultimata fodret/innehållet. Men så länge hunden mår prima, så finns eg ingen anledning mer än husses/mattes tyckande. Men många känner ändå att de måste försvara sig, eftersom de gång på gång blivit utsatt för frälsningsförsök.

I en ideal värld skulle allt vara just idealiskt, vad exakt det är i fråga om hundkost tvistar de lärde om dock, men i realitetn får man av andra acceptera att de tycker att bra är 'nog'.

SOm jag tror escodobe skrev - valet av foder beror på individen. Sällan jag kunnat ge olika hundar samma foder (det har hänt dock, halleluja).

Skulle herrn här fungera PERFEKT på ett foder som kostade 300 spänn säcken skulle jag utan tvekan ge det. Är det fodret för 800 spänn säcken han fungerar PERFEKT på, ja då får han äta det. Skulle han fungera bäst på spannmålsbaserat foder, ja då får han äta det och jag skrota min vilja att ge köttbaserat. Etc.

Jag skiter i om fodret heter si eller så. Och vad gäller exvis RC blev jag förvånad när jag läste innehållsförteckningen. För det priset skulle jag förvänta mig mindre spannmål. Och om jag hade en hund som fungerade perfekt på spannmålsbaserat, skulle jag INTE köpa RC utan någon av de med likvärdiga ingredienser men halva priset. Dvs jag skiter i vad det heter, innehåller det samma sak och hunden fungerar lika så får plånboken vara med också. (Det var länge sen vi var där dock ;))

Hörde av en bekant att hans bekants (grå?)hundar fungerade bra på ett billigfoder. Men så råddes han att prova ett annat, lite dyrare foder med högre köttinnehåll.
Efter prövotiden konstaterade han att hundarna åt betydligt mindre av den maten så att kontentan blev att det dyrare fodret var billigare ändå.....

Hundarna kände sig tydligen inte mätta på det billigare fodret utan behövde mer där.

Hmmm... Min hund tål Pedigree. Har mått kanon i magen av det. Och då är han ändå foder allergiker. Tål Även Hills i/d och eukanuba sensetive. Några andra foder tål han ej.

Så tror inte man kan utesluta ett foder bara för att det är billigare. däremot håller jag med Rie om att de kan vara så att hunden blir mättare av vissa foder.

Tex så är det billigare för oss att ge våra hundar Eukanubas foder än det är att ge Pedigree. Och då kostar 14 kg Pedigree 200kr och 15 kg eukanuba 599kr. Och ändå tjänar vi på att ge våra Eukanuba. De äter mindre av det fodret och håller sig mättare.

Vi struntar i märket utan har som mål att hunden ska må bra av det den äter. Lågpris eller ej!

Det där är inget jag upplevt själv, här har hungern/mättnaden varit kopplad till mängden - volymen - foder och inget annat. Utter t ex när han bantade var ju inte mer mätt på 4 dl högkvalitativt foder än 6 dl sämre foder. Däremot då 4 dl av vilket foder som helst + bulk (morötter, majs, böngroddar etc) och han blev mätt. Där var det tydligt att X volym = mätt.

Har heller inte märkt någon skillnad i hull på greyisarna jag hade, som var 'dubbeltrubbel' då de var fasligt svårfödda, men smååå i maten/dålig aptit. Om de fick doggy eller om de fick dyrt, bra foder med samma värden så åt de lika mycket (eller snarare lite), och höll samma hull.

Men det KÄNNS fullkomligt logiskt, och jag har hört det många gånger förr. Så jag tror absolut det kan vara så på iaf vissa hundar.

Men det KÄNNS fullkomligt logiskt, och jag har hört det många gånger förr. Så jag tror absolut det kan vara så på iaf vissa hundar.

Det lutar att det är så för min lilla hund, alltså har jag bytt till ett foder med lite mindre "kräm" även om det med är köttbaserat. Han blir helt enkelt inte mätt/ätbehovet tillförställt på den pyttelilla mängd foder han får av för kraftigt foder.

Rottisen är det däremot ingen skillnad på när det gäller just doggy jämfört med dyrare foder. Andra billighetsfoder fungerar dock inget vidare.

Jag tycker mig se ett tydligt samband mellan skitfoder och kass mage. Alltså inte kass som i "magsjuk", utan illaluktande awföring, lösare än idealet, stor mängd awföring, täta skittillfällen mm.

Jag tycker också att det är märkligt att man som djurägare låter det fortgå och inte reagerar. Festligt om man jämför med hästsidan, där kostar man minsann på...

Sedan ska man förstås inte glömma att många hundar mår utmärkt på billigt foder och därmed inte har någon anledning att få ett bättre eller dyrare. Men har man en 9-årig blandras som får rännskita då och då, luktar härsken regnwåt hund och får öroninflammationer twå gånger per år så bör man nog tänka till.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 745
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 850
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
38 844
Hundhälsa Vad har ni för erfarenheter av kronisk gastrit hos hund? Minn har fått den diagnosen efter bland annat gastroskopi. Just nu får hon...
2
Svar
37
· Visningar
4 240
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar