Sv: Hundkostnader
Det är omöjligt för någon annan att uppskatta vad din hund kommer att kosta, men jag kan dra upp lite exempel på vad som drar pengar hemma hos oss. (Jag har två border collies, som båda väger runt 20kg)
-Vaccination varje år, ca 420kr
-Försäkring, jag har ärligt talat ingen riktig koll på vad jag betalar eftersom alla djurens försäkringar (2 hundar, 4 katter) dras samtidigt från kontot varje månad.
-Medlemskap i SBK+lokal hundklubb, runt 450kr/år (?) samt i rasklubben+ lokal vallhundsklubb (300kr/år)
-Valpkurs går jag alltid, priset varierar stort från klubb till klubb, jag har hört att det kan kosta 1000kr, men jag betalar strax över 400. Ingenting man bör hoppa över även om man är erfaren, eftersom det är jättenyttigt att valpen lär sig att ha andra hundar runt omkring sig.
-Eventuella fortsatta kurser
-Foder (mina hundar äter just nu Robur, 480kr/15kg, tidigare har de ätit Nutro Choice och 1st choice. Erfarenheter av dessa är att robur varit smakligast enligt mina hundar som ätit med god aptit/ Nutro Choice är mycket skonsamt för magen och är billigt (ca 350kr/15kg exklusive fraktkostnader, samt att man får var elfte påse gratis)/1st choice är rätt dyrt (tror jag betalde 560kr/15kg) och kan göra hunden ganska hård i magen till en början. Annars har alla foder fungerat mycket bra. Funderar nu på att byta foder igen till Magnussons då det är vettigt i pris, svensktillverkat, KRAV-märkt och med färskt kött ist för köttmjöl.
-Tävlingar. Eftersom jag tävlar ca två ggr/månad går det en hel del pengar där. Startavgift runt 150kr, bensinpengar osv.
-Vallning, ca 100kr/tillfälle de gånger då jag vallar för instruktör eller lånar någons får.
-Tillbehör: Köper ofta nya leksaker som jag använder i träning eftersom tiken finner det att vara den bästa belöningen. Hon är pryltokig.
Tyvärr tröttnar hon fort på de nya prylarna så det blir ständigt nya inköp. En king-size Bia-bädd har jag också investerat i och den gick på ganska många hundralappar. Draghundsartiklar (nome selar, linor, tolkbälte mm) har gått på över tusen kronor. Spårlinor, tjänstetecken, spårsele mm 50-100kr/styck. Har lite olika typer av halsband och koppel. Vittringsapporter köper jag nu och då eftersom dessa går åt som smör i vår träning, likaså spårapporter. Apportbockar i trä och metall, 50-300kr beroende på vilken sort. Koner för lydnadens klass 3- och elitmoment... Klotänger, hundschampoo, borstar och kardor för fällningsperioderna osv osv.
-Mycket märgben!
Som du ser så är det extremt olika vad man väljer att lägga ut på sin hund. Du kanske inte kommer valla eller syssla med tävlingslydnad, varför dessa kostnader inte är aktulla för dig - men å andra sidan kanske du kommer lägga pengar på någon som jag inte gör, varför det här med kostnaden varierar enormt mycket.
Sätt dig ner och fundera vad du behöver och vill ha till din hund, vad du vill göra med den, och därefter kan du uppskatta kostnaderna.