Hundköpartankar

RostKaptenen

Trådstartare
Jag och min sambo funderar på att skaffa hund.
Jag är uppväxt med hundar och även haft egen hund tidigare, sambon är lite mindre van.
Det hela började med Fransk Bulldog, dock har tankarna vandrat vidare. Jag skulle gärna ha en Staffe, sambon tycker de är lite "läskiga". Sedan hittade jag Bostonterrier, som vi båda gillar rent spontant.
Vi söker en sällskapshund först och främst, något mindre storlek. Den ska klara att ta det lugnare någon dag samtidigt som jag troligen skulle vilja träna lite lydnad och kanske agility, om hunden gillar det. Den ska gå att ha med sig, tex följa med sambon på jobbet och ut till kunder, lättskött päls, gärna fungera med andra hundar, då mina föräldrar har två. Vi tänker att vi vill ha en hane, som i så fall kommer kastreras.

Så, tror ni att vi är helt fel ute? Kommer självklart att köpa hund av en uppfödare som är noga med hundarnas hälsa. Föräldrar (och gärna deras föräldrar) skall vara röntgade för patella, gärna en uppfödare som främjar en något längre nos också.
Jag har personligen ingen erfarenhet av Boston, men kommer försöka åka och prata med uppfödare innan för att bilda oss en tydligare uppfattning om rasen.
Av vad jag har kunnat läsa, känns det som om det skulle kunna passa in på våra önskemål.

Någon som har Boston och vill dela med sig av era erfarenheter?

Sv: Hundköpartankar

Varför tittar ni inte på friska raser med en exteriör som är bra för hälsan?

Har bara dåliga erfarenheter av Bostonterrier vad gäller hälsan.
Annars är det jättetrevliga hundar.

Men jag tycker det är konstigt att välja en ras där dem är mer eller mindre sjuka när det finns friska raser.
För även friska raser får man gå till veterinären med ibland och det är ju både dyrt och tråkigt...

Spontant tycker jag att ni ska kolla på Griffonraserna, Petit brabancon är nog precis vad ni är ute efter. Det är en frisk ras, men var även där noga med att nosarna är långa.

Annars, om ni inte har problem med lite päls (dock lättskött sådan) så är en Papillon en ruskigt rolig liten hund! De är pigga, alerta, smarta utav bara tusan och ruskigt arbetsvilliga. De är lätta att ha lösa och är väldigt föriga. Var noga med tillgängligheten på uppfödarens hundar bara, att de inte är osäkra på människor!

+Ravishing

Vi är på planeringsstadiet och tittar på olika raser, inget är bestämt. Jag har huvudsakligen erfarenhet av bruksraser, dålig koll på de mindre sällskapshundarna. Hade jag bestämt själv hade det troligen blivit staffe eller möjligtvis sheltie. Min sambo vill inte ha någon av dessa raser.
Han fastnade för frallorna och ville ha en sådan. Jag har föreslagit lite olika raser som han inte har gillat. Boston föll honom däremot i smaken, jag upplever dessa friskare än frallorna.
Som sagt det är lite brainstorming än för att hitta rätt ras. Vi ska definitivt kika på brabancon också. Papillion är nog inget för oss.
Vi ska även kika på dansk-svensk gårdshund då sambon kan tänka sig denna.

Eftersom en del raser inte "faller i smaken" fast de kanske har rätt egenskaper så är mitt råd när ni tittar runt på bilder av div raser så titta inte bara på utställningsfriserade hundar, som ofta kan se rätt fåniga ut. Googla mer. Tycker själv att utställningsutförandet på dvärgschnauzer som jag har blir lite too much....... För mycket skägg, för långa ögonbryn, för mycket lurv på benen. Många raser ser väldigt annorlunda ut i "vardagsutförande" mot de där rasbilderna man får se när man googlar.

Röstar för Petit Brabancon! Vår hane är väldigt liten, väger bara 4 kg men det är inte svårt att hitta lite rejälare modeller på över 6 kg.

Han passar perfekt in på era krav. Lättlärd och alltid glad, kan vara på språng en hel dag för att sen kunna ligga i soffan en annan
Jag tränar agility och rallylydnad för kul. Har med honom till stallet och överallt annars.
.
Kommer överens med alla hundar han träffa, stora som små, tikar som hanar.

Frisk och sund.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 463
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 312
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar