HUndgård...stängsel höjd.

caradan

Trådstartare
Ska sätta upp stängsel för min hundgård och funderar på vilkrn höjd det behöver vara. Hunden i fråga är en korsning beagel/borde collie. Ca 50cm hög.
Räcker 140cm eller måste det vara 2m?

Sv: HUndgård...stängsel höjd.

180-200 cm hade jag tagit, min 9åriga doberman studsade över 120 cm utan problem. Är det dessutom ett styvt staket som de kan liksom kan hoppa upp och stampa ifrån på så klara de flesta hundar ännu högre hundar (hundens storlek är iinte av betydelse faktiskt) har sett hundar som KLÄTTRAT över 2meter staket, hundar som anänt hungårdens hörn som språgbrädor

Så ett tak kan vara en god investering

Våra hundgårds-stängsel har en höjd på 2,10 m ..Det är väl kring 2 m´s höjd som är idealet, just för att inte hundarna ska ha så lätt för att hoppa/klättra över..

Även om den egna hunden inte är en hoppare/klättrare av stora mått bör nätet vara runt 2 m högt för att hindra andra hundar att ta sig in.

Mvh,
Duvan

vi har ca 140 högt sen sista 60 cm är inåtböjda, inte jätte mycket med det är lutning innåt, då kan dom inte hoppa över/klättra över, det blir iaf svårare.
det är i lilla rasthagen uten i stugan har vi inhängat med 140 runt hela gården, där vill dom inte rymma. lilla rasthagen är trågik i längden
men vi har lite mindre hundar mamma och jag. :P

Min dvärgpinscher hoppar 120 cm. 2 meter blir nog bäst. Och varför inte sätta nättak någon decimeter inåt oxå. Vissa hundar kan få för sig att klättra i nätstaket hur höga de än är.

Mina dp har en hundgård på 6x6 meter, men vill ha fler och större, för mer frihet när jag jobbar. Desto större desto bättre. :D
Där tar dom sig inte ut, och nättak är väl lite och ta i för en fyra kilos hund..

Vart kan man köpa stängsel/när billigast någon som har koll?

Kolla på lantbruksnet, sök på hundgårdar så får du fram de flesta försäljare av hundgårdar o kan själv avgöra vad du anser är prisvärt.

140 lär hunden kunna hoppa över utan problem. Framförallt om det är något roligt på andra sidan.. (hare, hund eller liknande) så även om den inte hoppar ut "i vanliga fall" kan den nog göra det om den verkligen vill.

Jag skulle aldrig ha stängsel som är under 2m högt.

Mina dp har en hundgård på 6x6 meter, men vill ha fler och större, för mer frihet när jag jobbar. Desto större desto bättre. :D
Där tar dom sig inte ut, och nättak är väl lite och ta i för en fyra kilos hund..

Vart kan man köpa stängsel/när billigast någon som har koll?

Det beror på om han klättrar eller inte;)

Storlek på hundgård är lagreglerat (beroende på hundens storlek), likaså underlaget samt vad de skall innehålla i form av berikning mm, fins att läsa på JBVs hemsida.
Har man hundar som gräver så kan man gräva ner stängslet en bit o så täcka botten i hundgården med nät, väl förankrat, innan man fyller på underlaget.

mvh

Appropå att hoppa över och klättra ut.. Jag tänker direkt på klippet som nog visats här på buke flera gånger redan. Men tja.. där visas det ju verkligen att en hund kan om den vill. :D

http://www.youtube.com/watch?v=yJ13Wcx4wjQ

Är det inte en beagle också? Mtp på att TS hund var korsning beagle/border collie. :D

Jag skulle iaf ta det säkra före det osäkra och ha minst två meter.

kl

kunde inte låta bli o visa hur min hundgård ser ut pga av all snö, jag har 4 jakthundar o ingen smiter trots alla vilda o tama djur utanför, det är kanske
1 1/2-2 decimeter högt. :D:D
är dom inte duktiga ?

http://
Gro036.jpg
[/IMG]

när vi byggde rastgårdar i förra boendet så var staketet ca 240, vi kapade det till
190- 200 och hamrade ner ändarna som blev över i marken så de inte skulle kunna gräva sig ut.
Lite jobb att hamra ner (och ta upp när vi flyttade) Men en riktigt bra lösning då det blev
ett par st "kaninhål" i början.

mia

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som ska till Elmia hund i helgen? Jag funderar löst på att åka dit på lördag men hittar inte svar på mina frågor på hemsidan. Jag...
Svar
3
· Visningar
196
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 222
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 714
Senast: Ragdoll
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 216
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka