Hundförbudstiden - tips

De få sandstränderna häromkring har hundförbud eller koppeltvång över sommaren. Ingen fotbollsplan i närheten som skulle funka, men jag tänker att stora öppna fält är lite liknande?
Nackdelen är att det kanske kan gömma sig vilt där? Beror på hur fältet ser ut. Man får hålla utkik efter bra "släppaplatser" och ha en hel del fantasi :)

När jag bodde i stan brukade jag hänga på skolgårdar och dagis och träna kvällstid.( alla har inte hundförbud,speciellt inte skolgårdar )
Och cykla.
Går bara promenader under sommaren om jag själv är promenadsugen annars cyklar vi som motion.
Tränar du något ?
Isåfall får de ju vara lösa och göra av med energi på hundklubbens planer också.

Jag släpper året runt, så länge underlaget är säkert. Mest ängar och fält. Aldrig i skog eller på vägar. Hittills har inkallningen funkat problemfritt.

Isåfall får de ju vara lösa och göra av med energi på hundklubbens planer också.

Om det finns en rastgård, ja. Det är nog ingen som uppskattar att få träningen förstörd av en unghund som drar en repa över plan. Inte heller får man "rasta" hunden på träningsplanen.

Om det finns en rastgård, ja. Det är nog ingen som uppskattar att få träningen förstörd av en unghund som drar en repa över plan. Inte heller får man "rasta" hunden på träningsplanen.
Jag menade träna.
Vad man nu vill träna. Agility,lydnad,rallylydnad.
Det gör man oftast med lös hund och det gör av med massor av energi att träna något.

Jag menade träna.
Vad man nu vill träna. Agility,lydnad,rallylydnad.
Det gör man oftast med lös hund och det gör av med massor av energi att träna något.
Träna lite rally gör vi redan. Kräver ju inte att man är på klubben även om vi åker dit ibland. Det är ju inte så ansträngande för kroppen utan mer för huvudet.
Men släppa för att göra av med fysisk energi gör man ju inte på träningsplanen.

Träna lite rally gör vi redan. Kräver ju inte att man är på klubben även om vi åker dit ibland. Det är ju inte så ansträngande för kroppen utan mer för huvudet.
Men släppa för att göra av med fysisk energi gör man ju inte på träningsplanen.
Okej då var det ett dåligt förslag.

Då kan du absolut börja m bälte och expander. Vi brukar börja vid 4 månader. Ta korta turer i början så hon får bygga upp sig.

Lite följdfrågor från en nybörjare:
Vilken längd på expanderkopplet är bra?
Spelar det någon roll vilken sorts sele man har? Om jag vill spåra framöver, ska jag då ha olika selar så hunden vet vad vi gör, och hur väljer jag i så fall vilken sort att ha till vad?

Jag har 3m expander. Tycker det är lagom.
Selen ska ha ett fäste långt bak på ryggen. Jag väljer hellre en Y-sele om kroppen ska belastas...just för armbågarnas skull medans jag väljer en bröstsele till spår.
Nu när våra är någorlunda färdiga i kroppen har jag köpt nomesele för all form av drag. En billig investering (399:-) för en Björkissele. Vår äldsta hund är 9 år och har sin ännu...i över 8 år!.
Förarbälten finns i en uppsjö. Jag har nu ett Baggen Softbelt Race. Ett skönt bälte som sitter kvar på höften utan att glida upp i svanken. Håller för 3 dragvilliga schäfrar

Vi har mentalt koppeltvång på vår året runt :)
Grattis @mackan
ina_dance5.gif

Mina får bara gå på (skogs)vägarna och inte ut i skog eller högt gräs under den perioden. De springer lösa, men vi har ovillkorlig inkallning. Vissa områden har jag dem kopplade av hänsyn till viltet. Vi spårar mycket, tränar apportering och kör mycket vatten under den tiden.

Under maj/juni är jag supernoga med att inte störa viltet, då finns det djurungar överallt. Men överlag går jag inte i områden med mycket vilt, det är lugnast så:)

Liknande trådar

Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 936
Senast: MML
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Hermelin
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 424
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar