Hundförbudstiden - tips

Silver Girl

Trådstartare
Nu är ju snart hundförbudstiden här och jag har en livlig unghund som är van att få springa av sig ordentligt i alla fall några gånger i veckan. Så jag behöver tips hur ni andra brukar göra.

Jag kan ju släppa henne på tomten men den är inte så stor att den ger samma motion som en skogspromenad. Kommunens enda rastgård är inte mycket större och inte så välskött. Hon är van att gå i lina också men kan ju ändå inte sträcka ut på samma sätt.
Jag upplever att hon trots mental träning behöver rusa av sig ibland, kanske för att hon ännu är ung.

Hon är golden av utställningstyp så jag tänker att ni med mer krävande raser borde ha bra tips hur ni gör under denna tiden.

Jaha fattade inte att hon var så ung! Då har jag inga tips mer än långpromenader och bus med jämnåriga :) Långpromenader upplever jag som uttröttande även fast de inte får vara lösa :)

Eftersom vi har en väldigt bra lydnad på corgin och han inte drar efter vilt så lever vi som vanligt.
Jag hade kört på långlina om jag vore du, så kan hon sträcka ut själv någorlunda. Vanligt koppel och långpromenad blir väldigt monotont.

Det beror på syftet med att ha hunden lös. Är det för lek så duger tomten, träningsbanan och hundrastgård.
Är det för motion och fys finns det en hel del alternativ.
Cykel, drag, löpträna, klövjeväst, gå i svår terräng, simma, trava i vattenfyllda diken.

Vi gör det mesta av detta med våra schäfrar på 8 månader. Givetvis med måtta :)

Eftersom vi har en väldigt bra lydnad på corgin och han inte drar efter vilt så lever vi som vanligt.
Jag hade kört på långlina om jag vore du, så kan hon sträcka ut själv någorlunda. Vanligt koppel och långpromenad blir väldigt monotont.
Har bra lydnad och inkallning just nu men räknar inte med att det håller under slyngeltiden. Och vi har inte tränat på att gå lös på koppelavstånd (oc då får hon ju ändå inte springa av sig) vilket jag förstått är tanken med hundförbudstiden, att hunden stör genom att bara vara där även om den inte jagar men jag kanske missförstått?

Har bra lydnad och inkallning just nu men räknar inte med att det håller under slyngeltiden. Och vi har inte tränat på att gå lös på koppelavstånd (oc då får hon ju ändå inte springa av sig) vilket jag förstått är tanken med hundförbudstiden, att hunden stör genom att bara vara där även om den inte jagar men jag kanske missförstått?

Beror ju på vad man menar med "koppel". En långlina är 15 meter men är fortfarande ett koppel. Jag kan själv tycka att den tolkningen är märklig eftersom du själv som människa också stör viltet i så fall. Jag hade som sagt kört med långlina om jag hade varit du, eftersom hon också är unghund.

Det beror på syftet med att ha hunden lös. Är det för lek så duger tomten, träningsbanan och hundrastgård.
Är det för motion och fys finns det en hel del alternativ.
Cykel, drag, löpträna, klövjeväst, gå i svår terräng, simma, trava i vattenfyllda diken.

Vi gör det mesta av detta med våra schäfrar på 8 månader. Givetvis med måtta :)

Uppfödaren rekommenderar vänta med cykling så det kommer bara bli för inlärning i år. Löpning tycker jag själv är urtråkigt.
Promenader i svårare terräng låter som ett bra tips för oss. Hur gör ni för att inte trassla in er i buskar och träd med koppel/lina?

Uppfödaren rekommenderar vänta med cykling så det kommer bara bli för inlärning i år. Löpning tycker jag själv är urtråkigt.
Promenader i svårare terräng låter som ett bra tips för oss. Hur gör ni för att inte trassla in er i buskar och träd med koppel/lina?
Ja hur gör man?...det händer :D
Själv så föredrar jag att gå med hunden i expanderkoppel fäst i förarbälte så jag har armarna fria, både för egen del men då är det också lätt att lyfta ner hunden ibland, plus att den får lite extra fys av motståndet när den drar.
Hur gammal är hunden?

Med tillräcklig lydnad så får ju hunden vara lös,så träna,träna o träna.
Min går alltid lös,utom på trafikerade vägar.
Som sagt vågar jag inte lita på att det funkar som slyngel.

Men måste erkänna att jag funderar på att fuska lite och släppa där viltet är minimalt. Tänker på ett stort fält med grusväg på ena sidan och vatten på den andra. Är en fälttävlansbana så det är alltid mycket rörelse omkring och inte så troligt att djurungar finns nära. Eller grusvägar mellan odlade öppna fält. Men det är ju egentligen inte helt ok...

Nu är ju snart hundförbudstiden här och jag har en livlig unghund som är van att få springa av sig ordentligt i alla fall några gånger i veckan. Så jag behöver tips hur ni andra brukar göra.

Jag kan ju släppa henne på tomten men den är inte så stor att den ger samma motion som en skogspromenad. Kommunens enda rastgård är inte mycket större och inte så välskött. Hon är van att gå i lina också men kan ju ändå inte sträcka ut på samma sätt.
Jag upplever att hon trots mental träning behöver rusa av sig ibland, kanske för att hon ännu är ung.

Hon är golden av utställningstyp så jag tänker att ni med mer krävande raser borde ha bra tips hur ni gör under denna tiden.

Min lilla går lös året runt.
Angående aktivering så tränar mina hundar såpass mycket att de inte behöver vara lösa på promenaderna för aktiveringens skull, de är välstimulerade ändå. Då är jag mer noga att de får "egna" promenader, alltså i deras takt så att de får nosa på allt de vill nosa på och kolla allt de vill och lufsa runt i undersökningstempo.

Vi har stor inhägnad trädgård, tränar agility 2-6 gånger i veckan under säsong, springer, cyklar, drar och lägger tid på balans, core & prehab. De har fullt upp med att ligga och lata sig övrig tid :D

Ja hur gör man?...det händer :D
Själv så föredrar jag att gå med hunden i expanderkoppel fäst i förarbälte så jag har armarna fria, både för egen del men då är det också lätt att lyfta ner hunden ibland, plus att den får lite extra fys av motståndet när den drar.
Hur gammal är hunden?
Bälte låter smart. Hon är sex månader nu.

Min lilla går lös året runt.
Angående aktivering så tränar mina hundar såpass mycket att de inte behöver vara lösa på promenaderna för aktiveringens skull, de är välstimulerade ändå. Då är jag mer noga att de får "egna" promenader, alltså i deras takt så att de får nosa på allt de vill nosa på och kolla allt de vill och lufsa runt i undersökningstempo.

Vi har stor inhägnad trädgård, tränar agility 2-6 gånger i veckan under säsong, springer, cyklar, drar och lägger tid på balans, core & prehab. De har fullt upp med att ligga och lata sig övrig tid :D
Vi har ännu bara gått valpkurs och tränar mycket vardagslydnad och börjat med lite rally (blir en kurs i vår). Plus att jag gillar långa skogspromenader så det är ju praktiskt om det kan vara dagens aktivitet ibland.

Om du har en stor sandstrand där hundar är tillåtna så kan hunden springa lös där tex tidigt på morgonen när det inte finns några besökare (förutsatt att det inte finns ett omfattande fågelliv där).

Även på tex allmänna grusfotbollsplaner funkar det bra att släppa hundarna (på udda tider).

Förbudet för lös hund gäller väl där man kan störa djurlivet. På en fotbollsplan ser man ju tydligt om det finns vilda djur eller inte.

Vi tar oss till hundrastgård, vi har flera att välja på.

Om du har en stor sandstrand där hundar är tillåtna så kan hunden springa lös där tex tidigt på morgonen när det inte finns några besökare (förutsatt att det inte finns ett omfattande fågelliv där).

Även på tex allmänna grusfotbollsplaner funkar det bra att släppa hundarna (på udda tider).

Förbudet för lös hund gäller väl där man kan störa djurlivet. På en fotbollsplan ser man ju tydligt om det finns vilda djur eller inte.
De få sandstränderna häromkring har hundförbud eller koppeltvång över sommaren. Ingen fotbollsplan i närheten som skulle funka, men jag tänker att stora öppna fält är lite liknande?

Liknande trådar

Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 936
Senast: MML
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Hermelin
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 424
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar