Hundförarbälten

BulletForMyValentine

Trådstartare
Har börjat kolla lite på olika hundförarbälten men det finns ju så många olika märken och modeller.
Hur ska man tänka när man ska välja? Finns det något märke som är bättre än andra? Behövs expanderlina eller funkar det med vanliga koppel? Sele eller halsband?

Tänkte att min mor ska få ett hundförarbälte när hon fyller år.
Hon är mycket aktiv med vandring, skidåkning och löpning. Hundarna är 2 finnstövare och en tax.
Vilket bälte skulle passa henne bäst? Vet att det är en smaksak men vissa bälten borde ju passa bättre än andra :p krav är att det är smidigt och har bra passform.
Tänkte samtidigt köpa ett till mig och mina småhundar, för att få bättre rörelsefrihet i axlar och armar. Samma krav som innan, smidigt och bra passform.

Hur upplever ni de olika märken som finns på marknaden?
Och vilket bälte passar bäst för mig och min mor?:)

Jag går mycket med mina i förarbälte och expander. Underbart!!
Jag var väldigt skeptisk till bälte pga att jag har en ryggskada som gör att jag har sjukersättning på 50% sen 17 år tillbaka. Att knyta fast en schäfer eller två i kroppen kändes...sådär.

Men köpte ett Baggen softbelt race och expander. Har som mest gått med två schäfrar och Dvärgschnauzern, dvs 60 kg hund som drar. Jag väger mindre ;)
Men bältet och expandern fångar upp krafterna från hundarna otroligt bra och det blir inga ryck :)
Gillar att bältet är brett, har benremmar så det stannar kvar på höften (ett problem när man har lite...former) och att man kan beställa hårdheten i resåren efter stor el liten hund. Sambon har ett från Limex men snor mitt som han tycker sitter bättre.

Jag är extremt(!) nöjd med mitt bälte från Hurtta. Minns inte vad det heter, men det är det stora bältet med fickor och medföljande snören som håller ner bältet. När hundarna drar i det så känns det inte som att de drar, det blir bara lättare att ta sig fram :D Vissa jag provat har visserligen varit breda, men själva resårbandet har bara legat i nederdelen av själva bältet, så trycket har inte spridits speciellt mycket ändå. De som inte haft bensnören har åkt upp direkt, så sådant vill jag absolut ha.

Det absolut sämsta jag haft, det var från hööks. Resåren till hundkopplen var så lös att det kändes som om den skulle gå sönder bara de gick lite framåt för att nosa på en blomma. Hade inte vågat ha något större än en chihuahua fastknäppt i det.

Vad gäller utrustning på hundarna.. är det tänkt att de ska dra? I så fall ska de absolut ha dragselar. Om de ska gå i slakt koppel och bara ge rörelsefrihet så spelar det ingen roll vad de har, meen jag själv upplever att kopplen trasslar extremt lätt om man använder det så... Själv kör jag med vanliga koppel på mina hundar när vi löptränar. De drar inte så hårt att de behöver expanderkoppel, inte än iaf.

Jag måste köpa ett nytt, har från limex som visserligen fungerar bra, man jag är för smal så det funkar bara på vintern när jag har tjock vinterjacka på mig. Har hört att dom från dragråttan ska vara bra?

Jag går nästan bara med mina i midjebälte + expander + dragselar.
Går vi bara en vanlig kvällsrunda brukar jag ha dem i vanliga selar + flexi.

Jag kör på Hööks midjebälte, men använder inte expanderremmarna som finns på bältet. Jag sätter helt enkelt expanderlinan direkt i bältet i stället. Expanderremmarna som finns på känns inte särskilt pålitliga...
Deras midjebälte åker upp lite i midjan, men eftersom jag tycker det är mer bekvämt att ha det där än runt höften (även om det förmodligen inte är särskilt ergonomiskt :p ) så gör det mig inget. Jag köpte det för att testa, och sedan har det inte blivit att jag köpt något nytt.
När jag går med dem i flexi (i skogen, där jag aldrig möter folk) fäster jag flexihandtagen direkt i bältet också.

Jag har ett Baggen softbelt med nedhållarband till. Är supernöjd med mitt, har haft det i flera år nu och expandern är lika bra fortfarande. Band som håller bältet på plats är ett måste för mig. Det blir störigt när det åker upp eller vrider sig tycker jag.
Skulle jag byta bälte idag så hade jag istället valt ett Baggen softbelt race helt enkelt för att det är bredare i ryggen.

Jag går nästan bara med mina i midjebälte + expander + dragselar.
Går vi bara en vanlig kvällsrunda brukar jag ha dem i vanliga selar + flexi.

Jag kör på Hööks midjebälte, men använder inte expanderremmarna som finns på bältet. Jag sätter helt enkelt expanderlinan direkt i bältet i stället. Expanderremmarna som finns på känns inte särskilt pålitliga...
Deras midjebälte åker upp lite i midjan, men eftersom jag tycker det är mer bekvämt att ha det där än runt höften (även om det förmodligen inte är särskilt ergonomiskt :p ) så gör det mig inget. Jag köpte det för att testa, och sedan har det inte blivit att jag köpt något nytt.
När jag går med dem i flexi (i skogen, där jag aldrig möter folk) fäster jag flexihandtagen direkt i bältet också.

Jag hittade ett beg. sånt jag ev. tänkte köpa, men hur fäster du kopplena direkt i bältet? Finns väl bara hakar på expandern på bältet?

Jag hittade ett beg. sånt jag ev. tänkte köpa, men hur fäster du kopplena direkt i bältet? Finns väl bara hakar på expandern på bältet?

Flexikopplen? Jag trär bara den tunna delen som är framför magen igenom handtagsöglorna på flexikopplen, innan jag knäpper ihop midjebältet :D

Oj va många svar som ramlat in medan jag var sjuk och borta i feber :p

Jag går mycket med mina i förarbälte och expander. Underbart!!
Jag var väldigt skeptisk till bälte pga att jag har en ryggskada som gör att jag har sjukersättning på 50% sen 17 år tillbaka. Att knyta fast en schäfer eller två i kroppen kändes...sådär.

Men köpte ett Baggen softbelt race och expander. Har som mest gått med två schäfrar och Dvärgschnauzern, dvs 60 kg hund som drar. Jag väger mindre ;)
Men bältet och expandern fångar upp krafterna från hundarna otroligt bra och det blir inga ryck :)
Gillar att bältet är brett, har benremmar så det stannar kvar på höften (ett problem när man har lite...former) och att man kan beställa hårdheten i resåren efter stor el liten hund. Sambon har ett från Limex men snor mitt som han tycker sitter bättre.

Jag har kollat på Limex och Baggens bälten. Men verkar som att Baggens är det mest rekommenderade?
Får nog köpa ett till mig först och se vad jag tycker om det, innan mor min får ett.
Just nu knyter hon ett koppel runt midjan och sätter hundarnas koppel i det. Kan inte vara bekvämt när jakthundarna drar iväg efter nått uppskrämt vilt :crazy:
Benremmar ska jag komma ihåg oxå, att det kan behövas.

Jag är extremt(!) nöjd med mitt bälte från Hurtta. Minns inte vad det heter, men det är det stora bältet med fickor och medföljande snören som håller ner bältet. När hundarna drar i det så känns det inte som att de drar, det blir bara lättare att ta sig fram :D Vissa jag provat har visserligen varit breda, men själva resårbandet har bara legat i nederdelen av själva bältet, så trycket har inte spridits speciellt mycket ändå. De som inte haft bensnören har åkt upp direkt, så sådant vill jag absolut ha.

Det absolut sämsta jag haft, det var från hööks. Resåren till hundkopplen var så lös att det kändes som om den skulle gå sönder bara de gick lite framåt för att nosa på en blomma. Hade inte vågat ha något större än en chihuahua fastknäppt i det.

Vad gäller utrustning på hundarna.. är det tänkt att de ska dra? I så fall ska de absolut ha dragselar. Om de ska gå i slakt koppel och bara ge rörelsefrihet så spelar det ingen roll vad de har, meen jag själv upplever att kopplen trasslar extremt lätt om man använder det så... Själv kör jag med vanliga koppel på mina hundar när vi löptränar. De drar inte så hårt att de behöver expanderkoppel, inte än iaf.

Min mors hundar kommer gå med vanliga halsband, drag är inte aktuellt för de. Och antagligen vanliga koppel oxå.
Mina yrväder kommer ha y-sele och så tror jag att jag lånar @AraSlei idé med flexikopplen :D

På Baggen sitter det benremmar. På Sambons Limex går det ej att sätta dit. Saknas fästen. Det bältet är också rätt smalt. Dock väldigt hållbart. Båda våra ha hållit för 3 schäfrar+ dvärgschnauzern fästa i bältets expander.
Vi båda här föredrar absolut Baggen före Limex för vår egen komforts skull.

Väcker liv i denna
Är på jakt efter ett hundförarbälte som lämnpar sig för promenader och cykling med hunden. Även som kan fungera att ha godisväska/mobilhållare

Väcker liv i denna
Är på jakt efter ett hundförarbälte som lämnpar sig för promenader och cykling med hunden. Även som kan fungera att ha godisväska/mobilhållare

Invigde precis mitt nya midjebälte på promenaden. Fickorna ser större ut på bilden än de är i verkligheten men det är inga problem att få plats med godis och bajspåsar, nycklarna hem går också att slänga i. Testade att lägga i min Samsung S6 och den får plats men det är inte bekvämt då bältet inte kan följa kroppen utan blir rak så att säga. Köpte det på Chippet.se

142522722-origpic-a0d1a8.jpg

Invigde precis mitt nya midjebälte på promenaden. Fickorna ser större ut på bilden än de är i verkligheten men det är inga problem att få plats med godis och bajspåsar, nycklarna hem går också att slänga i. Testade att lägga i min Samsung S6 och den får plats men det är inte bekvämt då bältet inte kan följa kroppen utan blir rak så att säga. Köpte det på Chippet.se

142522722-origpic-a0d1a8.jpg
Hej.
Är det Hurrtas?

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 902
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
722
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 538
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V