Hunden morrar åt barn, andra hundar och åt katter.

I

ImFabulous

Okej. Övertog för ett år sedan en Jack Russelkille, 12 år gammal. Han är världens mest hängivna, trofasta lilla hund och han följer mig vart jag än går.

Problemet är att han morrar och "småskäller" när han möter andra hundar, katter eller barn. Han gör aldrig anfall, utan går undan.
Detta händer ALLTID, jämt. Och trots att han fått skäll varje gång det hänt, under det senaste året blir det inte bättre.

Vad tror ni, och kan man göra något åt det? :confused:

Sv: Hunden morrar åt barn, andra hundar och åt katter.

Går han undan så visar han ju tydligt att han inte vill vara med.
Han är 12 år, låt honom vara och ha koll att inga barn mm går fram till honom.
Han är nog osäker, och då är det inte rätt att skälla på honom.

Vill du göra något, så gör något kul med honom när ni möter dessa, tex sitt, lek ja ta upp kontakten med honom.

Går han undan så visar han ju tydligt att han inte vill vara med.
Han är 12 år, låt honom vara och ha koll att inga barn mm går fram till honom.

Vill du göra något, så gör något kul med honom när ni möter dessa, tex sitt, lek ja ta upp kontakten med honom.

Jag har prövat även det du tipsade om, att gosa med honom, prata snällt med honom och ge honom mycket uppmärksamhet osv när man möter barn, katter eller hundar. Tyvärr har det inte förändrat något.

Självklart tvingar jag honom inte att närvara, men han borde inte morra och skälla. Det är okej att han går, men det är inte okej att han morrar.

Jag har prövat även det du tipsade om, att gosa med honom, prata snällt med honom och ge honom mycket uppmärksamhet osv när man möter barn, katter eller hundar. Tyvärr har det inte förändrat något.

Självklart tvingar jag honom inte att närvara, men han borde inte morra och skälla. Det är okej att han går, men det är inte okej att han morrar.

Jag tycker absolut inte att du ska gosa/prata snällt med din hund när han visar osäkerhet. Det tyder bara på svaghet och gör din hund ännu mer osäker. Dvs att du berömmer hans svagheter..och hundar sympatiserar inte/förstår inte det. Ignorera honom i dessa situationer. Morrar han ska du korrigera honom .

Man ska såklart inte bli hysterisk och skälla. Men jag tycker det är jätteviktigt med osäkra hundar (har en själv och haft två) att korrigera när rädslan går över i utfall/morrningar.

För det första är det inte hundarnas uppgift att tala om för barn/och andra "faror" att de inte får komma närmre. Det bestämmer matte eller husse och det är där tryggheten ska sitta. Jag hade en tax som från början gick så långt att han satte sig i strupen på en rottweilerhane (!!) när den råkade gå ett steg för långt in på "hans" stallgård och turligt nog var den så cool att den bara labbade till honom med tassen..Men nog ringde en väckarklocka i örat och jag insåg att man inte kan ursäkta en hunds beteende bara för att den är osäker och rädd.

Vid måttlig rädsla tycker jag att man med milt tvång ska vänja hunden vid situationen, när hunden börjar morra och visa ostabilt beteende korrigerar man..Sen tycker jag precis som du sa att det kan vara bra att distrahera hunden i dessa situationer och börja leka med en leksak eller dylikt bara för att få hunden att tänka på annat trots "farorna" som lurar i bakgrunden.

Då undrar jag vad "korrigera" innebär. Jag kan inte göra mer än att rycka i kopplet, och skälla på honom, och detta hjälper inte.

Jag håller med i det du skriver. Jag tycker heller inte man ska gosa mm med hunden i dessa sammanhang.
Däremot skulle jag inte med en 12 åring börja fostra hur mycket som helst. TS har haft hunden ett år, skillnad om hon vet hela hundens liv.
Lite svårt att förklara hur jag menar. Men jag skulle inte kunna börja fostra hur som helst på en sån gammal hund, jag tycker att de då gjort sitt liv och ska få leva ett lugnt och stillsamt liv, inte bli omplacerade och få börja bli fostrad på nytt..
Om hunden morrar när man möter folk hade jag bara sagt, äh, strunta i det där, och sen gått vidare.
För mig är en gammal hund en hund som inte måste vara perfekt.

ahhh..missade att hunden var 12 bast..men nja, bättre sent än aldrig!

Då undrar jag vad "korrigera" innebär. Jag kan inte göra mer än att rycka i kopplet, och skälla på honom, och detta hjälper inte.

Oftast hör hunden bara ett massa gnabbande om man skäller på den, "Nej Fido sluta!! Gör inte så!!" . Det triggar bara hunden att fortsätta iom att den oftast inte vet exakt vad orden betyder. Dessutom känner den mycket enkelt av matte/husses energi.
Föreställ dig att du inte kan förstå "riktigt" språk. Då skulle någons skällande och kroppsrpåk bli mycket tydligare. Komiskt nog ser det väldigt likt ut en hund som står och "skäller". Hunden fortsätter alltså bara att göra det och husse håller på med! Att själv bli arg och frustrerad känner den av med en gång också..och varför skulle hunden lita på någon som själv blir frustrerad när h*n själv är nervös?

Det är ju oerhört svårt att säga exakt hur du ska göra för jag ha rju inte träffat er eller hunden och kan inte lova att allt är som jag skrivit. Men jag är så gott som säker på det!
Du kan rycka i kopplet som korrigering. Men då får du göra det ordentligt istället för ett par gånger så rycker man en gång och ordentligt. Ett stumt men effektfullt "nej" och bara gå vidare om hunden tystnat för en sekund..Annars kan du prova ett enkelt men väl beprövat knep som funkade på min arga tax med en gång!
Se till att hunden går bakom dig. Inte nästan bakom utan bakom. Om hunden försöker springa fram så korrigera med foten och skyffla in hunden på plats igen. Man kan ju alltid försöka:)

Men eftersom att detta händer HELA tiden är det något som måste göras något åt.

Oftast hör hunden bara ett massa gnabbande om man skäller på den, "Nej Fido sluta!! Gör inte så!!" . Det triggar bara hunden att fortsätta iom att den oftast inte vet exakt vad orden betyder. Dessutom känner den mycket enkelt av matte/husses energi.
Föreställ dig att du inte kan förstå "riktigt" språk. Då skulle någons skällande och kroppsrpåk bli mycket tydligare. Komiskt nog ser det väldigt likt ut en hund som står och "skäller". Hunden fortsätter alltså bara att göra det och husse håller på med! Att själv bli arg och frustrerad känner den av med en gång också..och varför skulle hunden lita på någon som själv blir frustrerad när h*n själv är nervös?

Det är ju oerhört svårt att säga exakt hur du ska göra för jag ha rju inte träffat er eller hunden och kan inte lova att allt är som jag skrivit. Men jag är så gott som säker på det!
Du kan rycka i kopplet som korrigering. Men då får du göra det ordentligt istället för ett par gånger så rycker man en gång och ordentligt. Ett stumt men effektfullt "nej" och bara gå vidare om hunden tystnat för en sekund..Annars kan du prova ett enkelt men väl beprövat knep som funkade på min arga tax med en gång!
Se till att hunden går bakom dig. Inte nästan bakom utan bakom. Om hunden försöker springa fram så korrigera med foten och skyffla in hunden på plats igen. Man kan ju alltid försöka:)

Hunden springer aldrig fram. Han gömmer sig isåfall hellre bakom mig. Och att rycka i kopplet har tyvärr inte fungerat på honom.
Och jag blir inte nervös när vi träffar barn, hundar eller katter. Jag blir irriterad när han morrar.

Så återigen:

Jag vill att min hund ska få ha en bra, sista period i sitt liv hos mig och eftersom att jag är hans tredje hem ska han inte behöva flytta igen. Om någon har liknande erfarenheter av hundar som morrar non-stop åt allt och inget, berätta!

Jaså jaja, men då tycker jag att du ska ignorera hans rädsla fullständigt! Låtsas att det regnar och gå i normal takt o högt huvud förbi "faran". "Tvinga snällt". Det gjorde tom min skottärdda lilla hund en tjänst och han beter sig skapligt mär det smäller.

Vad spelar det för roll om han morrar? Det är väl ändå bra att hunden tydligt visar utan utfall visar att han inte alls gillar det som händer?

Min hund morrar också ofta på folk, men så länge han "beter" sig inom vissa ramar (inga utfall eller snappande) så ignorerar jag honom bara han går undan. Han får inte hälsa på folk hipp som happ utan jag har fått styra upp honom.

Och korrigera? Hunden är ju osäker och inte alls farlig vid ett morrande. Hellre en hund som tydligt låter illa och backar än en som är tyst och lömsk.

Eftersom att vi har katt, och snart också en bebis så är det viktigt att hunden inte morrar.
Morrandet sker inte ibland, utan jämt. Därför blir det jobbigt och tråkigt.

Efter att ha fått en del bra tips har jag dock lyckats få bort detta beteende.
Jag fick höra att hunden "äger mig" och försvarar helt enkelt sitt när han morrar för att försöka hålla andra ifrån mig.
Efter att ha satt mig i respekt hos honom, genom att helt enkelt använda min hand som en käke mot hans hals förstod han att det är jag som är överlägsen. Samma sätt använder hundar jämtemot varandra när de ska rangordna.

Bäst att även påpeka att hunden inte tog skada.

Precis. Och tack gode gud att det fungerade!

Man ska inte banna en hund som morrar. Morret är en varningssignal, den är BRA. Alternativet är att han slutar morra och i stället säger ifrån med tänderna.

Man ska inte banna en hund som morrar. Morret är en varningssignal, den är BRA. Alternativet är att han slutar morra och i stället säger ifrån med tänderna.

Men du ska ändå kunna "kontrollera" morrandet. Vill du inte att hunden ska vara på helspänn och morra ska den hålla truten och vara lugn. "matte tar hand om" ungefär.

Kontrollera och avstyra, ja, banna, nej.

Detta beror helt och hållet på varför hunden morrar. I Mitt fall morrade hunden för att han trodde att han var ledare i "flocken" och skulle försvara den. Och eftersom att detta var ett omfattande problem fick jag ta till den metod jag skrev om tidigare. Och återigen, det fungerade! Hunden mår bra, men är nu medveten om att det är jag som är ledare och bestämmer vem som får ta del av våran "flock".

Jag använder samma teknik som hundar använder mot varandra för att bestämma rangordning. Inget fel med att prata deras eget språk.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 042
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 432
Senast: Trassel12
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka