Hunden gnäller hela tiden/Och drar i kopplet!

_Runaway_

Trådstartare
Ja vad gör man åt en hund som ständigt (nästan alltid då) gnäller??? I stallet står hon som en sorglig skepnad och glor ner i golvet och gnäller, stänger man dörren och går hemifrån en stund gnäller hon, jämt! Hon blir inte tyst för att man säger "Nej" eller "Tyst" i alla möjliga tonfall, eller ger henne en lätt knäpp på nosen. VAD ska vi göra!

Sen har vi de underbara promenaderna... :crazy: Diva drar... och drar... och drar... hela tiden, man blir arg, rycker i kopplet, säger nej, säger "inte dra" osv osv... Hjälp!!

Sv: Hunden gnäller hela tiden/Och drar i kopplet!

För det första är det något kroppsligt fel på din hund? Ta kontakt med veterinär och gå igenom hunden från topp till tå.
För det andra, gnälla på hunden för att den drar, det är helt och hållet upp till dig som förare att den gör det. Gå på en kurs och lär dig hur du ska hantera din hund. Ang gnälladet kan det vara en signal på att den känner att du inte är ledaren utan den måste ta ansvaret men känner sig inte kapabel till det. Eller oxå är det något fel. Har ni tränat hunden att vara ensam hemma?
Läs Jan Fennells bok Förstå din hund så ger den många bra idér om hur ni ska gå tillväga.

hur aktiveras din hund förutom promenader? hur har ni ensamhetstränat hunden? vad har ni för relation? har du tänkt på att hon kanske inte alls förstår vad "tyst" och "inte dra" betyder?

Senast ändrad:

ryck aldrig i kopplet. min hund har fått skador på nacke och rygg av sådant.

Vi köte henne i våras som 2-åring. Innan hade hon som sagt bott med två andra hundar, dygnet runt. Fd ägaren håller på med fågeljakt och Diva kom lite i skymundan då hon hon inte gjorde rätt i jakten. Så ensamheten har ju börjat n'r vi köpte henne. Vi ska anmäla oss till lydnadskurs i närheten som börjar efter nyår.

behöver jag säga att ni måste ta det helt från början med ensamhetsträningen, alltså som med en liten valp?

_Runaway_ skrev:
Vi köte henne i våras som 2-åring. Innan hade hon som sagt bott med två andra hundar, dygnet runt. Fd ägaren håller på med fågeljakt och Diva kom lite i skymundan då hon hon inte gjorde rätt i jakten. Så ensamheten har ju börjat n'r vi köpte henne. Vi ska anmäla oss till lydnadskurs i närheten som börjar efter nyår.

Och så tycker du det är konstigt att hon gnäller när hon är själv?

Nej men hon KAN vara ensam, och är även ensamtränad. Men det har blivit bättre sen vi köpte henne, nu kan man gå ut, höra henne trampa runt där inne en stund och när man sen kommer tillbaka ligger hon på sin filt och sover. Det verkar vara just när man går.

ang. dra i kopplet:
Min farmor brukar gå med henne ute i skogen när diva är hemma själv på dagarna. Farmor är emot det här med att lära henne att inte dra, och låter henne dra så mycket hon vill (vilket blir en del från en jakthund). Kan det vara en av anledningarna att hon inte lär sig?

ja och nej. det tar lite längre tid att lära hunden att inte dra (det ska läras in!) men min hund drar med de flesta men inte med mig. han vet skillnaden.

en bra övning för dragande hundar: ta riktigt god tid på dig. detta tar tid! så fort hunden drar tvärnitar du och står blickstilla tills hunden gör någon antydan att titta på dig/närma sig dig. då berömmer du och så fortsätter ni gå tills hunden börjar dra och då upprepar ni hela proceduren. så småningom kan du stegra kraven och begära att hunden kommer tillbaka till dig innan ni går vidare. dock är den här övningen ganska meningslös om hunden är understimulerad så därför vill jag fortfarande veta hur ni aktiverar er hund.

ok. De flesta dagar åker hon med pappa i lastbilen vilket hon älskar. Under dagen kommer hon ut kortare stunder flera gånger, och innan de åker hem får hon springa på ett rätt stort inhägnat område där pappa har lastbilen. När hon kommer hem får hon (nästan varje dag) apportera en dummie, boll lr dyl. Vi brukar inte bara hetskasta så hon får springa och ta den, utan just apportera så hon lär sig invänta kommandon. Det är väl den dagliga stimulansen, bortsett från att hon får vara med mig i stallet, promenad och så.

Ibland släpper vi henne också så hon får springa runt och nosa på fälten.

men om det är en jakthundras så säger väl det sig självt att det är på tok för lite?

Men hur fungerar det om de vill fram till nått? T.ex. till en människa eller hund? Funkar det iaf med "stopp inte dra" ? Då är ju retningen betydligt högre.

så fort jag stannar så reagerar de. men jag säger också nej om de är på väg fram och då vet dom att det är förbjudet.

ja, det kan man lugnt säga. skallen måste aktiveras lika länge.

Du måste träna din hunds psykiska del också.

Hade en rottweiler ägare på en kurs en gång och han funderade över varför hunden aldrig var trött.

Han cyklade ju flera mil med hunden..

Hunden blir inte trött i hjärnan utav att springa, den måste få tänka.

Kan du inte börja på någon unghundskurs ( berätta omständigheterna så kanske det går)
Eller nybörjarlydnad.

Kanske spåra ?

Ring till Brukshundklubben och hör efter !

cillamuffins skrev:
ja och nej. det tar lite längre tid att lära hunden att inte dra (det ska läras in!) men min hund drar med de flesta men inte med mig. han vet skillnaden.

en bra övning för dragande hundar: ta riktigt god tid på dig. detta tar tid! så fort hunden drar tvärnitar du och står blickstilla tills hunden gör någon antydan att titta på dig/närma sig dig. då berömmer du och så fortsätter ni gå tills hunden börjar dra och då upprepar ni hela proceduren. så småningom kan du stegra kraven och begära att hunden kommer tillbaka till dig innan ni går vidare. dock är den här övningen ganska meningslös om hunden är understimulerad så därför vill jag fortfarande veta hur ni aktiverar er hund.

Skulle dock inte berömma hunden i detta fall. Hundens belöning kommer ju i att få gå framåt. Smarta hundar utnyttjar situationen väldigt snabbt. Genom att först dra-stanna upp-titta på matte = belöning.

Men gör som CillaMuffin skrivit, uteslut belöning/beröm och stå stilla. Hunden får ju sin belöning genom att fortsätta promenaden, så fort den slutat dra alt. vänt sig om och tagit någon sorts kontakt.

_Runaway_ skrev:
Är det lite att springa en timme om dagen?

Ja, på tok för lite. En jakthund behöver få jaga, antingen på riktigt eller i en så snarlik situation som möjligt.

Viktigast för att Din hund ska må bra är att syssellsätta den psykiskt. Börja träna viltspår, personspår eller annat som Din hund värdesätter. Då ska du se att du snart får en harmonisk och trevlig hund.

Lycka till!

Lånar knapp

Tack för tipsen! Vi har provat lite med personspår, men hon tyckte inte det var roligt. Däremot att söäka efter saker tycker hon mycket om! Och tex om hon får bära tidningen och samtidigt gå fot hem från brevlådan (1km dit) så ser man att hon blir trött av det.

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 207
Senast: Nota
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 530
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 027
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 217
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V