Hunden får otroligt lite motion

adelinasl

Trådstartare
Har en kompis som har en schäfer hane på ca 4 år och hunden får i princip ingen motion eller stimulans!
Hon går runt kvarteret ca 4 gånger per dag, vilket sammanlagt blir 40 minuter..annars ligger den inne i lägenheten hela dagarna.
Hunden är väldigt hundaggressiv, kan inte gå fot utan drar väldigt mycket. Vi åker ibland till mina föräldrar (som bor på landet) och hon har då tagit med sig hunden. Och hunden är helt sjukt fixerad vid pinnar :confused: Rycker och sliter i alla träd och pinnar, hunden vägrar att släppa pinnen när hon säger ifrån och hon måste bryta ihop hunden rätt ordentligt för att den ska släppa. Efter en promenad i skogen så har hunden tuggat och slitit så mycket i pinnar att den blöder i tandköttet. Men hon säger bara; äsch han får skylla sig själv. Men hon fortsätter att kansta pinnar åt hunden och den verkar bli väldigt stressad utav detta.
En annan sak som stör mig är att hon inte plockar upp efter hunden! Och det är ju inga små högar den lämnar efter sig... skaffar man en stor hund har man ju ansvaret att plocka upp efter den även om det är äckligt!

Är personen helt enkelt inte mogen nog för att ha en hund? I alla fall inte en sån krävande hundras.
Vad ska jag göra? Tycker så synd om hunden..:cry:

Sv: Hunden får otroligt lite motion

Du har ingen "gå ner i vikt" önskan som hon känner till?
Isåfall kan ni/du ta med hunden ut på längre promenader utan att säga på ett elakt sätt att hon själv inte går ut med hunden..
Risken är dock att hon tycker dina promenader räcker.

Kan hon inte skaffa sele och börja cykla mee hunden eller låta hunden dra henne? Så hon slipper motionera om hon inte orkar, men hunden får röra sig.

En hund har ju rörelsebehov och aktiveringsbehov, bara att vissa människor inte fattat det. Jobbar hon mycket eller varför går hon inte ut med hunden?
Bara lathet?
Är hunden ensam mycket?

Ja skulle tipsa henne om omplacering på ett bra sätt om hon inte klarar av hunden och om hon inte orkar ta hand om den..

Nu har hon fått jobb..och lämnar hunden ensam hemma från 7.30-16.30..

Går ingen ut med hunden alls under denna tiden?

Sen förstår jag inte varför du skriver en tråd om det här, det du kan göra är att säga till henne/låna en bok till henne hur man sköter sin hund. Oavsett ras behöver den mer motion än 40 min om dagen och speciellt en schäfer mår inte bra utav så lite stimulans.

Du har ingen "gå ner i vikt" önskan som hon känner till?
Isåfall kan ni/du ta med hunden ut på längre promenader utan att säga på ett elakt sätt att hon själv inte går ut med hunden..
Risken är dock att hon tycker dina promenader räcker.

Kan hon inte skaffa sele och börja cykla mee hunden eller låta hunden dra henne? Så hon slipper motionera om hon inte orkar, men hunden får röra sig.

En hund har ju rörelsebehov och aktiveringsbehov, bara att vissa människor inte fattat det. Jobbar hon mycket eller varför går hon inte ut med hunden?
Bara lathet?
Är hunden ensam mycket?

Ja skulle tipsa henne om omplacering på ett bra sätt om hon inte klarar av hunden och om hon inte orkar ta hand om den..

Grymt tips! :D

Men det är väl inte ens lagligt? Påpeka detta för henne! Till att börja med.....:devil:

Kan hon inte skaffa en dagmatte, eller åtminstone någon som går ut med hunden dagtid? Måste ju då vara någon med rejäl vana vid stora stökiga hundar som denna.

Stackars hund..................

Låter inte speciellt bra .
Det enda du kan göra är att tala om för henne vad du tycker och tänker om saken eller lägger du dig inte i alls.
Eller kan du erbjuda dig själv (om du har tid) att gå ut med hunden några gånger i veckan.

Motionen har det faktiskt blivit lite ändring på :) vi träffas 3-4 dagar i veckan och går ca 1-1,5 timme. Hunden är väldigt stökig i början men efter ett tag funkar det mycket bättre och jag tror att hon tycker att det är roligare att vara ute med honom nu när hon ser att han faktiskt lugnar ner sig efter ett tag :) Och jag peppar henne att gå på en lydnads-kurs, samma som jag och min hund ska gå till sommaren!

Hur länge säger lagen att en hund får vara ensam? Alltså i sträck utan att någon tittar till den eller så.

Jag har också en kompis med en Schäferhane på 4 år med samma inställning och "lathet" eller vad man ska säga.
Hon bor iof ute på landet men hon anser att det räcker med att han kan springa och bajsa & kissa på tomten, sen är det bra. Hon går aldrig på promenad med honom eller något annat för att aktivera han både fysiskt & mentalt.
Han riktigt understimulerad, stressad, orolig och nervös då hon är rätt hård i sitt sätt mot honom och brukar ta i honom så hårt och trycka ner honom i backen så han skriker för fullt tills han ska vara tyst eller vrider om ett öra eller huden under hakan/halsen.
Han kan inte gå i koppel utan hon släpas efter honom och han är hundaggressiv.
Vi brukade umgås ganska ofta och då lyckades jag få med henne ut på flera promenader per dag.
Jag försökte hjälpa henne, ge råd och tips men hon ville inte höra på och om han skötte sig hyffsat när jag eller en annan vännina gick med honom i kopplet så blev hon nästan lite arg för att han "helt plötsligt" lyssnade och skötte sig.
Men hennes hund tog ut sin frustration på min amstaffhane när han inte kom åt något som han såg, så tyvärr umgås vi inte med hundarna tsm mer idag då det säkerligen kommer sluta med att hundarna ev slåss om min hund får för sig att svara på hans påhopp eller blir skadad. Då det alltid varit jag som har har fått gått emellan och dra bort hennes hund från min som ligger och skriker på rygg och hon bara stod och bokstavligen vrålade/skrek på sin hund och gjorde situationen värre.

Som tur är har hon bestämt sig för att sälja hunden nu. Tycker synd om honom och om jag hade haft råd samt plats så skulle jag nog gärna tagit honom då han för övrigt är en väldigt trevlig hund.

Hon låter inte lämplig och ha hund nej.
Såvida hon inte är villig att lära och förstå vad hennes hund behöver.

Liknande trådar

Hundträning Eftersom jag går med kryckor och helst inte ska belasta foten alls, har den fixerad i en ortos som jag ska bära dygnet runt och tyvärr...
2
Svar
22
· Visningar
1 800
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 863
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 981
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 375
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka