Data är data, sen finns det de som använder den på ett oärligt sätt. Men det finns även om tillgängligheten är begränsad, om den är öppen för alla så kan var och en själv undersöka om den representeras på ett korrekt sätt.
Jag tycker definitivt inte att det är ett tryggare system att "de invigda" sitter på informationen. Samma problem, sämre inblick och kontroll.
Men det är ju som sagt diskuterbart vad ett korrekt sätt är. Statistik kan bli skev och definitivt tolkas fel av den som önskar göra det. Det är lätt att vissa linjer som rapporterar in eller åker till veterinärer som är ärliga som får mer "skit" för det. Betänk att jag har fått kommentaren att jag får skylla mig själv som röntgar mina avelsdjur eftersom jag kommer ha mer fel på dem. Vem bryr sig om de faktiskt lider av HD-fel? Men det är ju faktiskt inte ett tungt nog argument för att låta bli. Men man kan faktiskt upplysa om den problematiken utan att man är en direkt motståndare. Dessutom kan ju inte allting rapporteras in, det kommer aldrig att hända, vilket betyder att i slutändan får du ändå vara detektiv och se till att känna din ras och linjerna, definitivt om du har importer i stamtavlan. Annars står man snopen och tror att avelsdata är räddningen.