Du tittar väldigt svartvitt på hela situationen. Inte för att jag någonsin gillat argumentationen "du vet när du hamnar där" men det är högst relevant. Föd upp kullar och engagera dig - folk är hysteriska när det gäller hundavel och valpköparna likaså. Man blir granskad och talad om värre än en mördare av vissa. Vilket absolut är bra att folk vill ha friska hundar men det går till absurdum just för att okunnigheten är stor. Jag håller fortfarande fast vid att öppenhet är en viktig del (kolla på min hemsida - jag har redogjort all statistik som jag kan för min hane som haft ett par kullar nu).
Sen vill jag bara vara tydlig med dig
@Malibu_Stacy att även standardiserade dokument som ögonlysningspapper är också utsatta för subjektiva åsikter. Ta bara fenomenet distichiasis. Vissa uppfödare tar bort ögonhåret, vissa veterinärer rapporterar inte om det är "få" hårstrån och vissa veterinärer rapporterar precis allting - jag har varit med om båda. Jag är jätteglad att vi har obligatorisk ögonlysning (vilket tyvärr kommer att tas bort) men myglet är förbannat stort även där. Det slutar ändå med att man måste vara insatt för att veta, valpköparna blir ändå förda bakom ljuset tyvärr.