hundcoachen

tipsy

Trådstartare
nu har jag tittat på varenda avsnitt av hundcoachen och jag måste säga att jag tycker att han är jätteduktig, jag har alltid trott att han bara använder sig av rätt hårda metoder men så är det ju faktiskt inte, även om jag inte håller med om exakt allt han gör men jag tycker han är 1000 ggr bättre än ceasar millan, vad tycker ni om fredrik? om ni inte gillar hans metoder, varför?

Sv: hundcoachen

Jag säger såhär: Tv-avsnitt är hårt redigerade.

Och inte att förglömma att det kan ske en helt annan träning i privatlivet.

Jag säger bara såhär: En man som hävdar att man måste räkna med att bli biten av sin hund, minst x antal gånger, för att
kunna få hunden att må bra och bli balanserad är ingen man jag tänker förlita mig på.

Sen är det självklart upp till var och en att tro/göra som dom vill, men han går bort för mig.

Jag säger bara såhär: En man som hävdar att man måste räkna med att bli biten av sin hund, minst x antal gånger, för att
kunna få hunden att må bra och bli balanserad är ingen man jag tänker förlita mig på.

Sen är det självklart upp till var och en att tro/göra som dom vill, men han går bort för mig.

vaa?? har han sagt det`? det låter ju helt sjukt :confused:

Nja, det ligger väl ett korn av sanning i det också. Står man framför en kung som gärna tar till tänderna så kan man få vara beredd på att ta ett bett eller två innan konflikten om vem som är herre på täppan är avgord.

Ja, minns ej om det var i något program eller om han skrev det på sin blogg vid nåt tillfälle.
En kompis visade mig det i alla fall.

Kanske stämmer, vad vet jag.
Men jag tänker då inte gå in i "hunderiet" och tänka att jag kommer bli biten och att det är helt naturligt.

Det kan ju hända. Jag har bland annat en bedårande lite pälspuff till corgi här hemma som tyckte det var himla kul att jaga katt. När jag då instruerade den lilla pälspuffen att det var strikt förbjudet så surnade hon till och högg mig i handen. Dumt gjort av henne. (i övrigt är hon däremot så bortskämd att jag skäms)

Ja visst kan det hända att man blir biten, men att uttala sig om att man måste räkna med att bli biten flera gånger om för att
man ska kunna räknas som en bra hundägare känns väl lite överdrivet?
Eftersom att en hunden inte ska bitas är det väl snarare en bra sak om man aldrig blivit biten?
(Därmed absolut INTE sagt att hundägare som blivit det skulle vara sämre på något vis)

I det första avsnittet jag såg tog han en rottis i framsätet på sin nercabbade sportbil.
Där kände jag att det var fruktansvärt oseriöst och bytte kanal.:confused:

Nja, det ligger väl ett korn av sanning i det också. Står man framför en kung som gärna tar till tänderna så kan man få vara beredd på att ta ett bett eller två innan konflikten om vem som är herre på täppan är avgord.

Avataren du har, åh gudars! :love::love:

Jag tycker att han är bra i det stora hela. Jag gillar att han säger att man ska bygga en relation till hunden genom lek och han är mycket bättre än Milan och andra dårar man ser på TV.
Jag håller inte med honom om allt men jag har inte träffat någon hundmänniska, varken känd eller okänd som jag håller med till 100%. Jag tar till mig de bitar jag gillar och blandar det med mitt eget förnuft och får fram mitt sätt att träna:)

Det jag har sett (inte mycket) har inte imponerat på mig. Tyckte han verkade lite, ja inte för snäll, men lite - ja som att han inte riktigt litade på sina egna metoder och att det skulle funka. Men då ska man ju komma ihåg att jag inte har sett mycket alls.

Förövrigt antar jag att han är som alla hundtränare - det finns guldkorn och det finns sådant som man inte vill ta till på sin egen hund. Jag har iaf inte hittat någon än som jag tyckt gör allt rätt.

I det första avsnittet jag såg tog han en rottis i framsätet på sin nercabbade sportbil.
Där kände jag att det var fruktansvärt oseriöst och bytte kanal.:confused:

Jag tänkte att det kanske var någon pr-person som hade tyckt att det såg häftigt ut, men tröttnade när man först fick se honom ta en helt ouppfostrad hund, "gå en liten promenad som inte filmas" för att sedan komma tillbaka med en hund som går slickad till benet och blicken fäst på honom... Någonting har han gjort, den stora frågan är vad, men det får man aldrig veta... Och där tröttnade jag...

Jag ogillar alla instruktörer som tar folks hundar och trycker till dem (hundarna alltså). Om en hund nödvändigtvis ska korrigeras (vilket jag anser att FS gör helt i onödan många ggr) så ska man som instruktör coacha ägaren att göra det. Sen är det ju beklagligt att man inte ens får se alla ggr vad FS gör med hundarna men det kanske inte är hans fel utan producentens (eller regissören eller vem som nu bestämmer det).

Sen säger det ju sig självt att det är ngt fel med metoderna om en person blir biten så mkt som FS blir i programmen, det går att komma tillrätta med många felbeteenden utan att gå in och riva och slita med händerna i hundarna. Jag tycker även att han ofta är otydlig och inkonsekvent mot hundarna och ganska nedlåtande mot ägarna.

Sen föder han dessutom upp riktiga skitschäfrar och dömer schäfer på utställning dvs jobbar aktivt med att förstöra rasen. Så nej, jag är inte så förtjust i honom. Men visst är han bättre än CM, och en del av det han säger är helt klart vettigt.

Såna situationer kan ju uppstå men jag tycker att man ska sträva efter att överlista en sån hund istället och inte gå in i fysiska konflikter. Det finns ju hundar som inte nöjer sig med nåt litet nafs eller så utan som verkligen gör skada om man börjar "slåss" med dem. En sån hund kommer inte heller att underordna sig resten av livet även om man lyckas trycka till den för stunden. Det är ju ett långsiktigt jobb med att lära en sådan hund vem som sitter på resurserna och vilka regler som ska åtlydas för att få tillgång till dessa...

Jag ogillar en hel del i han sträning. Den här videon tex där en valp möter en annan hund ogillar jag han korrigeringar. På slutet av klippen vill valpen inte ens se mot den mötande hunden. Vad är det han korrigerar egentligen? Att valpen är glad och nyfiken på den mötande hunden? Vore bättre att lära hunden att gå förbi andra hundar och hålla fokus på matte/husse utan att tillföra obehag.

Han säger att hans valp visar undvikande för att tala om att den har förstått. Förstått att husse blir obehaglig när det kommer andra hundar?

OT: men vilken risig kropp valpen hade

Här är videon Fredrik Steen Hundmöten

Senast ändrad:

Jag tycker det är löjligt att träna hundmöten med en och samma hund. Ofta vänjer sig hunden efter ett par/några möten med samma hund. Kommer en ny, eller ifall det gått några dagar sen senaste möte, är det samma sak igen. Samma sak gäller ifall stället är nytt.

Jag ogillar en hel del i han sträning. Den här videon tex där en valp möter en annan hund ogillar jag han korrigeringar. På slutet av klippen vill valpen inte ens se mot den mötande hunden. Vad är det han korrigerar egentligen? Att valpen är glad och nyfiken på den mötande hunden? Vore bättre att lära hunden att gå förbi andra hundar och hålla fokus på matte/husse utan att tillföra obehag.

Han säger att hans valp visar undvikande för att tala om att den har förstått. Förstått att husse blir obehaglig när det kommer andra hundar?

OT: men vilken risig kropp valpen hade

Här är videon Fredrik Steen Hundmöten

Håller verkligen med. Visst, på en vuxen hund som gör utfall mot andra hundar kan det ju vara den enklaste vägen att förbjuda den att gapa på och kasta sig efter mötande hundar men med en valp vore det väl mkt trevligare att lära den att det lönar sig att hålla kontakt med förare vid möten (det kan man förstås lära vuxna problemhundar också men ibland kan det vara skönt för ägaren att snabbt få ett slut på ett jobbigt beteende).

Och ja visst ser valpen skranglig och eländig ut, så där ser utställningsschäfrarna ut innan de har "vuxit i" sina bakbensvinklar :cry: Kan knappt gå ordentligt.

Jag ogillar alla instruktörer som tar folks hundar och trycker till dem (hundarna alltså). Om en hund nödvändigtvis ska korrigeras (vilket jag anser att FS gör helt i onödan många ggr) så ska man som instruktör coacha ägaren att göra det. Sen är det ju beklagligt att man inte ens får se alla ggr vad FS gör med hundarna men det kanske inte är hans fel utan producentens (eller regissören eller vem som nu bestämmer det).

Sen säger det ju sig självt att det är ngt fel med metoderna om en person blir biten så mkt som FS blir i programmen, det går att komma tillrätta med många felbeteenden utan att gå in och riva och slita med händerna i hundarna. Jag tycker även att han ofta är otydlig och inkonsekvent mot hundarna och ganska nedlåtande mot ägarna.

Sen föder han dessutom upp riktiga skitschäfrar och dömer schäfer på utställning dvs jobbar aktivt med att förstöra rasen. Så nej, jag är inte så förtjust i honom. Men visst är han bättre än CM, och en del av det han säger är helt klart vettigt.

Övriga kommentarer överflödiga....

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 207
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 662
Senast: Otherside
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 360
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 030
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V