Hundbiten-flexikoppel

Sv: Hundbiten-flexikoppel

Flexikoppel borde inte vara tillåtet på offentliga platser och i tätort.
Menar du allvar? Ska vi ha ännu fler regler som styr våran livsstil med hund? Varför ska vi som kan hantera våra hundar straffas för andras misstag? Jag förstår faktiskt inte problemet. Folk med dålig koll finns överallt, och inget koppel garanterar ett enda dugg.

Man måste inte ha den fysiska kraften av ett vanligt koppel för att kontrollera en hund, det går lika bra med flexi, eller utan något alls. Det handlar om hundföraren och inget annat.

Varför måste världen vara så fantastiskt perfekt och ordnad i det här landet? Varför klarar inte folk av att allt inte passar ihop som en välskuret pussel och att det ibland händer oväntade saker som man måste hantera? Världen är inte svart eller vit, den kommer aldrig att fungera friktionsfritt. Lär er hantera friktioner istället.

Man kanske måste se vad som händer längre fram på vägen. Kanske ska man cykla lugnt och sakta förbi en fotgängare med hund, kanske kan man ta sin hundilskna hund på andra sidan, eller till och med ställa sig åt sidan, när ett hundmöte ska passera. Lär er anpassa er efter hur världen ser ut istället för att försöka tvinga hela världen att anpassa sig efter er så kommer vardagen att bli mycket lättare.

Menar du allvar? Ska vi ha ännu fler regler som styr våran livsstil med hund? Varför ska vi som kan hantera våra hundar straffas för andras misstag? Jag förstår faktiskt inte problemet. Folk med dålig koll finns överallt, och inget koppel garanterar ett enda dugg.

Ja jag är allvarlig. Regeln finns i princip redan men tillämpas inte.

Tittar man på lagstiftningen så är det redan förbjudet men folk fattar inte det. Råder koppeltvång ska du ha hunden under sådan kontroll om om det vore kopplad och med kopplad avses ett vanligt 1,80 m koppel. Det har man inte med flexikoppel om man inte har en 99 % lydig hund och då kan man ju lika gärna ha den lös.

Visst kan flexi fungera för en del men tyvärr har de flesta för dålig koll och kontroll på sina hundar för att kunna hantera det. Framförallt när man cyklar så kan man lätt ha ihjäl en liten hund eller halvt slå ihjäl sig själv. Föraren gå på ena sidan och den tunna linan (som i princip är osynlig) går tvärs över cykelbanan och i gräset på andra sidan går en hund, hittills har jag haft tur och hunnit bromsa men en dag kommer jag inte ha det. Det är inte för min skulle jag tycker att flexi inte ska användas utan för att andras hundar inte ska råka illa ut. Möter jag någon med hund i flexi så håller jag koll och om hunden är på väg fram till oss så knuffar jag bort den och håller bort min hund. Runt hörn kan det dock vara lite knepigt, gäller att reagera snabbt då.

Inte för att min hund kommer att ha ihjäl den andra hunden utan för att jag vill minimera risken för smitta och att det stör i vår träning att kunna slappna av och ignorera andra hundar i möter.

En fråga. Bor du i stan eller på landet?

Ja jag är allvarlig. Regeln finns i princip redan men tillämpas inte.

Tittar man på lagstiftningen så är det redan förbjudet men folk fattar inte det. Råder koppeltvång ska du ha hunden under sådan kontroll om om det vore kopplad och med kopplad avses ett vanligt 1,80 m koppel. Det har man inte med flexikoppel om man inte har en 99 % lydig hund och då kan man ju lika gärna ha den lös.

Visst kan flexi fungera för en del men tyvärr har de flesta för dålig koll och kontroll på sina hundar för att kunna hantera det. Framförallt när man cyklar så kan man lätt ha ihjäl en liten hund eller halvt slå ihjäl sig själv. Föraren gå på ena sidan och den tunna linan (som i princip är osynlig) går tvärs över cykelbanan och i gräset på andra sidan går en hund, hittills har jag haft tur och hunnit bromsa men en dag kommer jag inte ha det. Det är inte för min skulle jag tycker att flexi inte ska användas utan för att andras hundar inte ska råka illa ut. Möter jag någon med hund i flexi så håller jag koll och om hunden är på väg fram till oss så knuffar jag bort den och håller bort min hund. Runt hörn kan det dock vara lite knepigt, gäller att reagera snabbt då.

Inte för att min hund kommer att ha ihjäl den andra hunden utan för att jag vill minimera risken för smitta och att det stör i vår träning att kunna slappna av och ignorera andra hundar i möter.

En fråga. Bor du i stan eller på landet?

I fråga om att man måste ha koppelkontroll på sin hund instämmer jag, men som sagt har det inget att göra med kopplet och det är bättre att ha en regel som handlar om att man måste ha kontroll och inte snöre, eftersom att ett snöre inte är någon säkerhet. Vi klargjorde just i en annan tråd att folk vars hundar är bundna tar både främmande katter och harpaltar ändå. Det är ingen säkerhet att ha hunden kopplad på ett eller annat sätt, det är fråga om att ha kontroll på hunden och sen får man själv ansvara för det och vilka metoder/hjälpmedel man använder för att uppnå det.

Som sagt tycker jag nog att när man cyklar har man ansvar att se sig för och sakta in när man passerar fotgängare. Jag cyklar en hel del i perioder, och har aldrig råkat cykla på någon hund, eller koppel. Jag cyklar inte snabbare än att jag hinner sakta ner om jag möter någon. Jag förstår vad du menar med att det kan hända en olycka om cyklisten inte ser kopplet och kommer i hög fart, men jag tycker inte att det är upp till hundägaren att göra sitt koppel synligt för cyklister. Cyklisten måste se sig för och anpassa sig efter övriga trafikanter. Jag tycker inte att det motiverar ett förbud mot flexikoppel på allmän plats. Det kan ju lika gärna komma ett barn utspringande från vägkanten som promenerar med den vuxne.

Jag bor på landet, är uppvuxen på en medelstor ort och jobbar i Stockholm, så jag vistas både i stan och på landet. Jag förstår att det är skillnad på stadsmiljö och lantlig miljö, men stadsmiljö är inte i majoritet i det här landet och regler och lagar bör inte anpassas efter hur det är där. Med allmän plats utgår jag från att du menar allmän plats i hela landet och inte bara inne i stan.

Tack för trevligt bemötande av kritiken för övrigt. Det ser man inte så ofta i forumen. :bow:

Senast ändrad:

Jag ser inte heller problemet med flexikopplet. Det är människan som håller i kopplet det handlar om och i vissa fall möjligen hundindividen. Jag har i stort sett alltid flexi på mina två (småhundar) när jag inte kan ha dem lösa. Detta för att jag vill att de ska kunna stanna och sniffa, springa lite före, lite ut i spenaten etc, utan att jag själv ska behöva stanna upp precis hela tiden eller kommendera hundarna. Vi bor på landet och det har aldrig inträffat någon incident. I stan använder vi vanligt koppel för ökad kontroll. Omdöme och lite fantasi räcker långt.

samma här, enda incidenten jag haft var att jag tappat kopplet en gång så en av de små sprang fram till en annan hund, men det hade likagärna kunna hänt med ett vanligt koppel, hade inget med flexit i sig att göra.
Bara för att jag har flexi låter jag dem inte springa längst ut i kopplet när vi går runt hörn osv, är självklart uppmärksam på omgivningen och har inga problem att hala in mina hundar, båda kan stanna och vänta komandon.

Problemet med flexi (utöver en stor del av de som håller i det) är att dess handtag är utformat så att det är svårt att hålla i hunden när den blir stark eller om man behöver ha kortare koppel än vad det kan rullas ut.

/Kethets-Bor på landet och använder flexi i skogen, men smidigt är det inte

I fråga om att man måste ha koppelkontroll på sin hund instämmer jag, men som sagt har det inget att göra med kopplet och det är bättre att ha en regel som handlar om att man måste ha kontroll och inte snöre, eftersom att ett snöre inte är någon säkerhet. Vi klargjorde just i en annan tråd att folk vars hundar är bundna tar både främmande katter och harpaltar ändå. Det är ingen säkerhet att ha hunden kopplad på ett eller annat sätt, det är fråga om att ha kontroll på hunden och sen får man själv ansvara för det och vilka metoder/hjälpmedel man använder för att uppnå det.

Jag håller med, min hund går lös 90 % av våra promenader. Men har man en hund men inte har kontroll på eller inte klarar att hålla under uppsikt är det nästan lika olämpligt att ha hunden i flexi som att ha den lös. Men upp till 8 meters räckvidd kan en hund ställa till med ganska mycket. Det är stor skillnad mot om det har 2 meters räckvidd.

Som sagt tycker jag nog att när man cyklar har man ansvar att se sig för och sakta in när man passerar fotgängare. Jag cyklar en hel del i perioder, och har aldrig råkat cykla på någon hund, eller koppel. Jag cyklar inte snabbare än att jag hinner sakta ner om jag möter någon. Jag förstår vad du menar med att det kan hända en olycka om cyklisten inte ser kopplet och kommer i hög fart, men jag tycker inte att det är upp till hundägaren att göra sitt koppel synligt för cyklister. Cyklisten måste se sig för och anpassa sig efter övriga trafikanter. Jag tycker inte att det motiverar ett förbud mot flexikoppel på allmän plats. Det kan ju lika gärna komma ett barn utspringande från vägkanten som promenerar med den vuxne.

Skulle jag sakta ner varje gång jag ska passera en fotgängare skulle jag aldrig komma fram. Jag håller ungefär samma tempo som resten av dem som cyklar på samma cykelbanor men har nog betydligt bättre bromsar och reflexer än många. Där jag cyklar just nu är det inte många ställen barn kan hoppa fram på osett såvida de inte flyger. Nu är det inte heller ett stort problem på cykelbanorna i den här delen av stan då det finns många separata promenadvägar men när jag bodde på andra sidan för några år sedan var jag nära att köra ihjäl ett antal småhundar och jag cyklade inte snabbare då. De tunna linorna är ruskigt svåra att se i vissa ljusförhållanden, i dunkel skog och motljus t.ex., får man inte cykla på cykelbanorna då? Borde inte folk vara rädda om sina hundar (och barn för den delen)? Jag har tränat min hund att gå på en och samma sida just för att det finns mycket cyklister här och de cyklar fort. Jag skulle inte beskylla någon av dem om jag har så dålig koll på min hund att de kör på honom när jag går på cykelbanan.

Tack för trevligt bemötande av kritiken för övrigt. Det ser man inte så ofta i forumen. :bow:

Tack desamma :)

Givetvis får man inte ha sin hund promenerandes på andra sidan cykelbanan. Bättre då att förbjuda det istället för att förbjuda flexit. Jag ska erkänna att jag inte cyklat så mycket på cykelbanor. Där jag bott har det varit gång- och cykelväg så där får man samsas och helt enkelt anpassa sig efter fotgängare. Men det är kanske inte heller lika mycket fotgängare på en sån väg.

Tycker dock ändå inte att flexit är problemet utan att folk låter sina hundar gå på cykelvägen. En del människor tänker inte efter, är oansvariga eller rent av dumma, men man kan inte straffa alla för att några få inte tänker sig för. Tycker jag. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 636
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 921
Senast: Red_Chili
·
Övr. Katt Gissar att det inte bara är jag som sett videoklippet på den fantastiska katten som räddar familjens pojke från en anfallande hund, men...
2
Svar
38
· Visningar
4 064
Senast: Asko
·
K
Hundhälsa Halloj! känner bara att jag måste få dela med mig de här, känns bara så fruktansvärt hemskt och onödigt... :cry: vi tar de från början...
2
Svar
28
· Visningar
4 521
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar