Hundbiten-flexikoppel

Líf

Trådstartare
Min mamma blev biten av grannens hund för en stund sedan. Grannen har väldigt dålig kontroll på sina hundar och de är väldigt labila, ger hals så fort de ser någon och har jagat både katter och andra hundar (ofta i flexikoppel)

Mamma mötte hundar och ägare på vägen och vid passage flög den ena på henne och bet henne i benet, med blodvite som följd. Vad jag har förstått så är det inget polisärende så länge hunden är kopplad, min fråga är gäller det även flexikoppel?

Med vänlig hälsning Lif

Sv: Hundbiten-flexikoppel

Självfallet är det ett polisärende oavsett om hunden är kopplad eller inte! Hundägaren har ju, oavsett om hunden var kopplad eller inte, utan tvekan inte haft kontroll på hundarna om det gått så illa att någon blivit biten.

Instämmer..det strikta ägaransvaret gäller väl även fast hunden är i koppel?

Det har i alla fall gällt då kopplad hund har bitit okopplad hund tex

Flexikoppel är ett dumt påfund tycker jag..de sitter alldeles för ofta i fel hand..

Självklart är det ett polisärende för om de inte ens har koll på hunden med koppel på så har de verkligen problem.

En sån hund, ja och säkert matte också, borde ha munkorg.

Dessutom ska din mamma åka och få skadorna kontrollerade på vårdcentral och hundägaren ska stå för kostnaderna.

Tack för svar! Hundägare har varit förbi nu och tagit på sig fulla ansvar och sagt att de ersätter skadan. De har erbjudit sig att ta bort hunden men vi sa att det var inget krav från vår sida. Tror inte att det är något fel på hundarna egentligen, bara på "styrningen". De ska i alla fall lämna bort en av hundarna till någon hundvan släkting.

Jag har en liten pojk och vill naturligtvis inte att det upprepas, men just nu vet jag inte om vi ska gå vidare med ärendet. Ägarna var ändå tillmötesgående. Om jag ser flexikoppel igen dock så kommer jag nog hota med åtgärder.

Tack för svar! Hundägare har varit förbi nu och tagit på sig fulla ansvar och sagt att de ersätter skadan. De har erbjudit sig att ta bort hunden men vi sa att det var inget krav från vår sida. Tror inte att det är något fel på hundarna egentligen, bara på "styrningen". De ska i alla fall lämna bort en av hundarna till någon hundvan släkting.

Jag har en liten pojk och vill naturligtvis inte att det upprepas, men just nu vet jag inte om vi ska gå vidare med ärendet. Ägarna var ändå tillmötesgående. Om jag ser flexikoppel igen dock så kommer jag nog hota med åtgärder.

Fast varför hota med åtgärder? Det låter väldigt otrevligt när de faktiskt är tillmötesgående.
Då är det väl bättre att du säger det på en gång, jag vill att ni har ett vanligt koppel på hunden och inget flexikoppel.
De kan ju inte veta att du blir tokig om du träffar på dem igen och de råkar ha ett flexikoppel på hunden.

Jag förstår inte vad du ska gå vidare med? De har erbjudit sig att ta bort hunden pga det inträffade.
De är villiga att ersätta alla skador och dessutom ska de lämna bort ena hunden till hundvan släkting.
Vad mer kan man göra?

Jag tror ju knappast att de ville att hunden skulle bita.
Men shit happens och nu försöker de göra vad de kan för att rätta till det.

Naturligtvis har jag påtalat att om man inte kan hantera flexikoppel så har de inte på en ostyrig hund att göra, och de höll med om det. Deras hundar (och tidigare hundar som de haft) har de haft väldigt lite kontroll på men så länge de inte drabbar sin omgivning så bryr inte jag mig. De har dock bitit min mamma, jagat båda mina hundar och en massa katter vad jag har sett.

Vi har kommit överens om hur situationen ska lösas. OM DEN INTE LÖSES dvs om de springer hej vilt i flexikoppel när jag möter dem (med hundar eller barnvagn), om de sliter sig från sin trädgårdslina och jagar min dvärgpudel till skogs igen eller om de på något annat sätt drabbar sin omgivning så kommer jag att hota (eller verkställa) om polisanmälan. Det kanske lät som detta var en engångsföreteelse i mitt första inlägg men det vara snarare droppen. Jag spånade då på om det kan vara realistiskt med en anmälan, och det var innan de kom och knackade på.

Dessutom blir jag inte tokig, det ligger inte för mig. Förderar kommunikation, överrenskommelser och i annat fall åtgärder.

Död åt flexikoppel :devil:

Flexikoppel borde förbjudas eller krävas licens för att användas. Totalt livsfarliga både för hundarna själva och omgivningen när inte förarna inser att flexikoppel kräver minst lika mycket uppmärksamhet som om hunden vore lös!

Men i övrigt har jag inget att tillägga i tråden, :p

Enda gången som jag tycker att flexikoppel är vettiga att använda är när man är ute och går på mindre grusvägar. Iallafall jag vill inte ha hunden helt lös på sådana vägar eftersom de få bilarna som kommer kör lite väl fort och är vägen krokig vilket sådana vägar vanligtvis är så är det är svårt att både se och höra bilarna i tid för att hinna kalla in hunden. Med flexikoppel kan hunden då ändå få lite mer frihet än med ett vanligt koppel utan att det stör någon. I stan är det ju helt vansinnigt att använda eller på andra ställen där man riskerar att möta folk mer frekvent.

Enda gången som jag tycker att flexikoppel är vettiga att använda är när man är ute och går på mindre grusvägar. Iallafall jag vill inte ha hunden helt lös på sådana vägar eftersom de få bilarna som kommer kör lite väl fort och är vägen krokig vilket sådana vägar vanligtvis är så är det är svårt att både se och höra bilarna i tid för att hinna kalla in hunden. Med flexikoppel kan hunden då ändå få lite mer frihet än med ett vanligt koppel utan att det stör någon. I stan är det ju helt vansinnigt att använda eller på andra ställen där man riskerar att möta folk mer frekvent.

Varför är det så vansinnigt för?

Jag bor i stan och min äldre hund har jag aldrig lyckats få öronen att fungera riktigt bra på så han har gått i flexikoppel mer eller mindre hela sitt liv.
Jag tycker att det är toppenbra, då har han ju nästan fått känna på att vara lös och blir betydligt mer motionerad än om han gått i ett vanligt kort koppel.
Vid/innan möte är det ju inte svårare än att man halar in hunden?

Vi har aldrig haft en incident pga flexikopplet.
Däremot har han blivit överfallen av en stor hund som hade ett vanligt koppel men det var så slitet så det gick av...
Måste vara tufft om man inte kan anse sig ha råd att köpa ett nytt koppel då och då..
Den andra gången han blev överfallen av stor hund var det en karl med helt fel typ av hund som bara sa "håll i din hund, för jag kan inte hålla min" å det gjorde ju säkert jättestor skillnad att jag lyfte upp min 10kg hund i famnen så vi båda blev överfallna istället....

Det verkar inte vara så "bara" och det förstår jag, att hala in med hjälp av handtaget är svårt om hunden vill åt något annat håll och att ta ta i linan kan ge rejäla brännskador om man har otur. Sen när man väl har hunden inhalad så har man fortfarande betydligt sämre kontroll än med ett vanligt koppel eftersom man inte kan hålla i kopplet tillräckligt nära hunden och inte kan använda båda händerna. Visst kan det fungera med en liten hund men med en stark hund så kan det gå väldigt illa.

En del hundar lär sig väldigt effektiva tekniker för att slippa "inhalningen", har sett en mops som alltid sprang ett varv runt sin ägare och när den snurrade runt för att kunna hala in och vips så hade den ännu längre koppel.

Flexikoppel borde inte vara tillåtet på offentliga platser och i tätort.

Jag håller inte alls med dig.

Jag har haft flexi på både min dvärg schnauzer och på stora ryska svarta terrier.
Det har ALDRIG varit ett problem att hala in hunden ens om den är lite ovillig.
Ryssarna väger ändå lika mycket som jag.
Hur kan ett koppel som blir 50 cm långt vara för långt?
Om det är kortare går man ju på hunden.
Sen går det alldeles utmärkt att hålla i nederdelen på kopplet om man nu behöver det utan att bränna några händer.

Jag har varken själv haft problem med flexi eller mött någon där det varit ett problem och då träffar vi ju ändå på folk med flexikoppel flera ggr om dagen.

Iom att de hundar vi träffat som det varit problem med haft korta koppel så spelar det ju uppenbarligen ingen roll iaf.
För det är inte kopplet som är problemet.

Även jag har använt flexi i många år till olika hundar, har aldrig haft något problem med det o aldrig råkat ut för några incidenter med andra hundar, utom andras som varit i flexi.

Problemet är väl att det ofta ger falsk trygghet. Hunden är kopplad=under kontroll verkar vara mångas tanke. Att det plötsligt kommer nån runt ett hörn, att hunden kan springa efter eller framför cykeln man möter osv, förbises alldeles för ofta.

Som sagt, koppel eller inte, hunden får inte utgöra en risk för allmänheten. Jag tycker att det är bra att ni han resonera om det istället för att gå till polisen. Skönt att hundägaren tog det på allvar. Hoppas att de kan kontrollera hunden i fortsättningen. En annan lösning är munkorg. Då får hunden leva vidare men kan inte skada någon på sina promenader.

Även jag har använt flexi i många år till olika hundar, har aldrig haft något problem med det o aldrig råkat ut för några incidenter med andra hundar, utom andras som varit i flexi.

Det är väl just det som är problemet, alla är inte kapabel att hantera ett flexikoppel och då blir det ett problem.jag är inte så att jag inte ser att flexi kan ha sina fördelar i vissa situationer för vissa individer men det är förarna som är problemet. Saker händer med vanliga koppel också men min uppfattning är att det krävs mer aktivt handlande när man har en hund i ett tunt snöre långt från sig själv än med ett kort koppel där hunden befinner sig runt föraren hela tiden.

Problem uppstår tex äldre människor som inte kan reagera snabbt nog när saker inträffar eller förare som är så nonchalanta att dem heltänkelt anser att hunden är kopplad och därmed är föraren helt ansvarsbefrid

Jag har sett en valp av mindre ras hålla strypa sig själv när den lyckades knyta det där tunna snöret runt halsen och ägaren kunde inte med fingrarna få bort tråden. sax var som tur inom räckhåll.

Jag har sett ett flertal yngre tjejer som haft sina hundar långt ut i vägen skällandes på bilar medans de själv stod på trottoaren och pratar med andra.

Äldre med stora hundar i små flexikoppel utan någonsomhelst styrka att håva in sina hundar.

:banghead:

Varför är det så vansinnigt för?

Jag bor i stan och min äldre hund har jag aldrig lyckats få öronen att fungera riktigt bra på så han har gått i flexikoppel mer eller mindre hela sitt liv.
Jag tycker att det är toppenbra, då har han ju nästan fått känna på att vara lös och blir betydligt mer motionerad än om han gått i ett vanligt kort koppel.

Vi har aldrig haft en incident pga flexikopplet.
Däremot har han blivit överfallen av en stor hund som hade ett vanligt koppel men det var så slitet så det gick av...
Måste vara tufft om man inte kan anse sig ha råd att köpa ett nytt koppel då och då..
Den andra gången han blev överfallen av stor hund var det en karl med helt fel typ av hund som bara sa "håll i din hund, för jag kan inte hålla min" å det gjorde ju säkert jättestor skillnad att jag lyfte upp min 10kg hund i famnen så vi båda blev överfallna istället....

Därför att 99% av de som använder flexikoppel i stan har nästan lika dålig koll på sin hund som om den vore lös. De flesta som jag har mött med hundar i flexikoppel har haft noll koll och det gör ont när en hund springer runt benen på en och sedan drar vidare. Särskilt om man är barbent :crazy: Jag vill inte heller ha en främmande hund i knät när jag sitter i rullstol bara för att folk inte kan använda ett flexikoppel med förnuft. Jag vill inte heller se hundar rusa ut i gatan eller rusa fram till andra hundar för att hunden/bilen/människan dök upp så plötsligt att föraren inte han se den. Det är helt enkelt inte lämpligt att använda flexikoppel på ställen där man möter andra frekvent.
Om du har koll så kan du självklart fortsätta använda flexikoppel men då är ju du undantaget som bekräftar regeln :)

Alltså det är ju inte fel på flexi i sig, men det verkar som om största delen flexianvändare inte alls kan använda sig av dem. Jag har hört om folk som skaffar flexi så att hunden ska sluta dra, t.ex.

Jag har haft hundar någon dm från främre bildäcket för att ägaren inte "hann" hala in sin bilarga knähund, flexirem framför cykeldäcket, småilskna småhundar som sprungit fram till både mig och hunden, hundar som snurrar in sig runt stolpar, hundar som blockerar vägen för att matte pratar med någon bekant och inte har koll alls på var hunden befinner sig o.s.v.

Samtidigt har jag hundbekanta som använder sig av fexi högst ansvarsfullt t.ex. på vintern skidandes på isen, på vanliga promenader och liknande.

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 636
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 920
Senast: Red_Chili
·
Övr. Katt Gissar att det inte bara är jag som sett videoklippet på den fantastiska katten som räddar familjens pojke från en anfallande hund, men...
2
Svar
38
· Visningar
4 064
Senast: Asko
·
K
Hundhälsa Halloj! känner bara att jag måste få dela med mig de här, känns bara så fruktansvärt hemskt och onödigt... :cry: vi tar de från början...
2
Svar
28
· Visningar
4 521
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar