Hundbegränsningar

boccia

Trådstartare
Har en bekant som föder upp småhundar (har kennel tillsammans med sin dotter). Allt som allt äger de 12 hundar (11 hemma + en utplacerad på foder). Jag har för mig att det är en begränsning på antalet hundar man får ha, men hittar det ingenstans på SKK´s sida.
Är det så, eller är det bara något jag fått för mig (vet att man inte får ha mer än 10 hundar utplacerade på foder). OM det är begränsning, vad händer då om man överskrider det antalet?

Sv: Hundbegränsningar

Man får max ha 10 (vuxna) hundar utan tillstånd från jordbruksvärket (eller vad det nu var) kolla på jordbruksvärkets hemsida är inte alls säker. Eller så är det ngt annat än jorbruksvärket vet faktiskt inte

Man får max ha 10 hundar hemma utan särskilt tillsånd samt 5 hundar på olika avtal, typ foder mm.
Om man är flera delägare kan man få tillstånd att ha fler foderhundar men det är nog inte så vanligt..

/ Explicit

kanske de har tillstånd för att bedriva avel? och att ha så många hundar??

De har registrerad kennel, men inget annat tillstånd. Tycker hela deras avelsverksamhet känns lite halvt oseriös, men vill ha lite mer kött på benen innan jag ger mig in i en diskussion med dem (de har bett om att få ta över alternativt bli delägare även i min mammas kennel för att få ha större hundantal:crazy:, men då hade vi redan skickat in papper så jag blev delägare i kenneln..)

Max 9 hemmavarande vuxna hundar (över 12 månader) utan tillstånd från kommunen, för 10 eller fler krävs det tillstånd. Tillstånd krävs även om man har fler än 2 valpkullar per år.

Men tillståndet för fler än 2 valpkullar/år får man väl iom kennelregistreringen, eller??

Nej, det tillståndet ska man också ha från kommunen.

1 § I 16 § djurskyddslagen (1988:534) finns bestämmelser om krav på
tillstånd för den som yrkesmässigt eller i större omfattning håller, föder upp,
upplåter, säljer eller tar emot sällskapsdjur eller hästar för förvaring eller
utfodring, eller använder hästar i ridskoleverksamhet.
I dessa föreskrifter finns bestämmelser om när en verksamhet som avses i
första stycket ska anses vara av större omfattning samt vilka verksamheter som
är undantagna från kravet på tillstånd.

Hund
4 § Följande verksamheter med hund ska anses vara av större omfattning:
1. hållande av 10 eller fler hundar äldre än 12 månader,
2. uppfödning av 3 eller fler kullar per år,
3. upplåtande av 3 eller fler hundar per år,
4. försäljning av hundar från 3 eller fler kullar per år av egen
uppfödning,
5. försäljning av 3 eller fler hundar per år från annans uppfödning, samt
6. förvaring eller utfodring av 4 eller fler hundar.

Undra om de har koll på det... Får nog ta mig ett snack med dem nästa gång jag träffar dem.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
398
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 406
Senast: qitis
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 805
Senast: Johanna1988
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 870

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka