Hundar som luktar

D

Dextrosol

Visst är det så att hundar luktar olika illa?? Jag har tidigre haft storpudel, och en del olika små blandraser och kan inte komma ihåg att jag fick bada dom särskilt ofta pga lukten. Men idag har jag av korsningen chihuahua/papillon och jag tycker att dom luktar "skumt" väldigt ofta?? Visst är dom med på stallet och springer omkring, men det gjorde våra tidigare hundar också. Vad tycker ni?

Sv: Hundar som luktar

en del hundar tycker jag luktar apa, min luktar typ ingenting om hon inte är blöt. Min förra fick våtexem då och då, luktar inte mys det heller. Annars tycker jaga tt kosten är väldigt avgörande, samt hur hunden mår. En sjuk hund luktar illa, precis som sjuka människor.

Jag har aldrig varit med om att någon hund med "krulligtrimpäls" luktar gott/ingenting. För ett tag sedan tränade jag med en bouvier, han luktade FÅR.

"Spanielpäls" luktar inte heller så gott, men det är inte så farligt. Pälsen är sällan fräsch att ta i.

Korthåriga hundar (amstaff eller boxer) luktar inte så mycket. Ej heller strävhåriga.

Labradorer är ofta lite lite fetare/smutsigare i pälsen än genomsnittet. Luktar dock sällan illa.

Spetsarnas päls (främst tänker jag på lapsk vallhund) luktar sällan alls. Luktar det något så luktar det gott. När dom är blöta så luktar dom hund, men aldrig annars.

Detta är min generella uppfattning från hundar på kurs och från mitt gymnasium. Det har naturligtvis gällt friska hundar med ett foder som passar dem.

Jag tycker ABSOLUT att hundar luktar olika illa!! Överlag tycker jag att hundar med tunga öron och mycket dreggel är "värst". Jag tycker att cocker/springer/welsh och fieldspaniels har en otroligt stark "hundlukt" oavsett om dom är rena eller smutsiga. Inte nödvändigtvis illaluktande men bara... mycket hund på något vis?

Min kooiker luktar ingenting. Knappt ens när han är blöt. Han har silkig päls som allt ramlar av ifrån och luftiga öron.
Min jaktgolden däremot luktar jättestarkt torr som blöt som smutsig som ren. Det har blivit något bättre sen jag bytte foder och hans päls blev mindre flottig. Öronen gror gärna igen för att han har tunga öronlappar och han luktar rätt skumt från hörselgångarna trots behandlingar och rengöringar. Jag har iofs vant mig, men det tog ett bra tag innan jag tyckte det var mysigt att grosa ner näsan i hans päls.

Mina två luktar oftast fårbajs, men det har sina förklaringar. De dagar vi inte jobbat luktar de bara frisk luft, tycker inte de luktar speciellt mycket när de är blöta heller.

Gamla hunden liktade verkligen unket. Avlivades för nån månad sen, men jag kan fortfarande plocka upp pustar av lukten ur hans gamla (tvättade!) bädd. Men så var han inte frisk heller...

De spanielhundar jag träffat har faktiskt luktat rätt mycket hund, som några nämnt, mer eller mindre unket. Är det för att pälsen ska vara mer vattentålig och också är fetare?

Under min uppväxt med terv och BC har de luktat relativt likadant. Hund. Varken äckligt eller underbart. Min närmsta storebror tycker att i princip alla hundar luktar kräk-illa, men mina nuvarande som är av rasen whippet, klagar han inte över. De luktar inte hund alls utan bara sött och gott. Min mammas silkeslena saluki luktar något mer, men inte alls lika "hundigt" som vallraserna under min uppväxt.

Mina hundar luktar ingenting/eller en svag god lukt som jag brukar snusa på när jag gosar med dem. (westie och schäfer). Möjligen kan schäfertiken lukta lite järn(?) precis bakom huvudet i nacken :)

Min korthårshund luktar inget, och min sch/bc tycker jag heller inte luktar nåt, och han har inte varit schamponerade mer än en enda gång i hela sitt liv( 12 år nu)..dock badar han väldigt gärna i sjöar varje år...då luktar han blöt hund.
Säg inte att jag är en djurplågare nu förrän ni sett hunden

Jag tycker att de flesta större hundar luktar rätt mycket av just 'hund'. Sedan finns det givetvis olika grader: Spaniels, retrievers (!) och rottisar (den typen av päls/hund) och större pälsdjur som new foundlands, sennenhundar och leonbergers luktar rätt starkt i min näsa. Så starkt att det inte ens är angenämt faktiskt, så jag skulle inte vilja ha en hemma... Detta trots jag tycker att de är helfina och gärna kelar med dem när jag stöter på dem!

Undrar om det är just när man stänger in lukten i en inomhusmiljö som den blir jobbig... för när man kör need näsan direkt i en hundpäls luktar de oftast bara friskt! Lite hund såklart, men på ett naturligt vis. Det är först när det börjar fastna i 'atmosfär' och möbler som det blir påträngande.

Härhemma luktar faktiskt terriern mer än shiban när de blir blöta, men ingen av dem luktar så att man känner det när man kommer in i lägenheten. ^^

Ja hundar doftar/stinker olika. Min mammas hundar (både under min uppväxt och nuvarande) doftar bokstavligt talat rosor. :love: Vet inte varför men dom doftar faktiskt jättegott.
Bortsett från hennes amris som inte alls är så väldoftande-tvärtom. Han är ju välskött och badas med jämna mellanrum, men nej han luktar illa i min näsa.

Mina egna hundar däremot;
Äldsta gubben, 13 årig schäfer luktar inget vidare numer, han luktar liksom ganska mkt hund.
Andra Schäfern (med allergi) luktar ingenting! Eller jo lite på huvudet så har en en annan doft, som jag är fullkomligt besatt i.:love:
Pekingesetiken 12 år, doftar inte heller något, bara gott.

Min daghund, labbe, han luktar lite fisk och järn typ...

KL

Min blandras med pudel och cocker luktar ingenting. Inte ens i örongången som kan stundtals ha mycket hår i som ska ryckas så luktar det gott ( när öronen är friska ) Han luktar inget eller frisk luft eller schampo. MEN eftersom hans päls är lik människopäls så kan fel schampo göra den fet och hästdoftande efter 6 veckor utan bad. MEN sedan jag började med SLS fritt schampo och balsam, fiskolja en period så försvann det! Däremot när han får fuktexem mellen två tår då stinker det surt som typ människoöronvax och det är inte mumma kan jag tala om.

Olika hundar har definitivt olika lukt. Min sheltie, med lång, mjuk, fluffig och vattenavstötande päls, luktar sött och gott enligt mig. Andra shelties jag träffat har ungefär samma lukt som han har. När han är blöt kan vissa känna att han luktar blöt hund, men det är inget jag ens märker.

Settern har tunn och silkig päls. Han luktar mer hund, framför allt när han är blöt. Lukten är fortfarande på den hemtrevliga nivån, och det är mysigt att gosa ner näsan i pälsen på honom.

En släktings schäfer däremot, den hunden STINKER. Han är ung, frisk och välskött, men luktar helt otroligt starkt av HUND. Klappar man honom sitter lukten kvar i händerna i evigheter.

Sen är det säkert en vanesak också. Har man växt upp med en viss hundras märker man kanske inte alls en lukt som andra känner extremt tydligt.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 359
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 560
Senast: Sedna
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 815
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 444
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka