Hundar som jagar tamdjur

Snuffsan

Trådstartare
På tal om lösspringande hundar i hagar. Speciellt till er som inte tror att hundar gör sådant här. Artikel.

Jag vidhåller fortfarande att jag skjutit hundarna som jagade mina får om jag bara fått en chans.

Sv: Hundar som jagar tamdjur

Gnist skrev:
förmodligen kommer väl dessa hundar att avlivas...Med rätta

Stackars hundar. När ägarna uppför sig illa, får hundarna lida.

Nog händer det alltid. Vi har haft en hund som försökt att klippa getterna och när den ena var killing var det läskigt nära. Dock så tog min Elektra tag i saken och jagade iväg den lösspringande hunden och var riktigt förbannad. Getterna är ju hennes kompisar!

Jag blir så förbannad och när man talar om det för ägarn så säger dom "Nä det är omöjligt att min hund skulle göra något sådant".

Du är ju en av dessa hundägare som anser att man visst kan ha hundar lösa, visserligen med undertexten "under kontroll". Alla som släpper sina hundar lösa hävdar att de varit under kontroll. Det är ett mått som inte finns någonstans. Under kontroll när? var? hur? Hur ska det måttet mätas??????
Klart att oerfarna hundägare på forumet nappar på så lösa uttalanden.

Det har i forumet gång på gång av er toppdressörer?????? hävdats att ni minsann kan släppa era hundar. Det budskapet har gått fram.

Pratade med en polis som omtalade att polisen i AC-län nu skulle avliva en omhändertagen hund. (Omhändertagen på E 12 några mil väster om Storuman den 4 aug.). Säkert en hund som ägaren hade full kontroll på, men när det stack efter något vilt så räckte inte kontrollen. Vetskapen om vad böter och polisens kostnader kan bli har väl gjort att "ingen saknat hunden" :confused: :confused:

Stackars hundar?

Fåren och fårägaren har du ingen tanke på? Bara stackars hundar?!?!

Lite O.T. men observera att det i den här artikeln bara står "hundar" hade det varit någon pbblandis, amstaffblandis eller rottisblandis hade det stått "KAMPHUNDAR ATTACKERADE FÅR" eller liknande :smirk: . Men det är precis som jag skrev i den tråden, är det någon annan ras står det bara hund. Nu fick vi det svart på vitt iaf ;) .

Pangare skrev:
Du är ju en av dessa hundägare som anser att man visst kan ha hundar lösa, visserligen med undertexten "under kontroll". Alla som släpper sina hundar lösa hävdar att de varit under kontroll. Det är ett mått som inte finns någonstans. Under kontroll när? var? hur? Hur ska det måttet mätas??????
Klart att oerfarna hundägare på forumet nappar på så lösa uttalanden.

Det har i forumet gång på gång av er toppdressörer?????? hävdats att ni minsann kan släppa era hundar. Det budskapet har gått fram.

Pratade med en polis som omtalade att polisen i AC-län nu skulle avliva en omhändertagen hund. (Omhändertagen på E 12 några mil väster om Storuman den 4 aug.). Säkert en hund som ägaren hade full kontroll på, men när det stack efter något vilt så räckte inte kontrollen. Vetskapen om vad böter och polisens kostnader kan bli har väl gjort att "ingen saknat hunden" :confused: :confused:

Vad menar du egentligen? Bara för att någon knäppgök inte hade koll på sina hundar så kan ingen annan heller ha det? Det är väl inget problem om folk verkligen har koll på sina hundar....Som man känner sig själv känner man andra skulle jag vilja säga. Jag har koll på mina hundar och om jag inte känner att jag har det så sätter jag på dom ett koppel. Och ja, jag är duktig på att träna hundar...

För att återgå till ursprungsfrågan så tycker jag att det i de flesta fall är rätt att skjuta om hundar beter sig så här. Dessutom anser jag att ffa böter skulle tilldelas och dessa måste bli kännbara för hundägaren (djurens kostnad samt inkomst bortfall mm). För många dom som har hundar och håller dom på detta sätt tar nog inte så illa vid sig om deras hundar blir skjutna. De skaffar sig snabbt nya dessvärre...Det finns dessutom en fara med släppa på restriktionerna gällande skjutande av hund som jagar hemdjur och det är att jag tror att det kommer att nyttjas av hundhatare. Det vill säga att folk kommer se sin chans att skjuta hundar där folk bara är ute på promenad bara för att de inte vill ha hundar på sin mark.

Jag tror som sagt att kännbara böter hade varit mkt effektivare för att få folk att förstå att de måste hålla koll på sina hundar.

Snuffsan skrev:
Stackars hundar?

Fåren och fårägaren har du ingen tanke på? Bara stackars hundar?!?!

Ja, det är väl synd om hundarna som har så pantade ägare? Det går faktiskt att lära hundar att låta bli att jaga andra djur, om inte så ska man ha sin hund i koppel. Det finns alldeles för många inkompetenta hundägare i dag som inte borde ha hund! :mad:

Och självklart är det synd om fårägaren och fåren också.

Senast ändrad av en moderator:

ja det hade jag med gjort! Ägaren kunde gott få sig en skottsalva av salt i baken när man ändå håller på!

Under kontroll innebär för mig:
* att jag kan kalla in mina hundar oavsett situation.
* att mina hundar håller sig i min närhet, på kommando.
* att jag kan lägga min hund om den är en bit bort och det ex hoppar fram ett rådjur.. (det har hänt, och hunden i fråga, en vuxen jaktlabradortik, la sig direkt på kommandot)
* att mina hundar stannar på kommando

ovanstående + betydligt mer, klarar ALLA mina hundar...
Om du med det menar att jag är en "toppdressör", så visst är jag det... På MINA hundar...
Se´n om andra människor, med mindre lydnad på sina hundar har dom lösa utan att kunna kontrollera sin hund är Inte vare sig mitt eller någon annans ansvar.....!!

Stackars tanten :( och stackars livrädda små fårskallar :(

:eek: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

fårskallarna, måste väl vara ägarna till hundarna? :angel:

De tycker inte jag synd om ;)

Skulle vilja tillägga, att "under kontroll" även innefattar t ex vad hunden gör när den inte är under kommando! Dvs hur man grunduppfostrat hunden. Den ska inte jaga tamdjur, även om den är ensam ute (inne på bruks och sällskap nu, inte jakt). Man kan ha kontroll över vad hunden gör och inte gör, även om man själv inte är fysiskt närvarande.

LIAs åsikter!

Hör inte till de som öppnar dörren och släpper ut hundarna utan tillsyn.... Är inte jag/annan familjemedlem ute, så finns det inte heller lösa hundar på gården
00009160.gif

Citat:
"Man kan ha kontroll över vad hunden gör och inte gör, även om man själv inte är fysiskt närvarande."

Skitsnack

GaurdianAngel skrev:
Stackars hundar. När ägarna uppför sig illa, får hundarna lida.

Jag håller med dig! Det är hundarnas naturliga jaktinstinkt som kommer fram och det är upptill hundägarna att hålla sina djur kopplade eller inhägnade! Husdjur av alla slag skall hållas instängslade, annars skall man inte ha husdjur. Samtliga mina stora hundar jag haft genom livet, och det är några stycken, har velat driva får och det är uptill mig som ägare att förhindra dem att göra det! Vår ena jämte har försökt några ggr med våra får men vi har hunnit stoppa henne. Hon har försökt med hästarna också. Kryper under fårnätet och in i hagarna! Så hon få absolut inte vara ute utan uppsikt!

Naturligtvis upp till dig.
Jag hör till dom som gör det varenda dag sedan många år. Hundarna uppfostras och lärs vad som är vårt revir och vad som gäller. Både där och annorstädes.

LIA

Fraggel_Tess skrev:
Nog händer det alltid. Vi har haft en hund som försökt att klippa getterna och när den ena var killing var det läskigt nära. Dock så tog min Elektra tag i saken och jagade iväg den lösspringande hunden och var riktigt förbannad. Getterna är ju hennes kompisar!

Jag blir så förbannad och när man talar om det för ägarn så säger dom "Nä det är omöjligt att min hund skulle göra något sådant".

Ja är det inte typiskt att ägare till lösspringande djur bara ser dem som helgon?! Grannen har en liten hund som jagar allt som går och springer på vägen, hund, människa, cyklister osv. Dock inte mig för jag har jagat in eländer på gården istället. Mina grannar tväröver är hopplösa med alla djur. Ofta är något löst. Och en grane längre bort är likadan. Vi andra grannar är skittrötta på lösa hundar, getter, minigrisar, får, hästar, kor, åsnor, emu, highland cattle, gäss, kalkon, höns, katter och allt vad det nu är som springer på vägen och i trädgårdarna! Buuh för folk som inte kan hålla sina djur instängslade!

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 499
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 561
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 607
Senast: Cissi_ma
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 263
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3