Hundar som äter kläder.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Eureka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 11 638
Sv: Hundar som äter kläder.

Usch vad ledsen jag skulle bli om mina hundar gjorde så för mig.
Jag blir ledsen av allt du skriver. Allt du kallar hunden mm.

Ibland mår jag så dåligt att läsa vissa saker här på hund, så jag borde sluta vara här. Men sen finns det sånt som är trevlig läsning och det övervägar väl det tråkiga antar jag.

Du har fått flera bra svar. Följ dom eller så gör ni er av med hunden. En hund/djur ska inte behöva leva där man blir så missuppfattad :cry:

Med "skälla på" menar jag inte att jag slår hunden eller skriker åt henne. jag håller upp objektet (en jacka, en matta, ett partrefyrafempar skor, en skiva) och frågar henne "vad är det här"). Jag har ALDRIG gjort den hunden något illa.

Jag ber om hjälp i en tråd och hoppas på hjälp. Vad får jag? Påhopp.

Så det är inte skillnad på en hund och en häst menar du? Jag har ägt hästar sen jag var yttepytte, även katter och allt har gått jättebra. En häst fattar inte att det är dens eget kiss - men det gör en hund.

Oj oj oj.. Det låter som att du har ett och annat att lära dig om både hundar och hästar. Visst sjuttsingen vet hästen vilket kiss som är dess eget. Hästar har bra luktsinne och doftmarkerar med både urin och avföring. konstigt att du inte vet det fast du har hållt på med hästar hela livet?

Våra budskap om inlärning hos hundar verkar inte nå fram alls till dig. Det är nog lika bra att ni omplacerar hunden. Grattis till ett bra beslut.

Jag ber om ursäkt att jag startade den här tråden.

Att en hund itne hade högra IQ än en häst, det trodde jag inte. En häst går inte att uppfostar på samma sätt som en hund. Hästen biter på saker hela livet, om man inte smörjer in sakerna så de smakar illa. En hund ska uppfostras för att inte äta ÄGAREN (dvs ledarens!) saker.

Jag trodde att man uppfostrade hundar till att inte göra sånt och jag trodde min sambos hund var ouppfostrad, men nu vet jag!

Ja, man ska uppfostra hundar. Men man måste göra det när hunden gör det. Alltså ska ni gillra en fälla så att ni kan ta henne på bar gärning.

Oj oj oj.. Det låter som att du har ett och annat att lära dig om både hundar och hästar. Visst sjuttsingen vet hästen vilket kiss som är dess eget. Hästar har bra luktsinne och doftmarkerar med både urin och avföring. konstigt att du inte vet det fast du har hållt på med hästar hela livet?

Våra budskap om inlärning hos hundar verkar inte nå fram alls till dig. Det är nog lika bra att ni omplacerar hunden. Grattis till ett bra beslut.

Självklart vet hästarna att det är deras eget kiss, luktsinnet är det inget fel på. Dock är hästen inte uppfostrad att inte kissa på stallgången, i höggräset eller i transporten. Denna lag finns inte här. Men hundar ska kissa inne? Det är vad jag försöker säga. Jag behöver inte oroa mig att berätta för min häst att "titta, här ÄR DITT KISS - hur hamnade det här i mattes soffa".

Jag är inte dum i huvudet, även om du gärna vill berätta det för andra här.

Det ska du inte göra med en hund heller. Det förstår inte hunden.

Plocka ut hunden lika ofta som du skulle göra med en valp om du inte är 100% säker på att det inte bara är en ovana. Är det en ovan så säg till NÄR du ser att hunden pinkar.

Nej du har fått en hel del bra råd och förklaringar om hur hundar fungerar. Välbehövliga råd. Synd att du inte vill ta till dig dem.

Jag har tagit till mig precis allt, det har jag gjort. Det har du väl ingen aning om? Jag har liksom inte velat förstå att hundar är som hästar, för det trodde jag inte. Jag har aldrig behövt uppfostra en häst mer än att jag är ledaren, och det är skillda meningar här om en hund kan uppfostras eller inte.

Det första jag gör då jag kommer hem från jobbet i morgon är att gillra en fälla med ett par, tre fyra trosor och lämna henne ensam. Så får jag berätta för henne att fy det var fel av dig. Jag har fått jättebra tips här. Vad vet du om vad jag tar åt mig eller inte? Har du något emot mig personligen, så vänligen skriv till mig istället.

Jag är ingen hundmänniska, nej. Jag ber om hjälp. Och jag får hjälp. Av vissa som kan leva sig in i min situation, och inte idiotförklarar mig utan försöker hjälpa mig.

Det ska du inte göra med en hund heller. Det förstår inte hunden.

Plocka ut hunden lika ofta som du skulle göra med en valp om du inte är 100% säker på att det inte bara är en ovana. Är det en ovan så säg till NÄR du ser att hunden pinkar.

Min hund kissar inte inne, har aldrig gjort. Drog en paralell.

Jag har aldrig behövt uppfostra en häst mer än att jag är ledaren, och det är skillda meningar här om en hund kan uppfostras eller inte.

Vem här har påstått att en hund inte kan uppfostras? Och för mig är det självklart att man uppfostrar hästar också.

Vi kanske menar olika saker med ordet "uppfostra"?

Jag förstår dig inte riktigt eftersom du säger emot dig själv:
En häst fattar inte att det är dens eget kiss
Självklart vet hästarna att det är deras eget kiss, luktsinnet är det inget fel på.

Nåväl det är inte lönt att börja småtjafsa. Det är ju bra att du har tagit till dig råden du har fått i den här tråden. :)

Vem här har påstått att en hund inte kan uppfostras? Och för mig är det självklart att man uppfostrar hästar också.

Vi kanske menar olika saker med ordet "uppfostra"?

Jag förstår dig inte riktigt eftersom du säger emot dig själv:

Nåväl det är inte lönt att börja småtjafsa. Det är ju bra att du har tagit till dig råden du har fått i den här tråden. :)

Jag kan svara igen på vad jag menade, om du inte läste inlägget jag skrev ovanför...?

En häst behöver inte veta var den får och inte får kissa. Jag VET att hästen känner igen både kiss och bajs, hon vet ju precis om hunden en hel historia (kön osv) på den som lämnat kisset/avföringen efter sig (av samma ras såklart, hundhund, hästhäst osv). Men hästen skäms inte, för hon kissar överallt, en hund kissar ute och inte på köksgolvet eller i soffan. Om hunden inte är ensam hemma och väldigt kissnödig - vilken ingen hund någonsin bör utsättas för så detta bör inte ens pratas om.

Fattar inte varför jag tog upp det eftersom hon aldrig någonsin kissat inomhus.

Dock är hästen inte uppfostrad att inte kissa på stallgången, i höggräset eller i transporten. Denna lag finns inte här.

Det är fullt möjligt att lära en häst att inte kissa i stallgången, transporten och liknande. Min häst kissar inte i stallgången för att jag hade stallkamrater som klagade på det, så då var jag ju tvungen att lära henne att inte göra det- genom trial och error metoder. Alltså att lära hästen under själva TILLFÄLLET som handlingen görs att "detta accepteras inte" och visa vad som är rätt och berömma.
Det finns ingen större skillnad på att träna upp en häst och en hund egentligen. Eran hund är bara ouppfostrad och det borde du förstå: om din sambo nu säger "skyll dig själv för att hunden äter upp dina saker" vem tror du är problemet? Hunden som gör något den alltid fått göra eller ägaren som tillåter beteendet?

Och jag blir lite smått förvånad. Du säger att du håller på med NH men ändå så fattar du inte att om du nu "bestraffar" hunden genom att skälla efteråt och hunden aldrig lär sig och fortsätter sitt beteende- så borde det nästa logiska steget vara att prova en ny metod- inte sant? "If there are no ways I will make one".

Och varför kallar man hundar pantade? Bara för att de inte föddes med samma hjärnkapacitet som du? En människa som inte tillhör ens samma släkte? Alla djur är unika och alla är intelligenta på sina sätt, att kalla en hund pantad bara för att den inte ens kan nå samma intelligensnivå som du är faktiskt löjligt. För att få förståelse och en bra kontakt med djur bör man ha respekt för de som art och individ. Inte bara tycka att de är pantade bara för att de inte KAN tänka och resonera som du.

Nu har jag inte jämför min sambos hund med mig och min kapacitet utan med vänners hundar och hur de kan veta rätt och fel.

Vad jag kan förstå handlar det om hur de är lärda - från början. Jag var inte med från början och jag vet inte hur det gått till. Det kanske är svårare att lära henne nu då hon fått sin vilja igenom sin livstid hittills?

Tror jag kliver ur tråden nu. Vad jag är skriver blir folk arga.

Nu har jag inte jämför min sambos hund med mig och min kapacitet utan med vänners hundar och hur de kan veta rätt och fel.

Vad jag kan förstå handlar det om hur de är lärda - från början. Jag var inte med från början och jag vet inte hur det gått till. Det kanske är svårare att lära henne nu då hon fått sin vilja igenom sin livstid hittills?

Ja fast att dra slutsatsen att hunden är pantad och inte att det är din sambo som är felet tycker jag är lite konstigt.

Ja det är självklart svårare att lära hunden att låta bli om man jämför med en ny valp men det går, absolut. Bara man är konsekvent och vet vad man gör så kan man göra allt. :)

Men hästen skäms inte, för hon kissar överallt, en hund kissar ute och inte på köksgolvet eller i soffan.

Hunden skäms inte heller. Den låter bli att kissa i soffan eftersom den förknippar kissa inomhus med obehag i form av att matte/husse blir missnöjd och arg.

Jag kan inte säga att jag riktigt förstår dig. Du säger att du tar till dig men ändå försöker du argumentera bort vad vi berättar för dig. Du skriver även på ett otydligt vis och med motsägelsefulla argument. Jag tycker fortfarande att det är märkligt att du har hållt på med hästar hela livet men ändå inte vet om att de grundläggande sakerna inom inlärningspsykologi är densamma för både hundar och hästar, och att ingen av dem förstår dig om du försöker tillrättavisa dem i efterhand.

Tror jag kliver ur tråden nu. Vad jag är skriver blir folk arga.

Dina vänners hundar kanske är bättre uppfostrade än din och det har inget med hjärnkapacitet att göra. Har du provat att fråga dina vänner hur de har gjort för att få sina hundar att förstå? De kanske har några bra tips och kan visa dig "in real life"?

Fast när man får bra tips av människor men ändå snäser av dem i en "jag-vet-bäst"-ton så kan man inte förvänta sig lena svar tillbaka, sorry. Det kanske inte varit din mening att "låta" snäsig men tyvärr är det så jag har uppfattat dig i den här tråden.

Hoppas du kommer fram till någon bra lösning med hunden, både för din och hennes del.

Till TS:

Jag kan tycka lite synd om dig. Om jag inte ville ha hund skulle jag inte heller vilja bli påtvingad en olydig hund, och få höra att det inte går att göra något åt. Jag tycker att din sambo är skyldig dig att hitta en lösning. En lösning kan vara omplacering, ja. En annan är såklart att träna, men då krävs det att ni båda vill och orkar göra det. För det GÅR att träna, absolut. Hundar må vara lite småkorkade, men de är inte dummare än att de ser skillnad på vad som funkat förut och vad som funkar nu.

Problemet att hunden biter på saker kan delvis ha med understimulering att göra, och jag skulle även kolla över hur ensamhetsbiten fungerar. Sätt upp en liten kamera. Är hunden lugn och går och sover när den blir ensam, eller blir den orolig och börjar leta efter saker att förstöra?
Att rigga en fälla är ett bra sätt att ta bort symptomen, men det är också viktigt att hitta anledningen till att hunden har sönder saker. Det är inte särskilt vanligt, och absolut inte acceptabelt på en vuxen hund.

Jag ber om ursäkt att jag startade den här tråden.

Att en hund itne hade högra IQ än en häst, det trodde jag inte. En häst går inte att uppfostar på samma sätt som en hund. Hästen biter på saker hela livet, om man inte smörjer in sakerna så de smakar illa. En hund ska uppfostras för att inte äta ÄGAREN (dvs ledarens!) saker.

Jag trodde att man uppfostrade hundar till att inte göra sånt och jag trodde min sambos hund var ouppfostrad, men nu vet jag!

Man uppfostrar i min värld hundar och hästar på exakt samma sätt. D.v.s. vill man berömma gör man det medan djuret gör det man tycker är bra, vill man korrigera gör man det medan den oönskade handlingen pågår, inte senare. Förstår du verkligen inte skillnaden?

För övrigt har mina hästar varit uppfostrade till att inte bita på grejor som hänger framme eller till att inte kissa i gången och det gäller för de flesta jag känner. Vi uppfostrar väl också hästar till att inte sparka i dörrarna t.ex. vid utfodring? Men man gör det ju genom att säga till dem när de gör det och berömma när de slutar. Det är precis samma princip. Om jag har en häst som sparkar i dörren och tar och visar den märkena och sedan skäller på den - fattar den då? Det är samma sak som att visa en hund något den har bitit sönder i efterhand och tro att den förstår.

Beträffande IQ har det inte direkt något med djur att göra. Visst kan man rangera djur efter samma skala som människor, men till vilken nytta? Hundar kan vi påverka mer än hästar, men det beror knappast på att de är "smartare" utan snarare på att:

1. Vi lever tillsammans med dem och påverkar dem större del av dygnet. Hunden är en del av vår flock, det är hästen ytterst sällan på så påtagligt sätt.

2. Vårt ursprungliga beteende och vargens/hundens ursprungliga beteende och funktion (rovdjur) är mer lika.

3. Vi har haft hunden som husdjur många gånger längre än hästen så vi har hunnit påverka hunden mycket mer.

Vill du komma tillrätta med denna hunds beteenden måste du lyckas korrigera medan hon gör det som är otillåtet/oönskat. Men betänk att tuggande på prylar kan bero på att hunden är stressad, understimulerad eller osäker på ledarskap/plats i flocken. Och detta måste man alltså vara klar över är "bra" annars kommer det ändå inte att funka.

Man uppfostrar i min värld hundar och hästar på exakt samma sätt. D.v.s. vill man berömma gör man det medan djuret gör det man tycker är bra, vill man korrigera gör man det medan den oönskade handlingen pågår, inte senare. Förstår du verkligen inte skillnaden?

För övrigt har mina hästar varit uppfostrade till att inte bita på grejor som hänger framme eller till att inte kissa i gången och det gäller för de flesta jag känner. Vi uppfostrar väl också hästar till att inte sparka i dörrarna t.ex. vid utfodring? Men man gör det ju genom att säga till dem när de gör det och berömma när de slutar. Det är precis samma princip. Om jag har en häst som sparkar i dörren och tar och visar den märkena och sedan skäller på den - fattar den då? Det är samma sak som att visa en hund något den har bitit sönder i efterhand och tro att den förstår.

Beträffande IQ har det inte direkt något med djur att göra. Visst kan man rangera djur efter samma skala som människor, men till vilken nytta? Hundar kan vi påverka mer än hästar, men det beror knappast på att de är "smartare" utan snarare på att:

1. Vi lever tillsammans med dem och påverkar dem större del av dygnet. Hunden är en del av vår flock, det är hästen ytterst sällan på så påtagligt sätt.

2. Vårt ursprungliga beteende och vargens/hundens ursprungliga beteende och funktion (rovdjur) är mer lika.

3. Vi har haft hunden som husdjur många gånger längre än hästen så vi har hunnit påverka hunden mycket mer.

Vill du komma tillrätta med denna hunds beteenden måste du lyckas korrigera medan hon gör det som är otillåtet/oönskat. Men betänk att tuggande på prylar kan bero på att hunden är stressad, understimulerad eller osäker på ledarskap/plats i flocken. Och detta måste man alltså vara klar över är "bra" annars kommer det ändå inte att funka.

:bow::bow:

Jag tycker inte att det är ditt problem att uppfostra din sambos hund. Det är han som flockledare som anger vad som är tillåtet eller inte in hans flock.
Om någon ska gillra en fälla så är det ju han. Eller han som borde ha skäll då hans ouppfostrade hund gör fel.

Så jag skulle hålla upp den tuggade BH:n mot sambon och fråga: "Vad är det här?"

Skicka sambon och hunden på kurs.

Och som tidigare sagt, korkade eller inte, hundar och hästar kan inte tänka logiskt. Därför fattar inte hunden en utskällnig i efterhand. Men däremot så kan din sambo det.

Håller med dig.

Tycker inte heller att det är TS som ska uppfostra hunden utan hennes sambo, det är ju han som har valt att ha hund. Men med tanke på hur lite respekt han visar TS så hade jag nog hellre valt en annan sambo, med en väluppfostrad hund.

Nädå, han kanske är trevlig i vanliga fall men när min papegoja betedde sig illa mot min sambo så inte sjutton sa jag till honom att han får skylla sig själv. Det var jag som valt att köpa henne och därför fick jag se till att lösa problemet, skulle aldrig begära av min sambo att lägga tid på henne.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 811
Senast: fixi
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 432
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 462
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 209
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka