Hundar och tidsuppfattning

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare araben0
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 2 372
A

araben0

Hej!

Jag har nu haft min pomeranianhane i ett halvår. Jag köpte honom från uppfödaren som 1, 5 år gammal då han dragit upp ena testikeln. Han är alltså ingen valp.

Jag älskar honom mer än livet och skulle aldrig göra mig av med honom. Men det är så att nu har jag fått ett erbjudande om jobb i ett annat land dit det inte är möjligt att ta med honom i denna stund. Det mesta pekar mot att jag kommer stanna borta i ca 3-4 månader. Jag ser det som ännu en erfarenhet och känner att jag inte kan tacka nej till jobb och chans då det är ett bra tillfälle i livet att prova på något nytt.

Nu till mina funderingar.
Tanken är att min hund ska bo med mina hundvana föräldrar under tiden. Han känner dem väl då vi ofta hälsar på där hemma och är alltid där på lördagar då jag jobbar långa dagar. Han känner sig hemma och jag vet att han trivs och att mina föräldrar alltid kommer sätta honom i första rummet.

Mina tankar går mest runt i huvudet för det känsn så oerhört jobbigt att behöva lämna bort honom en sådan längre tid. Glömmer hundar? Det här med att hundar inte har någon större tidsuppfattning, ( exempelvis, jag går iväg 4 timmar, han är lika glad när jag kommer tillbaka som om jag har varit borta hela helgen) Vad tror ni om det? vad har ni själva för uppfattning? Har någon lämnat sin hund för en längre tid och sen kommit tillbaka, blir man bortglömd? Kan även tillägga att min hund är lite av en enmanshund. De personer han känner tycker han bra om men det är mest jag som gäller.

Blev väldigt långt med många tankar men hoppas att någon vänlig skäl kan ge mig lite ordning bland mina tankar. Älskar min hund så mycket och vill inte "förstöra" vår fina relation :confused:

Sv: Hundar och tidsuppfattning

Jag kan börja med att säga att jag inte har en aning,men jag kan skriva vad jag tror:)

Till att börja med tycker jag definitivt att du ska åka iväg.Jobb växer inte på träd och är detta något du verkligen vill så ska du åka.Jag förstår om det känns jättejobbigt,då jag själv skulle kännt likadant,men som du skrev så känner hunden dina föräldrar och du vet att den kommer bli väl omhändertagen under tiden du är borta.Kanske hade vart skillnad om det gällde typ hundpesionat du skulle lämnat på.

Jag har aldrig vart borta från min hund mer än 1 1/2 vecka (alldeles nyligen)och hon kände iallafall igen mig när jag kom o hämtade:love:.Jag tror inte din hund glömmer dig och att han blir jätteglad när du kommer hem,men jag tror också hunden inte saknar dig på samma sätt som vi människor har känslor till att göra.Hunden lever i nuet och efter några dagar hos dina föräldrar kommer han anpassa sig efter dem och deras regler.Som du själv skrev är det ju skillnad på 4 timmar och 4 månader,men jag tror att hunden inte märker om du är borta en vecka eller en månad. Lycka till

Min förra hund kom ihåg mig när jag åkte till England i 2-3 månader. Han var då nio år och jag hade haft honom sen han var valp. Under tiden bodde han hos min mamma eller pappa. Men jag bodde fortfarande "hemma" då.

Din hund kommer inte glömma dig :) När min hund var valp bodde vi tillsammans med två kompisar. Det kan gå år utan att de träffas, men när de gör det minns han dem absolut, han blir så glad att han inte vet var han ska ta vägen :D

Vill du åka så åk!

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 914
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och... 2
Svar
23
· Visningar
1 920
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer