Sv: Hundar med kläder!! *bilder*
har själv en kines som inte hade tyckt att de var så schyst om jag inte hade kläder på henne när det är kallt eller regn ute. sen om hon har en helt neutral tröjja/overall/täcke på sig eller ett med rosa elefanter kvittar liksom. att ha sin hund i en väska kan ju även vara utav säkerhets själ som framkommit tidigare i tråden. sen tror jag lite att hunden lätt anpassar sig efter vad man gör med den och då blir det naturligt för den.
Jag kan mycket väl förstå att man måste hjälpa vissa hundar med att hålla värme och visst är det väl så att de inte bryr sig om vad det är för färg eller mönster på.
Men faktiskt är det en sådan konstig trend i det här med kläder på hundar att en del bara har det för att ha det, liksom.
Visst kan man vänja hunden vid det mesta, och i och med att de är husdjur så har vi ju vant dem vid massor som inte är "naturligt" för dem, men jag kan inte förstå varför vissa inte bara kan låta sin hund vara hund. Vad skulle göra en chihuahua räddare i tunnelbanan än min rottis?! De går ju knappast och tänker på deras storlek, de är helt enkelt bara hundar. Och mjäkar man med dem blir de mjäkiga. Miljötränar man inte sin lilla hund så att den blir trygg och säker på marken, ja det är klart att den inte blir det då. Så hade det även varit för min rottis... men jag har jobbat sen dag ett med att få mina hundar trygga. I första hand för deras skull och i andra hand för att jag inte skulle orka rulla omkring dem i en resväska. Sen har jag tanken att man ska aktivera hunden i det som ligger dem närmast i isntinkten, så de får utlopp för sin energi och så att de hamnar i sitt rätta element. Jag kör spår och skydds med mina för deras skull och så kör jag lydnad för min och samhällets skull. Detta är något fler borde tänka på, även när det gäller deras instinker. De kanske inte är passade till skydds, men det finns 1000 fler sätt att låta sin huund vara det djur den är. Och inte agera bebis stor som ett mjölkpaket med en mössa på.
Jag kan förstå vissa bitar och jag kan förstå att man lyfter upp sin hund om den blir trött om man är ute länge en dag, men det jag inte förstår är när folk anammar detta bärande och pjoskande utan anledning.
Ja, nu har jag antagligen gjort mig ovän med massa här och det var inte meningen att allt skulle hamna på din knapp, men jag blir så "till mig" ju mer jag funderar på detta. Och jag hoppas och antar att de som kommer bli upprörda om någon blir det, inte är de som har kläder på sina hundar för att de måste vid kalla temperaturer.
Detta är nog i alla fall några av anledningar till varför en sån här "klädtråd", blir en "target" för huruvida man ska ha kläder eller ej på sin hund. Och som jag brukar säga nör det gäller forkum, är man med i leken får man leken tåla.
En hund oavsett storlek ska få vara hund, jobba som en hund, röra sig fritt som en hund och respekteras som en hund. Därmed basta!