Hundar med kläder!! *bilder*

Sv: Hundar med kläder!! *bilder*

OCH skulle det visa sig att hunden fryser så kan jag köpa ett varmt täcke också.. men det ska då synas att det är till för värme.
Varför ska det synas att det bara är till för värme?
Du tycker att det är ok med fina halsband fast hunden egentligen inte behöver det. Egentligen hade det funkat med vilket halsband som helst. Varför måste det vara fint?

Varför kan man inte kombinera värme med snyggt och roligt?

Tänkte precis på samma sak.

Det får "ve & fasa" inte vara ett snyggt täcke, men snygga halsband kan man gärna ha ..

Vad är logiken i det ?

det förstår man väl varför det ska synas, för att andra ska se att det är ett "vintertäcke" och inte någon tygbit man sytt ihop typ..
ja, jag har inte sagt att jag är emot "vanliga" halsband (inte fina glitter glitter saker) när min hund var liten hade hon ett rosa glitter halsband, nu har hon ett helt vanligt svart och rosa/rött med lite kedja på.. helt vanligt enligt mig.
så det är inget MÅSTE å ha snyggt, men det är ju som ni som sätter på era hundar kläder så vill ju jag ha snygga halsband på mina..
jag har inget emot att ni sätter på dom kläder som ni kanske tror (huvudsaken en hund kan röra sig fritt), sa bara det jag skulle kunna sätta på min hund..

jag skrev ju inte såhär:
Ska ha ett vintertäckte som bara är varmt, INTE snyggt.... självklart är varma vintertäcken snygga ^^

Senast ändrad:

Zhacki: Håller med dig!! Min brors hund hade täcken och några tröjor (Han hade inte fått pälsen han behöver här uppe!) när han var valp. Men det kan vara sött men ibland tkr jag skitsynd om dom!!

troja3.jpg

Hahaha, först var jag lite arg när jag tittade i tråden, men den här bilden slår ju allt vad gäller djur i kläder!!!! Ironi är det bästa jag vet!!

Senast ändrad av en moderator:

Fattar inte riktigt varfor sa manga tycker att det ar "synd" om hundar med klader. Skulle en hund tycka att det var obehagligt/jobbigt att ha pa sig ett tacke eller troja nar det ar kallt, sa visar den det. Mina hundar har alltid antigen vagrat rora sig eller forsokt ta av sig kladesplagget, om de inte gillat det. Hoppas naturligtvis att ingen hundagare ar sa dum att de inte klar av hunden kladesplagget nar den uppenbarligen kampar emot det. Tror inte att folk direkt slapar en hund som vagrar rora pa sig efter sig i koppel flera kilometer... :crazy: Bryr sig daremot inte hunden om sin fleezejacka eller regntacke, varfor skulle det vara synd om dem? De haller sig varma och torra. Att sedan andra manniskor tycker att det ser larvigt ut osv. bryr sig val inte hundarna ett skvatt om. De ar bara glada att de far ga ut pa promenad, med jacka eller inte. Min valp vagrade ga ut nar det blev riktigt kallt, stod bara stilla och fros. Jag kopte en fleezejacka/troja till henne. Med den pa skuttar hon glatt omkring i snon. Vi har formanskligat hundar sedan forsta borjan, sa sa lange de inte lider av kladerna ser jag inte "djurplagandet" i det hela. Att lata en jakthund sitta i hundgard hela dagen utan sallskap ("den ar ju HUND, den klarar sig. Sluta larva dig") ar varre.

har själv en kines som inte hade tyckt att de var så schyst om jag inte hade kläder på henne när det är kallt eller regn ute. sen om hon har en helt neutral tröjja/overall/täcke på sig eller ett med rosa elefanter kvittar liksom. att ha sin hund i en väska kan ju även vara utav säkerhets själ som framkommit tidigare i tråden. sen tror jag lite att hunden lätt anpassar sig efter vad man gör med den och då blir det naturligt för den.

Jag kan mycket väl förstå att man måste hjälpa vissa hundar med att hålla värme och visst är det väl så att de inte bryr sig om vad det är för färg eller mönster på.
Men faktiskt är det en sådan konstig trend i det här med kläder på hundar att en del bara har det för att ha det, liksom.
Visst kan man vänja hunden vid det mesta, och i och med att de är husdjur så har vi ju vant dem vid massor som inte är "naturligt" för dem, men jag kan inte förstå varför vissa inte bara kan låta sin hund vara hund. Vad skulle göra en chihuahua räddare i tunnelbanan än min rottis?! De går ju knappast och tänker på deras storlek, de är helt enkelt bara hundar. Och mjäkar man med dem blir de mjäkiga. Miljötränar man inte sin lilla hund så att den blir trygg och säker på marken, ja det är klart att den inte blir det då. Så hade det även varit för min rottis... men jag har jobbat sen dag ett med att få mina hundar trygga. I första hand för deras skull och i andra hand för att jag inte skulle orka rulla omkring dem i en resväska. Sen har jag tanken att man ska aktivera hunden i det som ligger dem närmast i isntinkten, så de får utlopp för sin energi och så att de hamnar i sitt rätta element. Jag kör spår och skydds med mina för deras skull och så kör jag lydnad för min och samhällets skull. Detta är något fler borde tänka på, även när det gäller deras instinker. De kanske inte är passade till skydds, men det finns 1000 fler sätt att låta sin huund vara det djur den är. Och inte agera bebis stor som ett mjölkpaket med en mössa på. :p

Jag kan förstå vissa bitar och jag kan förstå att man lyfter upp sin hund om den blir trött om man är ute länge en dag, men det jag inte förstår är när folk anammar detta bärande och pjoskande utan anledning.

Ja, nu har jag antagligen gjort mig ovän med massa här och det var inte meningen att allt skulle hamna på din knapp, men jag blir så "till mig" ju mer jag funderar på detta. Och jag hoppas och antar att de som kommer bli upprörda om någon blir det, inte är de som har kläder på sina hundar för att de måste vid kalla temperaturer.

Detta är nog i alla fall några av anledningar till varför en sån här "klädtråd", blir en "target" för huruvida man ska ha kläder eller ej på sin hund. Och som jag brukar säga nör det gäller forkum, är man med i leken får man leken tåla. ;)

En hund oavsett storlek ska få vara hund, jobba som en hund, röra sig fritt som en hund och respekteras som en hund. Därmed basta!

Jamen att ha kläder på för att hunden inte håller värmen är ju lungt. Men det många glömmer är att hundar är snälla, tålmodiga djur med hög smärttröskel. Nu menar inte jag att det är smärtsamt att ha kläder, men det folk glömmer är att det kan vara obehagligt, och att de har så artiga hundar att de inte säger något. Och indirekt utnyttjar vi ju då deras vänlighet.

Sen kan jag förstå att hundar gillar en jacka om det är minusgrader ute, men inte om det är behagligt väder, då tycker jag man ska oavsett de går med på att ha kläderna på sig eller ej, ska respekteras och behandlas som hundar.

Min tax får ha på detta termotäcke när det är riktigt kallt ute, stackarn får lätt köldkramp. Och hinner han halvt frysa ihjäl när vi träffar folk på promenaden å står still å tjötar i 20 minuter.
Även ett tunnt regntäcke vid skyfall å om det är kallt ute.
14249677.jpg

Så länge hunden får vara hund, dvs gå själv på promenad och diverse annan aktivitet så lägger jag mig inte i om andra väljer att ha tröjor eller täcken på sina hundar.

Hunden känner ju knappast skillnad på en ballerina kjol och ett täcke, om man ska dra det tills in spets.

Zaga har bara täcke på sig om hon fryser ..

Mina hundar har alltid samma kläder på sig! Inne som ute :angel::rofl:

Så länge hunden får vara hund, dvs gå själv på promenad och diverse annan aktivitet så lägger jag mig inte i om andra väljer att ha tröjor eller täcken på sina hundar.

Hunden känner ju knappast skillnad på en ballerina kjol och ett täcke, om man ska dra det tills in spets.

Zaga har bara täcke på sig om hon fryser ..

Jo, det är skillnad på en ballerinakjol och ett praktiskt täcke, om det är en sådan kjol med mycket tyg och resår i linningen.

Sen om man kan lite om etologi = djurlära, så är det faktiskt forskat i om att hundar som har kläder som döljer deras kropp för mycket kan sända ut konstiga och fel signaler till andra hundar, detta då de inte kan visa sitt hela kroppspråk. Och de har till och med kommit fram till att ganska stor procent av hundarna känner sig underlägsna/hamnar lägre i rang om de har kläder på sig då de inte kan visa sin "pondus" vare sig med svans, kroppshållningen eller ragg.

Det är precis som att vissa korthåriga raser som mest umgås med andra korthåriga raser, kan bli misstänksamma mot en långhårig ras där ögon och mun, mm täcks med päls. Detta då de inte kan läsa av den andra hunden på samma sätt de är vana på. Det kan även ske missförstånd mellan hundar med och utan tanfärger om dessa aldrig träffats förrut. Då tanfärger ger tydligare signaler på hundens "humör", kan en hund med tanfärger få svårt att läsa av en utan om denne aldrig träffat någon sådan innan. Detta sista exempel är kanske lite väl drastiskt i och för sig då jag tror att hundar löser det ganska bra ändå, men etologer har kommit fram till att det i alla fall kan ske.
Däremot är det konstaterat med kläder och lång päls att det kan ställa till problem med interaktionen hundar emellan

Men nu tror jag du missförstod mig ganska rejält.

Jag ska börja med att skriva att jag aldrig klär på min hund i onödan..

Men många människor skriver..
Åh jag tycker det är djurplågeri ( i det närmsta ) att använda ja ta en tshirt ( istället för kjol ) på hunden, men att använda täcke när det är kallt är ok.

Och då blir jag liksom fundersam, för hunden känner ingen skillnad på kläder och kläder ( täcke/ tröja för fint & täcke för att stoppa vätan )

Förstår du?

Undrar om du kan hänvisa till källan ( forskningen ) av vad du skriver, skulle vara väldigt intressant att läsa på mer om det ?

Senast ändrad:

Sitter kläderna bekvämt och inte hindrar djuret att bete sig naturligt, gå i lerpölar och rusa runt i skogen så visst, det är inte djurplågeri MEN Jag tycker det sänder ut felaktiga signaler om vad en hund är för något. Det blir en accessoar eller leksak istället.
Har man ett trängande behov att klä ut något i ballerina kjol så skaffa en barbiedocka.

Ja absolut jag håller med dig, men jag tycker ( som jag skrev tidigare ) att om hunden fortfarande får vara hund så är det för mig inte djurplågeri.

Därmed inte skrivet att dom flesta hundar som bär ex kjol blir behandlade som hundar, många blir faktiskt behandlade som "acceccoarer".

Fast det var inte det jag syftade på heller.

Snurrigt, men förstår du?

Men nu tror jag du missförstod mig ganska rejält.

Jag ska börja med att skriva att jag aldrig klär på min hund i onödan..

Men många människor skriver..
Åh jag tycker det är djurplågeri ( i det närmsta ) att använda ja ta en tshirt ( istället för kjol ) på hunden, men att använda täcke när det är kallt är ok.

Och då blir jag liksom fundersam, för hunden känner ingen skillnad på kläder och kläder ( täcke/ tröja för fint & täcke för att stoppa vätan )

Förstår du?

Undrar om du kan hänvisa till källan ( forskningen ) av vad du skriver, skulle vara väldigt intressant att läsa på mer om det ?

Japp, jag hänger med, men du skrev "Hunden känner ju knappast skillnad på en ballerina kjol och ett täcke, om man ska dra det tills in spets." och då ville jag framhäva att de faktiskt kan göra det. :p Men sen blir jag så ivrig ibland och vill vara övertydlig, men detta var såklart inget personligt mot dig då jag uppfattade att du inte hade maskerad med din hund. ;)

Sista siffrorna jag såg var SCB (Statistiska centralbyrån) gå in på deras hemsida ock kika, annars så har jag läst en kvällkurs i det, dock har jag sålt litteraturen, men jag ska föröska lirka reda på författarna. Himla intressanta böcker. :idea:

Dock är jag mitt upp i tentaplugg nu, har tenta i psykologi om nästan exakt 12timmar så jag hinner inte luska nu. Men påminn mig senare också... jag e ganska glöms nu flrtiden när jag trycker huvudet fullt med massa kunskap. ;)

Ahaa intressnat, nej jag ska inte störa dig i tentaplugget.

Nej hunden känner givetvis skillnad på en kjol med resår i midjan och ett täcke, det var en dålig jämförelse.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 948
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 295
Senast: Badger
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 261
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 511
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka